Les op een Semi-schakel(Half automaat) motor

JSpyx

Rookie
25 mei 2023
1
0
Hoi allemaal, ik ben hier nieuw ✋:)

Ik zou heel graag willen motor rijden op een semi-schakel motor, half automaat. Denk bijv. aan de Astra Grand/Yamaha Crypton. 125/135 cc (komt idd niet (veel) in NL voor...) en schakelen zonder hand koppeling. Ik ben met deze motoren opgegroeid en vind het persoonlijk erg fijne motoren om op te rijden.
(Overigens heb ik al wel lessen gevolgd op motoren met hand koppeling, maar ik vind het persoonlijk niks voor mij)

Ik ben er wel van bewust dat ik met een A2 rijbewijs niet op een zwaardere motor mag rijden bijv. A motoren, maar goed.

Ik zoek hiervoor dus een rijschool die het aanbied om op half automaat motoren te gaan lessen, in en rond Groningen. Hiervoor heb ik al een paar instanties benaderd maar helaas bieden ze dit niet aan. Ik zou het overigens niet erg vinden om bijv. verder te gaan en naar regio van Drenthe te reizen, mocht iemand tips hebben.

Op zich zou ik zelf ook een half automaat kunnen aanschaffen en daar op gaan lessen mochten sommige rijscholen dit accepteren...

Ik zou graag tips willen ontvangen wat ik zou kunnen doen in deze situatie. Bedankt😁
 
Als je examen doet op een automaat krijg je dan ook niet een beperking op het rijbewijs?

Dus dan zit je de rest van je leven vast aan automaat rijden omdat je het nu een paar uur niet fijn vind.....

db
 
Ik heb voor mijn A1 rijbewijs gelest en afgereden op een YZF-R125.. want A1 motoren waren er toen nog niet net na de invoering. Het kan dus wel.

Denk dat de enige oplossing inderdaad zelf een motor aanschaffen is; en er dan op lessen. Dit dan wel goed bespreken met je verzekering.
 
Als je examen doet op een automaat krijg je dan ook niet een beperking op het rijbewijs?

Dus dan zit je de rest van je leven vast aan automaat rijden omdat je het nu een paar uur niet fijn vind.....

db
Ja, als je op een automaat afrijdt krijg je een code 78 op je rijbewijs. Dan ben je veroordeeld tot scooter rijden.
 
Je hebt er niets aan, maar ik zou zeggen niet doen.
Het schakelen is even iets waar je aan moet wennen en daarna gaat het vanzelf.

Heel veel van de nieuwe motorfietsen hebben standaard of als accessoire een Quickshifter/Blipper, dus je gebruikt de koppeling alleen bij wegrijden. Geeft je zoveel meer keuze
 
Ja, als je op een automaat afrijdt krijg je een code 78 op je rijbewijs. Dan ben je veroordeeld tot scooter rijden.
Dat lijkt mij niet helemaal waar. Volgens onderstaand artikel kun je ook met een Honda met DCT rijden (b.v. NTV1100, Africa Twin, VFR Crosstourer, Goldwing, NC700 en 750), Yamaha FJR1300 Assisted Shift (AS), een MV Agusta met SCS (Smart Clutch System) of als witte raaf een Aprilia Mana 850.

Dat lijken mij toch echt geen scooters......

 
Het was gechargeerd, een elektrische motor heeft ook geen koppeling. Maar zolang de meerderheid dat wel heeft zou ik me niet laten beperken tenzij er een medische noodzaak is.
 
Dat lijkt mij niet helemaal waar. Volgens onderstaand artikel kun je ook met een Honda met DCT rijden (b.v. NTV1100, Africa Twin, VFR Crosstourer, Goldwing, NC700 en 750), Yamaha FJR1300 Assisted Shift (AS), een MV Agusta met SCS (Smart Clutch System) of als witte raaf een Aprilia Mana 850.

Dat lijken mij toch echt geen scooters......

Ja alleen die Aprlia en MV zijn nogal zeldzaam Een FJR1300, Crosstourer, Goldwing zijn nou weer geen motoren waar je op stapt als je net rijbewijs hebt. Blijven over de NC700/750. Heel beperkte keuze m.i.
 
Ik zou sowieso gaan voor A-onbeperkt indien je ouder bent dan 23. Dan hoef je later niet weer opnieuw examen te doen en wordt de keus (later) in elk geval ruimer.
Tijdens het lessen stonden er 2 identieke honda CB motoren bij mijn rijschool. Eentje was A2 afgeknepen en eentje A. Ik kon het verschil niet merken en reed regelmatig op beide motoren, zonder te weten welke A onbeperkt was.
 
Ik zou sowieso gaan voor A-onbeperkt indien je ouder bent dan 23. Dan hoef je later niet weer opnieuw examen te doen en wordt de keus (later) in elk geval ruimer.
Tijdens het lessen stonden er 2 identieke honda CB motoren bij mijn rijschool. Eentje was A2 afgeknepen en eentje A. Ik kon het verschil niet merken en reed regelmatig op beide motoren, zonder te weten welke A onbeperkt was.
Het gaat hier om "Beperkt tot alleen automaat" of "onbeperkt" binnen het A2 rijbewijs.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit iemand code 78 zien halen als motorrijbewijs.. of een rijschool gezien die het aanbood.
Met het Autorijbewijs komt het veel meer voor.
 
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit iemand code 78 zien halen als motorrijbewijs.. of een rijschool gezien die het aanbood.
Met het Autorijbewijs komt het veel meer voor.
Ik ben zo iemand met code 78 op mijn rijbewijs. Door een aandoening aan mijn linkerhand, kan ik niet langdurig kracht uitoefenen. Met links remmen gaat wel, maar schakelen werd een probleem. Bij de rijschool waar ik wilde lessen hebben ze een kawa j300 motorscooter tot hun beschikking. Zodoende. En toen ik met mijn 60e mijn motorrijbewijs wilde halen. Vond ik een lichte motorscooter voldoende. En nu nog steeds. En misschien is lessen net een automaat gemakkelijker, ik heb alles in een keer gehaald.
 
Ik ben zo iemand met code 78 op mijn rijbewijs. Door een aandoening aan mijn linkerhand, kan ik niet langdurig kracht uitoefenen. Met links remmen gaat wel, maar schakelen werd een probleem. Bij de rijschool waar ik wilde lessen hebben ze een kawa j300 motorscooter tot hun beschikking. Zodoende. En toen ik met mijn 60e mijn motorrijbewijs wilde halen. Vond ik een lichte motorscooter voldoende. En nu nog steeds. En misschien is lessen net een automaat gemakkelijker, ik heb alles in een keer gehaald.

Je hebt groot gelijk! Niets mis met een scooter.

Ik heb me vaker verwonderd over allerlei ingewikkelde aanpassingen aan schakelmotoren omdat de rijder niet kan koppelen of schakelen. Wat ze al niet verzinnen omdat ze zonodig moeten schakelen…

Neem gewoon een automaat; die is kant en klaar te koop in allerlei klassen, veel gemakkelijker en het rijdt nog beter ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan