Levensduur helm

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.624
10.725
Andere kant van de evenaar
Ik was vanmiddag op zoek naar een nieuw vizier voor mijn helm, ik had dus mijn helm mee, ik werd nog net niet uitgelachen.
Schijnbaar vonden ze mijn helm bijzonder oud, heb ik geloof ik zo'n 11 jaar geleden gekocht.

Vizier was niet meer verkrijgbaar (ik heb er 1 op Ebay kunnen vinden),.

Nu had ik eigenlijk nooit nagedacht over een eventuele levensduur van een helm, en een eventueel waarom hier van.
Mijn helm is nog goed, en hij zit lekker. Ik heb vanmiddag wat andere helmen gepast, maar mijn eigen helm zat ver uit het lekkerst.

Dus de vraag, heeft een helm een use by date? Hoe vaak koop jij een nieuwe helm?
 
Ligt aan het type helm en hoe je ermee omgaat... in de wandelgangen wordt gefluisterd dat een abs helm 3jaar zou meegaan, fiber 5 jaar.. laat helm heb ik ook iets van 11 of 12 jaar gebruikt
 
Voor gemiddelde richtlijnen hanteer je best dit: Helmen gemaakt van polycarbonaat kunnen gebruikt worden tot ongeveer 3 jaar na productiedatum; Helmen gemaakt van polyamide kunnen gebruikt worden tot ongeveer 5 jaar na productiedatum; Helmen gemaakt van thermo hardend materiaal kunnen gebruikt worden tot ongeveer 10 jaar na productiedatum.

Voor de rest is het automatisch vervangen als je helm gevallen is. Het type helm maakt ook veel uit. Zeker als je dagelijks rijdt is het tijdig vervangen van een helm geen overbodige luxe. Is het echt nodig? Misschien niet maar ik loop het risico liever niet. Sommige materialen verzwakken al door overmatig zonlicht en/of warmte dus ik denk wel dat er ergens waarheid in zit dat tijdig vervangen best okay is.
 
... na productiedatum...
Dat dacht ik ook altijd, maar in een winkel zeiden ze laatst dat de levensduur van een helm pas gaat tellen vanaf het moment dat hij uit de doos wordt gehaald. Ik vind dat een raar verhaal en zal om die reden dan ook nooit een helm online bestellen, ik wil altijd de productiedatum van de helm weten die ik koop.
 
Dat dacht ik ook altijd, maar in een winkel zeiden ze laatst dat de levensduur van een helm pas gaat tellen vanaf het moment dat hij uit de doos wordt gehaald. Ik vind dat een raar verhaal en zal om die reden dan ook nooit een helm online bestellen, ik wil altijd de productiedatum van de helm weten die ik koop.

Dat zou ik ook zeggen als ik verkoper was. Kunststof verhard na verloop van tijd, en de piepschuim binnenschaal verliest langzaam de lucht die er in zit, of je het nou gebruikt of niet. Het zal in in de doos zonder invloed van zonlicht, vocht en vuil wat minder snel gaan dan tijdens gebruik, maar verouderen doet hij al op het moment dat hij de fabriek verlaat.
 
Dat zou ik ook zeggen als ik verkoper was. Kunststof verhard na verloop van tijd, en de piepschuim binnenschaal verliest langzaam de lucht die er in zit, of je het nou gebruikt of niet. Het zal in in de doos zonder invloed van zonlicht, vocht en vuil wat minder snel gaan dan tijdens gebruik, maar verouderen doet hij al op het moment dat hij de fabriek verlaat.
Ja precies mijn gedachte, mooi verkooppraatje maar ik trap er niet in...:W
 
Jij zit nog steeds op Tasmanië? Vergeet niet dat door de sterke UV straling in die regionen kunststoffen veel sneller verouderen dan in NL.
 
Jij zit nog steeds op Tasmanië? Vergeet niet dat door de sterke UV straling in die regionen kunststoffen veel sneller verouderen dan in NL.
Ik heb nog maar 12000km gereden, motor heeft een aantal keren voor lange tijd uit elkaar gelegen..

Een helm heeft dus wel een bepaalde levensduur..
Ik zal er dan een gaan halen binnen kort.

Dank u
 
Kunststof verhard na verloop van tijd, en de piepschuim binnenschaal verliest langzaam de lucht die er in zit
Hoe vaak vervang je de rioolbuis? Kunststof verouderd door UV. In een doos komt geen UV. En Polystyreen schuim waar de "lucht" uit gaat? wat komt er dan in de plaats? Want het volume wordt niet minder. ABS is zo'n beetje de meest slagvaste kunststof die er is. Als je die niet aan de zon blootstelt gaat het eeuwig mee. Dat is ook een beetje het grootste probleem met kunststof, het breekt niet af.
 
