Levensduur Metzeler Sportec ivm retourtje Noordkaap

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.538
36.019
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hallo allemaal...

Ik zit met het volgende... ik heb een Suzuki GSX-R 750 uit 2004, hier ligt achter een Metzeler Sportec op die er nog erg nieuw uitzag toen ik de motor kocht. Nu ga ik over een maandje met die motor naar de Noordkaap en terug en zou dan zo'n 7000-7500km rijden.

Ik heb alleen geen idee wat je aan km's haalt op zo'n band en hoeveel profiel ze normaal nieuw hebben? Ik kan dus niet inschatten of ik er mee terug ga komen.
En mocht ik het daar nu niet mee redden, wat is dan een goed advies? Ik wil namelijk niet het type Macadam erop en dat als ik terug kom ik een band met amper slijtage eraf gooi omdat ik weer wat meer kleef bandjes terug wil.




(Voor zit een Power Pure die sowieso vervangen moet worden maar daar is elke sportbanden op te rammen die redden allemaal die afstand wel.)



Alvast bedankt voor de hulp :)
 
Veel grover asfalt, veel bergen, zwaarder door baggage, etc.

Gewoon vooraf nieuwe banden monteren voor een dergelijke trip. En ook niet onbelangrijk, nieuwe remblokjes. (Voor de achterrem zou ik zelfs een reserve setje meenemen) Nog niet versleten oude banden gewoon bewaren en na de reis er weer om laten leggen. (Want bij terugkomst zijn ze wel op hoor!)

En ja, ze hebben daar ook banden. Maar dat is misschien wel 3x zo duur. En we hebben het over afgelegen en onbevolkte gebieden. Boven Tromso zijn er bijna geen motorzaken meer te vinden of hebben ze meer verstand van sneeuwscooters.

Veel plezier daar! Voor plaatjes kijken zie: The Long Way Up, and Down. Reisverslag.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon nieuwe late monteren, tegen dat je terug bent zijn ze helemaal versleten en laat je je oude terug monteren.

Eens boven de poolcirkel vind je geen materiaal, moet je dagen wachten op leveringen en betaal je je blauw!
 
Veel grover asfalt, veel bergen, zwaarder door baggage, etc.

Gewoon vooraf nieuwe banden monteren voor een dergelijke trip. En ook niet onbelangrijk, nieuwe remblokjes. (Voor de achterrem zou ik zelfs een reserve setje meenemen) Nog niet versleten oude banden gewoon bewaren en na de reis er weer om laten leggen. (Want bij terugkomst zijn ze wel op hoor!)

En ja, ze hebben daar ook banden. Maar dat is misschien wel 3x zo duur. En we hebben het over afgelegen en onbevolkte gebieden. Boven Tromso zijn er bijna geen motorzaken meer te vinden of hebben ze meer verstand van sneeuwscooters.

Veel plezier daar! Voor plaatjes kijken zie: The Long Way Up, and Down. Reisverslag.

Misschien een stomme vraag maar waarvoor zou je een extra setje achter blokjes meenemen?
 
Gewoon nieuwe late monteren, tegen dat je terug bent zijn ze helemaal versleten en laat je je oude terug monteren.

Eens boven de poolcirkel vind je geen materiaal, moet je dagen wachten op leveringen en betaal je je blauw!
Ik kan uit ervaring melden dat dit klopt :Y
 
En pas op in de dorpjes want je wil écht geen boete krijgen in Noorwegen :X
 
Nieuw weg gaan.
Is een banden sloper en met een sportec red je het zeker niet.
Had ze meestal op een RSV Mille met 2500km echt kaal.
Zou een Pilot power aanraden of de Pilot Road2 aangezien je toch niet heen gaat om te racen. Althans denk ik op zo'n trip.
 
Misschien een stomme vraag maar waarvoor zou je een extra setje achter blokjes meenemen?
Voor het geval je ze verslijt in de bergen, waar je je achterrem waarschijnlijk veel gebruikt. Dan wil je geen remkracht verliezen.
 
ze zullen daar toch ook wel goeie merk bandjes hebben?

Vast wel, maar aangezien alles daar duur(der) is zal dat met banden ook wel en heb geen zin om dáár onderhoud te gaan doen.

Veel grover asfalt, veel bergen, zwaarder door baggage, etc.

Gewoon vooraf nieuwe banden monteren voor een dergelijke trip. En ook niet onbelangrijk, nieuwe remblokjes. (Voor de achterrem zou ik zelfs een reserve setje meenemen) Nog niet versleten oude banden gewoon bewaren en na de reis er weer om laten leggen. (Want bij terugkomst zijn ze wel op hoor!)

En ja, ze hebben daar ook banden. Maar dat is misschien wel 3x zo duur. En we hebben het over afgelegen en onbevolkte gebieden. Boven Tromso zijn er bijna geen motorzaken meer te vinden of hebben ze meer verstand van sneeuwscooters.

Veel plezier daar! Voor plaatjes kijken zie: The Long Way Up, and Down. Reisverslag.

Als ik weet hoelang je normaal met deze banden moet kunnen doen en ik zou dus rustig deze banden kunnen gebruiken wissel ik ze na die tijd pas. De band die er nu op ligt zou ik er zelf namelijk ook niet opleggen maar voor een vakantie trip voldoen ze wel.

En extra set remblokken is wat overdreven, zelfs in de bergen slijten die niet zo hard (bij mij).

Nieuw weg gaan.
Is een banden sloper en met een sportec red je het zeker niet.
Had ze meestal op een RSV Mille met 2500km echt kaal.
Zou een Pilot power aanraden of de Pilot Road2 aangezien je toch niet heen gaat om te racen. Althans denk ik op zo'n trip.

Kijk, dat is het bericht waar ik op zat te wachten. Ik heb na de circuitdag afgelopen maandag amper slijtage gezien vandaar dat ik me afvroeg hoe hard ze zijn/lang die banden mee gaan.
 
interessant, ga dit ook volgen..... Ik ga dit jaar met een gsx 1100f, vriendin en volle bepakking ongeveer dezelfde route maken (+/- 10k). Heb net nieuwe metzelers erop liggen waar misschien 50 km mee is gereden zover....
 
Kijk, dat is het bericht waar ik op zat te wachten. Ik heb na de circuitdag afgelopen maandag amper slijtage gezien vandaar dat ik me afvroeg hoe hard ze zijn/lang die banden mee gaan.

Ik heb op mijn Blade meestal Pilot Powers zitten en die houden het gemiddeld 11.000 km per set uit. Momenteel een Pilot Road 2CT achterop hangen die er intussen iets van 13.000 km onder zit en als ik naar het profiel kijk er nog wel 10.000 km onder kan blijven.
.jpg

Setje Pilot Roads zou je dus normaal gesproken makkelijk heen en terug moeten kunnen brengen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk anders ff naar continental conti motion, dit zijn best slijtvaste bandjes en hebben nog redelijk wat grip.
Onder mijn gsxr hebben ze ongeveer 4k onder gelegen en waren nog niet voor de helft weg.
Als je er flink mee gaat raggen zullen ze wat harder gaan, maar bij normaal rijgedrag vallen ze niet echt tegen.
 
ik heb een setje dunlop roadsmart eronder laten leggen,ik vertrek 1 juni voor 3 weken naar de noordkaap en we hebben een route van ongeveer 8000km.
 
Heb deze tocht ook eens gereden in twee weken, in 2004 destijds met promotor, op nieuwe banden vertrokken maar die waren eenmaal terug helemaal op.
Asfalt is inderdaad veel ruwer, mede door de spikes waar ze in de winter mee rondrijden.
Meerdere reisgenoten moesten halverwege noorwegen op de terugweg langs de bandenboer
 
Ik zou er lekker nieuwe roadsmart 2's op laten leggen :Y

Gaan me te lang mee. Wel een set die de trip overleven en daarna gaan ze bij wijze van spreken de prullenbak in. Dan komt er weer plakrubber onder.

Ik heb op mijn Blade meestal Pilot Powers zitten en die houden het gemiddeld 11.000 km per set uit. Momenteel een Pilot Road 2CT achterop hangen die er intussen iets van 13.000 km onder zit en als ik naar het profiel kijk er nog wel 10.000 km onder kan blijven.
[afbeelding]
Setje Pilot Roads zou je dus normaal gesproken makkelijk heen en terug moeten kunnen brengen.

Euh? Jij haalt 11.000km op PiPo's? Ik heb achter toch echt wel eerder op. Verwacht dat achter de trip net zal halen? Ik doe meestal 1 voorband op 2 achter.

Heb deze tocht ook eens gereden in twee weken, in 2004 destijds met promotor, op nieuwe banden vertrokken maar die waren eenmaal terug helemaal op.
Asfalt is inderdaad veel ruwer, mede door de spikes waar ze in de winter mee rondrijden.
Meerdere reisgenoten moesten halverwege noorwegen op de terugweg langs de bandenboer

En weet je nog wélke banden dat waren?
 
Euh? Jij haalt 11.000km op PiPo's? Ik heb achter toch echt wel eerder op. Verwacht dat achter de trip net zal halen? Ik doe meestal 1 voorband op 2 achter.

Euhm, Roy, dat haal ik ook wel hoor met een setje PiPo's. Ik zou het in de onderhoudsbonnen na moeten gaan, maar 10000 lukt wel, met de SRAD dan. Dus moet met de K4 ook wel lukken, die rechterhand hè... ;)

Als je toch voor een beetje hardere band wil gaan, zou ik een Pilot Road achter doen. Zoals je al zegt de voorband haalt het wel. Pilot Power!?

Wel lekker tripje! Met vaders op de FJR?
Vind de GSXR mooi, maar voor zo'n tripje... Ik ken de FJR errug goed... :)
 
Euhm, Roy, dat haal ik ook wel hoor met een setje PiPo's. Ik zou het in de onderhoudsbonnen na moeten gaan, maar 10000 lukt wel, met de SRAD dan. Dus moet met de K4 ook wel lukken, die rechterhand hè... ;)

Als je toch voor een beetje hardere band wil gaan, zou ik een Pilot Road achter doen. Zoals je al zegt de voorband haalt het wel. Pilot Power!?

Wel lekker tripje! Met vaders op de FJR?
Vind de GSXR mooi, maar voor zo'n tripje... Ik ken de FJR errug goed... :)

Ja oke, die PiPo's die ik erop heb gehad waren met zo'n 6000km (achter) op. Maar dat is dan incl een verdwaalde circuitdag en weekend Moezel. Dat die 7500km wel haalt twijfel ik niet aan (Noorwegen heeft toch een max van 80 :X) maar 11.000 red ik echt niet.

Ha, pa ziet me komen... "Hey pa, ik jat je FJR ff voor 7500km" :P Heb zijn remblokken al eens aan het roken gehad bij een stevig stukje sturen in de Moezel :X
 
Gaan me te lang mee. Wel een set die de trip overleven en daarna gaan ze bij wijze van spreken de prullenbak in. Dan komt er weer plakrubber onder.
Tja, wat is plakrubber? Met de roadsmart 2 kan je ook prima op het circuit rijden. Weet niet hoe extreem je rijdt? Behalve als je vaak circuit rijdt met je 750 leveren de roadsmarts 2 genoeg grip denk ik
 
Gezien de snelheidslimieten, het wegdek en de baggage ben je waarschijnlijk beter af met een stel Anakee's of iets dergelijks.
Soms rijdt je ineens kilometers lang over gravelwegen. Boven het merengebied vindt je zo goed als geen snelwegen.
Sportbanden hebben geen enkele zin, je wilt alleen banden kiezen die lang meegaan.
 
Euh? Jij haalt 11.000km op PiPo's? Ik heb achter toch echt wel eerder op. Verwacht dat achter de trip net zal halen? Ik doe meestal 1 voorband op 2 achter.

Zoals BoyB zegt, kwestie van hoe je je rechterhand gebruikt en zorgen dat de bandenspanning goed staat.

Heb momenteel iets van 31k op de teller staan, en de huidige is pas het derde achterbandje. Tweede moest er voortijdig af vanwege een verdwaalde bout die door de band had geprikt en die Pilot Road van de foto (gisteren genomen), die er als vervanging (was de enige die snel voorhanden was) op is gekomen, zit er dus momenteel 13.000 km onder.
 
Laatst bewerkt:
Tja, wat is plakrubber? Met de roadsmart 2 kan je ook prima op het circuit rijden. Weet niet hoe extreem je rijdt? Behalve als je vaak circuit rijdt met je 750 leveren de roadsmarts 2 genoeg grip denk ik

Hard genoeg om plakbandjes te willen :P
Je kan ook met een set Macadams op het circuit rijden... zit veel tussen de oren. Maar daar gaat het niet om.
Denk dat het gewoon een setje pipo's word.

Gezien de snelheidslimieten, het wegdek en de baggage ben je waarschijnlijk beter af met een stel Anakee's of iets dergelijks.
Soms rijdt je ineens kilometers lang over gravelwegen. Boven het merengebied vindt je zo goed als geen snelwegen.
Sportbanden hebben geen enkele zin, je wilt alleen banden kiezen die lang meegaan.

Ook sportbanden rijden over gravel ;)

Zoals BoyB zegt, kwestie van hoe je je rechterhand gebruikt en zorgen dat de bandenspanning goed staat.

Heb momenteel iets van 31k op de teller staan, en de huidige is pas het derde achterbandje. Tweede moest er voortijdig af vanwege een verdwaalde bout die door de band had geprikt en die Pilot Road van de foto (gisteren genomen), die er als vervanging (was de enige die snel voorhanden was) op is gekomen, zit er dus momenteel 13.000 km onder.

Mja, ik gebruik de motor alleen voor fun km's dus dan gebruik ik mijn rechterhand wel ja ;)






Edit:
Ik weet iig genoeg, setje PiPo's is besteld dus bedankt voor de info her en der en als iemand nog een Metzeler Sportec zoekt met meer dan zat profiel... ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan