Let op tijdelijk geen nieuwe rijbewijzen

Boos B

MF veteraan
8 mrt 2006
22.734
0
42
Breda
www.motor-forum.nl
op nu.nl

Tijdelijk geen nieuwe rijbewijzen

Uitgegeven: 21 september 2006 14:16

VEENDAM - Op 29 en 30 september is het niet mogelijk een nieuw rijbewijs aan te vragen. Dat heeft de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) in Veendam donderdag bekendgemaakt. De gemeenten in Nederland hebben deze dagen nodig voor het aanpassen van hun systemen voor het nieuwe rijbewijs, dat vanaf 1 oktober wordt uitgegeven.

Volgens een woordvoerder van de RDW hebben gemeenten zeker twee dagen nodig om hun personeel te instrueren en de computersystemen om te schakelen. Het nieuwe rijbewijs heeft het formaat van een creditcard en wordt, in tegenstelling tot het huidige roze papiertje, niet op het gemeentehuis zelf, maar bij de drukker gemaakt. Daarvoor staat een wachttijd van vijf werkdagen.

Spider

A dirty mind is a joy forever!
Donateur
17 aug 2001
97.203
3
Vlakbij Utrecht
Kan dat omschakelen niet gewoon in het weekend/avonduren en het geven van instructies doe je toch niet met z'n allen tegelijk op het laatste moment :?
Typisch ambtenaren zal ik maar zeggen :X

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
41
Lienden
www.motor-forum.nl
Overigens las ik net ergens dat het nieuwe rijbewijs centraal geproduceerd wordt ipv op het gemeentehuis zelf en dat het tot een week kan duren voordat ie dan binnen is. Betekent dat dan ook dat het tot een week kan duren voor je mag gaan rijden als je net je rbw hebt gehaald? :?

thijsje82

MF veteraan
24 mrt 2003
4.346
0
36
Utrecht
mijn rijbewijs is reeds een vod, dus ben blij als ik dat nieuwe kaartje in mn porto kan stoppen!! kan t formaat vd porto weer wat kleiner *O*

13 apr 2006
143
0
47
Rhoon
mijn rijbewijs is reeds een vod, dus ben blij als ik dat nieuwe kaartje in mn porto kan stoppen!! kan t formaat vd porto weer wat kleiner *O*
Mmmmm, ik zou nog even wachten op een kentekenbewijs in dat formaat voordat je die nieuwe porto aan gaat schaffen ;)

[EDIT] Damn, Spider is tooooooo quick [/EDIT]

Postman_Pat

MF veteraan
10 mei 2005
1.257
1
45
Effe inside information plaatsen Vanuit betrouwbare bron.

Het overzetten van de systemen gebeurd ook in het weekend. Alleen kunnen dan de aanvragen niet verwerkt worden, want vanaf vrijdagavond worden de systemen dusdanig ingericht dat het maandag allemaal normaal moet werken. En is 1 dag niets kunnen aanvragen zo erg? (niet alleen de gemeenten moeten over maar ook de RDW en het CBR moeten hun systemen aanpassen en die zijn de afgelopen maanden uitgebreid getest)

Het rijbewijs ziet er overigens erg gaaf uit. Op de achterkant staan alle categorien vermeld met alle beperkingen en eventuele meldcodes.
En je foto staat niet alleen als foto afgedrukt maar ook dmv kleine gaatjes midden op het rijbewijs. Erg kicke.... zo'n nieuw rijbewijs.

edit:

plaatje was nogal groot, als je hem wilt zien klik maar op de attachment

Bijlage: SP_A0118.jpg

bobpanne

MF veteraan
25 jun 2006
1.313
0
32
Alphen aan den Rijn
Overigens las ik net ergens dat het nieuwe rijbewijs centraal geproduceerd wordt ipv op het gemeentehuis zelf en dat het tot een week kan duren voordat ie dan binnen is. Betekent dat dan ook dat het tot een week kan duren voor je mag gaan rijden als je net je rbw hebt gehaald? :?
Ja dat zou ik ook wel graag willen weten, zou het nogal zielig vinden voor alle mensen die dan hun papiertje halen maar dan als nog een week of wat moeten wachten op dat rijbewijs...

misschien krijg je een tijdelijke rijbewijs mee...?

Postman_Pat

MF veteraan
10 mei 2005
1.257
1
45
Ja dat zou ik ook wel graag willen weten, zou het nogal zielig vinden voor alle mensen die dan hun papiertje halen maar dan als nog een week of wat moeten wachten op dat rijbewijs...

misschien krijg je een tijdelijke rijbewijs mee...?
Toen ik 10 jaar geleden mijn rijbewijs haalde moest ik ook al een week wachten hoor, dus zo bijzonder is het nu ook weer niet. Ik kon hem ook wel meteen mee krijgen maar dan moest ik spoedleges betalen (toen nog eens 50 gulden extra). Ik heb dus gewoon een weekje kunnen wachten.

Bijlage: SP_A0119.jpg

bobpanne

MF veteraan
25 jun 2006
1.313
0
32
Alphen aan den Rijn
Toen ik 10 jaar geleden mijn rijbewijs haalde moest ik ook al een week wachten hoor, dus zo bijzonder is het nu ook weer niet. Ik kon hem ook wel meteen mee krijgen maar dan moest ik spoedleges betalen (toen nog eens 50 gulden extra). Ik heb dus gewoon een weekje kunnen wachten.
dan ben ik vast verwend ;)

ik vond het al erg dat ik een dag moest wachten omdat ik niet op tijd bij het gemeentehuis kon zijn...

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
41
Lienden
www.motor-forum.nl
Hmm, ik heb de mijne 11 jaar geleden gehaald (voor de auto, dan), maar die kon ik gewoon gelijk ophalen. Verschilde dus blijkbaar per gemeentehuis. Overigens bestaat de mogelijkheid voor een spoedaanvraag nog steeds, las ik. Kost extra leges dan.

Revz

MF veteraan
23 mei 2003
6.087
0
33
Ja helaas wel...
Dat word een week wachten. :r

10 sep 2005
138
0
39
Lopik
Kun je nu dat irritante roze vod eigenlijk al inruilen op zo'n creditcard rijbewijs voordat je huidige rbw verlopen is?
ja, dat kan idd meteen, uiteraard met bijbetaling. Alleen de geldigheid van je rbw wordt NIET verlengd (alleen een paar maanden vantevoren voor het verlopen). Dat is nl. niet goed voor de staatskas. :+

9 mei 2006
41
0
Westerbroek
Ik had gelezen in een krant (weet helaas niet welke/wanneer) dat je rijbewijs voortaan zou worden opgestuurd.
Ander punt is dat je je oude rijbewijs moet inleveren.

Nu is de vraag: als je je rijbewijs verlengt, krijg je dan een tijdelijk gedateerd document? Of moet je je oude inleveren op het moment dat je nieuwe is opgestuurd? Wordt er niets opgestuurd?

Ik rijd 29september af (A zwaar) ...

Duncan

MF veteraan
19 mei 2001
4.241
5
43
Nijkerk
Bezoek Site
Volgens blik op de weg kan ik een boete krijgen omdat mijn rijbewijs niet helemaal meer aan elkaar zit. Nu maar hopen dat ik voor die tijd niet te makan krijg met een overijverige ambtenaar, ik wacht dus mooi even op het nieuwe vodje

Sheldon

MF veteraan
13 apr 2004
40.618
4
49
Knokke
www.wieke-tingels.be
Effe inside information plaatsen Vanuit betrouwbare bron.

Het overzetten van de systemen gebeurd ook in het weekend. Alleen kunnen dan de aanvragen niet verwerkt worden, want vanaf vrijdagavond worden de systemen dusdanig ingericht dat het maandag allemaal normaal moet werken. En is 1 dag niets kunnen aanvragen zo erg? (niet alleen de gemeenten moeten over maar ook de RDW en het CBR moeten hun systemen aanpassen en die zijn de afgelopen maanden uitgebreid getest)

Het rijbewijs ziet er overigens erg gaaf uit. Op de achterkant staan alle categorien vermeld met alle beperkingen en eventuele meldcodes.
En je foto staat niet alleen als foto afgedrukt maar ook dmv kleine gaatjes midden op het rijbewijs. Erg kicke.... zo'n nieuw rijbewijs.

edit:

plaatje was nogal groot, als je hem wilt zien klik maar op de attachment
bedankt voor de foto, heb er een kopie van gemaakt en een motor mee gehuurd,
dat wordt kicken

:+

[me]het lijkt Sheldon niet slim om daar een foto van te maken en op internet te zetten[/me]

10 sep 2005
138
0
39
Lopik
Ok... Volgende vraag...

Blijft je oude rijbewijs geldig tot je de nieuwe hebt, of totdat je de nieuwe aanvraagt?
Nieuws
Per 1 oktober 2006 nieuw rijbewijsdocument

Het huidige papieren rijbewijsdocument wordt vervangen door een nieuwe, fraudebestendige kunststof kaart.
Het nieuwe document is beter beveiligd, heeft een handzaam bankpasformaat en is slijtvast. De prijs van dit nieuwe rijbewijs zal € 45 gaan bedragen. Momenteel kost een rijbewijs € 33.

Mensen met een geldig rijbewijs van het huidige model hoeven geen nieuw rijbewijs aan te vragen. Pas bij verlenging krijgen zij automatisch het rijbewijs in de nieuwe vorm. Het is uiteraard wel mogelijk om eerder een nieuw rijbewijs aan te vragen als u dat wilt. Het nieuwe rijbewijs is net als het oude model tien jaar geldig.

Fraudebestendig

Belangrijkste reden om het nieuwe rijbewijsdocument in te voeren, is de betere beveiliging tegen fraude en vervalsing. Dat is nodig, omdat het rijbewijs sinds de invoering van de Wet op de identificatieplicht formeel is aangewezen als identificatiedocument.

Nieuwe aanvraagprocedure

Niet alleen het rijbewijsdocument verandert, maar ook de aanvraagprocedure. Om fraude en vervalsing te voorkomen, wordt het nieuwe rijbewijsdocument – net als het paspoort en de identiteitskaart – centraal geproduceerd. Nadeel is dat de huidige “klaar terwijl u wacht”- service vervalt. In de nieuwe situatie kunnen aanvragers het rijbewijs normaliter een week na aanvraag ophalen bij het gemeentehuis.

Het is mogelijk om het rijbewijsdocument sneller te krijgen met een spoedprocedure.

Het nieuwe rijbewijs kan dan na een werkdag worden afgehaald, mits de aanvraag voor 12.00 uur is ingediend bij de gemeente. Voor deze procedure wordt € 40 extra leges in rekening gebracht.

Ook worden er nieuwe eisen voor de over te leggen pasfoto van kracht. De pasfoto moet aan dezelfde eisen voldoen zoals die ook voor (biometrische) reisdocumenten gelden. De nieuwe pasfoto-eisen zijn neergelegd in de Fotomatrix Model 2006. Als u bij een fotograaf een foto laat maken, meldt dan altijd dat u een foto wilt hebben voor een rijbewijs.

Medische keuring?

In een aantal gevallen is een medische keuring verplicht voordat u een nieuw rijbewijs kunt aanvragen. Hiervan is sprake wanneer:

uw rijbewijs verloopt op of na uw 70ste verjaardag;
u in het bezit bent van een rijbewijs met de categorie(en) C, D, CE of DE;
om medische redenen aan u een rijbewijs is verstrekt met een beperkte geldingsduur.
Voor de medische keuring heeft u een aanvraagformulier “Eigen Verklaring” nodig.

Deze kunt u verkrijgen bij het Publieksbureau of bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Aan de Eigen Verklaring en het medisch onderzoek zijn kosten verbonden.

Als alles in orde is, krijgt u na een aantal weken bericht van het CBR, vervolgens kunt u een rijbewijs gaan aanvragen. Wacht met de medische keuring niet tot het laatste moment, want deze procedure kan een enige tijd in beslag nemen!

Rijbewijs kwijt?

Bij vermissing of diefstal van uw rijbewijs (ook in het buitenland) moet u aangifte doen bij de politie in Nederland. De politie maakt dan een proces-verbaal op, dat u bij de gemeente dient in te leveren als u het nieuwe rijbewijs aanvraagt. U kunt zich dan legitimeren met een geldig paspoort/identiteitskaart of een vreemdelingendocument.

Let op!!!: geen rijbewijsafgifte mogelijk op vrijdag 29 september 2006

Wegens de omzetting van gemeentelijke en landelijke systemen kunnen op vrijdag 29 september 2006 in het hele land bij gemeenten geen rijbewijzen worden aangevraagd of afgegeven!

Samenvatting verschillen in aanvraagprocedure rijbewijs oude & nieuwe situatie:

aanvraag rijbewijs VÓÓR 1 oktober 2006
aanvraag rijbewijs NÁ
1 oktober 2006

papieren rijbewijs
pasfoto-eisen enkel conform rijbewijswetgeving
klaar terwijl u wacht
kosten rijbewijs: € 33
plastic creditcardmodel
pasfoto-eisen conform Fotomatrix 2006
aanmaaktijd van 5 werkdagen
kosten rijbewijs: € 45
spoedaanvraag: 1 à 2 werkdagen tegen extra betaling van € 40

Lang verhaal vanaf website gemeente lopik.

Conclusie= geen duidelijk antwoord op jouw vraag, maar net zoals paspoort en ID-kaart zal je je oude vod kunnen houden tot je het nieuwe rbw ophaald. In de tussentijd kan je dan wel gewoon blijven rijden.

helaas geen 5 dagen verplicht vrij ivm aanvraag nieuw rbw ;(