Leovince SBK demper - gesloopt of niet?

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
328
136
Gent
Hallo,

Gisterenavond wou ik de einddemper open maken om opnieuw te vullen met uitlaatwol. Heb de demper 2dehands gekocht en merkte dat hij toch al wat geleden had.
Instructies voor deze demper bestaan er niet echt, maar meer dan de klinknagels uitboren en de demper openen aan 1 kant lijkt het mij niet in te houden? Ik wou de demper open maken aan de binnenzijde, omdat bij eventueel gebeun de uitlaattip gevrijwaard bleef.

Helaas blijf ik vast zitten. De koppen van de klinknagels zijn er af. Maar er blijven "ringetjes" rond de nagels zitten waardoor ik geen beweging krijg in het sluitstuk van de demper. Ik heb al op de nagels geklopt met een doorslag die vrijwel perfect overeen komt, maar krijg er geen beweging in. Is het gewoon een kwestie van harder te blijven slaan, of? Ook gezien de afwerking in carbon wil ik toch opletten met verdere beschadiging door het te forceren of te peuteren. Wil even luisteren wat ik best verder doe alvorens hem kapot te beunen.

Bedankt voor de raad alvast.
 

Bijlagen

  • IMG_20230124_195856.jpg
    IMG_20230124_195856.jpg
    181,3 KB · Weergaven: 143
  • IMG_20230124_195859.jpg
    IMG_20230124_195859.jpg
    138,2 KB · Weergaven: 140
  • IMG_20230124_211836.jpg
    IMG_20230124_211836.jpg
    240,3 KB · Weergaven: 141
Zo te zien zit het middelste deel van de popnagels er nog tussen; je kan nu dus de delen niet van mekaar af schuiven.

Volgens mij moet je de popnagels helemaal uitboren
 
je kan nu dus de delen niet van mekaar af schuiven.
Klopt.

Zo te zien zit het middelste deel van de popnagels er nog tussen; je kan nu dus de delen niet van mekaar af schuiven.

Volgens mij moet je de popnagels helemaal uitboren

Het probleem is dat het gat in de carbon bekleding ook alleen maar groter, ruimer, en vuiler wordt. Lijkt me ook niet ideaal?
Ik zou in principe toch ook de middelste nagel moeten kunnen uitkloppen, of zie ik iets over het hoofd? Ik krijg er geen beweging in, maar heb er ook nog geen bruut geweld op toegepast.
 
In principe denk ik dat je gelijk hebt, maar persoonlijk boor ik ze vaak verder uit. Dat je daarmee het gat ook beschadigt is meestal niet zo'n probleem, maar in het geval van carbon is het wel wat gevoeliger denk ik.

Op de foto lastig te zien of je wel echt alles aan de buitenzijde weg hebt (hoe heb je dat uberhaupt gedaan?). Misschien zitten ze wel vastgerot aan de achterzijde; drupje kruipolie er in en nachtje laten staan?

Overigens ook met je nieuwe popnagels straks; kan me voorstellen dat je specifiek type poppers nodig hebt met relatief lage krachten ivm het carbon.
 
De restanten van de popnagels zitten zo te zien uit het zicht als de band/beugel weer terug gemonteerd zit. Wat zou erop tegen zijn om verder uit te boren of met een dremel met slijpschijven dat pesterijen kleine te dikke deel eraf te halen? De demper is zeker niet gesloopt behoeft enkel wat gepaste aanvullende actie.
 
De popnagels moeten er inderdaad verder uit.
Maar heel waarschijnlijk zit de binnenpijp vast aan het stuk dat jij er uit wil trekken,dat gaat mogelijk ook nog extra weerstand opleveren.
Ik zou hem langs achter gedemonteerd hebben.
 
Op de foto lastig te zien of je wel echt alles aan de buitenzijde weg hebt (hoe heb je dat uberhaupt gedaan?). Misschien zitten ze wel vastgerot aan de achterzijde; drupje kruipolie er in en nachtje laten staan?

Overigens ook met je nieuwe popnagels straks; kan me voorstellen dat je specifiek type poppers nodig hebt met relatief lage krachten ivm het carbon.

Ik ben al zo ver geraakt mits boren en afslijpen met de schuurschijf. Maar om deze laatste restanten weg te krijgen moest ik echt beginnen "peuteren", waardoor ik eerst eens wou nagaan of dit gebruikelijk was :-(.. Wat de poppers betreft, ze klemmen eerst nog op de ring die rond het uiteinde gaat, dus ik denk dat de kracht wel mooi evenredig verdeelt wordt.

De popnagels moeten er inderdaad verder uit.
Maar heel waarschijnlijk zit de binnenpijp vast aan het stuk dat jij er uit wil trekken,dat gaat mogelijk ook nog extra weerstand opleveren.
Ik zou hem langs achter gedemonteerd hebben.

Hmm, je kan gelijk hebben. Ben natuurlijk zo ver nog niet. Ik wou aan deze kant proberen omdat de sluiting mij identiek leek, en omdat bij potentieel beunwerk, het binnenste deel relatief mooi verstopt zit. Even kijken of ik de popnagels voldoende verwijderd krijg om te zien wat het vanaf dat punt zegt.
 
Vanavond uiteindelijk de demper uit elkaar gekregen (gewoon harder doorzetten in het uitboren en doorkloppen inderdaad).

Ik kon alleen maar vast stellen dat de wol er zeker niet oud uit zag (naar mijn inschatting). Wel een paar zwarte plekken op de matten. Ik had niet gedacht van deze matten aan te treffen.
Is het noodzakelijk deze terug te monteren? Om dan tussen de matten nieuwe demperwol te plaatsen? Welke demperwol gebruik ik het best die echt goed dempt? Want met deze setup kreeg ik op Mettet zelf met toegeknepen DB killer vaak nog waarschuwingen of zwarte vlag (is wel een open lijn, dus elke demping moet uit de demper komen).
 

Bijlagen

  • IMG_20230126_203053.jpg
    IMG_20230126_203053.jpg
    352 KB · Weergaven: 67
  • IMG_20230126_203708.jpg
    IMG_20230126_203708.jpg
    219,1 KB · Weergaven: 65
  • IMG_20230126_200116.jpg
    IMG_20230126_200116.jpg
    175,3 KB · Weergaven: 63
wat niet gaat helpen voor op Mettet is deze demper. zoek een andere, liefst originele, voor je circuitdagen.
:^

Of een Akrapoviç met kleine uitlaat.
Die is ook wat langer. Er zijn verschillende types.
Mille Pajic van Pajic Racing heeft die allemaal op de plank en maakt ze pas op elk systeem.
Klaar terwijl je wacht.
Ja, ik moet er zelf ook twee uur voor rijden.. :+
 
Dat demperwol ziet er niet uit alsof het 'op' is. Ik denk dat je een langere demper nodig gaat hebben voor mettet, of verder van de muur af rijden naar links O-)
 
Maar waarom wilde je hem open maken? Wat is 'heeft geleden'?

Ik had 'm vorige winter 2dehands gekocht zonder dat ik wist hoe oud hij was of hoeveel kilometer hij al onder een moto gehangen heeft.
Aangezien ik op Mettet een zwarte vlag kreeg, maar na het toeknijpen van de Db killer het net kon redden wou ik deze winter eens kijken wat de staat binnenin was. Vandaar de operatie.

Dat demperwol ziet er niet uit alsof het 'op' is. Ik denk dat je een langere demper nodig gaat hebben voor mettet, of verder van de muur af rijden naar links O-)

Die reflex had ik mezelf al aangeleerd inderdaad :-D.
 
Ik had niet gedacht van deze matten aan te treffen.
Is het noodzakelijk deze terug te monteren? Om dan tussen de matten nieuwe demperwol te plaatsen? Welke demperwol gebruik ik het best die echt goed dempt?
Die gaas/matten zeker terug plaatsen,die zorgen voor een langere levensduur van de dempingswol.
Silent sport demperwol is zeer goed.
Wordt ook gebruikt door Akrapovic,DAM en Superpole.
Ik vermoed dat je bij DAM of Superpole wel aan die wol geraakt.

Uw demper lijkt inderdaad wel vrij kort,dat is altijd een nadeel.
Met een demper van +/- 40cm ga je al veel minder problemen hebben.
 
Die gaas/matten zeker terug plaatsen,die zorgen voor een langere levensduur van de dempingswol.
Silent sport demperwol is zeer goed.
Wordt ook gebruikt door Akrapovic,DAM en Superpole.
Ik vermoed dat je bij DAM of Superpole wel aan die wol geraakt.

Uw demper lijkt inderdaad wel vrij kort,dat is altijd een nadeel.
Met een demper van +/- 40cm ga je al veel minder problemen hebben.

Bedankt, daar kan ik iets mee :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan