let's talk about turbo's

ik ben mezelf ook aant inlezen over het onderwerp turbo's op motoren, aangezien ik als ik 21 wordt (volgend jaar) ook zoiets klaar wil hebben (ben nu nog met een NSR bezig :P ).
Ik heb echter 2 vraagjes:
-Waarom worden er voor turbo projecten eigenlijk alleen maar luchtgekoelde blokken gebruikt? is dit puur vanwege het geen last hebben van radiateurs die in de weg zitten of heeft dit nog een andere reden?
-En wat is een 'Carbon Seal' in een turbo?

Bedankt!!
 
ik ben mezelf ook aant inlezen over het onderwerp turbo's op motoren, aangezien ik als ik 21 wordt (volgend jaar) ook zoiets klaar wil hebben (ben nu nog met een NSR bezig :P ).
Ik heb echter 2 vraagjes:
-Waarom worden er voor turbo projecten eigenlijk alleen maar luchtgekoelde blokken gebruikt? is dit puur vanwege het geen last hebben van radiateurs die in de weg zitten of heeft dit nog een andere reden?
-En wat is een 'Carbon Seal' in een turbo?

Bedankt!!

Niet alleen luchtgekoelde ,gsxr oliegekoeld ,hayabusa ,gsxr1000 ,de mijne :+ ,enz .

Carbon seal is alleen voor draw-through systemen ,waarbij de turbo door carburateur zuigt ipv blaast ,er gaat dus een brandstofmengsel door de turbo ipv alleen maar lucht/
Deze seal sluit de compressor 360 graden af ,zodat er geen olie opgezogen kan worden en in het inlaattraject terecht komt ,dit zou gebeuren bij het gas afsluiten.

Succes
:W
 
Niet alleen luchtgekoelde ,gsxr oliegekoeld ,hayabusa ,gsxr1000 ,de mijne :+ ,enz .

Carbon seal is alleen voor draw-through systemen ,waarbij de turbo door carburateur zuigt ipv blaast ,er gaat dus een brandstofmengsel door de turbo ipv alleen maar lucht/
Deze seal sluit de compressor 360 graden af ,zodat er geen olie opgezogen kan worden en in het inlaattraject terecht komt ,dit zou gebeuren bij het gas afsluiten.

Succes
:W

Ok bedankt voor de informatie, mijn project zal schat ik pas dit najaar een beetje gaan beginnen, ik ga me eerst verdiepen in de materie.
Eerst maar eens dit boek aanschaffen:
bol.com | de winkel van ons allemaal

Overigens:
Wat zijn de voor/nadelen van een draw-trough setup? Omdat push trough (veel) meer gebruikt wordt?
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de informatie, mijn project zal schat ik pas dit najaar een beetje gaan beginnen, ik ga me eerst verdiepen in de materie.
Eerst maar eens dit boek aanschaffen:
bol.com | de winkel van ons allemaal

Overigens:
Wat zijn de voor/nadelen van een draw-trough setup? Omdat push trough (veel) meer gebruikt wordt?

draw vs blow

drawthrough
benzine deeltjes komen zeg maar horizontaal binnen via de carb. daarna botsen ze tegen het turbine wiel van de turbo (100.000rpm) die alles 90gr. ombuigt..... vervolgens neerslag benzine op wieltje wanden etc ........................ :X
 
draw vs blow

drawthrough
benzine deeltjes komen zeg maar horizontaal binnen via de carb. daarna botsen ze tegen het turbine wiel van de turbo (100.000rpm) die alles 90gr. ombuigt..... vervolgens neerslag benzine op wieltje wanden etc ........................ :X

Dus een ultiem goed verneveld mengsel of juist een mengsel wat minder goed is omdat de benzine deeltjes op turbo 'blijven hangen'??
 
t grootste probleem met mengsel is neerslaan tegen de wanden ........of in te geval van blowthrough turbine schoepen.........tuurlijk kun je best kompenseren door 'm extra rijk te zetten maar in alle toeren en last gebieden NOT met n carb. tenzij hele lage druk.......... punt dr rijd geen enkele produktie auto rond met drawthrough en sinds de jaren '80 bijna geen enkel met drawthrough carb. oplossing........... injektie..... :X :X

:W
 
t grootste probleem met mengsel is neerslaan tegen de wanden ........of in te geval van blowthrough turbine schoepen.........tuurlijk kun je best kompenseren door 'm extra rijk te zetten maar in alle toeren en last gebieden NOT met n carb. tenzij hele lage druk.......... punt dr rijd geen enkele produktie auto rond met drawthrough en sinds de jaren '80 bijna geen enkel met drawthrough carb. oplossing........... injektie..... :X :X

:W

Dus blowtrough gebruiken dus :)
 
laat maar, dr was alweer gereageerd op de vraag :z

overigens vroeg ik me wel af, bijv std busa injectie, zou dat voldoen voor een turbo ?

Zeker, maar je zit met 2 dingen die goed moeten zijn:
1) Voldoende brandstofdruk om ruim boven de vuldruk in je inlaat uit te komen, liefst een gecompenseerde brandstofdrukregelaar. Vuldruk omhoog = benzinedruk omhoog.
2) Voldoende flow door de injectors. Standaardsystemen hebben natuurlijk altijd een marge maar het houd een keertje op. Op zoek naar grotere injectors dus :).

EDIT: Foutje, ik las 'injectors'. De standaard injectiecomputer van een busa is zeker niet geschikt omdat deze geen rekening houd met een stevige vuldruk. Spruitstuk en injectors zijn zeker wel te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
EDIT: Foutje, ik las 'injectors'. De standaard injectiecomputer van een busa is zeker niet geschikt omdat deze geen rekening houd met een stevige vuldruk. Spruitstuk en injectors zijn zeker wel te gebruiken.

voor n busa word n 2e ECU/piggyback gebruikt die extra boost mapping van mengsel en ontsteking regeld
met 300pk zeker wel n setje grotere inj. erbij doen
 
Heb een nieuwe gadget binnen voor mn project
P1090715.jpg

P1090718.jpg

*O*
 
vorige is onsteking tegen rpm/last.........
nu brandstof

................................ O-)
full
 
In dit topic komt al duidelijk naar voren dat de K04 van een 1.8t die in een Audi TT zit erg geschikt is om op een motor te monteren. Hoe zit dit met de TFSI turbo? Van bijv de audi S3 en de nieuwe tt en Seat Leon Cupra of Golf GTI? Deze is een stuk makkelijker verkrijgbaar en jonger...

Dit is ook een K04 maar is deze dan ook geschikt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan