Levensduur motorhandschoenen

Geen idee, vriend van me heeft ooit zoiets gehad met een backprotector bij een andere zaak en die kreeg er een te leen. Zaak zei zelf dat ze dat wettelijk verplicht waren, vandaar mijn veronderstelling. Als dat een misopvatting is dan vind ik dat ook prima, struikel daar vooral niet over.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht altijd dat je als consument niks te maken hebt met de fabrikant, qua garantie.
Dit hoort te gaan tussen de verkoper en de koper. Wat de verkoper doet met defecte spullen is zijn pakkie aan. Maar ze horen jouw gewoon iets anders aan te bieden, of gewoon geld terug.
 
Ik dacht altijd dat je als consument niks te maken hebt met de fabrikant, qua garantie.
Dit hoort te gaan tussen de verkoper en de koper. Wat de verkoper doet met defecte spullen is zijn pakkie aan. Maar ze horen jouw gewoon iets anders aan te bieden, of gewoon geld terug.

Klopt, ervanuitgaand dat een artikel een bepaalde periode mee moet gaan en dat is uiteraard voor elk artikel anders. Maar dat deze handschoenen niet deugen lijkt duidelijk. Terug naar de winkelier dus.
 
Ik dacht altijd dat je als consument niks te maken hebt met de fabrikant, qua garantie.
Dit hoort te gaan tussen de verkoper en de koper. Wat de verkoper doet met defecte spullen is zijn pakkie aan. Maar ze horen jouw gewoon iets anders aan te bieden, of gewoon geld terug.

Klopt, de leverancier is aansprakelijk, niet de fabrikant.
Geld terug of een vervangend product hangt af van de dagwaarde. Stel dat je een paar handschoenen koopt, die ongeveer 5 jaar meegaan.
Je kunt dan niet verwachten dat je de volle mep krijgt als ze na 4 jaar kapot gaan.....

Voor déze handschoenen ligt dat uiteraard ff anders, maar dat leek me wel duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat reperatie wel mag, maar dan moet het bedrijf dat zelf kunnen uitvoeren dacht ik. En niet via importeur/fabriek afschuiven.

Winkeliers doen dit trouwens maar al te vaak, producten terug sturen en de klant laten wachten. Terwijl dit eigenlijk niet mag volgens de wet. In principe mag je altijd een deugdelijk product verwachten voor je geld. Voldoet iets niet, moeten zij dit vervangen, repareren of geld terug geven (pas op, je bent nooit verplicht om tegoed bonnen aan te nemen.) Als ze iets niet zelf kunnen herstellen is dat dus hun probleem, en moeten ze dat zelf maar uitzoeken met hun leverancier.
 
Laatst bewerkt:
Je ziet heel vaak dat de winkelier zicht "verschuilt" achter de fabrieksgarantie, helemaal als iets stuk gaat net na de "garantieperiode" velen weten zich dan niet de konsumentenwet te herrinneren als ze deze al kennen...

Jij hebt gewoon recht op vervangende handschoenen van dezelfde prijs en de winkelier MOET deze leveren, let wel dit geld pas na drie reperatiepogingen die niet succesvol zijn...
 
Ja, maar nu hebben we telefonisch gesteld dat hij ze gaat opsturen en dat ik over 3 weken van ze hoor. Kan ik nu nog wat doen? Bijvoorbeeld mijn geld terug eisen? Of is het daar te laat voor.
Ik wil die handschoenen helemaal niet meer, heeft een beetje een nare nasmaak bij me achtergelaten. Ze deugen niet als ze al na 8 uur rijden er zo uit zien.
 
Ja, maar nu hebben we telefonisch gesteld dat hij ze gaat opsturen en dat ik over 3 weken van ze hoor. Kan ik nu nog wat doen? Bijvoorbeeld mijn geld terug eisen? Of is het daar te laat voor.
Ik wil die handschoenen helemaal niet meer, heeft een beetje een nare nasmaak bij me achtergelaten. Ze deugen niet als ze al na 8 uur rijden er zo uit zien.

Tja, als je al een afspraak hebt gemaakt wordt het lastiger.

Tis op zich niet heel lastig, en dit geldt in algemeenheid*:

Een product hoort datgene te doen waar het voor is bedoeld, voor de periode dat je in redelijkheid mag verwachten.

Is het vlak na aankoop defect (gegaan), zonder dat dit aan de klant te wijten is, dan heb je recht op directe vervanging of directe reparatie waarna het product weer als nieuw zou moeten zijn (omdat het ook net als nieuw is). Of geld terug.
Gaat het na enige tijd defect, dan is er recht op reparatie of vervanging (door een gelijkwaardig product). Ev met een deel van de kosten (als gevolg van vruchtgebruik) voor klant.
Gaat het nog later kapot, maar binnen de termijn die als levensverwachting geldt, dan nog is er garantie. Wel is het erg gebruikelijk om reparatie te delen, doordat er ook al van 'genoten' is; een deel van de slijtage betaal je als het ware zelf; dat is niet volledig op de winkel af te wentelen.

Garantie heeft de koper bij de verkoper. Dáár moet ie zijn. Dat de verkoper het ook ergens vandaan heeft, is dan weer zijn pakkie an. Al haalt hij ze persoonlijk per step uit Ouagadougoe.

Er is al eerder opgemerkt dat verkoper te vaak met zijn verhaal op garantie bij de klant komt aanzetten. Das nie netjes nie.

Zelf ook al eens meegemaakt "garantie zit toch echt bij de fabriek meneer" "Nou, dan hebben jullie het prijsverschil ook niet nodig, toch?" Jullie snappen hoe dit gesprek ongeveer verlipe. Voet bij stuk houden, aangeven dat het gewoon een standaard wettelijke verplichting is, zo niet een morele. Ik had een erg onbeschofte meneer (en dito chef, die zich er mee bemoeide omdat hij kennelijk dacht dat het zijn baan was, maar ik deed zaken met iemand anders). Ik heb uiteindelijk een keuze gelaten: of direct omwisselen voor ene nieuw exemplaar met volledig nieuwe garantie (en op papier) of aangifte en een lange en mogelijk dure jurisch procedure, waarbi jik heb bi jvoorbaat aansprakelijk stelde voor alle bijkomende kosten inclusief mijn eigen uurtarief van 75 euro per uur "en ik tik langzaam en erg lange brieven...".
Die nieuwe TV doet het nog steeds prima.


* er zijn diverse consumentensites waarop veel meer en duidelijker informatie hierover te krijgen is. En betrouwbaarder O-)
 
Ja nouja, de persoon die zei dat ze opgestuurd werden heb ik nog geprobeerd te bereiken maar dat lukte niet. Ik mail hem zo wel en ik stel daarin wel dat ik bij nader inzien mijn geld terug wil omdat ik anders te lang zonder handschoenen zit. Ik stel de producten dan gewoon in ondeugdelijke staat, want dat zijn ze ook. Zal wel laten weten hier hoe het verder afgehandeld wordt. Tante is jurist, zal haar ook nog wel even een belletje geven. Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen. Toen ik mijn spullen kocht bij Termaat was ik echt zo ontzettend tevreden over de service. Het zou zonde (en ook een beetje raar) zijn als dat nu anders blijkt.
 
Blijft toch eigenlijk best wel belachelijk dat je altijd zoveel moeite moet doen voor iets simpels als je consumentenrecht :P
Maar idd herkenbaar verhaal van die tv, zelf eens aan de hand gehad met een wasmachine . . . Dat "gesprek" verliep ongeveer op de zelfde wijze.
 
hum....ging het ouwe spul langer mee.
ik heb nog steeds mijn held winterhanschoenen nu 32 jaar.
elke winter gebruikt, en ja voering zit er al lang niet meer in :N
maar het leer is nog prima alleen de kleur word minder.
zomerhandschoenen zijn bij mij vaak naar 1 ton ook wel op....
maar eigenlijk zou het langer moeten kunnen, moet ik ze gewoon vaker
insmeren... :Y
 
Ja nouja, de persoon die zei dat ze opgestuurd werden heb ik nog geprobeerd te bereiken maar dat lukte niet. Ik mail hem zo wel en ik stel daarin wel dat ik bij nader inzien mijn geld terug wil omdat ik anders te lang zonder handschoenen zit. Ik stel de producten dan gewoon in ondeugdelijke staat, want dat zijn ze ook. Zal wel laten weten hier hoe het verder afgehandeld wordt. Tante is jurist, zal haar ook nog wel even een belletje geven. Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen. Toen ik mijn spullen kocht bij Termaat was ik echt zo ontzettend tevreden over de service. Het zou zonde (en ook een beetje raar) zijn als dat nu anders blijkt.

In principe hebben zij het recht om drie keer te repareren, daarna heb jij pas het recht op vervanging, in dit stadium kun je dus nog niks eisen al vin ik persoonlijk dat deze winkel zich van zijn allerslechtste kant laat zien zeker gezien het bedrag welk jij gespendeerd hebt daar...

Martel netjes uitgelegd zo...
 
Alle Jezus wat zijn er weer veel mensen met de waarheid in pacht :X :X

Kleding kopen, uw recht op een deugdelijk product | ConsuWijzer.nl

De enige waarheid!

Ter Maat staat volledig in hun recht, zolang het maar niet te lang duurt.
Maar zelfs dan is de enige oplossing naar de rechter.
Koop dan maar een paar nieuwe handschoenen want dat kost minder :Y

Geef Ter Maat gewoon even een paar weken en dan heb jij een paar nieuwe handschoenen! Dan kan je altijd vragen of zij deze willen ruilen tegen een paar waar jij wel weer vertrouwen in hebt. Dit zal vast geen probleem zijn.
 
In principe hebben zij het recht om drie keer te repareren, daarna heb jij pas het recht op vervanging, in dit stadium kun je dus nog niks eisen al vin ik persoonlijk dat deze winkel zich van zijn allerslechtste kant laat zien zeker gezien het bedrag welk jij gespendeerd hebt daar...

Gelul en onzin!

Ter Maat heeft de klacht in behandeling genomen, mogen zij aub een klein beetje onderzoek doen?? Voor het zelfde geld is de klacht gekomen door onjuist gebruik?
In dit geval lijkt mij dit stug maar een onderzoekje moet geen probleem zijn.
Nu heeft Ter Maar daar de expertise van A* voor gevraagd, zei zijn ten slotte de maker van het product.

TS krijgt straks gewoon netjes een paar nieuwe! Let maar op.
 
Even een vraagje tussendoor.

Hoe onderhouden jullie je handschoenen? Bij mij is het leer helemaal verkleurd door de zon, maar ik heb ze ook nooit ergens mee ingesmeerd oid.
Is dit nog terug te draaien? En wat gebruiken jullie voor leer? Ook voor een eventuele leren jas straks.
 
Voor leer? Ledervet zou ik zeggen. Tehalen bij de meeste schoenenlappers en huishoudwinkels. Dit werkt iig tegen het uitdrogen en maakt het ook een beetje waterafstotend.
Tegenzonlicht werkt er niet zoveel denk ik, gezien dat door UV straling komt.

Dit soort spul dus
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje tussendoor.

Hoe onderhouden jullie je handschoenen? Bij mij is het leer helemaal verkleurd door de zon, maar ik heb ze ook nooit ergens mee ingesmeerd oid.
Is dit nog terug te draaien? En wat gebruiken jullie voor leer? Ook voor een eventuele leren jas straks.

Pas op met leer vet! Soms een klein beetje is geen probleem, maar niet te vaak
Leer vet maakt leer soepel en zacht. Stiksels zijn dun en kunnen langzaam door soepel leer snijden. Gevolg: kapotte stiksels
De meeste merken hebben hun eigen onderhoudsmiddel.
Vaak een schoonmaak middel en een conditioner.
 
Oke bedankt, ik zal eens langs de motorzaak, kijken wat ze hebben.
Ik prop ze meestal samen in mijn helm, wil niet hebben dat de binnenkant ook gladder wordt door vetten oid.
 
Oke bedankt, ik zal eens langs de motorzaak, kijken wat ze hebben.
Ik prop ze meestal samen in mijn helm, wil niet hebben dat de binnenkant ook gladder wordt door vetten oid.

Als de handschoenen vet blijven heb je teveel vet gebruikt!
Leer neemt het vet op.

Overdaad schaadt
 
Terug
Bovenaan Onderaan