lichaamsgewicht en motorprestaties

Ted

MF veteraan
5 sep 2003
17.291
3
Zwolle (Overijssel)
In hoeverre beïnvloedt het lichaamsgewicht de motorprestaties ?

Ben nu 12 kg kwijt met afvallen (maar ben er helaas nog lang niet), zou ik dit moeten merken op een motor ? (hornet 600)

In de racerij telt elk grammetje, maar wat zou bijv. het verschil in acceleratie zijn met een berijder van 70 kg en eentje van 120 ? (Wellicht dat iemand dit weet doordat er meerdere personen op dezelfde motor gereden hebben)

Duurt bijv. het acceleren van 0 - 100 dan bijv. 2 seconden langer en is je topsnelheid veel lager, of merk je dit niet ?

(dat het bochtengedrag verandert lijkt mij wel duidelijk in het voorbeeld)
 
Je motor weegt rond de 210-220 kg. Zeg dat jij bijv. van 92 naar 80 kg gegaan bent. Dan is het totaal gewicht van 312 naar 300 kg gegaan. Het gewicht is dus met 12/312 * 100% = 3,85% afgenomen. Ideaal gezien is je max. acceleratie dus ook met hetzelfde percentage toegenomen. Ik denk dus niet dat je dat gaat merken.

Gewicht maakt voor topsnelheid hoegenaamd niets uit. Frontaal oppervlak, Cw- waarde en rolwrijving bepalen dat. Het gewicht heeft alleen invloed op hoe lang je erover doet om op die top te komen.

Waar je het wel in zult merken is het gemak waarmee je je leren pak dichtgeritst krijgt. :P
 
Je motor weegt rond de 210-220 kg. Zeg dat jij bijv. van 92 naar 80 kg gegaan bent. Dan is het totaal gewicht van 312 naar 300 kg gegaan. Het gewicht is dus met 12/312 * 100% = 3,85% afgenomen. Ideaal gezien is je max. acceleratie dus ook met hetzelfde percentage toegenomen. Ik denk dus niet dat je dat gaan merken.

Gewicht maakt voor topsnelheid hoegenaamd niets uit. Frontaal oppervlak, Cw- waarde en rolwrijving bepalen dat. Het gewicht heeft alleen invloed op hoe lang je erover doet om op die top te komen.

Acceleratie dus
 
Ik denk dat je lichaams gewicht wel degelijk invloed heeft op de prestatie van je motor.
Wat ik vooral merk als mijn vriendin achterop zit is dat ik een stuk minder snel optrek..en dat mijn beestje er in verhouding veel langer over doet om op snelheid te komen. dus ik denk dat je acceleratie er een stuk op vooruit gaat als je maar genoeg afvalt.

*Juulz ziet weer een reden om te beginnen*
 
Ik denk dat je lichaams gewicht wel degelijk invloed heeft op de prestatie van je motor.
Wat ik vooral merk als mijn vriendin achterop zit is dat ik een stuk minder snel optrek..en dat mijn beestje er in verhouding veel langer over doet om op snelheid te komen. dus ik denk dat je acceleratie er een stuk op vooruit gaat als je maar genoeg afvalt. [*]Juulz ziet weer een reden om te beginnen[/*]
Ja, hallo... Als je vriendin erbij gaat zitten, komt er (afhankelijk van de vriendin :P ) tussen de 60 en 80 kg (incl. uitrusting, hè ;) ) bij. Dan praat je over een gewichtstoename van 25% ofzo. Das wel ff iets anders dan die 12kg van de topicstarter. Allicht dat je dat wel merkt.

Acceleratie dus
Dat zeg ik... 3 Tot 4%. Daar zul je niet zo veel van merken.
 
Je motor weegt rond de 210-220 kg. Zeg dat jij bijv. van 92 naar 80 kg gegaan bent. Dan is het totaal gewicht van 312 naar 300 kg gegaan. Het gewicht is dus met 12/312 * 100% = 3,85% afgenomen.
hmmm. gezien het bovenstaande er er vanuitgaand dat een gemiddelde motorrijder 80 kg weegt, was ik dus zo'n kleine 20 % aan acceleratie kwijt (op uiteraard dezelfde motor). . .

(voor de rekenaars . .. idd ver over de 100 ;) )

Ga maar eens % tellen ipv kg's :P
 
Ja, hallo... Als je vriendin erbij gaat zitten, komt er (afhankelijk van de vriendin :P ) tussen de 60 en 80 kg (incl. uitrusting, hè ;) ) bij. Dan praat je over een gewichtstoename van 25% ofzo. Das wel ff iets anders dan die 12kg van de topicstarter. Allicht dat je dat wel merkt.Dat zeg ik... 3 Tot 4%. Daar zul je niet zo veel van merken.

Ik ...err........eemmm mijn vriendin is denkbeeldig dus zoveel kan ze niet wegen :P *D
 
Scheelt wel een hoop denk ik, erica terpstra heeft minstens een Busa nodig om beetje mee te komen denk ik :+
hmmm, zou ik zwaarder of lichter zijn dan mevrouw terpstra ??? :X

(ben gelukkig wel een stuk langer ;) )

Begin maar eens met sparen voor een busa (kleine 16.000 euro allin was het toch ?)
 
Laatst bewerkt:
Gewicht maakt voor topsnelheid hoegenaamd niets uit. Frontaal oppervlak, Cw- waarde en rolwrijving bepalen dat. Het gewicht heeft alleen invloed op hoe lang je erover doet om op die top te komen.

Nouja, de rolwrijving zal wel veranderen. Door het hogere gewicht zal de band verder indrukken en zal het totale oppervlakte dat het asfalt raakt groter zijn.
Tenzij je de banden keihard oppompt natuurlijk ;)
 
Ben vanaf nu weer op dieet *D

Weeg nu 93 kilo bij 1.84 meter en mijn doel is om beneden de 80 te halen :o (Er moet natuurlijk wel wat gewicht zijn om al die pk's in bedwang te houden)
En je zit natuurlijk veel beter in je leren pak :9
 
Laatst bewerkt:
Niet alleen optrekken gaat sneller, je staat ook weer sneller stil bij remmen :)
[me]koekum mag ook wel eens wat aan de prestaties van zijn motor-berijder-combinatie doen O-) [/me]
 
Laatst bewerkt:
Bij 0-50 ofzo merk je het acceleratie verschil niet super snel (afhankelijk van rijderskwaliteit) maar tussen acceleraties enzo zul je op een gegeven moment wel verschil in hebben.
 
Nouja, de rolwrijving zal wel veranderen. Door het hogere gewicht zal de band verder indrukken en zal het totale oppervlakte dat het asfalt raakt groter zijn.
Tenzij je de banden keihard oppompt natuurlijk ;)
Ja ok, maar volgens mij is de rolwrijving op top maar een fractie van de luchtweerstand. En daarnaast heeft het gewicht volgens mij ook maar beperkt invloed op de rolwrijving.
 
Goeie tip ! bedankt ! ( :X )

Denk toch maar dat ik dat niet doe, kom ook nog wel eens een bocht tegen ...

Als het totale gewicht van de combinatie een bepaald percentage zwaarder wordt, kan je dat percentage ook bij de banden indoen.
In verhouding blijft het hetzelfde. De band zal even snel opwarmen en in dezelfde mate vervormen.

En om nog even te stoken: het gewicht maakt niet uit voor de remweg })

[edit]
10% meer gewicht betekent niet 10% meer rolwrijving, maar een kleiner gedeelte.
 
Laatst bewerkt:
Ergens gelezen of gehoord dat elke 10 kilo extra, een verlies van 3 pk betekent. Dus als je 20 kilo meer weegt dan iemand anders, verlies je 6 pk. Is niet echt een waterdichte redenering. Stel de motor staat op de testbank en geeft 130 pk aan. Als iemand van 70 kilo er mee gaat rijden, zou ie ineens 21 pk moeten verliezen :?
 
Lekker doorgaan met afvallen, en niet voor de motor maar voor jezelf! Succes! Knap dat je dit al kwijt bent!
T J A K K A ! ! ! ! :P

maar toch bedankt :) , maar heb ook nog wel een lange weg te gaan :X

Gelukkig heb ik het "makkelijkste" dieet op aarde (atkins), vind 12 kg in 5 weken wel een leuk resultaat als ik s'ochtends aan mijn gebakken eieren met spek zit of s'avond aan mijn gegrilde kippepootjes :P )
 
Ja ok, maar volgens mij is de rolwrijving op top maar een fractie van de luchtweerstand. En daarnaast heeft het gewicht volgens mij ook maar beperkt invloed op de rolwrijving.

Hoe groot het percentage is zou ik niet durven zeggen. Ik denk inderdaad dat luchtweerstand vele malen groter is.
 
T J A K K A ! ! ! ! :P

maar toch bedankt :) , maar heb ook nog wel een lange weg te gaan :X

Gelukkig heb ik het "makkelijkste" dieet op aarde (atkins), vind 12 kg in 5 weken wel een leuk resultaat als ik s'ochtends aan mijn gebakken eieren met spek zit of s'avond aan mijn gegrilde kippepootjes :P )

Wat voor dieet is dat?
 
Denk dat 10kg niet zo zou boeien, lege of volle tank benzine is meer verschil. Vergelijk het met een duo-passagier, zal je ook meer aan je gas moeten hengelen.
 
Ergens gelezen of gehoord dat elke 10 kilo extra, een verlies van 3 pk betekent. Dus als je 20 kilo meer weegt dan iemand anders, verlies je 6 pk. Is niet echt een waterdichte redenering. Stel de motor staat op de testbank en geeft 130 pk aan. Als iemand van 70 kilo er mee gaat rijden, zou ie ineens 21 pk moeten verliezen :?

Het topvermogen wordt niet anders natuurlijk, maar het acceleratievermogen wel.
 
Wat voor dieet is dat?
atkins . . dan mag je helemaal geen enkele vorm van kolydraten hebben in het begin . ...

dus geen : bier, aardappelen, suiker, pasta, brood, melk, fruit, "zoete groenten" enz. enz.

wel mag je bijna al het vlees, vis en eieren en diverse groenten

kijk anders effe hier ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan