Leuke beginnersmotor?

littlekath

Insta: RideOrGTFO
6 jun 2018
45
4
Hallo allemaal!

Mijn naam is Katherine en ik heb bijna mijn motorrijbewijs in de pocket. Ondanks dat ik motorrijden erg leuk vind weet ik (nog) niet veel van motoren af. Daarom deze vraag: wat is een leuke beginnersmotor? Zelf vind ik naked bikes er mooi en comfort is best belangrijk. Ik wil de motor gaan gebruiken voor woon/werk verkeer maar wil er ook op kunnen touren. Ik ben zelf erg klein (1.58m) en ben ook niet zo zwaar (65kg), mijn budget is ongeveer 1500 euro.

Edit: het gaan om een A rijbewijs!

Ben benieuwd ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eerlijk zeggen hoe ik mijn motor s uitzoek. Prijs, kleur en een proefrit, die proefrit maak ik altijd langs een spiegelend gebouw. Het casino in Zandvoort bijvoorbeeld. Als het plaatje mooi genoeg is, dan pas overweeg ik de aankoop. Motor is belangrijk, maar alles draait om er goed uit te zien
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eerlijk zeggen hoe ik mijn motor s uitzoek. Prijs, kleur en een proefrit, die proefrit maak ik altijd langs een spiegelend gebouw. Het casino in Zandvoort bijvoorbeeld. Als het plaatje mooi genoeg is, dan pas overweeg ik de aankoop. Motor is belangrijk, maar alles draait om er goed uit te zien

:Y :t
 
Ik zal eerlijk zeggen hoe ik mijn motor s uitzoek. Prijs, kleur en een proefrit, die proefrit maak ik altijd langs een spiegelend gebouw. Het casino in Zandvoort bijvoorbeeld. Als het plaatje mooi genoeg is, dan pas overweeg ik de aankoop. Motor is belangrijk, maar alles draait om er goed uit te zien

Haha, echt? Maken de technische specificaties jou helemaal niks uit? Ik lees veel over dat je niet zwaar moet beginnen etc. Wel een interessante manier van motor uitzoeken :P
 
Je moest eens weten hoeveel lol en plezier ik met mijn Honda MT5 heb gehad.
Gewoon rijden, huur iets voor een dag.
Verder vind ik de remmen van een motor belangrijker dan de motor specificaties.
Kut remmen vind ik een afknapper. Maar goed hele volksstammen zweren bij BMW
 
Haha, echt? Maken de technische specificaties jou helemaal niks uit? Ik lees veel over dat je niet zwaar moet beginnen etc. Wel een interessante manier van motor uitzoeken :P

Je hebt toch zelf wel een idee? :)
 
Kawasaki ER-5
Suzuki GS 500
Honda CB 500
Suzuki SV 650
Ducati monster 600

Allemaal leuke en lichte motoren om mee te beginnen.
Als je niet weet waar op te letten bij aanschaf, neem een technisch iemand mee die de motor voor je kan controleren.

Of laat een aankoopkeuring doen.


Hier staan ook nog wat adviezen:

How-to: Particulier een motor kopen!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga met Sammie mee: Yamaha Diversion 600. DE ideale beginnersfiets en veel te vinden binnen jouw budget.
 
Ik was vanmiddag bij de haven van Enkhuizen en daar liep een vrij kleine vrouw, ik schat ongeveer 1.60 m, maar zij had een vrij lange romp en heel korte benen.

Als je met zo'n postuur wilt motorrijden heb je weinig keus.

Kleine mensen passen niet op grote motoren, is een choppertje wat voor je, lage zit en lekker ploffen.
 
Even door sparen en voor een Yamaha Tricker gaan :Y :]
 
Laatst bewerkt:
Waar gaat dat allemaal heen tegenwoordig. Ik kende alle motoren en specificaties uit mijn hoofd jaren voordat ik mijn eerste motor kocht in 1982.
 
Waar gaat dat allemaal heen tegenwoordig. Ik kende alle motoren en specificaties uit mijn hoofd jaren voordat ik mijn eerste motor kocht in 1982.

Tjah, als je het aantal "welke beginnersmotor" topics ziet van het laatste halve jaar, dan volg ik het ook niet meer. Je ziet ze gewoon dagelijks voorbij komen. En niemand die de zoekfunctie gebruikt. Op zich positief, er komen meer motorrijders bij en er worden meer motoren verkocht. Maar de trend is om anderen hun mening te vragen en niet om een proefrit te maken. En blijkbaar heeft men niet door dat het persoonlijk is. Ik kan nu een motor helemaal ophemelen, maar een ander kan weer hele andere voorkeuren hebben. Proefrijden dus!
 
Laatst bewerkt:
Yamaha XV 535 Virago? Kun je met je voeten goed bij de grond en hij voelt niet zo zwaar aan door het lage zwaartepunt. De cardan aandrijving is handig voor woonwerk verkeer, je hoeft dan geen ketting te smeren. Yamaha kan wel prijzig zijn met onderdelen in vergelijking met de andere Japanse merken. Maar het is simpele techniek en als de motor in de basis goed is heb je niet zo snel originele Yamaha onderdelen nodig. Voor regulier onderhoud zijn de vervangingsonderdelen altijd wel van diverse merken verkrijgbaar.

Zomaar een voorbeeldje, voor 1.500 euro heb je een motor met twee nieuwe banden en een onderhoudsbeurtje. Om te weten of de motor verder goed is, kun je het beste iemand met technisch inzicht meenemen.

https://www.marktplaats.nl/a/motore...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Andere merken hebben natuurlijk ook hun chopper/custom/cruiser modellen.

Je kunt ook eens naar een grote motorzaak gaan en op diverse motoren gaan proefzitten. Voordat je helemaal gaar wordt van 20 proefritjes.
 
Ik was vanmiddag bij de haven van Enkhuizen en daar liep een vrij kleine vrouw, ik schat ongeveer 1.60 m, maar zij had een vrij lange romp en heel korte benen.

Als je met zo'n postuur wilt motorrijden heb je weinig keus.

Kleine mensen passen niet op grote motoren, is een choppertje wat voor je, lage zit en lekker ploffen.
Klinkklare onzin natuurlijk. Waar een wil is is een weg...
https://youtu.be/kRFyw57o_Ic
 
Als eerste motor moet je gewoon niet te kieskeurig zijn vind ik. Je hebt een beperkt budget dus je keus is sowieso al niet te groot. Als je iets betaalbaars tegenkomt, gewoon eens gaan rijden. Als de motor bevalt en ze is in orde, kopen.
Na een half jaar of een jaar heb je misschien een heel ander idee over wat je wil, heb je al eens op de motor van iemand anders gereden, meer ervaring... Kun je dan eventueel verder kijken, maar ondertussen kun je al lekker rijden!
Ik rijd al drie jaar met een Kawasaki er-5 rond. Was echt niet mijn eerste keus, maar eigenlijk vermaak ik me er prima op. Ideale beginnersfiets trouwens. Vrij licht, betrouwbaar, simpele techniek, onderdelen zijn goed te krijgen en niet te duur.
 
Hoe ik mijn motor s uitzoek. Prijs, kleur en een proefrit. Motor is belangrijk, maar alles draait om er goed uit te zien

Meen je dat nou, gaan we nou zo beginnen?


Waar gaat dat allemaal heen tegenwoordig. Ik kende alle motoren en specificaties uit mijn hoofd jaren voordat ik mijn eerste motor kocht in 1982.
Dat is iets wat ik dus telkends denk als ik wéér zo'n topique geopend zie over welke beginnersfiets...

Beginnersfietsen bestaan niet, ik was een vergevorderde met een 250je met 27 PK, 30 jaar lang

Toen ik 18 was wist ik precies welke motor ik moest hebben, en die daarna ook.
 
Verschillende punten spelen mee.

1.- Budget. Heb je al een pak aangeschaft? Zo nee, doe dat eerst. Wat overblijft is budget voor je motor. Let wel, budget =/= aanschafprijs. De meeste motoren die je koopt hebben wel wat onderhoud nodig, al is 't maar een oliebeurtje. Als je pech hebt, nieuwe ketting of remschijven. Ga je dat zelf doen of laten doen? Dat zijn allemaal factoren die meespelen in wat je maximaal wilt (of kunt) betalen voor een motorfiets.

2.- Je lengte. Je bent klein en helaas betekent dat dat je niet overal op past (in ben 1m61). Hierbij is niet alleen de zithoogte van de motor van belang, maar ook de breedte van de motor. Zo kom ik op het oude model gs500 wel met twee platte voeten aan de grond, en op het nieuwe model alleen met m'n tenen, omdat dat zadel breder is. Kortom, de enige optie hier is proefzitten. Als een motor verlaagd moet worden, gaat dat weer af van je budget.

3.- Performance. Wat wil je gaan doen met de motor? Een 250cc is vaak kleiner dan een 750cc, maar als je je motor wil gaan gebruiken voor woon-werkverkeer op de snelweg, heb je weinig aan die 250cc. Wil je een motor die snel optrekt, eentje waar je mee kunt gooien in de bochten, eentje die 180km/h kan, eentje waarbij je uit de wind zit omdat woon-werkverkeer op de snelweg?

4.- Looks. Je moet er wel op gezien kunnen worden natuurlijk. Wat trekt je? Choppers, sportbikes, naked bikes? Choppers zijn vaak lager, dus daar zou je waarschijnlijk beter bij de grond kunnen. Bij sportbikes en sporttour bikes zijn de viercilinders vaak breder dan de tweecilinders, wat een factor is om over na te denken. Naked bikes zijn leuk en mooi tot je veel snelweg wil gaan rijden.
 
3.- Performance. Wat wil je gaan doen met de motor? Een 250cc is vaak kleiner dan een 750cc, maar als je je motor wil gaan gebruiken voor woon-werkverkeer op de snelweg, heb je weinig aan die 250cc.

Hoezo? De boel staat toch vast, dus dan is 250cc zelfs teveel. Die dingen halen nog wel 140-160km/u en als het stil staat heb je ook daar weinig aan, omdat je vaak toch niet harder dan 40-50km/u er tussendoor gaat (ik in elk geval niet). Alleen als je 'm niet voor woon-werk gebruikt is wat krachtigers veel leuker natuurlijk. Voor w-w kan 250cc best.
 
Hoezo? De boel staat toch vast, dus dan is 250cc zelfs teveel. Die dingen halen nog wel 140-160km/u en als het stil staat heb je ook daar weinig aan, omdat je vaak toch niet harder dan 40-50km/u er tussendoor gaat (ik in elk geval niet). Alleen als je 'm niet voor woon-werk gebruikt is wat krachtigers veel leuker natuurlijk. Voor w-w kan 250cc best.

Dat hangt er ook maar net vanaf waar je woont en wat voor 250cc het is. In de randstad zal 't prima gaan omdat daar inderdaad alles regelmatig vast staat, maar als je een stuk over de A6 of A7 moet niet, en dan zou ik ook een hogere top willen hebben dan 140km/h.
 
Terug
Bovenaan Onderaan