Hoe vaak vervang je de rioolbuis? Kunststof verouderd door UV. In een doos komt geen UV. En Polystyreen schuim waar de "lucht" uit gaat? wat komt er dan in de plaats? Want het volume wordt niet minder. ABS is zo'n beetje de meest slagvaste kunststof die er is. Als je die niet aan de zon blootstelt gaat het eeuwig mee. Dat is ook een beetje het grootste probleem met kunststof, het breekt niet af.
Ik heb zin,s vorig jaar een shoei neotec 2 , daarvoor ook een shoei 10 jaar gehad,ik vond toevallig gister de aankoop bon van de vorige,nog gekocht bij de leertent in amsterdam
Ik hoop dat deze het ook zo lang volhoud,dan ben ik 81, dan zou het voor mijzelf ook wel ophouden denk ik
 
Ik ben na 12 jaar weer gaan motorrijden, mijn Arai is inmiddels 22 jaar oud :)
Zit perfect, niets mee aan de hand, mensen zeggen dat piepschuim vergaat aan binnenzijde, niets van te zien.
Voering aan binnenzijde ook netjes, echter wel verkleurd.
Ik zeg eigenlijk dat de helm nog gewoon goed is, heb hem ook gebruikt het afgelopen half jaar.
Vorige week maar wel een nieuwe gekocht, waarom, Tsja???
 
Ik ben na 12 jaar weer gaan motorrijden, mijn Arai is inmiddels 22 jaar oud :)
Zit perfect, niets mee aan de hand, mensen zeggen dat piepschuim vergaat aan binnenzijde, niets van te zien.
Voering aan binnenzijde ook netjes, echter wel verkleurd.
Ik zeg eigenlijk dat de helm nog gewoon goed is, heb hem ook gebruikt het afgelopen half jaar.
Vorige week maar wel een nieuwe gekocht, waarom, Tsja???
Zet hem maar in een vitrine, als hij nog mooi is. Kwaliteitshelmen verouderen nauwelijks, maar 22 jaar is wel erg lang.
 
Ik draag een muts. Gaat veel langer mee en gaat tenminste ook niet stuk bij een val!

Nooit gesnapt, die helmenrage.

600x600.jpg
 
Daarin zit ook de truuk. Als je hem vaak draagt klinkt het schuim in. Dan is de pasvorm niet goed meer en rammelt het ding om je schedel.
En als je hem vaak draagt, heeft die heel wat UV licht gezien. Tenzij je alleen 's nachts rijdt? Soort van vampierleven. :+
 
Hoe vaak vervang je de rioolbuis? Kunststof verouderd door UV. In een doos komt geen UV. En Polystyreen schuim waar de "lucht" uit gaat? wat komt er dan in de plaats? Want het volume wordt niet minder. ABS is zo'n beetje de meest slagvaste kunststof die er is. Als je die niet aan de zon blootstelt gaat het eeuwig mee. Dat is ook een beetje het grootste probleem met kunststof, het breekt niet af.
Verf beschermd over het algemeen tegen UV
 
Vergeet ook even niet wat zweet (zout water) aan de binnenkant van je helm voor impact heeft. De EPS vulling zal door tijd en zweet krimpen en hard(er) worden waardoor de dempende werking veel minder wordt. Dat krimpen gebeurd met een klein percentage elk jaar, en heeft met name impact ín de EPS bolletjes.
Dát is naast UV de reden dat er x-jaar houdbaarheid aan een helm wordt gegeven.
In landen waar het veel warmer is (Afrika) geven sommige fabrikanten daarom ook een kortere levensduur op, warmer = meer zweet = meer achteruitgang van EPS.
Hiermee kun je ook wel zeggen dat je beter een helm kunt vervangen na gereden kilometers ipv aantal jaar.
Het probleem is alleen dat je niet weet hoe de staat van de helm is, pas als je hem nodig hebt gehad wordt dat duidelijk.
Je kunt dus ook gerust zeggen: mensen die tig jaar met 1 en dezelfde helm doen rijden te weinig! :+

Motorrijden en veiligheid kosten nu eenmaal geld.

Deze week komt mn nieuwe helm binnen, vanwege thuiswerken 1-2 jaar later dan eigenlijk noodzakelijk was zoals de foto duidelijk maakt.
 

Bijlagen

  • Schuberth 2016.jpg
    Schuberth 2016.jpg
    154,7 KB · Weergaven: 122
Terug
Bovenaan Onderaan