Leren sleutelen

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hoi,

Ik wist niet goed waar ik dit het beste kon plaatsen, dus gok ik hier.

Alleszins, ik ben al een tijdje aan het "dromen" over zelf aan mijn motor te kunnen sleutelen.
Nu om aan mijn eigen sevenfifty te beginnen, dat vind ik iets te overmoedig.

Ik ben heel sterk met computer en internet... maar motoren... dat is een andere koek.
Nu zou ik goedkoop een cb200 op de kop kunnen tikken...

Is het realistisch om zoiets erbij te kopen, en dan daar leren aan sleutelen?
is dit realistisch met enkel een goed handboek, een gezonde dosis verstand en een paar handige handen?

Of is aan zoiets beginnen gewoon een overmoedig idee en vergeet ik dit het beste?

Groeten,
Koen
 
je meot toch ergens beginnen? waarom zou het een overmoedig idee zijn?

met een handboek, gezond verstand, inzicht en handige handjes kom je als heel erg ver.
 
Als je niet bang bent om een keer een foutje te maken en dus af en toe een beetje voor jan lul aan het sleutelen te zijn geweest is het prima te doen. Vergeet niet dat je redelijk wat gereedschap en ruimte nodig hebt om lekker te kunnen sleutelen, maar in feite heb ik hetzelfde gedaan. Gewoon handboek kopen, lezen en beginnen. Loop je vast ga je zoeken naar hulp, al dan niet online.
 
Zorg dat je iets "lopends" hebt om aan te sleutelen, kan je testen e.d.ja.

Vergeet niet dat je een bepaalde basis aan gereedschap nodig hebt.
Is niet eens veel hoor. Maar een goede ratel, goede steeksleutels, goede inbussen, goede schroevendraaiers, multimeter...

Dat heb je echt wel nodig.

P.S. Het is echt heel erg leuk om te doen! Tenminste. Dat kan het zijn. Soms.
 
goed gereedschap is belangerijk
en dan is het gewoon doen.
je gaat dingen af breken je handen kapot stoten.
en niet te vergeten :? :? :?
en :X :X en natuurlijk :( :( :(
maar dat hoord er bij
gewoon DOEN
 
Zorg dat je iets "lopends" hebt om aan te sleutelen, kan je testen e.d.ja.

Vergeet niet dat je een bepaalde basis aan gereedschap nodig hebt.
Is niet eens veel hoor. Maar een goede ratel, goede steeksleutels, goede inbussen, goede schroevendraaiers, multimeter...

Dat heb je echt wel nodig.

P.S. Het is echt heel erg leuk om te doen! Tenminste. Dat kan het zijn. Soms.
bovenstaande gereedschap heb ik voor handen.
Het enige wat ik mij kan bedenken dat ik mis:

motorlift (gemakkelijk werken).
Momentsleutel.
voelmaatjes (voor kleppen te stellen).
(aanvullen mag).


koop een ouwe Volvo 240 GL en begin daar, voor $3500 ben je de man ;)

hehe, dat zou te gek zijn,
maar voor het geld dat dat kost, daar sleutel ik liever niet aan... ;-)
(wist niet eens dat ik hier een link had naar mijn website :D )
 
Gewoon doen. Ik ben zelf ook beter met PCs dan met gereedschap maar doe zo goed als al het onderhoud zelf. Alleen banden laat ik opleggen en kleppenstellen heb ik 1x laten doen (ook van plan dat zelf te gaan doen)
 
Hey Koen,

ik ben zelf ook bezig met een cb200 en ik kan het je zeker aanraden :)

Ik doe het wel met (veel ;-) ) hulp van mijn vriend maar tot nu toe is alles heel erg meegevallen, het is maar een klein motortje en ook zijn er overal onderdelen te vinden voor niet al te veel geld, ook een leuk voordeel vond ik ...
We hebben het blok uit elkaar gehaald en op dit moment past de hele cb in drie bananendozen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij binnenkort weer netjes in elkaar zit.

Het is een leuke uitdaging en je leert er echt snel superveel van, ik vind het leuk om te weten waar ik op ga rijden straks en niet zomaar iets voor veel geld te kopen.

O en mijn sleutelervaring ging niet verder dan een band plakken of de ketting weer op mijn fiets leggen :+
 
Hey Koen,

ik ben zelf ook bezig met een cb200 en ik kan het je zeker aanraden :)

Ik doe het wel met (veel ;-) ) hulp van mijn vriend maar tot nu toe is alles heel erg meegevallen, het is maar een klein motortje en ook zijn er overal onderdelen te vinden voor niet al te veel geld, ook een leuk voordeel vond ik ...
We hebben het blok uit elkaar gehaald en op dit moment past de hele cb in drie bananendozen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij binnenkort weer netjes in elkaar zit.

Het is een leuke uitdaging en je leert er echt snel superveel van, ik vind het leuk om te weten waar ik op ga rijden straks en niet zomaar iets voor veel geld te kopen.

O en mijn sleutelervaring ging niet verder dan een band plakken of de ketting weer op mijn fiets leggen :+

Wel de cb 200 vind ik ook een prachtige motor,
dus die motivatie zit er wel...

ook geniet ik van lichte motordingen...

dit topic dient om wat vertrouwen in te winnen, en kijken hoe mensen met verstand van zaken tov zo een idee staan natuurlijk ;)
 
ehm... ik ben op straat begonnen met sleutelen, ik had een hamer, twee schroevedraaiers en een baco...
en een boel buurmannen die " aanwijzingen" gaven in het voorbij komen.

je begint met een kilometertellerkabel vervangen en uitendelijk splits je een blok!
( en OOIT leer je dan misschien ook weer hoe dat blok in elkaar moet... hopelijk...)
 
Laatst bewerkt:
En nóg later zet je het blok weer in elkaar zonder onderdelen over te houden.

En NOG later zet je het blok weer in elkaar en loopt hij ( beter dan voorheen ) :P
 
Mijn ervaring is eigenlijk gewoon doen!

Op mijn 16e begonnen met een Honda ss50, zonder enige sleutelervaring. Door veel pielen geleerd hoe een motorblokje werkt en hoe je bepaalde fouten kunt herkennen en oplossen. Dit leren gaat overigens samen met veel fouten maken en opnieuw proberen. Zolang je in je achterhoofd hebt dat alles wat je uit elkaar haalt ook weer in elkaar kan gaat het eigenlijk altijd goed (ok soms draai je een boutje kapot maar ook daar leer je weer van).

Op mijn 19e heb ik een Volvo amazon gekocht. Een rijdende opknapper. Hier heb ik nogsteeds erg veel plezier van, al veel kilometers gereden en gigantisch veel geleerd (maar zal niet te lang over mijn 'koekblik' typen op dit forum).

Voor mij is sleutelen aan voertuigen echt een hobby geworden, doe dan ook al het onderhoud aan mijn (en ook andermans) motor/auto's/fietsen zo veel mogelijk zelf.

Als er iets stukgaat is het altijd een kl*tegevoel, maar het gevoel om weer te rijden en het dan helemaal zelf opgelost te hebben is priceless!

Mijn tips:
- Zoek een rijdende opknapper (al eerder gezegd), zo weet je zeker dat deze compleet is en dat er niet iets stuk is dat niet zo 1,2,3 gemaakt kan worden. Wellicht dat deze een paar euro duurder zijn dan een voertuig dat niet rijdt. Maar geloof me, zonder enige sleutelervaring zijn deze paar euro's niet verkeerd gespendeerd.

- Kijk bij het orienteren al of er nog genoeg onderdelen te vinden zijn, wellicht zijn er speciaalzaken of clubs. Beginnen met sleutelen aan een zeer zeldzame auto/motor kan tot zeer veel frustratie en een lege portemenee leiden.

- Koop een goed werkplaatshandboek met exploded views. Als je iets uit elkaar haalt kan je altijd weer kijken hoe het ookalweer in elkaar zat (zat dat ringetje nou links of rechts en dat soort vragen *D )

- Neem bij het sleutelen genoeg tijd. Ff in een uurtje iets oplossen gaat altijd fout!

- Op internet zijn altijd fora als deze te vinden met mensen die met je meedenken. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent en dat je de onderdelen die je uit elkaar haalt weet te benoemen, plaats foto's plaatjes tekeningen en er is altijd wel iemand die de oplossing weet (vaak worden onopgeloste technische vragen veroorzaakt door kromme beschrijvingen van de vraagsteller). Bedank mensen die je helpen netjes, en meld de goede afloop met de oplossing. Zo kunnen andere mensen leren van jou fouten.

Al met al, gewoon beginnen, veel lezen en info inwinnen en gestructureerd werken en het komt eigenlijk altijd goed. En geloof me; waarschijnlijk ga je het nog leuk vinden ook!

Obbe
 
Is prima te doen zo heb ik het ook geleerd. M`n eerste motor + werkplaats handboek. Bij vragen kun je altijd wel terecht bij een handige harry. Destijds mijn vader, tegenwoordig als er wat onduidelijk is gewoon ff belletje naar de dealer waar ik m`n onderdelen haal voor uitleg en voila.

Belangrijkste is inderdaad goed gereedschap en gezond verstand.
 
Achjoh gewoon met die 750 beginnen, een haynes of clymer erbij en begin gewoon eens aan simpele dingen zoals olie+filter, remblokken/voering, bougie's.
Hierna kun je het wat lastiger maken, zoals vorkolie/keerringen vervangen en klepspeling checken.
 
De sevenfifty daar begin ik niet aan zonder kennis.
ik wil op elk moment kunnen rijden,
en als ik dan toch iets misbeun, dan wil ik niet motorloos zijn...

heb net nog een leuke cb 125 gezien,
(als belg, is dat tof voor mijn vriendin mee te laten rijden als die in orde staat enzo).

maar van zo'n cb 200 weet ik een goede staan met nog wat donor materiaal... :D


dan toch de stap eens wagen... en de handjes vuil maken... :D
en als het niet lukt, val ik Bons wel lastig ;) die heeft ervaring met die cb :D
 
haha ervaring zou ik het niet willen noemen ;) eerder een eerste probeersel :P Al heel wat voor een meisje dacht ik zo *O*
maar vragen zijn altijd welkom, twee weten meer dan een toch :Y
 
Zou je niet liever een oud crossertje nemen? Of miss zelfs een cross brommertje als reiju. Je zal er vaak genoeg aan moeten knutselen en als t eenmaal respectabel rijd kun er nog plezier aan beleven ook in het bos of op het strand wat je met je huidige motor waarss niet kan.

Wat het sleutelen betreft indd wel gereedschap en geld hebben. Internet en evt. Fora zijn makkelijke manieren om dingen te leren en zeker als je ook een bekende hebt die van beunen af weet.
 
Zou je niet liever een oud crossertje nemen? Of miss zelfs een cross brommertje als reiju. Je zal er vaak genoeg aan moeten knutselen en als t eenmaal respectabel rijd kun er nog plezier aan beleven ook in het bos of op het strand wat je met je huidige motor waarss niet kan.

Wat het sleutelen betreft indd wel gereedschap en geld hebben. Internet en evt. Fora zijn makkelijke manieren om dingen te leren en zeker als je ook een bekende hebt die van beunen af weet.

Gereedschap zit vrij goed al, geld... tjah, ik heb een vast baan... dus dat moet nog lukken.

Verder, een oud crossertje of crossbrommertje zegt me zoveel niet...
bos of strand rijden is ook niet iets wat mij onmiddellijk interesseert...

een oude cb 200 of zelfs 125 vind ik echt prachtig en lijkt mij een plezier om oldtimer ritjes mee te doen... dus als ik moet kiezen... zou het eerder zoiets worden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan