let's talk about turbo's

Foto van de huidige staat met nieuwe uitlaten + dyno uitdraai (toen nog met originele uitlaten).
Met dank aan mijn oom, die dit project mede mogelijk heeft gemaakt.

Fijne avond!
full

full
 
Vorige week een Ignitech programmeerbare ontsteking met MAP sensor op mijn cb750 turbo gebouwd. Werkt prima, kan met 1 bar rijden nu.

full
 
Heb deze tabel geprogrammeerd op het moment. 100kPa = atmosferisch en 200kPa is dus 1 bar.
De timing onder boost heb ik maar "gegokt". Voorheen reed ik met een IC module van een gpz turbo met max 30 graden, maar daarmee pingelde de motor vanaf ongeveer 0.8-0.9 bar.

En rev limit maar op 9300rpm gezet. :-)

full



;) Ik heb wel alweer de ontstekingsmap een beetje aangepast.. ergens rond de 25 graden bij 1 bar boost. Lijkt goed te gaan.. :t
 
Laatst bewerkt:
Beste

Ik ben al een heel eind met inlezen over een turbo op motorfiets.Nu wil ik deze graag op een cbr 954rr hebben met max 0.5 bar zodat ik geen nieuwe internals hoef te installeren. Ik ben goed technisch maar dit word mn eerste grote project. Verder doe ik al jaren al het onderhoud zelf. Ik heb het boek van corky bell al en heb een werktuigbouwkundige als broer.

Heel veel is me al redelijk duidelijk maar ik heb voor nu 2 vragen ; betreft compressie, de std compressie is 11.5/1 . Moet ik de compressie verlagen? of is het met Euro 98/ron 110, intercooler en oliekoeler en evt verlate ontsteking te doen om pingelen op 0,4/0,5 bar te voorkomen?
De fireblade heeft vast cilinderblok en anders moet ik andere (verstelbare)nokkenastandwielen en bijkomende spacer zien te krijgen/fabriceren.ook geen onoverkomelijk probleem maar ik wil het 1e project zo basic mogelijk houden
Las ook ergens dat de effectieve compressie minder is als de fabrieksopgegeven 11.5/1 als je een aantal gegevens incalculeerd, ik citeer van een site;

Mechanical Considerations: Modern (1987 up) 4 valve/5 valve combustion chambers are generally not prone to detonation for brief excursions to 12 psi. Do not confuse boost psi with airflow in CFM. Turbo nozzle discharge @ 12 psi from a small turbo IS NOT the same as 12 psi from a larger turbo. RB Racing supplies only large CFM turbos that will produce more power at a given level of boost than will less efficient turbos without custom designed compressors. Your modern 16/20 valve engine is designed to breathe in the narrow window of 10,000+ rpm and, as such the effective compression ratio is less than the stated 11.0 to 12.0:1 manufacturer's static compression ratio. When you factor in camshaft duration necessary to allow sufficient inlet/exhaust overlap @ 10,000+ rpm your effective compression is much less.

Wat vinden jullie hiervan?

Over de smering van de turbo zelf,
Ik ben voornemens deze boven het olieniveau te plaatsen zodat ik gebruik kan maken van de zwaartekracht betreft te smering, de retour is me volledig duidelijk, ook de gunstige plek om het terug het carter in te brengen, maar de aanvoer, moet de aanvoer onder druk staan? En wat is daar een gunstige plek voor? De cilinderkop? Of de plek waar de std oliedrukwaarschuwingslampsensor ( hahaha mond vol) zit) aangezien hij daar ook druk langs meet moet daar dus ook oliedruk zijn, en verstoor ik niet de flow in het blok.
En ik vind echt nergens echte duidelijke druk die de smering van turbo moet hebben. Ik wil een ko3(s) hebben en vind er echt bar weinig van op het www. Wel het belang van smering etc maar geen duidelijke info.

Ik hoor het graag.

Gr
Michael
 
Ik zou er direkt sterkere drijfstangen en gesmede lage compressie zuigers in zetten, want die druk gaat echt niet op 0.5 bar blijven.
Geen idee wat zo'n blok aankan zonder modificaties.
Stel als er een drijfstang het niet aan kan, dan is een nieuwe drijfstang waarschijnlijk het goedkoopste om te vervangen..
 
Beste

Ik ben al een heel eind met inlezen over een turbo op motorfiets

Wat vinden jullie hiervan?



Ik hoor het graag.

Gr
Michael
Ik vindt dat je nog eens wat bronnen onderzoek moet doen. RB Racing is zo ongeveer de meest controversiele zaak in de motorwereld en dat wil wat zeggen.
Er zijn hele volksstammen die RB Racing's bloed wel kunnen drinken en er zijn er idd ook een aantal die denken dat RBR God op aarde is.
Ik denk dat als je Eat Shit and Die op je website zet, je knettergek bent en dan wil ik niks met je te maken hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan