Levensduur ketting: wat doe ik fout?

dvandyck

MF'er
20 okt 2010
44
0
Beste MFers,

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar met mijn Yammie FZS600 Fazer en merk dat mijn ketting stilaan weer aan vervanging toe is - ik kan ze een halve tand van het achtertandwiel trekken hoewel de tanden nog niet echt puntig zijn achteraan (vooraan kan je niet zien).
Ze zal 15000 km niet halen en als ik zo wat rondsurf op motorfora is dat precies erg weinig. Lang de wielzijde zijn er her en der wat schakels die wat roestig lijken (rodere kleur). Langs de buitenzijde zien ze allemaal zwart.

Ik had me nochthans voorgenomen om deze ketting beter te verzorgen dan de vorige.
Momenteel onderhoud ik ze als volgt:
- ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.
- ik smeer ze als ze droog overkomt en sowieso na elke regenrit. Als smeermiddel gebruik is s100 kettingspray (van dit wit kleverig spul). Ik rijd ze meestal wel eerst droog voor ik ze smeer na een regenrit - lijkt me nogal raar om ze nat te smeren.
- ik heb ze slechts 1 keer gereigingd toen ze echt wel vuil was en dat heb ik gedaan door er met een doek over te gaan die ik in lampenolie gedrenkt had. Ik merk dat er voor en tegenstanders zijn van het reinigen. Heeft dit misschien ook te maken met of je olie of van dat kleverig spuitbusspul gebruikt om je ketting te smeren? (Ik zou denken dat met olie het vuil er sneller afzwiert tesamen met de olie)

De motor zelf rijdt tamelijk wat autostrade en dit in alle weersomstandigheden. Enkel bij sneeuw en ijzel rijd ik niet.
Mijn rijstijl: als optrekken nodig is, durf ik tot de rode lijn te gaan maar de grote afstanden zijn aan constante snelheid: 110 a 140 typisch (5 a7.5K t/min), het meeste schakelwerk gebeurt tussen 4 en 6K (hij mag 12.5K).

Af en toe ik test de gezondheid van de motor door te kijken hoe ver hij geraakt en dat is nog altijd boven het maximum dat je in de specs terugvindt ;-) Dit doe ik zowat elke 10 ritten of zo en altijd maar even (enkele km).

Hoe kan ik de levensduur van mijn ketting verlengen (zonder scottoiler - geen zin in zoiets) of is dit normaal gegeven dat mijn motor een echt woon-werk-werkpaard is en dus alle weersomstandigheden ziet?

Ik snap eigenlijk niet goed waarom mijn ketting minder lang meegaat. Ligt dit misschien aan dit type motor?

Bij het bijspannen ben ik wel altijd wat onzeker ivm de uitlijning van het wiel: de merktekens bij de as vind ik moeilijk bruikbaar omdat er geen duidelijke referentie is. Ik check meestal met een schuifmaat maar die techniek vind ik ook maar zo zo.

Alle tips, vooral van mede FZS600-eigenaars, zijn welkom!

groeten

Dries
 
Laatst bewerkt:
Nee. :N

Waar het om gaat is: wat adviseert de fabrikant. Als hij de kettingspeling ONBELAST aangeeft (dat doen de meeste fabrikanten) moet je 'm ook onbelast meten. Doe je dat zoals het moet, dan is ook de belaste speling in orde.
Probleem is dat veel mensen de ketting niet op het strakste punt opmeten.

Het voordeel van logica en begrip is dat die altijd werken, zelfs als jij op vakantie gaat

(en bv duo met bagage meeneemt....)

Dat van dat strakke punt is wel waar, maar dan had je wss al een Chinees setje.... -O-
 
Meneer Paul weet dat ook, maar die komen weg van RK en soms DID, maar weet jij dan wel dat de DID van een aparte productielijn afkomen met de kwaliteitseisen van Yamaha????.
RK is de enige kettingfabrikant die de zelfde kettingen levert dan orgineel, zijn bere goed maar erg duur.
AFAM laat ze ook bij een bekende fabrikant maken met hun eigen kwaliteits eisen.

De meneer van AFAM vertelde me dat zij ze zelf maken :?
 
De meneer van AFAM vertelde me dat zij ze zelf maken :?


Meneer AFAM maakt kettingwielen en de ketting laten ze maken volgens hun eigen specificaties, dus kan je eigenlijk wel zeggen dat het hun eigen ketting is, hebben we ook nog DC als leverancier, maar die hoef ik niet meer, dan kan je net zo goed een did of trubaki kettingsetje gaan kopen :X
 
Meneer AFAM maakt kettingwielen en de ketting laten ze maken volgens hun eigen specificaties, dus kan je eigenlijk wel zeggen dat het hun eigen ketting is, hebben we ook nog DC als leverancier, maar die hoef ik niet meer, dan kan je net zo goed een did of trubaki kettingsetje gaan kopen :X
Dus een standaard DID set vind jij ook niet goed? Of lees ik het verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Dutchgixxer,

zoals ik schreef ben ik niet van plan een scott-oiler te plaatsen maar ben wel nieuwsgierig wat je met vet bedoelt. Ik heb nog nergens "kettingvet" zien staan bij de onderhoudsmiddelen...

Vind je dat spuitbusspul zoals s100-kettingspray niet goed?

Dries
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar heb wel ervaring met kettingvet. Op mijn GSX1100F gebruik ik al jaren Forte, rood. Na 10.000 km geen zichtbare slijtage van ketting of tandwielen, laat staan spannen. Een 500 gr. potje van ca. 17 euro gaat jaren mee. Normaal smeer ik ca. iedere 800 km maar na mijn laatste rit - 1100 km snelweg, op dezelfde dag - niet tussentijds gesmeerd en bij aankomst nog steeds glimmende rollers. Het regelmatig verwijderen van de "smeertroep" op het frame onder de ketting, neem ik maar voor lief.

Groeten.

Herbert
 
Wat iedereen je ook verteld, elke manier van smeren en reinigen heeft zijn voorstanders en tegenstanders. Voor vrijwel elke methode kan je gebruikers vinden die er idioot lang mee doen, en ook tegenstanders die dat niet doen.

In zijn algemeenheid gaat de volgende hoofdregel wel op:
- smeer je ketting zeer regelmatig
- controleer ook uitlijning en kettingspanning op het strakste punt van de ketting
- kies bij vervanging minimaal een ketting van redelijke kwaliteit, de budget-sets zijn vrijwel allemaal van slechte kwaliteit.
- zorg voor een goede klinking en montage van de ketting
- ketting niet reinigen met een hogedrukreiniger of stoomcleaner
 
Ik gebruik altijd een set met een DID (eindeloze) ketting dus geen klinkschakel. Smeren doe ik met een OSCO smeer systeem en daarin kettingzaagolie. regelmatig smeren en deze set ligt er nu ruim 20k onder en is 1x na gespannen en verder nog " als nieuw"
Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van welke motor je hebt, bij zo'n Divje als ik heb krijgt de ketting natuurlijk veel minder op z'n donder dan bij bijv. een dikke SRAD.
Maar ook bij een 600Fazer zou de ketting, mits goede kwaliteit, veel langer mee moeten kunnen.
 
Wat iedereen je ook verteld, elke manier van smeren en reinigen heeft zijn voorstanders en tegenstanders. Voor vrijwel elke methode kan je gebruikers vinden die er idioot lang mee doen, en ook tegenstanders die dat niet doen.

In zijn algemeenheid gaat de volgende hoofdregel wel op:
- smeer je ketting zeer regelmatig
- controleer ook uitlijning en kettingspanning op het strakste punt van de ketting
- kies bij vervanging minimaal een ketting van redelijke kwaliteit, de budget-sets zijn vrijwel allemaal van slechte kwaliteit.
- zorg voor een goede klinking en montage van de ketting
- ketting niet reinigen met een hogedrukreiniger of stoomcleaner
Gewoon niet, klaar :P


Ik heb ook Forté Red Chain Grease, ik wil niet anders meer. Dat spul houdt het zaakje bij normale omstandigheden gewoon 1000km mooi vet en bij regen is het ook nog knap hardnekkig. Ja, alles zit er onder vlak na het smeren maar ach, dat is niet anders.
 
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar heb wel ervaring met kettingvet. Op mijn GSX1100F gebruik ik al jaren Forte, rood. Na 10.000 km geen zichtbare slijtage van ketting of tandwielen, laat staan spannen. Een 500 gr. potje van ca. 17 euro gaat jaren mee. Normaal smeer ik ca. iedere 800 km maar na mijn laatste rit - 1100 km snelweg, op dezelfde dag - niet tussentijds gesmeerd en bij aankomst nog steeds glimmende rollers. Het regelmatig verwijderen van de "smeertroep" op het frame onder de ketting, neem ik maar voor lief.

Groeten.

Herbert

Ik zou de volgende keer beginnen met vet erop smeren. Glimmende rollers is :N
 
Meneer AFAM maakt kettingwielen en de ketting laten ze maken volgens hun eigen specificaties, dus kan je eigenlijk wel zeggen dat het hun eigen ketting is, hebben we ook nog DC als leverancier, maar die hoef ik niet meer, dan kan je net zo goed een did of trubaki kettingsetje gaan kopen :X
Ah :)

Ik ging stiekem ook even uit van DC/AFAM als één organisatie.
 
Wat iedereen je ook verteld, elke manier van smeren en reinigen heeft zijn voorstanders en tegenstanders. Voor vrijwel elke methode kan je gebruikers vinden die er idioot lang mee doen, en ook tegenstanders die dat niet doen.

In zijn algemeenheid gaat de volgende hoofdregel wel op:
- smeer je ketting zeer regelmatig
- controleer ook uitlijning en kettingspanning op het strakste punt van de ketting
- kies bij vervanging minimaal een ketting van redelijke kwaliteit, de budget-sets zijn vrijwel allemaal van slechte kwaliteit.
- zorg voor een goede klinking en montage van de ketting
- ketting niet reinigen met een hogedrukreiniger of stoomcleaner

De uitlijning vind ik persoonlijk een van de moeilijkste dingen. Zijn er tips hoe dat goed te doen met huis-, tuin- en keukenmateriaal?

Ik ben niet zo'n superhandige harry en heb dus maar een vrij standaard gereedschapsbakje... (zonder sleutel 27 om mijn as los te zetten dat doe ik maar met de Engelse).

Nog iets waar ik zo mijn twijfels bij heb: ik heb geen momentsleutel en ga er dus maar vanuit dat goed trekken aan mijn Engelse sleutel totdat mijn motor meebeweegt ongeveer 125 Nm is... Steekt dat nauw het aantrekmoment aan de as?

Bedankt trouwens voor de overvloed van reacties! Ik heb al veel geleerd (waaronder dat het aantal meningen en het aantal posters dicht bij elkaar ligt ;-))

Dries
 
De goede lezers onder ons hadden al begrepen dat ze nog steeds glommen van het vet. Dat had ik er nl. wel opgesmeerd voordat ik aan een reis van 1100 km begon.

Dat is meteen ook mijn bezwaar tegen vet. Het blijft er inderdaad lekker lang opzitten. Nadeel is dat het met alle zand en vuil dat het vasthoudt een fraaie slijppasta vormt.
Olie daarentegen wordt er met het vuil steeds weer afgeslingerd........ Nadeel is dat je de olie steeds weer moet aanbrengen, maar daar heb je smeersystemen voor.
 
De uitlijning vind ik persoonlijk een van de moeilijkste dingen. Zijn er tips hoe dat goed te doen met huis-, tuin- en keukenmateriaal?
Dries
Met huis-, tuin-, en keukenmateriaal moet je gaan klooien met een rechte balk langs het achterwiel te leggen, en dan te zorgen dat deze links en rechts even ver van het voorwiel af staat. Een veel simpeler oplossing (en niet al te duur) is: http://www.project-one.us/motorcycle.html
Laat ik nu toevallig importeur van deze dingen zijn, en ze dus geheel onbevooroordeeld kunnen aanbevelen........ :+
 
Ik heb een (recht!) latje op m'n tandwiel gelegd, en hem gesteld tot-ie precies overeen kwam met de ketting.
Dat doet het tooltje dat sbb noemt ook, alleen dan wat handiger. Wat weer niet betekent dat de manuele methode niet werkt :)
De goede lezers onder ons hadden al begrepen dat ze nog steeds glommen van het vet. Dat had ik er nl. wel opgesmeerd voordat ik aan een reis van 1100 km begon.

Dat is meteen ook mijn bezwaar tegen vet. Het blijft er inderdaad lekker lang opzitten. Nadeel is dat het met alle zand en vuil dat het vasthoudt een fraaie slijppasta vormt.
Olie daarentegen wordt er met het vuil steeds weer afgeslingerd........ Nadeel is dat je de olie steeds weer moet aanbrengen, maar daar heb je smeersystemen voor.
Dat zand en vuil is voor de gemiddelde straatmotor niet echt een bezwaar...
 
Dat is meteen ook mijn bezwaar tegen vet. Het blijft er inderdaad lekker lang opzitten. Nadeel is dat het met alle zand en vuil dat het vasthoudt een fraaie slijppasta vormt.
Olie daarentegen wordt er met het vuil steeds weer afgeslingerd........ Nadeel is dat je de olie steeds weer moet aanbrengen, maar daar heb je smeersystemen voor.
Daar heb je wel een punt maar van de andere kant moet je de hoeveelheid vuil en zand op de weg hier in Noord-West Europa ook wel een beetje relativeren. Ook al vanwege het drukke autoverkeer, wat het meeste vuil wel "wegblaast". In het Midden-Oosten met zijn talrijke zandstormen en uiteraard ook bij Parijs-Dakar omstandigheden zou een ketting met langdurig vet erop geen goede zaak zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan