Leukste omgevingen van Oostenrijk?

DvanV

MF'er
15 apr 2018
160
41
Utrecht
Hi al,

In de eerste twee weken van Juli gaan wij met zijn vieren naar Oostenrijk. Onze bedoeling is om op 2 tot 4 locaties te verblijven binnen die twee weken, en vanuit daar dagtripjes doen op de motor. We rijden overigens met trailers naar de locaties.

Op internet en zeker ook op dit forum hebben we al enig inspiratie opgedaan over waar we naartoe willen en in welke omgevingen we willen verblijven, zoals Karinthië en Tirol, en misschien ook nog een stukje Noord-Italië. Onze bedoeling is om veel van het land (en landschap) te zien, bergpassen rijden, mooie uitzichten en stops maken in gezellige dorpjes. We rijden max ca. 7 uur per dag incl. stops.

Dit forum is een schat aan informatie maar ook heel erg veel. Als jullie tips hebben voor leuke verblijfsplaatsen (dorpjes) en eventueel zelfs wat route ideeën, zouden we dat zeer op prijs stellen.


Er lijkt veel meer te vinden over Noord-Italië dan Oostenrijk zelf.
Oostenrijk- Karinthië
Oostenrijk- Großglockner
Italië- Stelvio
Italië- Timmelsjoch
Italië- Jaufenpass
Italië- Sella Massief
Italië- Plöckenpass

Leuke routes maar vooral geschikt voor als je op doorreis gaat lijkt mij.
 
De Grossglockner Hochalpenstrasse staat al op jullie To Do lijstje. Dat is goed.
Lienz in Ost Tirol is wel een leuk stadje om eens aan te doen.
We hebben al een paar keer vakantie gehouden bij das Lucknerhaus.
Erg fijn daar. Een Mautstrasse er naartoe, maar een heerlijke plek om te onthaasten.
IMG_1317.jpeg
IMG_4826.jpeg
IMG_1324.jpeg
IMG_0235.jpeg
 
Nauders is een prima locatie om vanuit daar noord Italie en Zwitserland te doen. En natuurlijk een stuk Oostenrijk
 
In het kader van "beter voorkomen dan genezen.... " ==> Check vooraf de regelgeving t.a.v. "dB's". Die is namelijk enorm aangescherpt in Oostenrijk.
 
Hi al,

In de eerste twee weken van Juli gaan wij met zijn vieren naar Oostenrijk. Onze bedoeling is om op 2 tot 4 locaties te verblijven binnen die twee weken, en vanuit daar dagtripjes doen op de motor. We rijden overigens met trailers naar de locaties.

Op internet en zeker ook op dit forum hebben we al enig inspiratie opgedaan over waar we naartoe willen en in welke omgevingen we willen verblijven, zoals Karinthië en Tirol, en misschien ook nog een stukje Noord-Italië. Onze bedoeling is om veel van het land (en landschap) te zien, bergpassen rijden, mooie uitzichten en stops maken in gezellige dorpjes. We rijden max ca. 7 uur per dag incl. stops.

Dit forum is een schat aan informatie maar ook heel erg veel. Als jullie tips hebben voor leuke verblijfsplaatsen (dorpjes) en eventueel zelfs wat route ideeën, zouden we dat zeer op prijs stellen.


Er lijkt veel meer te vinden over Noord-Italië dan Oostenrijk zelf.
Oostenrijk- Karinthië
Oostenrijk- Großglockner
Italië- Stelvio
Italië- Timmelsjoch
Italië- Jaufenpass
Italië- Sella Massief
Italië- Plöckenpass

Leuke routes maar vooral geschikt voor als je op doorreis gaat lijkt mij.
Het ligt eraan waar je zit wat je kan en wilt zien.
Hoeveek km per dag wil je gaan rijden 350 km is een mooie gemiddelde.
 
Jullie plannen zouden dan ergens in de omgeving moeten zijn waar je dan die passen kan rijden die graag wilt rijden en ervaren.

Klein voorbeeld ik heb veel in Glurns (italie) gezeten dan kan bv de stelvio livigno rijden.
Berninapas enz .

Pas klare anrwooorden zijn er niet .
Je zal vooral zelf er tijd in moeten steken en anders groepsreis dan is alles geregeld .
 
Wij gaan de laatste week van juni naar Pfunds in Tirol.
ritjes
-Furka en Bernina pas
-Gavia en Stelvio
-Silvretta
-Tsimmelsjoch
Ik schat onze ritten rond 6 rijuren. + 3 tal tussenstops = 8-9 uur onderweg.
 
Ik heb al een paar jaar een paar dagen in Pfunds, net boven Nauders, gezeten, ideaal als uitval richting Stelvio, Reschen, Gavia en Umbrail. maar ook de Kaunertalergletscherstrasse is fantastisch mooi. zeker op een dag met wat laaghangende bewolking. als je er dan bovenuitstijgt is het echt een fantastisch uitzicht.

en je kunt eigenlijk niet Tirol zeggen zonder Sud-Tirol (noord Italie). met de Sella ronde, de Karer-pass en de Giau en Falzarego.
 
Hoi

Gekoppeld aan Tirol & sudtirol (Italie) kan je ook eens kijken naar gebied Vorarlberg (tussen swiss en Tirol in). Veel mooie passen waaronder maar niet beperkt tot:

- Silvrette Hochalpenstrasse. Tolweg en volledig optionele route. Daardoor bijna geen verkeer, maar wel ontzettend veel haarspeldbochten. Bovenaan uitzicht op de silvretta Stausee. Link

- Furkajoch. Mooie vergeten pas en dus ook weinig verkeer link

- Flexenpass. Prachtige bergpas die eindigt in een origineel houten tunnel (waar het binnen nog ruikt alsof je in een kelder vol met whiskeyvaten rijdt) Link

- Hahntennjoch. Weeral een vergeten pas door een dal waar je weinig tot geen beschaving tegenkomt. Link

Bron: heb er zelf een half jaar gewoond en kom er ieder jaar weer terug.
 
In Tirol, vanuit regio Landeck naar Samnaun, of naar de Kaunertalergletscher, de Reschenpas, er zijn vele mooie plekken en wegen te vinden..
 
Hoi

Gekoppeld aan Tirol & sudtirol (Italie) kan je ook eens kijken naar gebied Vorarlberg (tussen swiss en Tirol in). Veel mooie passen waaronder maar niet beperkt tot:

- Silvrette Hochalpenstrasse. Tolweg en volledig optionele route. Daardoor bijna geen verkeer, maar wel ontzettend veel haarspeldbochten. Bovenaan uitzicht op de silvretta Stausee. Link

- Furkajoch. Mooie vergeten pas en dus ook weinig verkeer link

- Flexenpass. Prachtige bergpas die eindigt in een origineel houten tunnel (waar het binnen nog ruikt alsof je in een kelder vol met whiskeyvaten rijdt) Link

- Hahntennjoch. Weeral een vergeten pas door een dal waar je weinig tot geen beschaving tegenkomt. Link

Bron: heb er zelf een half jaar gewoond en kom er ieder jaar weer terug.
Furkajoch ga ik deze zomer voor de eerste keer rijden. Ben benieuwd!!!
 
Ik zou zeker de Nockalmstrasse toevoegen aan je lijstje, vind ik persoonlijk de mooiste route van Oostenrijk
Volgens mij had je dat al eens ergens gepost, want ik had hem toen speciaal opgeschreven, we gaan hem dus doen deze zomer, ik hoop stiekem hem toch met de motor te doen ipv de auto, maar dat ligt aan mijn lief, begin mei gaan we naar Sauerland, als dat bevalt dan nemen we de motors mee naar Oostenrijk deze zomer. Ik ga begin juni ook al naar de Alpen met de motor, dus dat wordt een mooi jaar zo. :]:]
 
Paar jaar geleden een week naar Oostenrijk op vakantie geweest...
Het allermooiste was....dolomieten noord Italië!
Oostenrijk is mooi hoor want bergen....maar ik vind t een beetje bejaarden achtig wat huizen etcetera betreft....opa Heidi.
Toen ik volgende dag route tomtom deed, zat ik heel snel in Italië en m'n mond viel open...zoveel mooier.

Rit langs lago Di saurus was de mooiste die ik ooit heb gereden.
Onder andere langs midden van bergwand met groene w3iden en kerkjes....kronkelend en eerste afslag na 56 km wauw.

Zal s kijken welke dat was want ik had m van gpstracks.nl
 
Paar jaar geleden een week naar Oostenrijk op vakantie geweest...
Het allermooiste was....dolomieten noord Italië!
Oostenrijk is mooi hoor want bergen....maar ik vind t een beetje bejaarden achtig wat huizen etcetera betreft....opa Heidi.
Toen ik volgende dag route tomtom deed, zat ik heel snel in Italië en m'n mond viel open...zoveel mooier.

Rit langs lago Di saurus was de mooiste die ik ooit heb gereden.
Onder andere langs midden van bergwand met groene w3iden en kerkjes....kronkelend en eerste afslag na 56 km wauw.

Zal s kijken welke dat was want ik had m van gpstracks.nl
Je hebt Zwitserland nog niet aan gedaan denk ik
 
Nockalmstrasse is mooi, Zillertalerhohenstrasse is mooi hoog en smal. Echt de moeite waard.
Persoonlijk vind ik Kuhtai de moeite waard, de Kaunertalergletscherstrasse ook top.
De oude Gerlospass, de Maltahochalmstrasse is ook een hele leuke doodlopende.
En de Timmelsjoch richting Italie vanaf het Otztal is ook altijd leuk.
 
Mijn favorieten in Oostenrijk zijn toch wel:
  • de Timmelsjoch (want: afwisselend, hoog, goed asfalt en geweldige uitzichten)
  • de Grossglockner Hochalpenstrasse (idem)
  • de Hahtenjoch (want: desolaat, niet te breed, geen volk en op een kinky manier een kruising tussen de Hochalpenstrasse en de Schotse hooglanden)
De Silvretta vind ik zelf een tegenvaller. Niets mis mee, maar valt voor mij in het niet bij de bovengenoemde. Minder hoog, minder mooi uitzicht, meer 'gewoon'. Voor zover je als Nederlander een bergpas 'gewoon' mag noemen.

Qua locatie zit je net boven Brenner (bijvoorbeeld in Matrei am Brenner, of als je in een héél mooi dal met weinig toeristen wilt zitten Gschnitz) uitstekend. Dicht bij de Jaufenpass/Timmelsjoch/Penserjoch, terwijl ook de Grossglockner Hochalpenstrasse goed bereikbaar is. En je komt er, als je wilt, via de Hahntenjoch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan