Lessen in Amsterdam, afrijden in Haarlem.

Pars-san

MF'er
21 aug 2008
73
3
Amsterdam
Ola iedereen,
Heb eindelijk mijn datum voor AVD binnen, mag volgende week afrijden.
Ik heb tot nu toe gelest in Amsterdam en omstreken , maar moet blijkbaar afrijden in Haarlem -O- .Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik nog nooit in Haarlem ben geweest, laat staan gelest.
Toen ik mijn instructeur vroeg waarom dit zo was, kreeg ik de mededeling dat de wachttijden in Amsterdam veel langer waren als in Haarlem, en dat ik me daarbij moet neerleggen en het beste ervan moet maken.
Zijn er hier meer mensen die dit hebben meegemaakt??Zoja wat zijn de ervaringen hiermee?Welke routes worden bv het meest gereden tijdens examens in Haarlem??En wat zijn de instinkers ??
Hoop mijn RBW wel in 1 keer te halen ondanks dat het in Haarlem wordt afgenomen.

Alle advies is welkom.
 
ik snap het wel, maar ik zou als ik jou was met je lessen aan je instructeur vragen om rondje exame gebied te rijden, dan heb ej het in ieder geval gezien.

er zitten ook gemene hoeken en wegen daar hoor, als je het even hebt gezien, sta je niet helemaal voor verassingen ;)

exame gebied daar is randweg geloof ik...
 
Heb in Zoetermeer les gehad en in Rijswijk afgereden. Met de lessen zijn we wel heel regelmatig daarheen gecrossed om een beetje bekend te worden met het gebied, raar dat jouw examinator dat niet doet.

Nu weet ik niet precies of het een geografische vergelijkbare situatie is, maar het principe is ook belangrijk. :P
 
Ik heb vlak voor mijn examen een les van 1,5 uur in Haarlem, en dat is het....
Het rijden gaat prima, het zijn de verrassingen en instinkers waar ik mn twijfels over heb..
 
Wat mij betreft mag bij het lessen/examen wel meer 'onbekend terrein' worden ingevoerd.
Gezien sommige beelden(en niet alleen op tv) hoe sommige mensen in een voor hun onbekende situatie reageren, kan ook erg minder leuke c.q. gevarlijke situaties opleveren.
 
Ik heb vlak voor mijn examen een les van 1,5 uur in Haarlem, en dat is het....
Het rijden gaat prima, het zijn de verrassingen en instinkers waar ik mn twijfels over heb..

ik weet dat de grote rotonde erg lastig scheint te zijn.. en verder veel fietsers waar je voor moet uitkijken..

maar je instructeur zal toch wel wat tips voor je hebben?
 
Ook aantal keer savonds met je auto rondje rijden. Kijk vooral naar moeilijke kruispunt, voorrangsweg enzovoort. Je hebt nu geen keus dus maak het beste van.

Ik kreeg les in Rotterdam en moest in Ridderkerk afrijden. Gelukkig werkte ik in Ridderkerk toen. Het heeft wel veel gescheeld.
 
Apart, dat had ik ook een keer voorgesteld bij mijn instructeur toen ik nog aan het lessen was.
Hij was er juist tegen. AVB kan wel ergens anders, maar AVD toch in de plaats waar je gelest hebt.
Dan ken je de straten en gezien je al gespannen bent voor een examen, kan dat in je voordeel zijn.
 
Denk toch dat ik een paar rondjes met de auto ga maken om bekend te raken met de verkeerssituatie in Haarlem, ook al is het alleen om de stress te verminderen.
Er is volgens mij wel 1 voordeel, geen trams en metro's waar ik op moet letten... :)
 
Ik weet niet of het nog steeds zo is maar toen ik in een grijs verleden afreed in Haarlem was de eerste 'instinker' dat je direct bij het verlaten van het parkeerterrein van het examengebouw twee keer hetzelfde fietspad oversteekt, (eerst om op de weg te komen en 20 meter verder doordat het fietspad de weg over draait om links van de randweg door te gaan).

Een andere was het 'verboden voor motoren' bord op één van de dijken in het Spaarnwoudegebied (leuke bochtjes maar k*t wegdek daar) en het bekende achthoekige stopbord onder het viaduct als je bij De Zoete Inval vanuit het Spaarnwoudegebied de paralelweg van de Amsterdamse Vaart op moet.


(Overigens had mijn zoon in Beverwijk gelest en moest hij in Amsterdam afrijden, lijkt me net effe een graadje erger. Wèl meteen geslaagd gelukkig.)


edit: typo
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gelest en afgereden in Haarlem. Goed uitkijken naar verkeer van rechts, zijn een hoop kruispunten die worden opgezocht/ woonwijken etc.
Meestal pakken ze ook een stukje spaarnwoude erbij en de randweg die begint bij 70 km/u
en loopt later over in 100 km/u, rij in beide gevallen wat harder dus 80/90 en 110/120, lekker de snelheid erin houden en laten zien dat je niet bang bent op de motor.
 
Als je klaar bent voor examen maakt het echt niet uit waar je examen doet. Vind het zelf altijd vreemd als rijscholen cursisten 40 keer over dezelfde wegen en situaties laten rijden. Het gaat er toch juist om dat je ervaring op doet hoe je op dingen moet reageren (ook in een onbekende regio) en niet dat je de buurt uit je hoofd gaat leren.


Zelf gelest in de regio Almere, Muiderberg, Bussum, Hilversum en ben eigenlijk in/rond alle steden in die buurt geweest maar examen gedaan in Amsterdam. Waar ik toen 1 keer geweest was (binnenstad op donderdag avond, was even hectisch :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan