Levensduur RS250

ViperZ

Rookie
22 sep 2003
27
0
Tilburg
De kans zit erin dat ik een RS250 van het jaar 2000 ga aanschaffen, maar er zijn nog wat dingen niet duidelijk die hier nog niet gevraagd zijn.

1
Je ziet overal rs250's staan met vrij weinig kilometer standen. Wat voor kilometer stand is maximaal haalbaar, uiteraard bij goed (normaal) onderhoud.
Want bij een 4takt heb ik wel een beeld wat haalbaar is bij normaal onderhoud.
2
De zuigers zijn snel aan vervanging toe (Bij ongeveer 16.000km, normaal gebruik), maar hoe zit het met de cilinders. Gaan die lang mee?
 
De kans zit erin dat ik een RS250 van het jaar 2000 ga aanschaffen, maar er zijn nog wat dingen niet duidelijk die hier nog niet gevraagd zijn.

1
Je ziet overal rs250's staan met vrij weinig kilometer standen. Wat voor kilometer stand is maximaal haalbaar, uiteraard bij goed (normaal) onderhoud.
Want bij een 4takt heb ik wel een beeld wat haalbaar is bij normaal onderhoud.
2
De zuigers zijn snel aan vervanging toe (Bij ongeveer 16.000km, normaal gebruik), maar hoe zit het met de cilinders. Gaan die lang mee?

net zoals bij 4takt is bij 2takt moeilijk te zeggen wat max haalbaar is. voor sommige mensen is een 2takt aan het eind van zijn levensduur als de zuigers vervangen moeten worden. anderen vervangen keer op keer zuigers, vervangen cylinder, vervangen versnellingsbak. als je alles blijft vervangen.. tja dan gaat ie eeuwig mee natuurlijk. net als een 4takt. het gaat er dus een beetje om wat voor jou de limiet is en wanneer jij zegt "nu is ie afgeschreven"

feit is dat bij een 2takt de zuigers/cylinders harder slijten dan bij een 4takt.
maar als je bereid bent deze tijdig te vervangen is er niks aan de hand.

hoe lang de cylinder mee gaat is afhankelijk van hoeveel ruimte er in de cylinder zit om hem op te boren en overmaats zuigers te plaatsen. je moet er dus even achterkomen hoeveel 'stappen' er gemaakt kunnen worden.
 
hoe lang de cylinder mee gaat is afhankelijk van hoeveel ruimte er in de cylinder zit om hem op te boren en overmaats zuigers te plaatsen. Je moet er dus even achterkomen hoeveel 'stappen' er gemaakt kunnen worden.
Veel. Heeft een zeer dikke cilinderwand. Weet ook dat er 300-nogiets cc kitjes voor te krijgen zijn.
 
ja mijne kameraad,zit nu op 40 duizend of nog meer en heeft er zelfs challenge mee gereden
met een 99 er
hij was alleen zo slim om de service af te duwen en een onderhoudsbeurt over te slaan,daar gingen net zijn lagers(uiteengesprongen in het carter) en de rest kan je raden, maar hij rijd nog steeds en heeft erna de challenge nog gereden


't zijn 316 cc kitjes ( mototek verkoopt ze)

www.mototek.com
 
net zoals bij 4takt is bij 2takt moeilijk te zeggen wat max haalbaar is. voor sommige mensen is een 2takt aan het eind van zijn levensduur als de zuigers vervangen moeten worden. anderen vervangen keer op keer zuigers, vervangen cylinder, vervangen versnellingsbak. als je alles blijft vervangen.. tja dan gaat ie eeuwig mee natuurlijk. net als een 4takt. het gaat er dus een beetje om wat voor jou de limiet is en wanneer jij zegt "nu is ie afgeschreven"

feit is dat bij een 2takt de zuigers/cylinders harder slijten dan bij een 4takt.
maar als je bereid bent deze tijdig te vervangen is er niks aan de hand.

hoe lang de cylinder mee gaat is afhankelijk van hoeveel ruimte er in de cylinder zit om hem op te boren en overmaats zuigers te plaatsen. je moet er dus even achterkomen hoeveel 'stappen' er gemaakt kunnen worden.

Het tijdig vervangen van cilinders en zuigers is geen probleem maar hoe zit het met de andere onderdelen gaan die wel lang mee. (vergeleken met een 4takt)
 
Veel. Heeft een zeer dikke cilinderwand.
Nou. dan is het dus gewoon een kwestie van de cilinders laten honen en nieuwe zuigers erin. dat is bij een 2takt niet zo heel lastig (geen nokkenaskettingen die in je blok vallen, of kleptiming gepiel)


Het tijdig vervangen van cilinders en zuigers is geen probleem maar hoe zit het met de andere onderdelen gaan die wel lang mee. (vergeleken met een 4takt)

bedoel je de versnellingsbak enzo? in principe moet daar geen verschil in zitten tussen 2takt / 4takt. kleppen/nokkenassen enzo heb je niet dus die kunnen niet kapot gaan.

er zit wel een 'powervalve' in de uitlaat. Die wil er ook nog wel eens mee kappen dacht ik. dat is wel een redelijk complex dingetje geloof ik. maar ik ben geen 2takter. dus daar houd mijn kennis een beetje op.
 
ik heb 19d km gedaan met mijne nieuwe rs uit 2001,buiten bougies ,kabels en zo heb ik niks moeten vervangen,zelfs geen zuigers
wel effe op tijd alles nakijken ne de powervalves op tijd proper maken(je moet ze niet opendraaien zo doe je ze juist stuk) gewoon deksel eraf en es inspuiten met goeie ontvetter en laten uitlekken nadat je de schuiven een paar keer op en neer hebt geduwd,alles op tijd goed invetten en zo,mijn ketting en tandwielen waren nog als nieuw toen ik 'm verkocht
verder heel goeie olie gebruiken daar help je al veel ellende mee de wereld uit en mooi warmdraaien eer je gaat gassen
 
Zijn die RS250 cylinders geen aluminium cylinders met chroom/nikasil wand dan? In dat geval is honen nogal lastig, en is een nieuw cylinderkitje waarschijnlijk goedkoper.

Zuigerveren/zuigers verslijten wel relatief snel, maar zijn ook makkelijk te vervangen.

Verder zullen de krukaslagers (zowel bigend als de aslagers zelf) minder lang meegaan dan bij 4-takt, puur omdat het niet netjes in een oliebadje loopt. Maar ook die zijn relatief snel vervangen.

Tsja, tweetakten is kosten maken. Ze zuipen meer benzine, hebben er nog voor 5-20 cent aan olie per liter benzine bij nodig, en dingen als zuigerveren/zuigers/lagers/etc. gaan minder lang mee en moeten dus sneller vervangen worden.

Daar staat tegenover dat die dingen ook stukken goedkoper zijn in aanschaf.
 
ik ben het niet helemaal met je eens,

Bij een vier cilinder viertakt moet je om de 24000km kleppen stellen a €300
elke 12000km nieuwe 4 bougies a €12
elke 6000km nieuwe olie en filter a €50

dus als ik 24000km gereden heb met een viertakt ben je ongeveer €600 kwijt

ga ik dat vergelijken met een 2 cilinder 2-takt

elke 16000km nieuwe zuigers + veren €150 voor een setje (monteren kan iedere idioot zelf)
elke 800km 1ltr olie a €10
elke 12000 km nieuwe versnellingsbak olie a €20
elke 8000km 2 nieuwe bougies a €8

kom ik totaal voor de 2-takt op ongeveer €550

dus dat gelul van een 2-takt is in onderhoud veel duurder gaat dus niet altijd op

uitzonderingen daargelaten uiteraard
 
klopt ook niet helemaal
zuigers is pas om de 18000 (discussieren kan je blijven wanneer of wanneer niet,ik heb 't zelf ervaren :) )
olie kost 12€ en nog iets meer om de 600 km
olie voor den bak kost maar 10€(voor mij toch)
platina race bougies kosten +/- 15€ 't stuk

bij ne 4t varieert 't stellen van motor tot motor
en motorrijden is nu eenmaal een dure hobby/passie
en hoe meer prul eropzit hoe meer er stuk kan gaan en hoe duurder 't allemaal wordt
ik zen een dikke maand aan't rijden(rsv) en kan al banden gaan wissele :(
laat staan't onderhoud binnekort...
 
ik ben het niet helemaal met je eens,

Bij een vier cilinder viertakt moet je om de 24000km kleppen stellen a €300
elke 12000km nieuwe 4 bougies a €12
elke 6000km nieuwe olie en filter a €50

dus als ik 24000km gereden heb met een viertakt ben je ongeveer €600 kwijt

ga ik dat vergelijken met een 2 cilinder 2-takt

elke 16000km nieuwe zuigers + veren €150 voor een setje (monteren kan iedere idioot zelf)
elke 800km 1ltr olie a €10
elke 12000 km nieuwe versnellingsbak olie a €20
elke 8000km 2 nieuwe bougies a €8
nieuwe uitlaatdemper €100

kom ik totaal voor de 2-takt op ongeveer €550€650


dus dat gelul van een 2-takt is in onderhoud veel duurder gaat dus niet altijd op

uitzonderingen daargelaten uiteraard

ff je calculatie gecorrigeerd..... :+
 
ik ben het niet helemaal met je eens,

Bij een vier cilinder viertakt moet je om de 24000km kleppen stellen a €300
elke 12000km nieuwe 4 bougies a €12
elke 6000km nieuwe olie en filter a €50

dus als ik 24000km gereden heb met een viertakt ben je ongeveer €600 kwijt

ga ik dat vergelijken met een 2 cilinder 2-takt

elke 16000km nieuwe zuigers + veren €150 voor een setje (monteren kan iedere idioot zelf)
elke 800km 1ltr olie a €10
elke 12000 km nieuwe versnellingsbak olie a €20
elke 8000km 2 nieuwe bougies a €8

kom ik totaal voor de 2-takt op ongeveer €550

dus dat gelul van een 2-takt is in onderhoud veel duurder gaat dus niet altijd op

uitzonderingen daargelaten uiteraard


Tsja,mensen die geen ervaring met 2-takten hebben weten natuurlijk als de beste dat die dingen reteduur in het onderhoud zijn...

Volgens mij hebben mijn rgv en mijn rs250 de afgelopen 2 jaar nog geen €50 aan ONDERHOUDSkosten gekost...

Ow,en nog iets,een WA-verzekeringetje kost ook maar iets van €60-€70 per jaar...
 
nee, ik ben er nog niet mee begonnen, heb weinig tijd op dit moment aangezien ik net voor mezelf ben begonnen

maar ik ben wel begonnen met het frezen en draaien van een paar nieuwe en vooral hogere voetsteunen voor mijn brommert, ze zullen met een week of 2 klaar zijn denk ik en dan krijg je een foto

P.S. zo'n uitlaat dempertje kost niks, als je hem maar zelf kunt maken!!
 
Quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 13:52 schreef h@rtstikke gek het volgende:
ik ben het niet helemaal met je eens,

Bij een vier cilinder viertakt moet je om de 24000km kleppen stellen a €300
elke 12000km nieuwe 4 bougies a €12
elke 6000km nieuwe olie en filter a €50

dus als ik 24000km gereden heb met een viertakt ben je ongeveer €600 kwijt

ga ik dat vergelijken met een 2 cilinder 2-takt

elke 16000km nieuwe zuigers + veren €150 voor een setje (monteren kan iedere idioot zelf)
elke 800km 1ltr olie a €10
elke 12000 km nieuwe versnellingsbak olie a €20
elke 8000km 2 nieuwe bougies a €8
_________________________________________________________________________________

Mijn rs250 '95 is voor een 8000km beurt weggeweest.Kosten ca.€800,-
Dealer vertelde mij dat elke 8000km je zuigerveren worden gecontroleerd en/of vervangen en bij 16000km ook je zuigers.Staat voorgeschreven door Aprilia. Dus elke beurt na 8000km moet ie open. Ben hier behoorlijk pissig over want ik had hier nog nooit van gehoord. :( Iemand ervaring of advies?
Groeten,
Richard
 
Huh ?!?

Het controleren van de zuigerveren klopt wel, en de zuigerwissel bij 16.000 km klopt ook, als zo het geen luxe zijn om het wat eerder te doen.
MAAR..... dat verklaart niet het hoge bedrag ???
800 euro ?

Zou even kijken wat hij nog meer gedaan heeft voor dat geld, want dat is wel errug veel.
 
jij bent lekker genaaid.
heb mijn rs laatst ook een 8000km beurt gegeven,en was amper €25 kwijt.
Er staat in het werkplaatshandboek ook niets over zuigerveren controleren bij 8000km!!

En volgens mij hebben ze je motor niet eens uit elkaar gehaald,aangezien de wachttijd voor pakkings minimaal 2-3 maanden is.

Of ze zouden héél toevallig een pakkingset hebben liggen,wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt!!

Mijn dealer zegt; zolang het goed loopt,afblijven!!
 
Laatst bewerkt:
ow,en ze hadden je eerst moeten bellen,of ze hem wel of niet uit elkaar moesten halen,vind ik.En wat voor kosten daaraan verbonden zijn.
Voor hetzelfde geld leggen ze er voor-en achter maar ff een nieuw bandje om,zonder te vragen.
 
[me]Inque kijkt niet zo op z'n geld (hij werkt bij een motordealer :+ )[/me]
 
En volgens mij hebben ze je motor niet eens uit elkaar gehaald,aangezien de wachttijd voor pakkings minimaal 2-3 maanden is.
Als ik mij niet vergis heeft een Appie dezelfde pakkingen als een RGV-tje. Bestel pakkingen bij Soes, da's stukken sneller. Heb net geen 2 weken gewacht op 2 koppakkingen (wel bestellen bij Jan Dokter Motoren in Ede natuurlijk ;) ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan