Lepenszeur Gixxah Srad rievijval

LePensZeur

Captain Crunch
28 okt 2004
10.873
24
44
Ede (Gelderland)
Bezoek Site
#1
Een goedenmiddag allen.

Misschien is 2018 nog niet het moment om een Suzuki Srad uit 1996 een brik te noemen.
De staat waarin deze verkeerd was heel erg, laat ik het daar maar op houden.
De vorige eigenaar kwam de motor laten zien, beide achterwiellagers waren compleet kapot waardoor het achterwiel ruime speling had.
Na het advies gegeven te hebben er niet meer op te rijden vertrok de persoon.
Lang verhaal kort , zodoende is de motor bij mij terecht gekomen, beter wat onderdelen als een jarenlange debiteur zal ik maar zeggen.





eerst maar begonnen met wassen en schoonmaken.

het schitterende jaren 90 fluor rood achtig kwam onder een enorme laag troep vandaan.
erg mooi ook hoe dat combineert met het rode rees gaas zoals te zien is op bovenstaande 2e foto.

Dat zwarte ruitje vond ik een wat minder geslaagd idee dus daar werd alie express voor ingeschakeld, het moet wel low budget blijven natuurlijk.



De achterwiellagers waren uiteraard kandidaat om als eerste vervangen te worden.
Dit gelijk in combinatie met het opfrissen van de achterrem met een revisieset, nieuwe blokken en vloeistof.
Achterband is op dit moment nog een 2e hands pilot road die prima voldoet voor de eerste paar km's zodra de motor weer compleet rijklaar is.'



Tussen de bedrijven door toch ruim een week verder maar de achterkant is weer compleet.

Vervolgens ook maar even de voorremmen bekijken aangezien het voorwiel ook voor inspectie en schoonmaken er uit gaat.
de pilot power op het voorwiel heeft zn mooiste tijd ook wel gehad en word voorzien van een mooie Mitas Sortforce.



Dat is wel even poetsen eer dat weg is, remstof.



Deze kon nog best even natuurlijk, maar soms ben ik een beetje een zeikerd in dingen.


Vervolgens word er een hoop tijd verspild.
Beide voor remklauwen worden gereviseerd en blijkt 1 zuiger vast te blijven zitten.
in mijn lompheid enthousiasme te hard de bankschroef aangedraaid en de boring vd zuiger is ovaal en blijft hangen op het kanaal waar de remvloeistof door heen gaat.

Uiteraard word er een andere 2e hands klauw besteld op een veel te laat tijdstip en blijkt bij aankomst van een ander model te zijn.
Volgens mijn documentatie zou ik toch echt een 6 zuiger remklauw moeten hebben dus uiteindelijk arriveren dus ook mijn XXL remblokken :



Affijn , ruim een maand later , het gaat tussen de bedrijven door he... , zitten de remklauwen er weer op , helemaal fris met remblokken die passen.

Nu maar eens gaan kijken hoe de lieve SchRad er motorisch aan toe is ...
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Captain Crunch
28 okt 2004
10.873
24
44
Ede (Gelderland)
Bezoek Site
#3
Opknappen in elk geval.
voor erbij is leuk maar de beschikbare ruimte begint op te raken, maar sportmotoren blijven wel favoriet dus ik ga wat andere projecten loslaten ..

verkopen kan t.z.t en hoop dan door middel van dit topic te laten zien dat de motor echt weer een tijdje vooruit kan.
het meerendeel van de advertenties van motoren zijn rooskleuriger dan de adverteerders zelf (hopelijk) weten.
veel te oude banden , 'lopend weggezet' , gemakkelijk voor een 'handige harry' waarbij je gelijk weet dat de motor van een niet handig iemand was ..

op dit moment heeft elk kuipdeel (of elke kap mocht je smartphone dit woord niet herkennen... ) wel wat schade , een complete kuipdelen set is zeker 300 euro en ik denk dat ik liever de originele set met wat krassen heb, veel meer kudo's qua ruigheid ;) ( ja de eerste 50 meter kon ik nog opvangen met mn knieslider, maar toen ging hij toch )

Ook meedoen met de 500 euro challenge is een optie maar dat is pas volgend jaar en ben nu nog volop bezig met dit jaar.
 

LePensZeur

Captain Crunch
28 okt 2004
10.873
24
44
Ede (Gelderland)
Bezoek Site
#4
Nou motorisch gezien heeft deze motor wel wat te ontberen gehad.

Luchtfilter erg vervuild, dus vervangen.

bij de bougies was de electrode zichtbaar korter als bij een nieuwe zelfde type , ook vervangen.
Hierdoor toch ook maar klepspeling gaan meten en 12 vd 16 stonden krap.
Net 0.10 waar het tussen de 0.10 en 0.20 moest zijn en uitlaat .20 en .30
na het stellen stond alles met een variatie van 0.02 weer goed genoeg.

ook het voortandwiel maar even controleren maar deze is in erg goed staat net als achter en de ketting zelf.
Alles erom heen was pikzwart dus wel even een kwartierje met lampolie en remmenreiniger aan de gang geweest.
er kwam o.a een waterpomp onder vandaan ...

foto's volgen :)
 

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
543
0
37
Heemskerk
#5
Leuk project :) Mocht je nog onderdelen zoeken, ik heb eind van de maand mijne weer thuis staan welke in onderdelen weg zal gaan :)

Verder heb ik ook nog een mooie MIVV uitlaat (incl. bochten) en een ingekorte Scorpion demper.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Captain Crunch
28 okt 2004
10.873
24
44
Ede (Gelderland)
Bezoek Site
#6
Goed dat je het zegt, de uitlaten was ik vergeten.

De motor kwam met een ingekorte demper die horen en zien deed vergaan.



dat er een complete uitlaatbuis onder de motor zit als er een korte demper op dat model motor hoort ontgaat de meesten, hun buren daarentegen niet ..

lekker zwaar, lomp en origineel en 2 tientjes via markplaats :



om het erg foute fluor rood te complimenteren word de uitlaatdemper misschien nog voorzien van een 0,70 euro kostende akripovik sticker van alie express.
of misschien houd ik me wel gewoon in.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Captain Crunch
28 okt 2004
10.873
24
44
Ede (Gelderland)
Bezoek Site
#13
Leuke brommer. Als je niet voor de punten gaat is het idd een leuke kandidaat voor de €500 challenge!
Pizzapunten zijn meer mijn ding ;)
Overigens denk ik niet dat het veel fijner/beter kan dan de Rf900 van Lont, maar het duurt nog wat maanden ;)

Tjonge jonge wat een mooie zomer met ook zinderende temperaturen en hoge avonden en vieze versa.
blijkt er eind september nog een Srad ergens in een hoekje te staan.

Nee is niet waar, klepstellen was tot 2 keer toe niet gelukt omdat ik over het regeltje had gelezen dat je de ketting strak moest trekken, 1 kant op voordat je de naks er terug in moest doen.
Los van nog wat andere slordigheden die ik gelukkig alleen maak als ik aan mn eigen auwe bracke sooi ligt te klungelen, of iig toegeef ;)

Maar hij staat weer op tijd en na aardig wat gejengel met een externe accu loopt hij nu weer.
waarschijnlijk wel de carburateurs schoonmaken, maar dat is voor later zorg.
ik kan wel zeggen to be continued , maar daar gaat ook niemand op zitten wachten met de regelmaat van de updates tot op heden :P
 
Likes: Tomcat_