Leren jas en broek op mn BMW R27

Speek

MF'er
17 dec 2006
64
0
Sinds april dit jaar rijd ik tevreden rond op een BMW R27. Is van 1962, ik ben de derde eigenaar en zij heeft nu 78.000 op de teller.
Ik heb altijd mijn 'gewone' textiel motorpak aan met systeemhelm, maar dat is natuurlijk niet 'zoals het 'hoort'.
Ik ben dus op zoek naar een klassiek leren jas en broek, zonder daar nu meteen vele honderden euros aan uit te willen geven.
Imand een tip?
 
Marktplaats! Of E-bay! En rondspeuren onder motorkleding totdat je wat naar smaak vind. MQP en Hein Gericke worden vaak aangeboden voor niet teveel. Is misschien alleen 10 jaar te nieuw.. is vaak jaren 70 met schuine zilveren ritsen etc. Op E-bay worden de vintage motorpakken nog vaak in nieuwstaat verkocht..alleen zit je dan met verzendkosten en kan je het niet passen..

Of loop eens een kringloopzaak binnen, in amsterdam stikt het ervan..dan kan je het ook meteen passen!

Alleen hebben oude pakken niet de verstevigingen en protectors..wat je eigen veiligheid niet ten goede komt. En een authentiek potje met bril is ook niet aan te raden.. maar dat is natuurlijk aan jou, keep it in mind! Looks vs. functionaliteit/ veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
Dank je.

Ook met een R27 kun je 'op je plaat' gaan, dus een leren jas en broek met protectors lijkt me wel verstandig. Ik zoek dus w.s. een 'moderne' jas-broek met een klassiek uiterlijk.

Een potje met bril staat wel leuk, maar ik moet er niet aan denken als je daarmee een schuiver maakt. Dan maar een moderne jet helm.
 
Een jet helm is goed met een ouderwetse motorbril,een potje is verzekeringstechnisch niet slim,want verboden.Ik heb op een rommelmarkt een gaaf leren jack gehaald,een bijpassende leren broek bij een motorzaak(kleur is belangrijk)
Was wel blij met die broek met protectie want dat heeft me een hoop ellende gescheeld,toen ik onlangs een aanrijding had.
Op een motor uit jouw tijd reden de mensen nog met lange leren jassen,die kun je overal tegenkomen,zou er wel zoals gezegd een broek met protectie bij doen.
 
Ik ben een tijdje geleden hard onderuit gegaan met mijn klassieke motorpak (van mijn opa geweest, het zal ergens uit de jaren '70 zijn). De enige protectie naast het leer bestaat uit wat stukjes schuim op de knieën en een soort gewatteerde rug, en echt beschermen doet dat niet want dat spul is ontzettend zacht. Ik had een schaafwondje op mijn knie en een schaafwondje op mijn elleboog (en een gescheurde nier, maar daar had een niergordel beter geholpen dan protectie). Als je het mij vraagt zijn die protectiestukken niet echt nodig.

D'r is nog een aardig artikeltje over leren motorkleding. Enige goeie protectie volgens dat artikel is een of ander taai schuim: zacht schuim vervormt te veel om te beschermen, hard plastic geeft de schok alleen maar door (en kan uit het pak scheuren - ook leuk als je over het alsfalt glijdt). Voor de rest: dik leer, plastic ritsen, niet te veel naden.
 
Ik ben een tijdje geleden hard onderuit gegaan met mijn klassieke motorpak (van mijn opa geweest, het zal ergens uit de jaren '70 zijn). De enige protectie naast het leer bestaat uit wat stukjes schuim op de knieën en een soort gewatteerde rug, en echt beschermen doet dat niet want dat spul is ontzettend zacht. Ik had een schaafwondje op mijn knie en een schaafwondje op mijn elleboog (en een gescheurde nier, maar daar had een niergordel beter geholpen dan protectie). Als je het mij vraagt zijn die protectiestukken niet echt nodig.
Niergordel helpt alleen om je nieren warm te houden. En die protectiestukken zijn weg degelijk nodig. Ga maar eens met wat vaart tegen het asfalt, dan piep je wel anders met die "stukjes schuim"

D'r is nog een aardig artikeltje over leren motorkleding. Enige goeie protectie volgens dat artikel is een of ander taai schuim: zacht schuim vervormt te veel om te beschermen, hard plastic geeft de schok alleen maar door (en kan uit het pak scheuren - ook leuk als je over het alsfalt glijdt). Voor de rest: dik leer, plastic ritsen, niet te veel naden.

Hier reageer ik niet eens op :X
 
Niergordel helpt alleen om je nieren warm te houden. En die protectiestukken zijn weg degelijk nodig. Ga maar eens met wat vaart tegen het asfalt, dan piep je wel anders met die "stukjes schuim"
Ik ben met vaart tegen het asfalt gegaan. En doordat ik mijn stuur ik mijn buik geramd kreeg scheurde mijn nier open. Had ik daar een gordel overheen gehad, dan had die de grootste klap opgevangen/verdeeld. Had ik protectiestukken gehad, dan had ik mijn knieën of schouders voor mijn buik moeten houden op het moment dat het stuur erin kwam.

Mijn opa is trouwens met hetzelfde pak en (mijn opa kennende) met nog meer vaart dan ik onderuit gegaan. Ook zonder protectiestukken, en ook zonder noemenswaardige schade aan hemzelf. Pak was fors beschadigd ("Leeft die vent nog?" vroegen ze aan mijn oma toen ze het ter reparatie aanbood, "Ja, hij heeft het weer nodig" was het antwoord) maar opa deed het nog prima.

EDIT: nu ik het toch over mijn familie heb, naar aanleiding van mijn ongeluk en de schade aan mijn pak merkte mijn oom luchtig op dat dat best te repareren viel: hijzelf had met één pak vijf motorfietsen total loss gereden. En ook dat was een pak zonder protectiestukken.
 
Laatst bewerkt:
EDIT: nu ik het toch over mijn familie heb, naar aanleiding van mijn ongeluk en de schade aan mijn pak merkte mijn oom luchtig op dat dat best te repareren viel: hijzelf had met één pak vijf motorfietsen total loss gereden. En ook dat was een pak zonder protectiestukken.

_O- _O- _O-

Het zijn wel volhouders bij jullie! :+
 
Het is intussen gelukt:
Bij Motoport in de uitverkoop een nieuwe leren broek (met protectie) voor 100 euro.
En op Marktplaats een vrijwel nieuw MQP jack gescoord voor 60 euro.
Dank voor de tips.
 
Terug
Bovenaan Onderaan