Levensduur achterband

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.605
10.694
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb altijd op oude barrels gereden en mn banden scharrelde ik overal wat weg.

Maar omdat ik mn brommer moest invoeren, en er moesten voor de keuring nieuwe op, heb ik eens serieus naar banden gekeken.
Dat had ik dus eerder moeten doen, wat een verschil!!

Nu heb ik voor en achter Bridgestone Battlax banden, BT014R.
(Suzuki GS1000 - voor 120/70 ZR17 - achter 170/60 ZR17)
Best fijne banden.
Daar heb ik nu zo'n 3500km mee gereden en die achterdand is al een paar km aan vervanging toe!

Nu was ik nieuwsgierig hoe lang een achterband gemiddeld mee gaat, mn motor heeft maar zo'n 81pk op het achterwiel, racen doe ik niet echt, dus ik had wel verwacht dat die achterband wat langer mee zou gaan...

Kan iemand mij ook advies geven welk merk/type band wat meer kilometers kan maken?
Hoe zachter, hoe meer grip, hoe sneller ie slijt snap ik.


Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ben ik met je eens. Wel is het zo dat de moderne Michelins een wat slapper karkas hebben. Dat zorgt voor wat beweging, met name in de bochten. Voor de een geen enkel probleem, de ander vindt ze dan weer nerveus aanvoelen.
Juist bij zwaardere motoren, zoals de GS1000, zou ik toch een wat stijvere band aanraden. Maar TS kan zich beter laten informeren door mensen als SuperBlackbird, het is nu eenmaal zijn vak....
dat zijn allemaal aannames
 
Je moet meer dan 3500km kunnen halen met een BT014. Controleer de bandenspanning (2.9 Bar of 42PSI), en laat je achtervering eens controleren. Heb je een foto van de slijtage, daar kan ik al meer aan zien dan alleen 3500km.
Extra slijtage krijg je door o.a.:
1. te lage bandenspanning
2. te veel stoplichtsprints
3. hoge snelheid op de snelweg
4. slechte vering/demping
5. hoge buitentemperatuur
6. onbeheerst (af-)remgedrag (blokkeren achterwiel)

M.b.t. de prijs van de banden: het kan goedkoper zijn een full-price toer/sportband te kopen dan een afgeprijsde oude sportband zoals je nu gedaan hebt. Veel rijders kiezen daarom een goede ST-band aan de achterkant, en een medium sportband aan de voorkant.

:^
 
Bandenspanning net even gecontroleerd, die was aan de lage kant, net over 2 bar.
Achterrem van mij wil bijna niet blokkeren.
Een een motor met net over de 80pk opt achterwiel, met banden voor een racer, hoe kun je dan te hard optrekken? ;)
Hardrijden doe ik niet echt, meestal zo'n 110/120 km/h, af en toe eens een stukje 180 km/h, echt hard gaan zoals in NL kan hier bijna niet, je kunt meestal niet door de bocht heen kijken.
En de politie auto's zijn uitgerust met een apparaat waarmee ze de snelheid van tegemoetkoment verkeer kunnen meten, al een paar keer gezien dat een politieauto je tegemoet komt, draait en dan met zwaailichten aan achter een aan gaat....
 
Laatst bewerkt:
Intressant toppicje.
Mijn Continental Road attack achterband na ongeveer 3a4000 ook finaal af,zit op een 105 PK Speed Triple.Gewoon normaal semi sportief rijgedrag.Deze komt er dus niet weer op dus.
Voorband ook niet super meer trouwens,maar een complete nieuwe set er op.
Weet nog niet welke wel,suggesties. :?
 
Laatst bewerkt:
voorbanden gaan in principe 15dkm mee bij mijn rijgedrag, achterbandjes verschilt. Heb weleens 's ochtends een nieuwe achterband eronder laten leggen en om kwart over 5 was ik alweer aan een nieuwe toe! })
 
Weet niet wat het weer bij jou is? Tropisch warm? Anders gewoon een iets minder sportief bandje nemen? Met die temperaturen wordt het bandje toch wel snel genoeg warm? Is pirelli daar een beetje fatsoenlijk te verkrijgen?
 
Tropisch warm valt ook wel mee, het is nu zo'n 30 graden.

Ik weet echt weinig van banden, geen idee wat wel of niet goed is...
Een bandenboer durf ik niet te vragen, met deze branche ben ik bang dat me wat aangepraat wordt wat vooral goed voor de verkoper is, ben dus eigenlijk meer op zoek naar de ervaringen van mede brommerrieders.
 
Wat bepaald de bandenspanning eigenlijk?
Merk en type motor, of de soort band?

Ik heb namelijk een complete voorvork van een ZXR750 en een achterwiel van een RF900 in mn motor zitten.
Waar kan ik de juiste bandenspanning vinden?
Beiden.....
Echter, ik zou uitgaan van wat er voor de motor voorgeschreven wordt door de bandenfabrikant. De voorvork zal op de bandenspanning niet zo heel veel invloed hebben.
 
Je moet meer dan 3500km kunnen halen met een BT014. Controleer de bandenspanning (2.9 Bar of 42PSI), en laat je achtervering eens controleren. Heb je een foto van de slijtage, daar kan ik al meer aan zien dan alleen 3500km.
Extra slijtage krijg je door o.a.:
1. te lage bandenspanning
2. te veel stoplichtsprints
3. hoge snelheid op de snelweg
4. slechte vering/demping
5. hoge buitentemperatuur
6. onbeheerst (af-)remgedrag (blokkeren achterwiel)

M.b.t. de prijs van de banden: het kan goedkoper zijn een full-price toer/sportband te kopen dan een afgeprijsde oude sportband zoals je nu gedaan hebt. Veel rijders kiezen daarom een goede ST-band aan de achterkant, en een medium sportband aan de voorkant.

Gelukkig dan maar dat ik bijna niet op de snelweg rijd.
Dan zouden die banden nog harder slijten }) :+
 
Wat een k#tbanden zeg. _O-
Wou net zeggen.. ik heb mijn motor gekocht, geen idee hoelang de banden er toen al op zaten... inmiddels meer dan 10.000km verder en ga ze net vervangen.... en dat is niet omdat ze tot het metaal opzijn... zit nog zat profiel op maar ik vind het tijd voor nieuwe.

En ik rij niet rustig.. _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan