let's talk about turbo's

Priority breather op het plenum omdat op lage toeren de turbo onvoldoende lucht kan leveren. Gaat weer dicht zodra plenum op zeg een halve bar staat.

Normally open klep dus.

Slecht idee... je krijgt al een relatief enorme vermogens toename bij 0.2-0.3 bar, en je vertraagd het opspoelen.

Je turbo levert genoeg lucht bij lage toeren, want je druk meter gaat direct van vacuum naar 0 atmosfeer zodra je gas geeft vanaf stationair.
In ieder geval, bij de mijne. :)
 
O, ok.

Nou mooi, weer iets minder om me druk om te maken ;)

Nu had ik het idee om de turbo op de plek van de oliekoeler te hangen zodat deze vanzelf draint. Echt kan ik nog niemand (op dit forum en Google afbeeldingen) die dat al geprobeerd heeft?
 
Priority breather op het plenum omdat op lage toeren de turbo onvoldoende lucht kan leveren. Gaat weer dicht zodra plenum op zeg een halve bar staat.

Normally open klep dus.


Bij mij werkt hij
Dat weet ik omdat ik hem af en toe hoor
Meten kan ik het niet
Membraam van een 500 cc cross motor gebruikt

Ook heb ik een retour van de pers zeide naar de aanzuigende zeide van de turbo als ik mijn gas afsluit.
Zodat de turbo langer door blijft spinnen.

PopoffvalveBypassgemonteerd.jpg


;)
 
Laatst bewerkt:
Check dit filmpje, hier kun je goed de boostmeter zien.


Wellicht doet het iets, maar verwacht niet een enorm verschil. :-)
 
Ben wel benieuwd naar een exhaust header die de turbo flens naar boven wijst ipv naar beneden richting carter. Oftewel turbo op de plek van waar origineel de oliekoeler zit monteren en oliekoeler lager onder de turbo header. Dit zorgt er dan wel voor dat de olie vanzelf draint.

Verder heb ik de carbs ultrasoon gereinigd en alle pakkingen plus de O-ringen vervangen, is er verder nog iets wat ik moet doen om ze klaar te maken voor turbodruk?
 
Ben wel benieuwd naar een exhaust header die de turbo flens naar boven wijst ipv naar beneden richting carter. Oftewel turbo op de plek van waar origineel de oliekoeler zit monteren en oliekoeler lager onder de turbo header. Dit zorgt er dan wel voor dat de olie vanzelf draint.

Verder heb ik de carbs ultrasoon gereinigd en alle pakkingen plus de O-ringen vervangen, is er verder nog iets wat ik moet doen om ze klaar te maken voor turbodruk?

Ik heb voor iemand een turbo op een motor onder de oliekoeler maar boven oliepan gehangen, draint prima zo.
 
Ben wel benieuwd naar een exhaust header die de turbo flens naar boven wijst ipv naar beneden richting carter. Oftewel turbo op de plek van waar origineel de oliekoeler zit monteren en oliekoeler lager onder de turbo header. Dit zorgt er dan wel voor dat de olie vanzelf draint.

Verder heb ik de carbs ultrasoon gereinigd en alle pakkingen plus de O-ringen vervangen, is er verder nog iets wat ik moet doen om ze klaar te maken voor turbodruk?

Priority valve is nergens voor nodig als je plenum genoeg inhoud heeft.
 
Ok. Het is dus niet zo dat het een halve meter boven carter niveau hoeft te hangen. Er "net" b0ven is genoeg.

En idd ik lees ook overal dat de carbs "aangepast" moeten worden maar niemand die vervolgens letterlijk zegt wat er aangepast moet worden.

Heb gevonden op een website dat het eigenlijk alleen maar inhoud dat je ze netjes reviseert en dat de O-ringen tussen de T's vervangen zijn. Dus eigenlijk geen aanpassingen maar gewoon standaard refurbishment?

Ik ga op 0.6 bar rijden. Standaard instelde vd wastegate vd turbo.
 
Ok. Het is dus niet zo dat het een halve meter boven carter niveau hoeft te hangen. Er "net" b0ven is genoeg.

En idd ik lees ook overal dat de carbs "aangepast" moeten worden maar niemand die vervolgens letterlijk zegt wat er aangepast moet worden.

Heb gevonden op een website dat het eigenlijk alleen maar inhoud dat je ze netjes reviseert en dat de O-ringen tussen de T's vervangen zijn. Dus eigenlijk geen aanpassingen maar gewoon standaard refurbishment?

Ik ga op 0.6 bar rijden. Standaard instelde vd wastegate vd turbo.


Je carburateurs hoeven niet aangepast te worden, je moet zorgen dat ze in goede staat zijn en de pakkingen goed hun werk doen, want de vlotterkamers worden op druk gezet.

De turbo net boven hwet olieniveau is goed, MAAR, hou er ook rekening mee dat een motor heel vaak niet recht op staat.
 
Laatst bewerkt:
En die overdruk op je vlotter moet de weerstand van je originele luchtfilter zijn boven op je turbo druk.
Voor je brandstof druk geld het zelfde
De originele brandstof druk plus je vuldruk

Dan is hij meteen afgesteld
Beetje fijn afstellen
Klaar ;)
 
Wat Reinhoud zegt.

Overigens is standaard brandstofdruk + vuldruk absoluut geen gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Hoe snij ik een bocht aan
Hoe moet ik een bocht in remmen
Is het een bocht of een haarspeld
:+

Eigelijk staat alles al in het topic
De moeite nemen om het door te lezen score er nog wel eens aan
 
(CV) Carbs werken uitstekend!
Ik ging van een dynojet kit terug naar standaard met afstellen na turbo ombouw.
Hoofdsproeiers 132 ofzo, standaard kawasaki zephyr naalden op ee standaard hoogte. (Herkomst carbs)
Basis brandstof druk moest wel zo laag mogelijk... 0.1bar of 2-3psi.. en dan meestijgend met plenum druk natuurlijk.

Het loopt er super mee, en trekt onderin ook prima. Gas open = 11.5 a/f.
Plenum is ook klein, werkt ook prima.

Wanneer het plenum te klein is, krijg je je afstelling van boost transitie niet goed.. maar een 4 cylinder heeft een veel stabielere inlaat druk dan 2 of 1 cylinder dus het mag klein.

Nadat ik het intercooler had geplaatst ging mijn a/f trouwens van 10.5 naar 11.5.

Rij met 0.8 bar met deze..

😄
full
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn eerste / andere turbo had ik een wat meer fancy plenum gemaakt... maar dit draagt waarschijnlijk alleen maar aan lag bij.. waar deze motor al genoeg van heeft door de grote slurpo.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan