Leren sleutelen aan een motor

Mickey1234

Rookie
1 mei 2018
2
0
Rotterdam
Beste motorforumers,

Zoals vele van jullie vind ik het heel leuk om mijn motor te sleutelen. Echter ben ik niet zo technisch kwa het motorische gedeelte. Graag zou ik dit ergens willen leren. Een opleiding hiervoor binnen Nederland is voor mij niet mogelijk aangezien ik al een voltijdopleiding volg.

Iemand een idee waar ik zou kunnen leren hoe je bijv. een blok uit elkaar haalt(en ook weer werkend in elkaar zet natuurlijk)? Het liefst zou ik me eigen bobber vanaf het frame op willen bouwen maar dan moet ik natuurlijk wel aan het blok kunnen sleutelen.

Tips zijn welkom!

Groetjes Mickey
 
Bij iemand in de buurt, die er tijd en mogelijkheid voor heeft.
 
Handboek erbij en gewoon doen, je zult vast fouten maken maar daar leer je van. Als je het niet aandurft met je eigen motor kun je een verrotte motor kopen en daarmee beginnen.
 
in je eigen garage of schuur. dat sleutelen leer je door te doen en fouten te maken en van die fouten weer te leren.
zoals een wijs man mij ooit vertelde: ervaring is de som van alle fouten uit je verleden waar je van geleerd hebt.
dus als je jouw kunde nog niet genoeg vertrouwd dan koop (of biets) je een kapotte motor en die ga ja dan proberen weer lopend te krijgen of in ieder geval de oorzaak van het niet lopen te achterhalen. je koopt of leent het werkplaatshandboek er bij en dan begin je. en als je er niet uit komt of dingen niet begrijpt dan stel je gerichte vragen zodat je wat leert van de antwoorden. en ja je zal er dan ook tegenaan lopen dat je gereedschap te kort komt (want dat heeft iedereen) en zo breid je langzaam je gereedschapsset uit zodat je als je aan je eigen motor gaat werken dat je dan het juiste gereedschap hebt.
en vergeet niet dat het meeste werk in principe heel simpel is als je het opsplitst in kleine onderdelen. een bout losdaaien of vastzetten op het juiste moment is niet moeilijk en het is het zelfde of je in een blok bezig bent of je ketting spant. het meeste wat je moet leren is de juiste volgorde om dingen uit te voeren en de juiste hoeveelheid kracht zetten en dat staat beiden normaal goed omschreven in het werkplaatshandboek.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook workshops, vaak wel door motorzaken gegeven of plaatselijke werkplaatsen.

Op de site van de KNMV staan ook wat (verstreken) data en plaatsen voor cursussen. Die zou je in de gaten kunnen houden (of even mailen).
 
Sleutelcursussen zijn alom aanwezig die in 1 dag te doen zijn.
Cursus die het meest wordt aangeraden is die van Erik van Lent

Mocht je echter echt niet 1 dag eraan kunnen besteden, dan zou je eventueel nog in de avond kunnen doen van 19:00 tot 22:00
Alleen wel een stuk duurder

Gewoon anders even zelf googelen op 'Sleutelcursus motor'
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook workshops, vaak wel door motorzaken gegeven of plaatselijke werkplaatsen.

Op de site van de KNMV staan ook wat (verstreken) data en plaatsen voor cursussen. Die zou je in de gaten kunnen houden (of even mailen).

De Technische Cursus van de KNMV is net geweest. Toevallig vandaag een mail verzonden -maar nog geen antwoord- of er dit jaar nog een cursus zal zijn (staat verder voor de rest van het jaar niet op hun kalender). Maar gaat hier wel meer om een basis onderhoud/technische cursus volgens mij, iets waar ik dan weer meer interesse heb. Want gewoon doen klinkt heel leuk, maar zonder enige voorkennis of wat dan ook is het lastig überhaupt ergens te beginnen. (heb besloten te beginnen met kettingonderhoud, dat is het niveau _O- Je moet wat he... :W )

EDIT:
Ook maar een mail richting Erik van Lent gedaan. Maar wel voor de basiscursus :W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger (eind jaren '70) een leerboek van een opleiding tot motorfietsmonteur gelezen. Later kocht ik een werkplaatshandboek van mijn motor en sleutelen maar!
 
Vijf jaar geleden had ik nog nooit op een motor gezeten en nu doe ik heel veel onderhoud en reparaties zelf. Naast uiteraard het werkplaatshandboek / Haynes boek heb ik ook veel gehad aan Youtube. Sommige handelingen laten zich moeilijk omschrijven, en zijn op film snel duidelijk.
 
Vijf jaar geleden had ik nog nooit op een motor gezeten en nu doe ik heel veel onderhoud en reparaties zelf. Naast uiteraard het werkplaatshandboek / Haynes boek heb ik ook veel gehad aan Youtube. Sommige handelingen laten zich moeilijk omschrijven, en zijn op film snel duidelijk.

Haynes is heel nuttig. Had ik vroeger voor mijn Volvo 121, en nu voor mijn Suzukis.
 
Grappig dat je als voorbeeld noemt dat je graag zou willen leren hoe je een blok uit elkaar haalt en weer in elkaar zet.
Dit is ( voor mij tenminste ) pas laat aan de orde geweest.

Begin eens zoals hierboven gezegd wordt, met een paar (hand)boeken aan te schaffen, en begin dan met de simpele klusjes, olie wisselen, ketting spannen, remblokken wisselen, tandwielen vervangen, balhoofdlagers smeren, remvloeistof verversen.

Daar heb je veel meer aan als hobbyist dan dat je dagen lang je hoofd breekt over hoe je een motorblok uit elkaar moet halen.

Groeten en veel sleutelplezier :)
 
Ik had de pech mijn eerste motor al redelijk snel neer te leggen waardoor ik het meerendeel van het kuipwerk moest vervangen. Een complete tweedehands motor kostte net zo veel als alle kuipdelen (tweedehands) kopen en in de kleur laten spuiten dus ik ben voor de motor gegaan. Na de onderdelen eraf geplukt te hebben voor de reparatie van de eerste motor (motorisch in orde en een blok met weinig km'ers), heb ik die tweede helemaal uit elkaar gehaald. WPHB gebruik ik voornamelijk voor het onderhoud maar het helemaal strippen was voor de fun en om te zien hoe alles nou in elkaar zat.
Waar heb ik het meest van geleerd? Het onderhoud plegen heeft me de meeste 'nuttige' kennis opgedaan maar het slopen/demonteren/strippen van die andere motor leverde me een hoop lol op. Afgeschreven was die motor toch al dus alles heofde niet netjes uitgestald of opgeruimd worden en dan heb je niet veel ruimte nodig. Allebei is leuk, ik zeg doen! :)
 
De Technische Cursus van de KNMV is net geweest. Toevallig vandaag een mail verzonden -maar nog geen antwoord- of er dit jaar nog een cursus zal zijn (staat verder voor de rest van het jaar niet op hun kalender). Maar gaat hier wel meer om een basis onderhoud/technische cursus volgens mij, iets waar ik dan weer meer interesse heb. Want gewoon doen klinkt heel leuk, maar zonder enige voorkennis of wat dan ook is het lastig überhaupt ergens te beginnen. (heb besloten te beginnen met kettingonderhoud, dat is het niveau _O- Je moet wat he... :W )

EDIT:
Ook maar een mail richting Erik van Lent gedaan. Maar wel voor de basiscursus :W

Hier hetzelfde niveau ;) De cursus van Erik van Lent ziet er ook voor mij wel interessant uit!
 
Hier hetzelfde niveau ;) De cursus van Erik van Lent ziet er ook voor mij wel interessant uit!

Heb gisteren al een mail verzonden. Met de vraag of deze cursussen ook in het weekend gegeven worden (dag vrij nemen is ook zo wat, maar als het niet anders kan dan doe ik het wel). En ook gevraagd of er toevallig al een groepje is die binnenkort gaat beginnen en waar ik bij aan kan sluiten...nog geen reactie gehad.

@Sassette: Zie dat je uit Groningen komt? Ik werk daar (en zit er doordeweeks in een hotel), dus mocht het niet in het weekend kunnen maar wel doordeweeks dan kunnen we misschien samen er heen gaan?

Als er nog meer hier zijn die de beginners cursus willen doen, kunnen we zelf een groepje vormen.
 
Kreeg net een mail terug van Erik van Lent. Cursussen zijn altijd op zaterdag. Voor de zomervakantie was 30 juni de enige optie waarbij ik nog kan aansluiten. Dus heb mij nu voor 30 juni opgegeven :] Zou leuk zijn als er nog meer van hier dezelfde cursus doen?! :Y
 
Kreeg net een mail terug van Erik van Lent. Cursussen zijn altijd op zaterdag. Voor de zomervakantie was 30 juni de enige optie waarbij ik nog kan aansluiten. Dus heb mij nu voor 30 juni opgegeven :] Zou leuk zijn als er nog meer van hier dezelfde cursus doen?! :Y

Ik ga even kijken of ik dan kan.
 
Kreeg net een mail terug van Erik van Lent. Cursussen zijn altijd op zaterdag. Voor de zomervakantie was 30 juni de enige optie waarbij ik nog kan aansluiten. Dus heb mij nu voor 30 juni opgegeven :] Zou leuk zijn als er nog meer van hier dezelfde cursus doen?! :Y
*D *O* Hoeveel personen heeft hij al staan voor 30 juni?
 
Gewoon op YouTube filmpjes opzoeken van soortgelijke motoren, en veel werkplaatshandboeken staan ook als PDF online. Zo heb ik mijn motor ook weer in elkaar gekregen *O*
Soms is het even puzzelen maar je komt er vast wel, en kijk of je ergens een owners manual kan vinden, staat heel veel extra informatie die niet in het werkplaatsboek te vinden is.

verder is het voor een groot deel gewoon logisch nadenken :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan