lichaam positie links of rechts van middelpunt motor

ok, ik ga commentaar geven.

Het stuurt sneller in, want je hoeft minder bruut te counter sturen. Door langer minder bruut te countersturen kan je na het initiële insturen je lichaam naar de binnenkant van de bocht verplaatsen. Ik heb minder bruut countersturen nodig met dat dunne voorbandje en moet vooral soepel een hoog momentum blijven houden, dus bij insturen laat ik de motor onder me weg vallen (nee ik druk hem niet, want het countersturen zorgt ervoor dat de motor kantelt) en blijf daarna een beetje countersturen terwijl ik mijn lichaam verplaats naar de binnenkant vd bocht.

En als je je lichaam verplaatst , moet je nog meer countersturen, of begrijp ik het verkeerd?
 
Nee, helaas, motogymkhana is gaaf. MotoJitsu-fans zijn aanhanger van de vlogger (zelfbenoemd MotoJitsu) Greg Wildmar, zie filmpje hier een stukje boven. Ik ga daar verder geen waardeoordeel aan hangen, behoudens dat ik denk dat het in algemene zin zorgelijk is als NL motorrijders zich wenden tot een Amerikaanse motorrijinstructeur om beter te leren rijden, want dan kun je beter je eigen rij-instructeur even bellen: het basis-nivo van motorrijden in NL ligt toch echt een beetje hoger dan wat er in de VS geleerd wordt.
Oh joh. Wat apart jah. Net een NLse FB pagina gevonden. Eerste aanblik (foto's) lijkt het wel een beetje op gymkhana.
 
En als je je lichaam verplaatst , moet je nog meer countersturen, of begrijp ik het verkeerd?
je begrijpt het goed. Wanneer je dat tegelijk met insturen doet moet je heel hard kort countersturen. Wanneer je eerst de motor laat gaan en dan zelf kan je zachter maar langer countersturen
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Nee, helaas, motogymkhana is gaaf. MotoJitsu-fans zijn aanhanger van de vlogger (zelfbenoemd MotoJitsu) Greg Wildmar, zie filmpje hier een stukje boven. Ik ga daar verder geen waardeoordeel aan hangen, behoudens dat ik denk dat het in algemene zin zorgelijk is als NL motorrijders zich wenden tot een Amerikaanse motorrijinstructeur om beter te leren rijden, want dan kun je beter je eigen rij-instructeur even bellen: het basis-nivo van motorrijden in NL ligt toch echt een beetje hoger dan wat er in de VS geleerd wordt.
Regelmatig organiseren zij oefensessies op basis van het MotoJitsu belt-systeem van Greg Widmar, bezoek zijn website voor meer informatie MotoJitsu: Educational Motorcycle Videos

Het belt-systeem bestaat uit vier oefeningen op vier niveaus, dus voor iedereen wat wils. Je verbetert je motor beheersing op lage snelheid en werkt aan je rem techniek voor als je het een keer echt nodig hebt.

Meedoen is op eigen risico. Iedereen met een motor kan meedoen, of je nu beginner of expert bent.
 
Regelmatig organiseren zij oefensessies op basis van het MotoJitsu belt-systeem van Greg Widmar, bezoek zijn website voor meer informatie MotoJitsu: Educational Motorcycle Videos

Het belt-systeem bestaat uit vier oefeningen op vier niveaus, dus voor iedereen wat wils. Je verbetert je motor beheersing op lage snelheid en werkt aan je rem techniek voor als je het een keer echt nodig hebt.

Meedoen is op eigen risico. Iedereen met een motor kan meedoen, of je nu beginner of expert bent.
Ja maar, k hoef helemaal niks te leren, ik heb dat allemaal al geleerd.
 
er zijn sommige mensen die het allemaal vergeten zijn en zelfs niet meer kunnen straatje keren , dan is dit een prima manier om de vaardigheden weer eens te oefenen .

maar goed ik maak er geen reclame voor ik weet dat het bestaat ...meer niet
 
7CB9DF94-585D-46BB-8113-CA94A9B8D6E5.jpeg

De tekst uit mijn theorieboek
 
er zijn sommige mensen die het allemaal vergeten zijn en zelfs niet meer kunnen straatje keren , dan is dit een prima manier om de vaardigheden weer eens te oefenen .

maar goed ik maak er geen reclame voor ik weet dat het bestaat ...meer niet
Snap ik, maar juist in dat geval is het imho verstandiger om te oefenen met een fysiek aanwezige instructeur, scheelt een heleboel vernielde enkels, voeten, benen, sleutelbenen, (etc.), en motoren. Oftewel, een VRO, of RMT, of gewoon een rijschool bellen, om het allemaal eventjes op te frissen. Motorrijden kun je niet online leren, punt.

En, no offense, maar iemand die “het allemaal vergeten“ was, was imho niet werkelijk aan het motorrijden, en nam rijvaardigheid kennelijk niet erg serieus, dus of zo iemand online en dus zelfstandig iets gaat leren… ik ben daar niet zo van overtuigd.
 
Laatst bewerkt:
Heb nog nooit een straatje hoeven keren op de manier hoe het bij lessen voor bijzondere verrichtingen is aangeleerd. Dat gaat gewoon in 2 keer steken en een beetje peddelen met de beentjes.
Heb nog nooit een 8tje hoeven doen tijdens een van mijn ritten, of 3keer een rondje (al heb ik begrepen dat die eruit is gehaald omdat de voorbanden te snel sleten aan 1 zijde)
Heb nog nooit een slalom hoeven doen met de snelheid van lessen (door de stad of op de stoep rij ik stapvoets en slalom ik niet met fietssnelheid of iets hoger tussen de winkelende meute door. Overstekende gieters ook nog nooit zelf meegemaakt).
En wat hadden we nog meer voor onzin?


Allemaal leuke vaardigheden om vertrouwen in een motor te kweken (nee hij valt niet om naar binnen, ook niet met die lage snelheid) en engiszins voertuiggevoel te kweken (dat sturen met de heupen tijdens slalommen ofzo)
Praktijknut later tijdens gewoon ritjes maken: nul. (of misschien 1 dan.)

Zijn er echt mensen die moeten nadenken wat ze met hun stuur doen als ze met de motor een bocht nemen? Dat gaat toch allemaal hartstikke vanzelf. Hoe fietsen jullie dan in godsnaam? Nog steeds met zijwieltjes?
 
Zijn er echt mensen die moeten nadenken wat ze met hun stuur doen als ze met de motor een bocht nemen? Dat gaat toch allemaal hartstikke vanzelf. Hoe fietsen jullie dan in godsnaam? Nog steeds met zijwieltjes?
Ik durf wel te bekennen dat er verdraaid weinig “vanzelf” ging bij mijn eerste lessen. Dat kwam echt pas wat later. Omdat die motor nogal wat zwaarder is dan een fiets voelde het erg onnatuurlijk om hem opzij te gooien. De rol van “goed de bocht in kijken” was ik me onvoldoende van bewust. En mijn fiets klem ik ook duidelijk minder vast met mijn knieën dan ik op de motor doe. En als het dan wat onwennig ging was mijn natuurlijke reactie om er snelheid uit te halen, terwijl soms wat gas er bij juist beter was.
Ik had wel eens een brommertje geleend, wel eens op crossmotor een ritje gemaakt en ook wel eens op een gewone motor, maar dat was allemaal lang geleden. Dus bij mijn eerste lessen moest ik goed nadenken bij het bochtenwerk. Het meeste over het sturen op de motor wist ik wel, maar dat bleek duidelijk iets anders dan het ook doen.
 
Zijn er echt mensen die moeten nadenken wat ze met hun stuur doen als ze met de motor een bocht nemen? Dat gaat toch allemaal hartstikke vanzelf. Hoe fietsen jullie dan in godsnaam? Nog steeds met zijwieltjes?
als het echt van dik hout zaagt men planken gaat wel.

fietsen is kut. Zodra ik een moeilijk stukje heb, draai ik aan de gashendel ipv trappen
 
als het echt van dik hout zaagt men planken gaat wel.

fietsen is kut. Zodra ik een moeilijk stukje heb, draai ik aan de gashendel ipv trappen
Zolang je maar niet probeert te koppelen om een versnelling hoger te komen.
Dan blijf je aan die gashendel draaien
 
Ik durf wel te bekennen dat er verdraaid weinig “vanzelf” ging bij mijn eerste lessen. Dat kwam echt pas wat later. Omdat die motor nogal wat zwaarder is dan een fiets voelde het erg onnatuurlijk om hem opzij te gooien. De rol van “goed de bocht in kijken” was ik me onvoldoende van bewust. En mijn fiets klem ik ook duidelijk minder vast met mijn knieën dan ik op de motor doe. En als het dan wat onwennig ging was mijn natuurlijke reactie om er snelheid uit te halen, terwijl soms wat gas er bij juist beter was.
Ik had wel eens een brommertje geleend, wel eens op crossmotor een ritje gemaakt en ook wel eens op een gewone motor, maar dat was allemaal lang geleden. Dus bij mijn eerste lessen moest ik goed nadenken bij het bochtenwerk. Het meeste over het sturen op de motor wist ik wel, maar dat bleek duidelijk iets anders dan het ook doen.

Ik weet dat er mensen zijn die er moeite mee hebben, maar ik snap nog steeds niet waarom of waardoor.
Ook jouw verhaal is geen uitleg waardoor ik het begrijp.

Als ik, de bocht slecht doorkijk, mijn motor amper met de benen tegen de tank klem of het gas helemaal loslaat, dan nog gaat de bocht nemen intuitief vanzelf? Dat heb je toch bij fietsen geleerd.
Ik heb het hier niet over zo hard mogelijk een bocht doorkomen he. Gewoon, een bochtje nemen zodat je fatsoenlijk je kan verplaatsen tussen het verkeer.

Ook het deel van het extra gewicht kan ik niet vertalen naar begrip. Ik snap je verhaal wel, maar het lijkt me geen oorzaak.
Kijk, toen je van een fiets (waar je geen moeite met bochten had) naar een motor ging, scheelde dat pakweg een kleine 200 kg. Je stelt, tsja das weer even wennen de bocht doorkomen. Snap ik, ander gevoel.
Ik snap dat je een paar dagen even moet wennen aan net de beetje meer moeite doen, een wat tragere omgooisnelheid etc. etc.
Maar fysiek de bocht normaal nemen, dus zonder te hoeven denken aan inleunen, tegenleunen, tegensturen, meesturen, dat soort techniek, dat blijft toch hetzelfde?
Hoe gaat het dan als je van de lesmotor een goldwing gaat rijden? Scheelt je weer een kleine 200kg. Moet je dan weer opnieuw het leren-bochten nemen uitvinden?
Ik heb eerder het idee/gevoel dat er angst/onzekerheid speelt (haal ik de bocht wel, valt de motor niet, wat als ik grip verlies) en mensen daardoor te veel gaan nadenken en allerlei belemmerende gedachtes in hun hoofd halen.
 
Op zich is voor de meeste rijders een VRO (of iets soortgelijks) beter dan een circuittraining. (Kan nog steeds op het circuit plaatsvinden, maar is iets heel anders).

Als je op de openbare weg een bocht neemt zoals je dat op het circuit doet leef je niet lang, aangezien je je dan een significant deel van je bocht op de verkeerde weghelft bevindt.

Da's ook een van de opmerkingen van Fortnine: tegenleunen geeft meer zicht, en is dus vaak een veiligere oplossing. In de echte wereld hebben bochten nog wel eens zijweggetjes enzo.

Maar vergeet niet om de laatste, nuancerende opmerkingen uit het filmpje te kijken: Soms is het gewoon leuk om een bocht te nemen alsof je in de MotoGP zit...
 
Op zich is voor de meeste rijders een VRO (of iets soortgelijks) beter dan een circuittraining. (Kan nog steeds op het circuit plaatsvinden, maar is iets heel anders).

Als je op de openbare weg een bocht neemt zoals je dat op het circuit doet leef je niet lang, aangezien je je dan een significant deel van je bocht op de verkeerde weghelft bevindt.

Da's ook een van de opmerkingen van Fortnine: tegenleunen geeft meer zicht, en is dus vaak een veiligere oplossing. In de echte wereld hebben bochten nog wel eens zijweggetjes enzo.

Maar vergeet niet om de laatste, nuancerende opmerkingen uit het filmpje te kijken: Soms is het gewoon leuk om een bocht te nemen alsof je in de MotoGP zit...
Je kunt de techniek voor op het circuit zeker toepassen, je moet dit dan natuurlijk wel doen binnen de lijntjes van de weg. Heb het niet over het extreme rij gedrag met de knie aan de grond. Maar qua kijk gedrag, basis houding, etc. draagt dit juist bij aan de veiligheid.
 
dus zonder te hoeven denken aan inleunen, tegenleunen, tegensturen, meesturen, dat soort techniek
Wanneer je je dat aanleert hoef je niet meer te denken, maar gaat het vanzelf. Ook als er plots een gieter oversteekt
 
Blijkbaar op mn 4e al aangeleerd dan. Toen mn zijwieltjes kapot waren en ik toch wilde fietsen en papa aan zn z1000 zat te sleutelen en geen tijd had voor mn fiets.
Kan me de krassen en schrammen nog goed herinneren op de schenen en kuiten, maar savonds kon ik bochten nemen zonder het stuur (bewust) te gebruiken.
 
Op zich is voor de meeste rijders een VRO (of iets soortgelijks) beter dan een circuittraining. (Kan nog steeds op het circuit plaatsvinden, maar is iets heel anders).

Als je op de openbare weg een bocht neemt zoals je dat op het circuit doet leef je niet lang, aangezien je je dan een significant deel van je bocht op de verkeerde weghelft bevindt.

Da's ook een van de opmerkingen van Fortnine: tegenleunen geeft meer zicht, en is dus vaak een veiligere oplossing. In de echte wereld hebben bochten nog wel eens zijweggetjes enzo.

Maar vergeet niet om de laatste, nuancerende opmerkingen uit het filmpje te kijken: Soms is het gewoon leuk om een bocht te nemen alsof je in de MotoGP zit...
Heb zelf een paar keer een berg training in de Eifel gedaan, veel van opgestoken.
Ik stam nog van de generatie die met een oefenvergunning de weg op mocht. In die tijd stelde motorrijles helemaal niks voor.
 
punt is natuurlijk dat bij een motor je stuur niet zo plat kan als bij een fiets dus wil je op lagere snelheid een korte draaicirkel houden dan zal je de motor schuin moeten houden en om die gewicht verplaatsing te compenseren moet je tegen of uitleunen .
 
Hoe gaat het dan als je van de lesmotor een goldwing gaat rijden? Scheelt je weer een kleine 200kg. Moet je dan weer opnieuw het leren-bochten nemen uitvinden?
Ik heb eerder het idee/gevoel dat er angst/onzekerheid speelt (haal ik de bocht wel, valt de motor niet, wat als ik grip verlies) en mensen daardoor te veel gaan nadenken en allerlei belemmerende gedachtes in hun hoofd halen.

Angst is het niet. Onzekerheid zou kunnen. Als ik het op m’n twintigste had geleerd was het waarschijnlijk anders gegaan. En inderdaad is een zware motor weer even een uitdaging op zich. Maar de bediening en de stuurtechniek komen meer overeen tussen een lesmotor en een Goldwing dan tussen een fiets en een lesmotor.
Ik kan het niet goed anders uitleggen. Overigens geniet ik volop van slalommen met de motor of een klaverblad. Maar het ging niet meteen vanzelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan