Les zonder dubbele bediening : Mag dat?

Mijn vriendin had voor de eerste keer les op een motor zonder dubbele bediening (extra Rem + Koppeling achter op).
Ze is er na een half uurtje mee gestopt omdat ze het te link vond.

Nu krijgt ze toch een factuur voor 2 uur!?

Mag dat eigenlijk wel lesgeven op een motor zonder dubbele bediening?
Wel vreemd dat ze meteen zelf moest rijden op de openbare weg, normaal gesproken leer je toch eerst wat proefjes?

En zelfs op motoren met dubbele bediening kan de instructeur niet geweldig veel doen aangezien ie alleen de koppeling en achterrem kan bedienen.
 
Ze is er na een half uurtje mee gestopt... dus 2 uur betalen is niet vanzelfsprekend. Maar misschien heeft ie die uren wel gereserveerd, dus berekend ie ze door. Staat waarschijnlijk niet zwart op wit?

Waarschijnlijk zal er in de algemene voorwaarden (of iets van die strekking) zijn opgenomen dat je de uren moet betalen die je hebt besproken. Tenzij je ze annuleert binnen een vooraf bepaalde tijdsperiode.
Als ik 2 uur voor iemand reserveer en die is er na een half uur zat van, heb ik een verlies van 1,5 uur. Die tijd ik beter kunnen besteden aan iemand die ook wilde lessen.

Im mijn ogen is het niet meer dan logisch dat er betaald wordt voor de besproken uren.
 
Die instructeur heeft blijkbaar wel een hoop vertrouwen in de wereld, dat 'ie zomaar bij iemand zonder rijbewijs achterop gaat zitten. Niet rot bedoelt tegen je vriendin (die zelf al aangeeft dat ze het niks vind :} )maar in het algemeen... hij kan toch niet weten bij wie hij achterop stapt? (ex-scootah rijer die denkt dat 'ie Rossi heet :)
Ik stap eigenlijk al helemaal niet bij iemand achterop als ik hem niet een beetje ken en weet hoe 'ie rijdt...
 
Ze is er na een half uurtje mee gestopt... dus 2 uur betalen is niet vanzelfsprekend. Maar misschien heeft ie die uren wel gereserveerd, dus berekend ie ze door. Staat waarschijnlijk niet zwart op wit?
Is toch logisch.... de twee uren worden ingepland, het is niet mogelijk om op zo'n korte termijn een andere lesser in te plannen.

Ik mocht trouwens tijdens mijn eerste les meteen een weg op waar je 70 mag...... Uiteraard eerst geoefend op een parkeerterrein naast de rijschool, daarna een woonwijk in met veel haakse bochten. Tot slot dus die weg met 70...

Was wel effe schrikken toen ie me de parkeerplaats af liet rijden, maar blijkbaar had de instructeur voldoende vertrouwen in mijn stuurmanskunsten.
 
Voor iemand die en nog nooit geen schakelbrommer en geen motor (uiteraard) heeft gereden, is het wel handig om om te weten dat je instructeur kan remmen of koppeling kan gebruiken.
Ik volg mijn lessen ook met een motor met ingreepmogelijkheden en voel me daar ook een stuk veiliger bij.
Jammer dat ik door een aantal erg flauw op gereageerd wordt!

Dus Dangerman, laat je vriendin lekker bij een rijschool met een ' veilige' lesmotor lessen, als zij dat fijner vind.
Maar het is inderdaad niet verplicht...

succes!
 
})

Ik wist niet dat zoiets bestond.(lesmotor)

full
 
Dubbele bediening bestaat idd wel (zoals al ca. honderd x gezegd hierboven :+ ), maar volgens mij wordt het maar zelden gebruikt. Alleen bij degenen waar de instructeur het echt niet ziet zitten, perhaps. :+ Ik ken iig niemand in mijn omgeving waarbij het gebruikt is (of waarbij de instructeur uberhaupt ooit achterop gezeten heeft). Het lijkt me dus zwaar overdreven om te stoppen omdat die bediening er niet op zit. Het is eerder uitzonderlijk als het er wel op zit.

Als je twee uur les besproken hebt en je houdt het na een half uur voor gezien, dan lijkt het me redelijk dat je gewoon die twee uur betaald (of iig een groot deel ervan). De rijschool heeft tijd voor jou gereserveerd. Dus als je dan plots besluit om er maar geen gebruik van te maken, heeft de rijschool er nadeel van, aangezien ze in die tijd ook een andere, wel betalende, leerling hadden kunnen laten rijden. Lijkt me dus heel normaal dat je die les gewoon moet betalen. Zeker als je het afblaast om zo'n, in mijn ogen, onzinnige reden. Ik zou het als zeer coulant beschouwen van de rijschool als je die tijd niet hoefde te betalen.
 
Voor iemand die en nog nooit geen schakelbrommer en geen motor (uiteraard) heeft gereden, is het wel handig om om te weten dat je instructeur kan remmen of koppeling kan gebruiken.
Ik volg mijn lessen ook met een motor met ingreepmogelijkheden en voel me daar ook een stuk veiliger bij.
Jammer dat ik door een aantal erg flauw op gereageerd wordt!

Dus Dangerman, laat je vriendin lekker bij een rijschool met een ' veilige' lesmotor lessen, als zij dat fijner vind.
Maar het is inderdaad niet verplicht...

succes!
Ik had ook nog nooit brommer of motor gereden, maar ik kan nou niet zeggen dat ik de dubbele bediening heb gemist. Sterker nog, het lijkt me maar niks om de instructeur bij je achterop te hebben. Bij mij heeft ie het iig gelukkig nooit gedaan.
 
Orpheus,

Ik denk dat de ene het sneller leert als de andere.
Niet iedereen is zo goed als jij...
 
Orpheus,

Ik denk dat de ene het sneller leert als de andere.
Niet iedereen is zo goed als jij...
 
Orpheus,

Ik denk dat de ene het sneller leert als de andere.
Niet iedereen is zo goed als jij...
 
heb wel eens zo'n motor gezien ja, maar nog nooit van iemand gehoord dat ze er daadwerkelijk op gelest hebben!
Zowieso nooit van iemand gehoord dat de intrukteur/instuktrice bij hem of haar achterop heeft gezeten!
Bij mijn weten is het meestal gewoon eerst ff op een verlaten terreintje, en dan heeft zo'n instrukteur zo gezien of het verantwoord is om iemand op de weg te laten rijden!
 
Orpheus,

Ik denk dat de ene het sneller leert als de andere.
Niet iedereen is zo goed als jij...


Hee, Giga Claudia... toch niet de vriendin van eh...?
Overigens niks om voor te schamen. Al was 1 proef-les waarschijnlijk genoeg geweest :P
 
Ik had ook nog nooit brommer of motor gereden, maar ik kan nou niet zeggen dat ik de dubbele bediening heb gemist. Sterker nog, het lijkt me maar niks om de instructeur bij je achterop te hebben. Bij mij heeft ie het iig gelukkig nooit gedaan.
:^
Je hebt de eerste les al moeite genoeg om een beetje fatsoenlijk de bocht door te komen, als er dan ook nog iemand achterop zit die anders de bocht inhangt als jezelf lijkt het me niet makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Orpheus,

Ik denk dat de ene het sneller leert als de andere.
Niet iedereen is zo goed als jij...
Je hoeft het geen 3x te zeggen. ;)

En ik goed? Ik heb zo'n 40 uur gelest voor ik mijn rbw had. Dus das bepaald niet snel. Tis gewoon een kwestie van wat de instructeur de beste methode vindt, lijkt me. En persoonlijk zie ik meer in rustig beginnen op een afgelegen terreintje dan rijden met een instructeur achterop en dubbele bediening.

Instructeur achterop wil ook zeggen dat je een hoop gewicht extra meeneemt. Maakt het rijden alleen maar lastiger/zwaarder.
 
Laatst bewerkt:
nee, ik ben geen vriendin van Dangermarc, maar ben wel aan het lessen met een motor met extra koppeling en rem. Dus voel me ook een beetje aangesproken als ik al die reacties zie.
Ik snap niet zo goed waarom iedereen daar zo vol onbegrip op reageerd.
We willen toch allemaal maar 1 ding: Motorrijden!
En hoe iemand dat papiertje in zijn zak krijgt moet ieder toch voor zichzelf weten?
 
nee, ik ben geen vriendin van Dangermarc, maar ben wel aan het lessen met een motor met extra koppeling en rem. Dus voel me ook een beetje aangesproken als ik al die reacties zie.
Ik snap niet zo goed waarom iedereen daar zo vol onbegrip op reageerd.
We willen toch allemaal maar 1 ding: Motorrijden!
En hoe iemand dat papiertje in zijn zak krijgt moet ieder toch voor zichzelf weten?
Ik denk dat het niet zozeer onbegrip is over het lessen daar op, maar meer een kwestie van dat mensen überhaupt niet wisten dat het bestond. Volgens mij is het niet echt gebruikelijk om op die manier te lessen. 't Is iig niet mijn bedoeling om iemand af te z*ken die wel op die manier lest (maar MIJ lijkt het niet prettig). Ik vind het echter wel overdreven om een les te annuleren omdat er geen dubbele bediening op de motor zit.
 
Dubbele bediening :? Nooit van gehoord en nooit gezien.
1e Les op oefenterrein ook niet, gelijk op de motor de weg op.
Mijn instructeur was van mening dat als je wilt leren motorrijden dan moet je het ook meteen goed doen :]
 
ik heb nog nooit zo'n motor gezien :? was bij mij direct de eerste les de weg op (richting parkeerplaats om de basis te leren O-) )
 
Ik zou serieus stoppen als de instructeur na 5 lessen nog achterop gaat zitten om met dat ding 'in te kunnen grijpen' :X
 
mijn les motor heeft dat niet en ergens ben ik daar wel blij mee dat lijkt me echjt heel gevaarlijk je schrikt je toch rot al hij opeens gaat schakelen en gaat remmen
dat oefen je toch gewoon op de parkeerplaats met hem achterop
of zo

groetjes linda
 
Ik ben op kijn 1e les gewoon gaan rijden op een er-5, gewoon een stukje rontouren in de buurt. Moet er niet aan denken dat er iemand anders achterop had gezeten die voor mij had kunnen remmen ect.! dan zou ik er direct afgestapt zijn!
 
Terug
Bovenaan Onderaan