Les drie (en geslaagd voor theorie)

Hier is toch al een rijlestopic voor?
Zinloze discussies over leerlingen die het altijd beter weten dan de leraar :X

Modje, graag een slotje :+
 
mij is geleerd: "hij mag even de ABS aantikken maar het is niet de bedoeling dat je vol de remmen in gaat. Er zou ook gekeken worden naar het gecontrolleerd opbouwen van de remkracht."


ook in noodsituaties moet je gewoon goed nadenken over wat je doet en proberen niet te impulsief zomaar vol je remmen in te knijpen.
 
mij is geleerd: "hij mag even de ABS aantikken maar het is niet de bedoeling dat je vol de remmen in gaat. Er zou ook gekeken worden naar het gecontrolleerd opbouwen van de remkracht."


ook in noodsituaties moet je gewoon goed nadenken over wat je doet en proberen niet te impulsief zomaar vol je remmen in te knijpen.
Noodstop heb ik ook niet gehaald bij mn AVB, ik heb blijkbaar niet de achterrem gebruikt :? Ik stond wel op tijd stil en ABS tikte niet aan, maar goed...
Wel apart want ik gebruik echt altijd de achterrem :+ ben het me nu aan het afleren, maar mn voet beweegt gewoon automatisch richting de achterrem...
 
Noodstop heb ik ook niet gehaald bij mn AVB, ik heb blijkbaar niet de achterrem gebruikt :? Ik stond wel op tijd stil en ABS tikte niet aan, maar goed...
Wel apart want ik gebruik echt altijd de achterrem :+ ben het me nu aan het afleren, maar mn voet beweegt gewoon automatisch richting de achterrem...
Volgens TWrD heb je die niet eens nodig ;)
 
Vind het wel leuk om te lezen, maar zoals andere aangeven... vul elke keer je topic gewoon aan.

ABS... mja het zit wel op motoren maar tis nog niet standaard.. dus je zult idd vele nog tegenkomen zonder. Om je dan al aan te leren er standaard gebruik van te maken vind ik persoonlijk een beetje fout. Maar voila, succes verders in elk geval.
 
Probeer gewoon te die noodstop te maken op die lesmotor met ABS, alleen zonder dat de ABS inschakelt.

De meeste lesmotoren hebben ABS zodat neit iedereen op zijn bek gaat als ze een keertje te hard remmen en de wielen laten blokkeren, maar het betekend niet dat je op de ABS moet vertrouwen. Ik heb in het begin ook veel geremt op de ABS (vooral achterwiel, maar soms zelfs voorwiel), maar na een paar lessen kreeg ik het remmen zo goed onder de knie, dat ik maximaal kon remmen zonder de ABS in werken te laten stellen.

Nu rijd ik ook op een motor zonder ABS, en heb gelukkig nog geen situatie meegemaakt waar ik een noodstop moet maken. Echter heb ik dit wel even geoefened op een parkeerterrein (tip van mijn instructeur). Ook om gewoon de motor zelf te leren kennen.

ben het wel met je een dat als de abs net niet inkomt, je nog korter kan remmen, maar da's de vraag niet op het examen..


En voor welk doel neem jij nou lessen? Voor de examinator of voor jezelf? Geeft het je niet een beter gevoel op je eigen motor, als je goed kan remmen zonder die ABS?
 
Laatst bewerkt:
yay een abs discussie, is nog niet vaak genoeg gevoerd. laatst een test, s1000rr, k1300 en een auto, k1300 remde de auto eruit, en dat doe je echt niet zonder abs..
 
Op deze manier krijg je een motorrijdend Nederland die alleen op de nieuwste en meest luxe motors op een alsnog gevaarlijke manier kan rijden.

Ik leste swinters, op een motor met ABS, maar mijn instructeur leerde me alsnog om te (nood)stoppen zonder ABS. Zo sta je sneller stil als met ABS, veiliger, en je kan straks tenminste rijden op alle motors. Het is ook onveilig als je uitgaat van je ABS, het systeem wordt pas veiliger als je rijdt alsof je het niet hebt.

Btw, op lange ritten is het kunnen van een noodstop onontbeerlijk, op vakantie naar Frankrijk via Duitsland gereden en 2 of 3 keer nodig gehad met die rare vakantiegangers die crashen om je heen.
 
Ik heb ook geleerd om opbouwend te remmen, op een lesmotor met ABS. Ik moest proberen om de noodstop te maken zonder ABS. Heb daarvoor op een lesmotor gereden zonder ABS en dat is zo'n verschil! Als jij het nooit zonder ABS en dus opbouwend leert, succes met je eerste noodstop op je eigen motor....

Maar verder natuurlijk veel plezier met lessen :)
 
Altijd les gehad op motor met ABS, maar ik kan een noodstop makkelijk uitvoeren zonder de ABS in werking te laten treden.
 
Altijd les gehad op motor met ABS, maar ik kan een noodstop makkelijk uitvoeren zonder de ABS in werking te laten treden.
Ik ook, met de VRO nog, zette em zo op het voorwiel, ookal heeft de motor ABS, en toch altijd les gehad met ABS. Ligt nog best aan de berijder, sommige mensen missen het gevoel gewoon, en kunnen ze beter met ABS rijden. Dan toch kiezen voor een chopper zonder is hun eigen risico.
 
Those Who Ride Deside.
Hij was een tijd geleden actief op MF (tot die geband werd) en had de meest domme antwoorden.
(Bv dat je ook goed kan remmen zonder achterrem) :X
Was ook meer om de mensen een beetje op stang te jagen en het lukte m aardig. _O-
 
toen ik avb had zei me rijinstructeur nog; let er op dat de abs niet te veel ingrijpt, anders mag je um opnieuw doen.... agh alles in een keer mogen doen (op de vertragings oefening na! die deed ik te lomp)
 
Terug
Bovenaan Onderaan