lichaamsgewicht

Rene

Die hard MF'er
7 feb 2002
462
0
steenwijk
In hoeverre speelt lichaamsgewicht een bepalende rol in het aantal pk's verlies van de motor.
Naar ik mag aannemen zal dit toch wel een negatieve bijdrage leveren aan het netto aantal pk's (hoger gewicht, groter opp.) maar wat is ongeveer het percentage wat je kunt afschrijven.
O ja, weeg zelf 110 kg.
Zit nog te twijfelen tussen CBR 600 ('95) of CBR 900 ('92) met dit vraagstuk in het achterhoofd.

Gaarne reacties gevraagd.
 
Fabrikanten van motorfietsen doen hun uiterste best om de fietsen zo licht mogelijk te krijgen...

BertV
75 kg
YZF600R (187 kg)
----------------
262 kg


hoekstra
110 kg
R6 (169 kg)
----------------
279

De zin en onzin van lichte motoren... ;)

Ohja, in acceleratie maakt je eigen gewicht weinig uit, wel in bochtenwerk...
(maar dan zit je al op "circuit nivo" te praten)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zal het percentage wel meevallen dat je 'trager'zou zijn dan iemand met de zelfde fiets en 20 of 30kg minder... maar anders ga je toch voor de 900?
 
Ik heb geen idee maar het scheelt ongetwijfeld meer aan pk's dan onderdelen vervangen door carbon enzo })
 
BertV
75 kg
YZF600R (187 kg) rijklaar+ benzine? + 25 kg?

----------------
262 kg


hoekstra
110 kg
R6 (169 kg) rijklaar+ benzine? + 25 kg ?

----------------
279



Martin
60 kg
R1TJE, 179 kg rijklaar+euro 95(155 kg droog??)
----------------
239 :P
 
dat je 'trager' zou zijn dan iemand met de zelfde fiets en 20 of 30kg minder... maar anders ga je toch voor de 900?

Wat zijn jullie in hemelsnaam van plan op die openbare weg?

Zelfs met een caravan er achter is een blade sneller dan een CBR600... :}
 
Fabrikanten van motorfietsen doen hun uiterste best om de fietsen zo licht mogelijk te krijgen...

BertV
75 kg
YZF600R (187 kg)
----------------
262 kg


hoekstra
110 kg
R6 (169 kg)
----------------
279

De zin en onzin van lichte motoren... ;)

Ohja, in acceleratie maakt je eigen gewicht weinig uit, wel in bochtenwerk...
(maar dan zit je al op "circuit nivo" te praten)

Maar... op dezelfde motor zal Bert V toch sneller zijn. Gewicht is nadelig voor zowel acceleratie als deceleratie. Een lichter iemand kan iets later remmen omdat de massa immers minder is en dus minder traagheid heeft. Met echte PK's heeft het volgens mij helemaal niks te maken, wel met de reactie van de motor. Daarom is de door mij zo geliefde Lotus Elise met slechts 120 PK toch erg snel in accelaratie en door auto's met meer vermogen niet bij te houden op bochtige wegen (de topsnelheid is daarentegen niet bijzonder hoog).

En vergelijk het maar eens met een kart: op precies dezelfde kart zal Bert V met 75 kilo vlieggewicht toch een stuk sneller zijn dan dit lompe lijf met chopperbuikje van 95 kilo. Er even vanuit gaand dat Bert V dezelfde techniek zou hebben als ik.

Uiteraard merk je dit verschil alleen in extreme situaties en niet in lekker ploffen op leuke weggetjes waar je niet het uiterste uit je motor kunt halen.
 
BertV
75 kg
YZF600R (187 kg) rijklaar+ benzine? + 25 kg?

----------------
262 kg

f*ck man, d'r komt idd nog 25 kg bij voor de "vloeistoffen..."

De hele trein weegt dan 287... :(



op precies dezelfde kart zal Bert V met 75 kilo vlieggewicht toch een stuk sneller zijn dan dit lompe lijf met chopperbuikje van 95 kilo

chopperbuikje of niet, karten met mij win je vast... :)
 
Laatst bewerkt:
Eigen gewicht : 79 kg
zxr 400(droog):159 kg
---------------------
Totaal :238 kg
+ 20(?) kg rijklaar
Denk dat gewicht wel een beetje scheelt , wheelie gaat iets makkelijker als je wat lichter bent , qua snelheid geen id.
900 is toch veel leuker , koppel :} :} :}
en natuurlijk zo'n 24 pk meer.
 
ik win
95 kg rijklaar
ow wacht: +fiets à 30kg?
-------
125 kg :+

weegt je fiets 30 kg? Beetje erg veel. Heb je houten banden ofzo ? ;)

Ik denk dat ik een van de winnaars zal zijn met gromm want mijn fiets is maar 110kg. Nu alleen zelf een paar kilootjes eraf ;) Maar deze fiets trekt met mij erop sneller op dan m'n vorige fiets met 34pk/500cc.
 
reken de pk gewichts verhoudingen maar eens uit.

Hoeveel pk per kg

zal je toch behoorlijk afwijkende waarde's geven.



nee, ik heb geen zin om te rekenen.
 
Ik ben duidelijk het slachtoffer van een te zware motor ;(

Ryser: 54 kg
Deauville 243 kg rijklaar
--------------------------
297 kg
54 pk (Geloof ik)
-------- /
5.5 kilo per pk
0.1818 pk/kg
 
Laatst bewerkt:
Okay, komt'ie

Fiets 238 droog.
30 kilo vloeistoffen
92 kilo betuurder

147 pk / 360 kilo = 0.408 pk/kilo

hmm, ben benieuwd wat de rest dan doet, bij voorbeeld een CBR600, want die rij ik zoek, een 2001 gsxr600 echter heb ik veel meer moeite mee..
 
Ik ben duidelijk het slachtoffer van een te zware motor ;(

Ryser: 54 kg
Deauville 243 kg rijklaar
--------------------------
297 kg
54 pk (Geloof ik)
-------- /
+/- 6 kg/pk

Andersom:

54pk / 297kg = 0.1818 (ghe, ik heb het dubbele :+ )
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan