Leuke, goedkope en betrouwbare all-road

ZünRob

MF veteraan
25 mrt 2008
4.557
1
Het is me al vaker gebeurd dat ik tijdens een leuk ritje onverharde weggetjes zag, die ik op zich toch graag zou willen verkennen, maar wat me met mijn motor niet zo heel geschikt lijkt. Aangezien me dit steeds vaker gebeurt begint het toch hard te kriebelen, en wil ik misschien een leuke all-road voor erbij kopen. Maar wat voor een? Ik heb namelijk zelf nog helemaal geen verstand van dit soort motoren, en zeker niet wat betrouwbaar is.

Wat ga en wil ik ermee doen? Ik wil die onverharde weggetjes (en soms ook zonder weg) rijden. Natuurlijk wil ik ook tot aan dat onverharde weggetje willen komen over een normale weg.
Wat zijn mijn eisen? Hij moet betrouwbaar zijn, en niet meer kosten dan 2000 Euro. Als het even kan zou het ook nog leuk zijn als het vermogen onder de 25kW ligt, maar dit is niet vereist.

Wat zouden jullie mij zo aanraden?
 
Ik zou zeggen blijf je merk trouw en kijk eens naar een XT350 of zoiets, XT600 is ook leuk maar die zit dan weer boven de 25KW
 
sorry maar wat maakt een motor geschikt of ongeschikt, ik ben met een cbr al eens door een zandbak gereden en dat ging ook nog wel, als je bedenkt dat er straatbanden onder zitten.

ik denk dat jou motor best nog wel een stukkie off road zou kunnen, en een all road zoals de mijne ook is, is ook waardeloos in terrein aangezien er ook gewone profiel bandjes onder zitten en geen noppen
 
sorry maar wat maakt een motor geschikt of ongeschikt, ik ben met een cbr al eens door een zandbak gereden en dat ging ook nog wel, als je bedenkt dat er straatbanden onder zitten.

ik denk dat jou motor best nog wel een stukkie off road zou kunnen, en een all road zoals de mijne ook is, is ook waardeloos in terrein aangezien er ook gewone profiel bandjes onder zitten en geen noppen

Klopt, van de ene kant heb je wel gelijk, maar van de andere kant voel ik er nou ook weer niet zo heel veel voor om het plastic van mijn motor te laten "kussen" met de aarde. Daarvoor heb ik liever een motor die daar wel tegen kan. :)
 
Ik heb een beetje gegoogeld, en moet zeggen dat de KTM LC4 620 me zeker aanspreekt qua uiterlijk. Ik kwam hier ook een 400 versie van tegen, welke ook leuk uitzag. Wat me wel opvalt is dat de blokjes van deze motoren vaak al helemaal gereviseerd zijn, ondanks dat ze pas een paar duizen kilometer hebben gelopen... Ik vraag me af hoe het dan met de betrouwbaarheid zit?
Wat als je nou echt kijkt naar betrouwbaarheid van het blok en de motorfiets zelf, waar kom je dan bij uit? :)
 
KTM's zijn niet onbetrouwbaar, maar ze zijn gewoon gemaakt voor wedstrijden en hebben daardoor meer onderhoud nodig. Alles slijt sneller. Maar dat is wat anders dan onbetrouwbaar.
 
KTM's zijn niet onbetrouwbaar, maar ze zijn gewoon gemaakt voor wedstrijden en hebben daardoor meer onderhoud nodig. Alles slijt sneller. Maar dat is wat anders dan onbetrouwbaar.

Okee, dus voor het meer recreatieve gebruik komt eigenlijk een xt350 veel beter in de buurt? :)
 
Ik heb een beetje gegoogeld, en moet zeggen dat de KTM LC4 620 me zeker aanspreekt qua uiterlijk. Ik kwam hier ook een 400 versie van tegen, welke ook leuk uitzag. Wat me wel opvalt is dat de blokjes van deze motoren vaak al helemaal gereviseerd zijn, ondanks dat ze pas een paar duizen kilometer hebben gelopen... Ik vraag me af hoe het dan met de betrouwbaarheid zit?
Wat als je nou echt kijkt naar betrouwbaarheid van het blok en de motorfiets zelf, waar kom je dan bij uit? :)
KTM 620 is hartstikke betrouwbaar en heeft ook niet belachelijk veel/moeilijk onderhoud nodig hoor!
Het is niet voor niets dat dergelijke blokken in getunede versie werden gebruikt voor de paris-dakar rally.

Zoveel vermogen hebben ze ook weer niet, een competatieve 450 haalt hetzelfde vermogen uit een veel kleiner blok. Een LC4 is aardig bulletproof en je komt ze geregeld tegen met tegen de 50K km erop.
Als je alleen maar loopt te raggen gaat elke motor niet lang mee natuurlijk...
KTM's zijn niet onbetrouwbaar, maar ze zijn gewoon gemaakt voor wedstrijden en hebben daardoor meer onderhoud nodig. Alles slijt sneller. Maar dat is wat anders dan onbetrouwbaar.
ik vind dit wel erg kort door de bocht door te zeggen dat KTM's voor wedstrijden gemaakt zijn. De sx lijn is voor wedstrijden, exc is een licht teruggetunede versie en ook al erg betrouwbaar en de LC4 is de 'straatlijn'. Het is niet voor niets dat die blokken in 10 jaar tijd maar weinig zijn veranderd.
 
Laatst bewerkt:
KTM 620 is hartstikke betrouwbaar en heeft ook niet belachelijk veel/moeilijk onderhoud nodig hoor!
Het is niet voor niets dat dergelijke blokken in getunede versie werden gebruikt voor de paris-dakar rally.

Zoveel vermogen hebben ze ook weer niet, een competatieve 450 haalt hetzelfde vermogen uit een veel kleiner blok. Een LC4 is aardig bulletproof en je komt ze geregeld tegen met tegen de 50K km erop.
Als je alleen maar loopt te raggen gaat elke motor niet lang mee natuurlijk...ik vind dit wel erg kort door de bocht door te zeggen dat KTM's voor wedstrijden gemaakt zijn. De sx lijn is voor wedstrijden, exc is een licht teruggetunede versie en ook al erg betrouwbaar en de LC4 is de 'straatlijn'. Het is niet voor niets dat die blokken in 10 jaar tijd maar weinig zijn veranderd.

de lc4 van een maat van me liep stationair kapot :')
 
Ik heb een Suzuki xf650

676040183_5_Oap9.jpeg


Het zijn geen echte moddervreters, maar met grove all-road banden (heidenau K60, niet op de foto) eronder erg veelzeidig, van zandverstuiving tot snelweg goed te doen. Het is heel goed mogelijk om er 1 te scoren met weinig op de teller binnen jou budget. (die van mij koste 1600 met 29.000km)

Zover ik weet zitten er geen rare manko's in dit model en zijn ze erg onderhoudsvriendelijk.

Voor offroad rijden is een enduro op noppen met een gewicht onder de 120kg natuurlijk een stuk geschikter, maar ik wilde offroad en woon-werk verkeer in 1 motor hebben.

De Honda Transalp is misschien ook een goed idee. Die zijn wat zwaarder, hebben meer vermogen, is een 2-cilinder en zijn misschien iets duurder.

Of de Aprilla Pegaso, ook een 650cc 1 cilinder. Je schijnt er wat sneller gesodemieter mee te krijgen dan de japanners, maar ze zijn tweedehands erg goedkoop. Dr staat nu 1 op marktplaats voor 1450 met 24.000 km op de teller.

BMW funduro, nog zo'n 650cc 1 cilinder, ook een optie wellicht.
 
Laatst bewerkt:
Als je echt off road wilt (leren) rijden moet je iets lichts kopen. 300-400 cc is dan meer dan genoeg.

met een oude transalp kun je ook aardig naast de weg uit de voeten. Ik heb er zelf een gehad. Prima geschikt voor grote afstanden en ook voor onverhard, trambanen, vluchtheuvels en zo:)
 
Ik zou er 1 nemen met niet te veel tupperware zoals sommige All-Roads.
De XT350/600 is een hele goede betrouwbare motor, die een stootje kan hebben. Of een TT versie.

Wil je wat meer veerweg en power en minder gewicht XR600 een optie.

Beiden goedkoop in aanschaf en onderdelen genoeg. En op te tillen als ie omgaat....ook niet helemaal onbelangrijk.


Gr. Johan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan