Levensduur helm

@Honda Aap
Jij kon ook kiezen om niet te reageren he?
Ik wacht nog steeds naar de on-topic ervaringen over de invloed op de levensduur van met action gespoten helmen zoals motor-tourrijder oppert. Dat jij nu maandverbandje speelt mag mij aan mijn derriere oxideren :W
 
adem in, adem uit. tel tot 10 en weer door :P:+

Ik heb een HJC hoofd, die zijn polynogwattus, en zouden om de 3 jaar vervangen moeten worden, "volgens de regels"
Ik zelf kijk naar een nieuwe om de 4/5 jaar.
3 jaar geleden is de toenmalige helm met 4 jaar oud getest bij 50km/uur....
Heeft ze werk prima gedaan, krasje op de buitenkant, verder niets te zien.
Ook geen scheuren, ik heb hem toen wel vervangen;)
 
Weet je hoe vaak termaat hier op MF wordt genoemd voor een helm..
Heb je wel eens in de kelder gekeken naar de overjarige ( vaak zeer kleine of heel grote maten), dan zou als de productiedatum leidend was, de helft van zijn assortiement al wegegooid moeten worden
 
Kun je ook een keer on-topic reageren of ben je daar gewoonweg te simpel voor?
Kan ik ook aan jou vragen. Of ben jij daar ook gewoon TE SIMPEL voor? Want alleen TE SIMPELE mensen moet en blijven reageren en moeten perse het laatste woord hebben zoals in jouw geval...
 
Ik wacht nog steeds naar de on-topic ervaringen over de invloed op de levensduur van met action gespoten helmen zoals motor-tourrijder oppert. Dat jij nu maandverbandje speelt mag mij aan mijn derriere oxideren :W
Dat bedoel ik, je weet het antwoord al dus jouw reactie voegt precies niets toe aan het topic.
 
Dat bedoel ik, je weet het antwoord al dus jouw reactie voegt precies niets toe aan het topic.
Nee hoor dat antwoord weet ik dus juist nog niet, welke invloed action-verf heeft op helmen en de levensduur ervan, dat is nu net het heikele punt.
Er zijn ook mensen die hun helmen airbrushen en aflakken met acrylic-verf uit spuitbus van bv action, dus ja hier ben ik serieus nu eens wel benieuwd naar.
Maar Joost met een T teveel, vertel het eens want Joost mag het weten. Kom maak ons deelgenoot en deel het met ons, vol verwachting hangen we aan je lippen. :/
 
Weet je hoe vaak termaat hier op MF wordt genoemd voor een helm..
Heb je wel eens in de kelder gekeken naar de overjarige ( vaak zeer kleine of heel grote maten), dan zou als de productiedatum leidend was, de helft van zijn assortiement al wegegooid moeten worden
Ik heb meerdere helmen daar gekocht, en ik leef nog steeds….:]
 
Nee hoor dat antwoord weet ik dus juist nog niet, welke invloed action-verf heeft op helmen en de levensduur ervan, dat is nu net het heikele punt.
Er zijn ook mensen die hun helmen airbrushen en aflakken met acrylic-verf uit spuitbus van bv action, dus ja hier ben ik serieus nu eens wel benieuwd naar.
Maar Joost met een T teveel, vertel het eens want Joost mag het weten. Kom maak ons deelgenoot en deel het met ons, vol verwachting hangen we aan je lippen. :/
Jeez vent ga naar Faceboek met je onzin en je betweterigheid.
 
Ik heb nog wat voer voor de discussie over houdbaarheid en vanaf wanneer ga je tellen.

Vandaag mijn Hjc rpha 90 systeemhelm gedemonteerd. Kinstuk bevat ook nog wat schroefjes maar daar had ik geen zin meer in.

Op de binnenkant van de buitenschaal staat een andere (oudere) productiedatum dan op het binnenwerk of binnenschaal. De laatste is gewoon af te lezen als je in de helm kijkt. De eerst genoemde pas bij verregaande demontage.

Ik constateer een verschil van 7 maanden..

IMG20220930114236.jpg
IMG20220930115527.jpg
IMG20220930115554.jpg
 
Ik zou blij zijn als de 3 jaar voorbij zijn, lawaai bak per ongeluk gekocht dus zin in een nieuwe betere straks.
Maar mocht hij goed hebben gezeten en geen wear en tear vertoond dan mag dat wel een jaar of 7 mee.
mocht de gasprijs aanhouden dan kunnen we dit oprekken naar 10 jaar denk.
 
Ik zou blij zijn als de 3 jaar voorbij zijn, lawaai bak per ongeluk gekocht dus zin in een nieuwe betere straks.
Maar mocht hij goed hebben gezeten en geen wear en tear vertoond dan mag dat wel een jaar of 7 mee.
mocht de gasprijs aanhouden dan kunnen we dit oprekken naar 10 jaar denk.
Hoge gasprijs verlengt levensduur helm 🙃. Kweenie wat jij drinkt, maar er zit meer alcohol in dan in mijn drankje
 
Hoge gasprijs verlengt levensduur helm 🙃. Kweenie wat jij drinkt, maar er zit meer alcohol in dan in mijn drankje
Dat was gister 1 leffe en een hertog jan🤙 gekkigheid natuurlijk maar is de knip wat dikker wordt de keuze wat makkelijker, dit mag en kan nooit opwegen tegen veiligheid uiteraard.
 
Ik vond begin dit jaar een oude enduro BMW helm uit 2008 die nog op zolder stond. Die heb ik kort gebruikt en denk ik vervangen omdat ik hem had laten vallen. Wat opviel is dat de bekleding binnen vergaan was. De rest zag er best ok uit. Maar in het algemeen, als je alleen in de zomer een paar ritjes maakt dan zal je helm de 7 jaar best halen. Als je dagelijks rijdt dan gaan ze een stuk minder lang mee weet ik uit ervaring :) Ik heb ooit een goedkope helm gekocht en die was na een half jaar helemaal op. Vizier viel steeds naar beneden, binnenwerk scheurde. Enz. Sindsdien heb ik de 'duurdere' merken omdat die echt een langere levensduur hebben.
Maar ik vind het ook leuk om gewoon iedere 2 jaar een nieuwe te kopen :)
 
Ik pas ervoor om € 200/jr of meer af te schrijven op een helm. Als de voering door het wassen gaat slijten, of de helm ruimer gaat zitten, ga ik shoppen voor een nieuwe. In de 35 jaar dat ik motor rijd heb ik nog geen 4 helmen versleten, en dat waren ook nog zeer betaalbare. 1x heb ik een vizier vervangen, maar verder nooit mankementen geconstateerd. Nu rijd ik niet veel, maar evenmin weinig (5000/jr). Mijn HJC i70 heb ik nu 2,5 jaar, nog minstens 5 te gaan…:Y
 
Laatst bewerkt:
Het bouwjaar van mijn helm is 2018. Heb onlangs even de voeringen vervangen en een nieuw vizier erop gezet. Kan nu nog wel een paar seizoenen mee.
Was circa € 100,- kwijt.

Op zich hebben de motor zaken wel een punt wat betreft veiligheid. Maar er hangt ook zeker een zwaar marketing luchtje om heen.
 
Mijn laatste helm heb ik zeker 8 jaar gebruikt, twee keer het vizier vervangen en pinlock. Schubert C3 Pro. Ongeveer 1 ton mee gereden. Ik heb hem vervangen omdat ik dacht dat de C4 Pro beter was en omdat de voering van helm wat lelijk begon te worden. Ook was ik weer toe aan een nieuw vizier en pinlock en die zijn ook niet goedkoop. Het lijkt mij echt sterk dat de helm niet meer veilig was maar testen kan je het niet. Ga er maar vanuit de de fabrikant een worst case scenario aanhoudt bij het opgeven van de levensduur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan