levensduur motor olie

pth

Die hard MF'er
13 jan 2006
314
5
Volgens mijn onderhouds boekje (xj600 diversion 1994) moet iedere 6ooo km of iedere 6 maanden de olie ververst worden. Is met de huidige kwaliteit olie die 6 maanden erg kritisch of kan je de 6000 km ook wel afwachten? _O-
 
is niet zo heel kritisch het is een richtlijn. ligt er ook een beetje aan wat je rijstijl is. toer je veel op 80 wegn in zijn zes dan heeft je olie minder te verduren. knal je veel over de snelweg in hogere toeren dan is de olie veel eerder aan zijn eind.

Ik verwissel zelf de olie om de 5000km zijn de kosten nou ook weer niet als je het zelf doet. En je blok vind het altijd erg lekekr om met verse olie rond te rijden
 
Ik ververs 1 keer per jaar in de winter,
km stand kijk ik niet naar, nooit problemen mee.
Het is wel zo, dat als de verversings termijn nadert de Laverda iets gaat gebruiken.
 
1 jaar is veel aangehouden richtlijn. Maar meer dan dat is het niet; als je iedere dag een paar kilometer rijdt zou ik veel eerder wisselen vanwege te verwachten vocht en vervuiling, als je de motor een paar keer gebruikt hebt in een jaar voor echt lange ritten dan zal het heus geen kwaad kunnen als de olie er nog es een jaar in blijft zitten.
 
Olie is een smeermiddel en de smeer eigenschappen gaan nooit verloren. Ook niet na 10 jaar. Net als water is die ook over 10 jaar nog steeds nat.

In Olie zitten ook toevoegingen (Chemicalien) die een funktie hebben.
Zoals : anti schuim, antie verzuring, anti oxidatie, emulgatoren,vuil oplossers, smeer verbeteraar, etc. etc.

Deze chem. kunnen hun funktie verliezen. Ook vervuiling zoals roet, slijpsel, zand, water, etc. hebben invloed. Ook de kwaliteit van het filter is van invloed. De rijstijl is mede bepalend.

Daarom minimaal 1 x per jaar aan het eind van het seizoen olie verversen.

Rij je veel meer dan de "verversing interval" dan vaker.
Dus tussen 5 en 10000 per jaar volstaat 1x Ik rij ca. 15000 p/j. Ik ververs dus 2x p/j (Fabrikant schrijft om de 6 voor) Zou ik bv. 30 000 p/j doen dan zou ik 3x verversen. Bij 60 000 p/j (Pan rijers) 4-5 x p/j.(wel met een super filter).

Rij je ca. 3000 p/j Dan 1x p/j.
 
Terug
Bovenaan Onderaan