lichaam positie links of rechts van middelpunt motor

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Link:

Ik heb altijd geleerd bij snelle bochten inrijden, je bovenlichaam en hoofd iets richting de draairichting inleunen, zodat de motor schuiner gaat en je dus sneller door de bocht kan. Maar nu zie en hoor ik dat tegensturen zelfs beter is in somnige gevallen. Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ga meestal zoals linker plaatje de bocht door,wil je wat platter druk je de motor gewoon verder naar beneden:]Wel blijven kijken waar je heen wil uiteraard.Je kunt het mooi uitproberen bij oprit snelweg,.deze bochten draaien vaak scherp door.Flauwere bochten leun ik wat meer in en druk tegen de stuurhelft(bocht naar rechts,rechts tegendrukken en andersom bij links.)
 
Het wisselt bij mij, afhankelijk van snelheid en bocht... precies zoals in het filmpje beschreven _O-
Overigens heb ik zelf wel een lichte voorkeur voor "counter lean" (ik vind het fijner m'n motor "heen en weer te gooien")... maar ik ga ook niet vol-snelheid een bocht door...

Het mee in de bocht leunen is niet dat de motor dan schuiner gaat, in tegen deel, hij kan rechter overeind blijven in vergelijking met neutraal/tegen leunen... omdat het zwaartepunt naar 'binnen' is verplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Fortnine mag ik wel hoor.
maar… Als dit soort filmpjes jou onrustig maakt of aan het twijfelen zet:
boek gauw een VRO.
Dan hoor je van een instructeur wat je wanneer moet doen, kun je oefenen en krijg je persoonlijk advies.
 
Wat was het ook alweer. Keith code twist of the wrist ofzo. Kan je vinden op youtjetube.
 
Link:

Ik heb altijd geleerd bij snelle bochten inrijden, je bovenlichaam en hoofd iets richting de draairichting inleunen, zodat de motor schuiner gaat en je dus sneller door de bocht kan. Maar nu zie en hoor ik dat tegensturen zelfs beter is in somnige gevallen. Wat zijn jullie ervaringen?
Ipv hier te vragen kan je beter een circuittraining-dagje boeken op Lelystad, kan vanaf een heel basic niveau, als je aan het eind van de dag deze vraag nog hebt kan je hem aan één van de instructeurs stellen, kost 8 of 9 tientjes en je hebt een topdag.
 
Allemaal erg afhankelijk van de combinatie snelheid en bochtstraal, waarbij ook dingen zoals de samenstelling van de ondergrond en het ontwerp van de motorfiets een rol spelen. Devies imho: er is niet 1 juiste manier van motorrijden, door verschillende soorten trainingen/opleidingen te doen (VRO, circuit, cross, trial, supermoto: het is er allemaal), leer je pas motorrijden op een manier dat je met alle omstandigheden die je tegen zou kunnen komen kunt omgaan. Enig nadeel: de vaardigheden die je op die manier opdoet moet je wel blijven onderhouden, maar guess what: dat is hardstikke leuk :Y
 
Ipv hier te vragen kan je beter een circuittraining-dagje boeken op Lelystad, kan vanaf een heel basic niveau, als je aan het eind van de dag deze vraag nog hebt kan je hem aan één van de instructeurs stellen, kost 8 of 9 tientjes en je hebt een topdag.
Zoals bij 2 The Experience - Motor, bochten en circuittrainingen - dat wordt dan wel volgend jaar, dit jaar is er nog 1 dagje maar dat is al uitverkocht.
verschillende soorten trainingen/opleidingen te doen (VRO, circuit, cross, trial, supermoto: het is er allemaal) :Y
:^ het “vervelende” is alleen, het is ook allemaal leuk!
 
Goeidag, wat heeft die gast een boel tijd nodig om slechts 1 aspectje uit te leggen, dat had in 1 minuut gekund :+
tja het levert geld op dus als je zelf niks meer kunt verzinnen ga je commentaar geven op anderen ...dat levert weer views op en dus geld ...
 
tja het levert geld op dus als je zelf niks meer kunt verzinnen ga je commentaar geven op anderen ...dat levert weer views op en dus geld ...
Ik ben het ermee eens, maar toch weer niet, zoals ik al zei: eens, naar toch oneens, maar het is waar, en ook weer niet, of wacht: laat ik dat anders gewoon nog even 10 miljoen keer herhalen… :+
nu snap ik ineens waarom ik zo’n hekel heb aan vloggers, ik trok dat filmpje 5 minuten en moest toen 113 bellen, nu gaat het weer goed…
 
Als ik de tijd had, zou dat wel leuk zijn. Op iemand anders motor dingen proberen, en vallen zonder problemen ^^
 
ok, ik ga commentaar geven.

Het stuurt sneller in, want je hoeft minder bruut te counter sturen. Door langer minder bruut te countersturen kan je na het initiële insturen je lichaam naar de binnenkant van de bocht verplaatsen. Ik heb minder bruut countersturen nodig met dat dunne voorbandje en moet vooral soepel een hoog momentum blijven houden, dus bij insturen laat ik de motor onder me weg vallen (nee ik druk hem niet, want het countersturen zorgt ervoor dat de motor kantelt) en blijf daarna een beetje countersturen terwijl ik mijn lichaam verplaats naar de binnenkant vd bocht.
 
ok, ik ga commentaar geven.

Het stuurt sneller in, want je hoeft minder bruut te counter sturen. Door langer minder bruut te countersturen kan je na het initiële insturen je lichaam naar de binnenkant van de bocht verplaatsen. Ik heb minder bruut countersturen nodig met dat dunne voorbandje en moet vooral soepel een hoog momentum blijven houden, dus bij insturen laat ik de motor onder me weg vallen (nee ik druk hem niet, want het countersturen zorgt ervoor dat de motor kantelt) en blijf daarna een beetje countersturen terwijl ik mijn lichaam verplaats naar de binnenkant vd bocht.
Oke ;) : ik ben het ermee eens, maar toch weer niet, zoals ik al zei: eens, naar toch oneens, maar het is waar, en ook weer niet, of wacht: laat ik dat anders gewoon nog even 10 miljoen keer herhalen… et voila, even opletten @lionofjudah : een nieuwe motojitsu (wat dat ook moge zijn) is geboren :+

Edit: uit pure nieuwsgierigheid even opgezocht wat een MotoJitsu zoal is (had ik niet moeten doen, want dat is gewoon een door de vlogger zelf bedachte kwalificatie), en ik stel vast dat hetgeen een motorrijder in de VS tot motherf@fucking whopping MotoJitsu Level 4 (uit 5) maakt ongeveer hetgeen is wat je in NL voor je AVB moet kunnen…
 
Laatst bewerkt:
ok, ik ga commentaar geven.

Het stuurt sneller in, want je hoeft minder bruut te counter sturen. Door langer minder bruut te countersturen kan je na het initiële insturen je lichaam naar de binnenkant van de bocht verplaatsen. Ik heb minder bruut countersturen nodig met dat dunne voorbandje en moet vooral soepel een hoog momentum blijven houden, dus bij insturen laat ik de motor onder me weg vallen (nee ik druk hem niet, want het countersturen zorgt ervoor dat de motor kantelt) en blijf daarna een beetje countersturen terwijl ik mijn lichaam verplaats naar de binnenkant vd bocht.
Dat is de langste reactie die ik in jaren van jou gezien heb. :o
Toch denk ik dat je beter bent in sleutelen, rijden & bot zijn dan iets helder uitleggen. ;)
Wat bedoel je met hoog momentum? Van jezelf of de motor?
Verder snap ik denk ik wat je bedoeld. Je begint met “counterlean” en na het insturen leun je alsnog een beetje in. Toch?
 
er is al een nederlande motojitsu afdeling ...lekker kostenloos je skills verbeteren ...prima initiatief
 
Edit: uit pure nieuwsgierigheid even opgezocht wat een MotoJitsu zoal is (
Zoiets:
1631558712712.gif

?
 
Ik denk dat je motogymkhana bedoeld?
www.motogymkhana.nl
Nee, helaas, motogymkhana is gaaf. MotoJitsu-fans zijn aanhanger van de vlogger (zelfbenoemd MotoJitsu) Greg Wildmar, zie filmpje hier een stukje boven. Ik ga daar verder geen waardeoordeel aan hangen, behoudens dat ik denk dat het in algemene zin zorgelijk is als NL motorrijders zich wenden tot een Amerikaanse motorrijinstructeur om beter te leren rijden, want dan kun je beter je eigen rij-instructeur even bellen: het basis-nivo van motorrijden in NL ligt toch echt een beetje hoger dan wat er in de VS geleerd wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan