Levensduur Husqvarna 701 enduro

Mijn ex baas ging vroeger 1x per jaar met een maat in de ardennen rijden,beide op een XR,zijn maat heeft een keer zijn onderbeen gebroken toen hij
omviel,daar ze alleen met de motor waren heeft dat nog heel veel pijn opgeleverd eer ze bij het dichtstbijzijnde ziekenhuis waren,een
ongeluk is zo gebeurd daar met de motor.
 
Maar dat extreme slijten op de snelweg valt vaak enorm mee. Ik hoorde dat eerst van een Belgische motorvriend in Malawi en toen dacht ik dat de uitspraak te maken had met zijn afkomst. Maar toen ik zijn motor (Honda XL600 op Michelin Desert Race) mocht lenen omdat mijn broer me kwam opzoeken, is er bij het ophalen en terugbrengen ruim 1000km mee gereden over de snelweg, zonder opvallende slijtage.
‘t Is geen Afrika hier he, ‘t is hier vaak nat en koud en modderig en dan wil je ook nog grip hebben.
Aan de andere kant, als ik filmpjes bekijk ISDE events uit de jaren 60 zijn we inmiddels redelijk verwend geraakt 😀
 
‘t Is geen Afrika hier he, ‘t is hier vaak nat en koud en modderig en dan wil je ook nog grip hebben.
Aan de andere kant, als ik filmpjes bekijk ISDE events uit de jaren 60 zijn we inmiddels redelijk verwend geraakt 😀

Het is hier ondertussen ook 's zomers warmer dan in dat gedeelte van Afrika waar ik rond de eeuwwisseling woonde. Je had daar bovendien snelwegen die beter waren dan bij ons, met veel mooie, lange bochten; en daarnaast natuurlijk heel veel dirtroads.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ex baas ging vroeger 1x per jaar met een maat in de ardennen rijden,beide op een XR,zijn maat heeft een keer zijn onderbeen gebroken toen hij
omviel,daar ze alleen met de motor waren heeft dat nog heel veel pijn opgeleverd eer ze bij het dichtstbijzijnde ziekenhuis waren,een
ongeluk is zo gebeurd daar met de motor.

Het bestaan van dat gevaar realiseer ik me ten volle! :t
 
Laatst bewerkt:
Het begrip "enduro" wordt nog wel eens verkeerd begrepen, maar ts wil er ook nog 300km mee over de snelweg naar de ardennen, dan offroad gaan rijden en dan weer 300 km terug. Deze wens zet een echte enduro met urenteller buitenspel.

En als het bevalt misschien 3000km verderop, ik zou nog wel eens off road willen rijden op Kreta, en deze keer niet op een CB750.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Op de exc zit dat juist wel.
KTM heeft 2 types (net zoals Yamaha, Husqvarna gasgas beta etc)
Het cross model en het enduro model
SX is zonder verlichting en geen kenteken
Exc is met kenteken verlichting richtingaanwijzers etc.........

Bedankt voor deze informatie! Nog een paar vragen als je het niet erg vindt:

Heeft de 500 ook lange onderhoudsintervallen? Wat zijn de voordelen over de 690?
 
maar een filter vervangen met een paar liter olie is toch niet allermoeilijkste van onderhoud aan je brommer?

als je lange afstanden wilt afleggen moet/ zal je aan een andere brommer kunnen denken...

waar gaat je voorkeur naar uit?
probeer je te focussen op één of twee modellen en daar een keuze in te maken..
kijk ook eens bij de buren:
allroadmaniacs.nl
daar is ook veel info over wat er de ronde doet en kan je ook (oude) draadjes lezen met wellicht voor jouw interessante info..
 
Bedankt voor deze informatie! Nog een paar vragen als je het niet erg vindt:

Heeft de 500 ook lange onderhoudsintervallen? Wat zijn de voordelen over de 690?
De 500 opzich zelf is een goede motor, maar totaal niet te vergelijken met de 690 en 701.

De 701 en 690 valt niets voor niets onder dual sport bij KTM en Husqvarna en de 500 onder enduro.

Zijn 2 types motoren voor andere doeleinden, de 500 is bedoeld voor de wedstrijden en gewoon hard knallen. Desalniettemin gaan enduro's moeilijk lang mee als je geen Jeffrey Herlings bent of iemand die altijd hem in de toeren begrenzer gooit. Er zijn genoeg verhalen van mensen de 250 uur op een zuiger doen.

En voor iedereen is de belevenis anders, ik ben op een 1190 aan offroad ritten meegaan doen puur voor de fun. Andere mensen vinden een drz of 500 al te zwaar voor de gemiddelde offroad rit.

Een 690 en 701 zijn meer bedoeld om ook gewoon mee op de weg te rijden, een 690 heeft niets voor niets quick shifter, abs en een kneitergrote kentekenhouder en uitlaat.

Een 500 is zo minimaal mogelijk gehouden om weglegaal te zijn. Als je ze nieuw koopt krijg je er bijvoorbeeld geen knippers of spiegels bij.

Uiteindelijk gaat het er ook om wat jij wilt, voor mij was de helft van het plezier de strijd met een motor. Ik deed dingen met een 1190 die mensen met een 450 deden. Ik ging bij lange na niet zo snel als hen, maar had minimaal het dubbele aan plezier.
Voor mij is de 701 ook een woonwerk en reis motor, ik ga dat persoonlijk niet proberen met een 500 of 450.
 
Ik heb zelf een '17 701SM met 15k km op de klok.
Ding is op een paar kleine puntjes na gewoon oer-betrouwbaar.

- Koppelingscilinder (Slave cilinder) gaat nog wel een keer kapot, dus aftermarket versie is wel aan te raden (130,-)
- Koppelingsveren willen nog wel eens rond de 10k km slap worden. Dus vervangen voor sterkere EBC veren. (40,-)

Voor de rest is het ding gewoon betrouwbaar. Bij het 10k km beurtje was de klepspeling etc nog gewoon binnen specificaties, geen slijtage zichtbaar en ook nog geen stukjes metaal in de olie.

Ding heeft nu meerdere circuitdagen gezien, meerdere vakanties en tripjes. Ik vind het een super fiets!
 
De Versys 300 al eens bekeken? Is misschien geen onwijze enduro maar in 't topic daarover zijn er wel een paar die er vrij serieus offroad mee gaan.
Ik heb 'm zelf enkel op de weg bereden en vond 't een leuk ding. Lekker licht en toch vlot zat op de snelweg. :)
 
Je denkt dat ik hem permanent in de huiskamer neerzet?

Ik zoek een enduro met toelating op de openbare weg.

Een beetje lompe reactie voor goed bedoelde adviezen.
Zeker als je met deze reactie aangeeft dat je niet weet waarover je praat.

De EXC modellen hebben alles er op zitten wat nodig is.
Comfort krijg je niet. Maar dat kun je ook niet verwachten met jou doelstelling.
Ik zou serieus de 500 EXC overwegen.

De zware allroad is klote in het terrein en een lichte offroad weer klote op de weg.
De 500EXC zit er tussen in. De lichtste/sterkste/betrouwbaarste combinatie motor die je kan pakken voor jou doelstelling.
10.000+ km zonder zuigerwissel is geen probleem met jou gebruik. Enigste min puntje is op tijd olie verversen.
Maar dat is zo toegankelijk gemaakt dat dat geen probleem moet zijn.

Ik heb genoeg situaties gezien waarbij er met een 500EXC (toen nog 525/530) complete wereldreizen zijn afgelegd.
Er wordt ook met standaard 450 EXC's zonder zuiger/blok wissels een complete parijs/dakar gereden.

Maar eigenlijk is je hele doel gewoon niks waard.
Door de consensies die je moet doen geniet je niet op de weg, en in het zand is het ook maar behelpen.
Ik had andere manier gezocht om aan mijn trekken te komen.
 
Ik heb zelf een '17 701SM met 15k km op de klok.
Ding is op een paar kleine puntjes na gewoon oer-betrouwbaar.

- Koppelingscilinder (Slave cilinder) gaat nog wel een keer kapot, dus aftermarket versie is wel aan te raden (130,-)
- Koppelingsveren willen nog wel eens rond de 10k km slap worden. Dus vervangen voor sterkere EBC veren. (40,-)

Voor de rest is het ding gewoon betrouwbaar. Bij het 10k km beurtje was de klepspeling etc nog gewoon binnen specificaties, geen slijtage zichtbaar en ook nog geen stukjes metaal in de olie.

Ding heeft nu meerdere circuitdagen gezien, meerdere vakanties en tripjes. Ik vind het een super fiets!
Slave cylinder is al in 2018 aangepast met een andere pakking ditto voor de koppeling
 
Ik heb zelf een '17 701SM met 15k km op de klok.
Ding is op een paar kleine puntjes na gewoon oer-betrouwbaar.

- Koppelingscilinder (Slave cilinder) gaat nog wel een keer kapot, dus aftermarket versie is wel aan te raden (130,-)
- Koppelingsveren willen nog wel eens rond de 10k km slap worden. Dus vervangen voor sterkere EBC veren. (40,-)

Voor de rest is het ding gewoon betrouwbaar. Bij het 10k km beurtje was de klepspeling etc nog gewoon binnen specificaties, geen slijtage zichtbaar en ook nog geen stukjes metaal in de olie.

Ding heeft nu meerdere circuitdagen gezien, meerdere vakanties en tripjes. Ik vind het een super fiets!

Slave cylinder is al in 2018 aangepast met een andere pakking ditto voor de koppeling

Dit soort informatie zoek ik, dank!

Nog even wat uitleg over mijn doel, ik las al dat het niets waard was - en type terreinmotor dat ik daarvoor nodig denk te hebben.

Ik ben zelf (helaas) een kilometervreter. Als ik onderweg ben, altijd op een motor: woonwerkverkeer, boodschappen doen, familiebezoek, alsmede ritjes in het weekeinde en op vakantie. Bij de (soft)enduro die ik wil aanschaffen om mijn motorrijden wat meer divers te maken, ben ik dus ook specifiek geïnteresseerd in een lange levensduur en grote betrouwbaarheid.

Het lijkt me leuk om dan regelmatig korte uitstapjes in het terrein te maken, naast de deur in de zandbak bij de sluizen van IJmuiden, op de TET in ons eigen land of 'even' naar de Ardennen. Verder heb ik ook weer zin om wat langere (geen wereld!) reizen te maken met zo'n motor, met een aanlooproute over de snelweg naar een mooie bestemming waar veel offroad kan worden gereden, zoals de Alpen, Sardinië, Kreta, Oost-Europa. Hoewel ik graag alleen of met een goede vriend op pad ben, zou ik dan overwegen om ook eens deel te nemen aan een georganiseerde tocht van bv. Das Motorrad.

Geen interesse in vlieglessen, Erzbergrodeo's, hardenduro op een trailer, of oliewissels na 1000km; laat staan frequente cilinderrevisies. Mijn eerdere terreinmotoren, een nieuwe Kawa KLR250 en een gebruikte Honda XR600R (en niet te vergeten, de geleende oude XL600), waren al onbetrouwbaar genoeg.Bij elkaar heb ik daarmee 30-40k km offroad gereden.

Ik zie de Husqvarna 701 als ideale compromis tussen reismotor en terreinmotor, met accent op terreinrijden. Als ik duidelijk minder dan zeg 50.000km zou halen met die motor zou ik echter teleurgesteld zijn, net als wanneer mijn Triumph Speed Triple geen 100.000 zou meegaan zonder grote problemen. In verband met deze bezorgdheid kijk ik ook naar de Tenere 700, waarmee het accent wel verlegd zou worden naar minder dynamisch en extreem terreinrijden. De droom begon met de relatief goedkope CRF250L, die overigens nog steeds niet van het verlanglijstje verdwenen is.
 
In verband met deze bezorgdheid kijk ik ook naar de Tenere 700, waarmee het accent wel verlegd zou worden naar minder dynamisch en extreem terreinrijden

..dat ligt er helemaal aan wat jij wilt..
stel je vraag eens op allroadmaniacs,
ik denk dat je een iets ander antwoord krijgt..
 
Dit soort informatie zoek ik, dank!

Nog even wat uitleg over mijn doel, ik las al dat het niets waard was - en type terreinmotor dat ik daarvoor nodig denk te hebben.

Ik ben zelf (helaas) een kilometervreter. Als ik onderweg ben, altijd op een motor: woonwerkverkeer, boodschappen doen, familiebezoek, alsmede ritjes in het weekeinde en op vakantie. Bij de (soft)enduro die ik wil aanschaffen om mijn motorrijden wat meer divers te maken, ben ik dus ook specifiek geïnteresseerd in een lange levensduur en grote betrouwbaarheid.

Het lijkt me leuk om dan regelmatig korte uitstapjes in het terrein te maken, naast de deur in de zandbak bij de sluizen van IJmuiden, op de TET in ons eigen land of 'even' naar de Ardennen. Verder heb ik ook weer zin om wat langere (geen wereld!) reizen te maken met zo'n motor, met een aanlooproute over de snelweg naar een mooie bestemming waar veel offroad kan worden gereden, zoals de Alpen, Sardinië, Kreta, Oost-Europa. Hoewel ik graag alleen of met een goede vriend op pad ben, zou ik dan overwegen om ook eens deel te nemen aan een georganiseerde tocht van bv. Das Motorrad.

Geen interesse in vlieglessen, Erzbergrodeo's, hardenduro op een trailer, of oliewissels na 1000km; laat staan frequente cilinderrevisies. Mijn eerdere terreinmotoren, een nieuwe Kawa KLR250 en een gebruikte Honda XR600R (en niet te vergeten, de geleende oude XL600), waren al onbetrouwbaar genoeg.Bij elkaar heb ik daarmee 30-40k km offroad gereden.

Ik zie de Husqvarna 701 als ideale compromis tussen reismotor en terreinmotor, met accent op terreinrijden. Als ik duidelijk minder dan zeg 50.000km zou halen met die motor zou ik echter teleurgesteld zijn, net als wanneer mijn Triumph Speed Triple geen 100.000 zou meegaan zonder grote problemen. In verband met deze bezorgdheid kijk ik ook naar de Tenere 700, waarmee het accent wel verlegd zou worden naar minder dynamisch en extreem terreinrijden. De droom begon met de relatief goedkope CRF250L, die overigens nog steeds niet van het verlanglijstje verdwenen is.
Alles wat jij wilt doen heb ik met een 1200 gs en 1190 adventure R gedaan. Sterker nog ik had minder offroad banden dan de tkc 80.

Het zal je verbazen hoever je komt met een 790 adventure en 700 tenere.

En is dit niet belangrijk een 701 enduro is nou niet een motor die lekker ligt in de 2de hands markt. Het is een niche motor
 
Toeren is ook fun op een lichte bromvlieg. Voor je laatste omschrijving klinkt de 701/690 perfect, maar mits wat toegeven op autostrade kan de crf 250 ook heel leuk zijn. Bigger is niet altijd better.
De ten kan het gegarandeerd ook, dus... Kies gewoon wat je leuk vindt en rijd er mee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan