Leren sleutelen aan een motor

Zoek maar een garage in de buurt waar aan motorblokken gewerkt wordt. En vraag eventjes of je daar 's avonds of in het weekend moeren kunt draaien. Gratis natuurlijk. Zo leer je wat. Ik werkte toen ik kind was bij een garage van een voormalige autocoureur. Je kunt dit soort ervaring van Youtube niet krijgen. Je moet gewoon beleven hoe het werkt.
 
Beste motorforumers,

Iemand een idee waar ik zou kunnen leren hoe je bijv. een blok uit elkaar haalt(en ook weer werkend in elkaar zet natuurlijk)? Het liefst zou ik me eigen bobber vanaf het frame op willen bouwen maar dan moet ik natuurlijk wel aan het blok kunnen sleutelen.

Tips zijn welkom!

Groetjes Mickey

Enig idee hoe lang monteurs er over doen voordat ze een blok uit elkaar kunnen halen en weer werkend in elkaar zetten? Dat is echt wel gevorderde sleutelkunde en leer je niet even zomaar in een cursus. Zeker niet in 1 dag.
En waarom zou je een blok uit elkaar willen halen? De meeste blokken blijven hun motorleven lang in elkaar zitten. Ze gaan hooguit open voor een revisie en dat is helemaal specialistisch werk. Ik wil je niet ontmoedigen maar je ambitie ligt erg hoog.

Maar ik geloof dat TS na zijn eerste post alweer verdwenen is.....
 
Laatst bewerkt:
Het is belangrijk om zelf te weten waar je aan sleutelt.

Als je een fiets wel gaan verbouwen, dan hoeft het blok niet persé uit elkaar.
Wellicht wil je dan wel weten welke deksels je er wel en niet ongestraft vanaf kunt schroeven om bijv. op te knappen.

Hiervoor heb je dan wel weer een werkplaatshandleiding nodig omdat dit per fiets anders is / kan zijn.
 
Het is ook al eerder hier genoemd, gereedschap....
Hou bij aanschaf daarvan ook even in gedachten wat je ermee wilt doen.
Zo heb ik in de auto een set zitten die onderweg of op de camping van pas kan komen, een doppendoosje daarvan is van Skandia. Op zich prima spul totdat je het vaak gebruikt of los moet laten op een erg vastzittende bout dan merk je al snel dat de kwaliteit goed maar zeker niet goed genoeg is.
Thuis heb ik een veel uitgebreidere doos van Gedore, maar er zijn meer goede merken, en dan heb je toch een stuk meer kwaliteit in huis. Bijkomend voordeel van zo'n merk is dat alles ook los bij te bestellen is als er ooit iets kapot gaat.
ruim 35 jaar geleden begon ik met sleutelen aan mijn CB350F, het euvel was een lekke koppakking. Voordat ik daar aan begon heb ik eerst het handboek meerdere keren doorgelezen en zo ongeveer per pagina beoordeeld of ik dat zelf kon en of ik het gereedschap er voor had.
Mijn vader had best een uitgebreide garageinhoud dus het meeste was voorhanden en zo kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk alleen de momentsleutel mistte.
Die heb ik toen voor ongeveer 400 gulden gekocht en dat was een rib uit mijn lijf omdat ik toen nog scholier was. Van die sleutel heb ik nu nog heel veel plezier. Dus hou bij gereedschap altijd in gedachten: Goedkoop is duurkoop! En meestal ook heel veel ergernis.

En ook die ergernis krijg ik soms nog steeds op mijn bord, ook na 35 jaar sleutelen :(
Verleden week de achterrem van mijn VF500 nagekeken en bij loshalen breekt het boutje waarmee de blokken geborgd worden.
Geen nood, even een klein boortje er in en de linkse tap er op loslaten dacht ik.
Helaas breekt echter ook de inferieure tap af (toch eens ergens goedkoop gekocht onder het mom beter mee dan om verlegen) Resultaat: een hoop gerommel en uren verder voor ik dat keiharde stukje tap er uit heb zodat ik na uitboren van het boutje opnieuw draad kon tappen.
Je raadt het al: De rest van de linkse tappenset is met een heel grote boog in de vuilnisbak beland.
Kortom, het leren sleutelen is iets wat met de jaren komt en zal altijd met vallen en opstaan gaan. Maar juist van die fouten leer je het meest.
Een goed begin is inderdaad een cursus volgen maar het is echt maar een begin en zeker nog niet zoals het spreekwoord zegt het halve werk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan