Levensduur motorblok?

Mish

MF veteraan
Donateur
2 dec 2007
2.357
124
vinkeveen
Beste Rijders,
Heb deze vraag specifiek over een Suzuki DR 650 gesteld. Zou hier graag nog meer over willen weten.

Hoeveel kilometer zou een 1 cilinder motorblok (zoals een Honda XL 600, Yamaha XT 600 of een Suzuki DR 650) zonder revisie kunnen lopen? Ik begrijp dat bij een slechte behandeling 30.000 km al veel is. Maar hoeveel kan zo'n motorblok bij goed onderhoud (zonder revisie) kunnen lopen?

Ik zie veel motoren rond de 50.000 km met revisie staan. Is dit dan gemiddeld voor zo'n zware 1 piiter?

Van mijn buurman (aprila 650 cc, 1 cilinder) heb ik weleens begrepen dat zijn motorblok zomaar 150.000 km aan zou kunnen. Ik weet niet of het met bovengenoemnde modellen anders is?


Alvast bedankt voor je hulp.

Gr. michel Verbruggen
 
Laatst bewerkt:
op vakantie was er een duitser met een xt600 uit ik schat '95 met 110.000 km op de teller, en was nog niet open geweest.
klonk ook nog goed
 
Goed onderhoud en goed mee rijden maakt veel uit, te veel in te lage toeren rijden kost zowel bigend als vesnellingsbak. Bezuinigen op olie is bij dit soort blokken (drysump) ook funest, goede olie dus en op tijd verversen. Magnetische aftapplug kan de levensduur ook verlengen.
 
Tja, dat is héél moeilijk te zeggen. Het is afhankelijk van zo veel factoren!

Ten eerste moet je een beetje mazzel hebben met een goed blok.

Dan nog het onderhoud en de behandeling...

Altijd goed warmrijden, geen korte stukjes, juiste toerengebieden, niet janken, juiste momenten olie verwisselen+filter, luchtfilter op tijd schoonmaken/vervangen, op tijd bougies vervangen, juiste winterstalling, etc. etc.

Als alles optimaal is kun je zo veel rijden!

En die DR650 blokken zijn voor zover ik weet ook gewoon heel sterk. Eenvoudige techniek, olie/luchtgekoeld...

Tja, wheelies bijvoorbeeld. Daar houdt een fiets niet van. Drysump sowieso niet. Ruig schakelen (koppeling schieten) ook niet.

Nee, iemand kan dat ding met 15.000 km slopen en een ander heeft er een ton plezier van!
 
XT's kunnen de 60.000 wel halen bij goed gebruik. Die standen zie ik ook wel eens voorbijkomen. Maar, en dat is al eerder gezegd, het staat of valt met het gebruik. Maar ook wat je er van verwacht. De een rijdt gewoon nog jaren door als ie wat rookt, of olie verbruikt, of niet meer zo sterk is. En de ander vindt dan dat het tijd wordt voor een revisie.
 
Wat Bolski zegt! En het grote voordeel van een 1 cylinder is dat hij vrij goedkoop te reviseren is.
 
Beetje hele late reactie maar mijn xt550 heeft 74.200km gelopen en heeft nu een vastgelopen drijfstang lager (small end) en zuigerpen. De rest ziet er nog allemaal vrij goed uit! Hij liep er nog wel mee, maar af en toe kwam er een flinke blauwe rookwolk uit. Voor mij reden om eens naar de binnenkant van het blok te kijken.
Zuiger is nu helaas wel naar de klote omdat een er een vastgelopen zuiger pen doorheen is geperst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan