Leren sleutelen

ik wil op elk moment kunnen rijden
Uit ervaring, dat soms is nogal lastig bij de brikjes :P

en vergeet niet dat gereedschap en (nieuwe) onderdelen ook geld kosten, reserveer daar dus ook een 'leuk' budget voor. Ter voorbeeld, als je het meteen goed aanpakt bij een brikje in matige staat; bandje, accu, pakkingsetje, oliefilter, olie, remmerij evt ketting, kabeltje hier, lampje daar, bougietje hier etc dat tikt nog wel aan...En probeer eerst wat 'niet dagelijks' gereedschap zoals momentsleutel, spanningsmeter ed te lenen als je nog niet zeker weet dat je er veel gebruik van gaat maken. Voor de rest zou ik er gewoon meteen aan beginnen, je komt er snel genoeg achter of het wel of niet bevalt ;) :]
 
Ik heb altijd aan brommertjes gesleuteld, je kent het wel, met een hamer en een schroevendraaier en steeksleutel 10. Puchjes, MT's, MB's dat soort geneuzel.
Nu paar jaar terug A rijbewijs gehaald en wat koop ik? Een rammelende Suzuki GS750 uit 1978!
Handboek gescoord en gááán! Veel kon ik er toch niet aan verzieken.
Met behulp van Motor-forum en logisch nadenken kom je een heel eind. Nu 5 van die ouwe dingen staan waarvan er 3 gewoon in een goede conditie zijn, een beetje van mezelf en een beetje van MF!

Met andere woorden, gewoon doen!
 
koop een ouwe Volvo 240 GL en begin daar, voor $3500 ben je de man ;)


prima tip. zo ben ik ook begonnen.
242 L weliswaar ;)

verder zou ik gewoon met de eenvoudige dingen beginnen en zo een beetje vertrouwen in je eigen sleutelkunsten krijgen.
Zelf heb ik veel geleerd door bij een garage onder begeleiding van monteurs te sleutelen. zowel voor de auto als de motor.
Zo leer je vanzelf stap voor stap dingen bij en kan er altijd iemand bijspringen als het ff niet lukt.
 
Laatst bewerkt:
koop een willekeurige Ducati O-)

Voor die cb 200 moet ik 1euro per cc betalen... valt best mee voor een rijdend proper geval ;)

een ducati moet je veel betalen voor té veel sleutel werk :)


koop een ouwe Volvo 240 GL en begin daar, voor $3500 ben je de man ;)


prima tip. zo ben ik ook begonnen.
242 L weliswaar ;)

Don't get me started on the Volvo,
mijn vriendin maakt me af als ik daaraan begin...

Volvootje neemt iets meer plek in he als zo'n cb'tje :D
kosten zijn ook iets hoger :D
 
En als je wat theorie wilt weten achter het hoe en wat van een motor, kun je ook je kennis verrijken met de volgende boeken: Motorfietstechnicus. Boeken worden ook in het onderwijs gebruikt. Maar ja, er gaat niets boven de praktijk.
 
toen ik aan m'n brommer begon wist ik écht helemaal niks van sleutelen. ja af en toe een keer iets een mn trapfietsje gedaan.

maar dat brommertje helemaal opgeknapt en érg veel van geleert (m'n vader is monteur.) en ik moet zeggen dat ik nu zelf ook veel sleutel. aan m'n brommer maar ook aan o.a kettingzagen enzo (voor werk. maarjah die dingen zijn 2 tact. toch weer anders..)

Maarjah nu nog aan motoren beginnen te sleutelen. tis leuk
 
koop een oude puch maxi en een zelf sleutelen boek van puch. begin met dat ding, en als je dat onder de knie hebt, verkoop je t ding en haal je aan andere goedkope bromfiets. en doe je t zelfde spelletje nogmaals.

op een brommer beginnen is wat makkelijker, je kan m makkelijker proberen, (lees: onverzekerd een rondje doen) makkelijker zonder kenteken te krijgen( geen verzekeringen of andere kosten)
en de "angst" om t verkeerd te doen danwel t ding te slopen is meestal kleiner
 
En als je wat theorie wilt weten achter het hoe en wat van een motor, kun je ook je kennis verrijken met de volgende boeken: Motorfietstechnicus. Boeken worden ook in het onderwijs gebruikt. Maar ja, er gaat niets boven de praktijk.

Zijn dit recente boeken?

Zijn er hier technici die iets kunne zeggen over welke boeken handig zijn voor de basis kennis over alles op en om een motor
 
Ben je gek, die boeken zijn voor de nieuwe slag bollebozen..

Voor zo'n oud ding als die CB200 bel je gewoon Peters een keer op en vraag je of hij wat voor je heeft liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan