levensduur braking wave schijven

gix-addict

MF veteraan
26 dec 2003
21.145
683
Hallo,

Omdat ik vandaag te horen heb gekregen dat mijn schijven zijn versleten zit ik met de vraag wat jullie ervaring is met de levensduur van de braking wave schijven.
Ik heb ze er nu ongeveer 25000 km opzitten.
1 circuitdag (daarna circuitfiets gekocht), beste veel snelweg km's en de rest wat toer en knalwerk in de buurt.

Nu ben ik niet zo'n zijkerd die dan gelijk alles bij elkaar roept, maar voor schijven van 500,- vind ik bij normaal gebruik 25000 km niet veel.
De blokken waarmee ik heb gereden, zijn sportieve straatblokken van brembo en DP.

De dealer die de schijven heeft uitgeklokt kwam aan de ene kant op 4.27 mm en de andere kant op 4.35 waar 4.25 min is.
ook het onderlinge dikte verschil per schijf zat nog maar net binnen tolerantie.

wat zijn jullie ervaringen, of zou ik eens mailen met braking of ze die slijtage normaal vinden, er zat ook wat lichte pitting op.

De reden waarom ik ze heb laten uitklokken was het steeds erger worden van trillen bij het aanremmen.
Na nameten bleken ze niet krom

Mvg John
 
Als je schijven wil die lang mee gaan moet je de orginele kopen,
maar die koop je niet voor 500 euro,die zijn meestal een stuk duurder,
levensduur van een schijf is ook erg afhankelijk van het gebruik,
iemand die de motor voor woon-werk verkeer gebruikt en ook nog door
weer en wind rijd zal ze veel eerder verslijten dan iemand die
alleen met mooi weer rijd,het zelfde geld voor iemand die veel hard rijd
en aan circuitdagen mee doet,dus een levensduur is moeilijk te bepalen
dat is voor een groot deel afhankelijk van de berijder,ik ben daarom
ook bang dat je van Braking weinig hoeft te verwachten,het is voor hun ook niet na te gaan hoe er mee gereden is.
 
Laatst bewerkt:
ik ben daarom ook bang dat je van Braking weinig hoeft te verwachten,het is voor hun ook niet na te gaan hoe er mee gereden is.
dat snap ik, maar was zo maar eens benieuwd naar jullie ervaringen.
verder zat er wat pitting op, dat had de dealer nog niet vaak zo gezien dus het is toch wat vaag.

maar goed versleten is versleten, en heb de orginele nog vers in de doos liggen ;)
 
Als je schijven wil die lang mee gaan moet je de orginele kopen,
maar die koop je niet voor 500 euro,die zijn meestal een stuk duurder,
levensduur van een schijf is ook erg afhankelijk van het gebruik,
iemand die de motor voor woon-werk verkeer gebruikt en ook nog door
weer en wind rijd zal ze veel eerder verslijten dan iemand die
alleen met mooi weer rijd,het zelfde geld voor iemand die veel hard rijd
en aan circuitdagen mee doet,dus een levensduur is moeilijk te bepalen
dat is voor een groot deel afhankelijk van de berijder,ik ben daarom
ook bang dat je van Braking weinig hoeft te verwachten,het is voor hun ook niet na te gaan hoe er mee gereden is.

Tja, ik rijd door weer en wind, het hele jaar door woon-werk, daarnaast wat langere toerritten (vakantie). M'n originele schijven zitten nu aan de 70.000 en ik vermoed dat ze aan vervanging toe zijn. Maar dat is wel heel wat meer dan 25.000......
 
Ik heb ook braking,maar met nog maar 3000km kan ik er nog
niks van zeggen,ook de combinatie van remblokken en schijf kan extra slijtage geven,
bepaalde merken remblokken slijten de schijf meer dan andere merken,
Braking levert zelf ook remblokken misschien dat die beter bij de schijven
passen dan bv Brembo,maar je zou je verhaal aan Braking zelf kunnen voorleggen,
misschien vinden hun ook dat de schijven erg snel versleten zijn,
Je heb als consument wel bepaalde rechten,als iets eerder kapot of versleten is,
dan redelijkerwijs verwacht mag worden dan heb je recht op vervanging.
Maar dat moet je in eerste instantie voorleggen bij de zaak waar de
schijven gekocht zijn,want de verkoper is verantwoordelijk voor het
product wat hij aan je verkoopt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb waveschijven op de r1, diverse circuitkilometers en straat kilometers nog steeds goed, ik heb er nu zo'n 20.000 mee op zitten.

vind ze op het circuit wel tegenvallen, worden erg snel heet en gaan dan faden -O-
 
Oke daarom snap ik niet dat ze bij mij al weg zijn,
Ik hou wel van een sportieve rijstijl maar nogmaals 1 circuitdag maar gedaan.

maar goed heb gemaild met braking, nog niks terug maar als ik wat terug krijg laat ik het wel weten.
als ze zeggen dat het gewoon normaal is heb ik daar verder vrede mee, ga er verder niks mee doen dan maar dan was het wel de laaste keer braking voor mij :)
 
ik heb waveschijven op de r1, diverse circuitkilometers en straat kilometers nog steeds goed, ik heb er nu zo'n 20.000 mee op zitten.

vind ze op het circuit wel tegenvallen, worden erg snel heet en gaan dan faden -O-

Wat voor remblokjes heb je?

Op mijn circuitbike rij ik met SBS DC blokjes op Wave schijven, en ben er uiterst tevreden over ;)

Wel vind ik dat ze snel "aanslag/roest" krijgen van vocht.
 
vandaag de orginele schijven gemonteerd, 80 km gereden en het trillen is helemaal weg *O*


heb alleen nog geen reactie van braking,

en nogmaals de schijven waren dus niet krom, enkel wel versleten :)
 
Denk dat het door de blokken komt. Als ze weer zo snel versleten zijn kan je voor het geld beter voor braking gaan als je toch sportief wil kunnen blijven remmen :Y
maar heb nog nooit gehoord dat de orginele bij normaal straatgebruik in 25000 km weg zijn. Daarnaast rijden er veel mensen die bij die dealer komen met DP brakes remblokken en niemand zo'n extreme slijtage als bij mij.

En het is nu ook weer niet zo dat de orginele schijven op een soes 1000, R1 etc slecht zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriend op een fazer 1000 die had eerst 2 keer zijn oem schijven krom geremd en breakings gezet en daar ook maar 25000 km mee gedaan, zelf ruim 30.000 met breakings gereden en mijn vriendin rijd die nu op, nog 4,5 mm zit erop! Blokken die ik gebruikte op de breakings waren de carbonne lorraine blokken remmen goed ook in de natte waren bij mij wel na 7000 km weg. Maar 30 euries per set ong.
 
ik heb ook Braking Wave schijven zon 4000 km. oud. Zijn niet krom maar er zit sinds kort speling op de busjes van de linker voorschijf. Volgens mijn plaatselijke monteur door het sterk aanremmen. En bijkomend nadeel is dat mijn stuur dus ook trilt bij stevig remmen.

Contact gehad met Braking maar nul op request (licht aan mijn rijstijl)

wat slijtage betreft ze zijn na 4000 km niet van nieuw te onderscheiden dus daar kan ik je niet bij helpen.

Voor mij geen Braking meer dus.
 
ik heb ook Braking Wave schijven zon 4000 km. oud. Zijn niet krom maar er zit sinds kort speling op de busjes van de linker voorschijf. Volgens mijn plaatselijke monteur door het sterk aanremmen. En bijkomend nadeel is dat mijn stuur dus ook trilt bij stevig remmen.

Contact gehad met Braking maar nul op request (licht aan mijn rijstijl)

wat slijtage betreft ze zijn na 4000 km niet van nieuw te onderscheiden dus daar kan ik je niet bij helpen.

Voor mij geen Braking meer dus.
voor mij ook niet meer, heb jij contact gehad via je dealer of met braking zelf (importeur)
Want ik heb ene week geleden gemaild maar niks terug.

en als ze dat tegen jou zeggen, licht ana de rijstijl.
het zijn toch schijven die voor de racerij gemaakt zijn, dus je mag er best van van verwachten toch -O-
 
Heb ook de DP blokken gehad, eerst op mijn GSX. Deze maakten regelmatig een onheilspellend schrapend geluid, vooral in de regen en bij goed sportief rijden en bijkomend remmen.

Ik dacht altijd dat het kwam doordat de schijven al dik 70K meegingen, en vond dit geluid altijd normaal.

Heb ze naderhand ook een keer op mijn Hornet 900 gehad, omdat ik snel blokken nodig had, en alleen zo snel aan DP's kon komen. Zelfde onheilspellende schrapende geluid. Heb ze er met nog geen 6000 kilometer afgehaald, omdat ik er niet op vertrouwde of het nou de blokken, of schijven waren die opgevroten werden.
 
Heb ook de DP blokken gehad, eerst op mijn GSX. Deze maakten regelmatig een onheilspellend schrapend geluid, vooral in de regen en bij goed sportief rijden en bijkomend remmen.

Ik dacht altijd dat het kwam doordat de schijven al dik 70K meegingen, en vond dit geluid altijd normaal.

Heb ze naderhand ook een keer op mijn Hornet 900 gehad, omdat ik snel blokken nodig had, en alleen zo snel aan DP's kon komen. Zelfde onheilspellende schrapende geluid. Heb ze er met nog geen 6000 kilometer afgehaald, omdat ik er niet op vertrouwde of het nou de blokken, of schijven waren die opgevroten werden.

:^ zelfde verhaal hier, zeker met regen klonk het alsof je schijven werden opgevreten dus heb ook de DP blokken na 2500km weer gewisseld met carbonne lorainne en die bevallen prima ook als het nat is.
En idd ze zijn wel na 7000km foetsie
 
:^ zelfde verhaal hier, zeker met regen klonk het alsof je schijven werden opgevreten dus heb ook de DP blokken na 2500km weer gewisseld met carbonne lorainne en die bevallen prima ook als het nat is.
En idd ze zijn wel na 7000km foetsie
die carbon lorrain konden juist mij niet bekoren, je moest ze echt goed warmremmen anders vond ik ze sponzig aanvoelen.
Heb nu de DP sport op de duizend (4000 km) en de race versie op de srad en bevallen zeer goed.
Meeste op de braking heb ik gereden met de Carbonnen Lorraine sport blokken en brembo sportieve straatblokken dus van die 4000 km met de DP's zullen ze niet versleten zijn.
 
25000 met braking schijven :o had ik niet verwacht :N

mn originele schijven zitten nog op mn Blade na 53*** km en niks mee aan de hand :N

kan iedereen trouwens de Ferodo blokken (gesinterde) afraden; deze gaan na een paar rondjes circuit faden, heb ze er laatst uit gehaald en brokkelden zowat helemaal uit mekaar :? |(
 
Zijn braking schijven niet gemaakt van gietijzer?

Dan mag je meestal niet met gesinterde remblokken rijden...

nope, da gewoon lekker ferodo 9.11, die remmen ook best.

ik vond zelf het gevoel van CL niet zo lekker, en ik had het idee dat ze ook niet zo lief voor mijn schijven waren, sbs waren snel op, en redelijk last van fading, ebc hh bevielen goed, en over freodo cp9.11 ben ik ook goed te spreken :)
 
In de regel is hoe duurder de schijf, hoe minder lang die meegaat. Dus ik denk dat 25.000 km wel redelijk is hoor :)

Niet denken dat dure schijven dus ook langer meegaan :N En daarnaast is het gebruik van de remblokken ook bepalend voor de levensduur. Kan best zijn dat die van carbon lorraine voor jou gevoel minder fijn remmen maar toch zorgen dat je remschijven ook wat langer meegaan.

Ik zou voor een setje brembo's gaan als je toch nieuwe koopt BTW :) :P


Ik had ook last van trillen bij wave-schijven. Dat komt onder andere omdat ze (semi-) zwevend zijn en originele niet.
 
In de regel is hoe duurder de schijf, hoe minder lang die meegaat. Dus ik denk dat 25.000 km wel redelijk is hoor :)

Niet denken dat dure schijven dus ook langer meegaan :N En daarnaast is het gebruik van de remblokken ook bepalend voor de levensduur. Kan best zijn dat die van carbon lorraine voor jou gevoel minder fijn remmen maar toch zorgen dat je remschijven ook wat langer meegaan.

Ik zou voor een setje brembo's gaan als je toch nieuwe koopt BTW :) :P


Ik had ook last van trillen bij wave-schijven. Dat komt onder andere omdat ze (semi-) zwevend zijn en originele niet.
orginbeel is juist semi als het goed is, heb voor de brakings die ik versleten heb de full floaters van braking gehad, alleen rinkelen op een klinkerpad ;) leek wel een duc.

Maar remmen wilden ze wel :}
 
Ja precies. Ik had hetzelfde "probleem". Full floaters van ABM en stoppen ging super :9

Maar hebben altijd al wat getrild, op een gegeven moment was het hart van de schijven gewoon helemaal uitgesleten zodat de schijven in alle kanten flink bewogen konden worden :o

En dat is in een zeer korte tijd gebeurd...


Maargoed. Dure schijven gaan dus niet heel lang mee zoals origineel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan