Licht en zwaar rbw A, hoe zit het?

sensiman

MF'er
16 jan 2009
31
0
brugge
hallo,ik wou me afvragen of dit nu klopt of is dit nu veranderd?

Praktijk voor de motor 21 jaar of ouder
Je mag kiezen tussen een lichte motor en een zware motor. Indien je voor de lichte motor kiest mag je gedurende 2 jaar alleen de lichte klasse rijden (250 cc of 25 kW). Slaagt je voor het examen op de zware motor dan mag je gelijk op iedere motor rijden.

grts
 
hallo,ik wou me afvragen of dit nu klopt of is dit nu veranderd?

Praktijk voor de motor 21 jaar of ouder
Je mag kiezen tussen een lichte motor en een zware motor. Indien je voor de lichte motor kiest mag je gedurende 2 jaar alleen de lichte klasse rijden (250 cc of 25 kW). Slaagt je voor het examen op de zware motor dan mag je gelijk op iedere motor rijden.

grts
Klopt Bijna, dat 250cc volgens mij niet maar onder 25 kW wel.
0.16kw/(nog wat)...wie vult mij aan?
 
0.16 kw per kilogram. dus een sm met 25 kw mag niet omdat die te veel vermogen per kilo heeft. maar als de fiets 155 kg droog weegt zit je aan de 25 kw.

en je kan beter je zware rijbewijs halen en daarna een licht fietsje kopen om te oefenen dan je lichte rijbewijs halen en aan de 25 kw vast zitten.
 
Laatst bewerkt:
hallo,ik wou me afvragen of dit nu klopt of is dit nu veranderd?

Praktijk voor de motor 21 jaar of ouder
Je mag kiezen tussen een lichte motor en een zware motor. Indien je voor de lichte motor kiest mag je gedurende 2 jaar alleen de lichte klasse rijden (250 cc of 25 kW). Slaagt je voor het examen op de zware motor dan mag je gelijk op iedere motor rijden.

grts

Niet 250cc :N Aantal cc maakt niet uit. De rest klopt :Y

Gewoon voor zwaar gaan dus, meeste rijscholen hebben CB500jes ( 35 kW ), en dezelfde CB500 voor 'licht rijbewijs' dus 25 kW (teruggetuned)
 
maar als je 21 bent en je hebt nog geen 25 kw reibenwijs kan je dus je theorie afleggen en praktijk afleggen voor grote moto en mag je tenslotte met grote moto rijden ? ja ?
 
klopt. na het halen van je rijbewijs MAG je overal op rijden. of het aan te raden is is wat anders.
 
oké --want ik heb gisteren een zware discussie gehad daarover ...inverband dat ze me vertelden dat je 24 jaar moest zijn ...drm dat ik echt eens wil weten hoe het eingenlijk is !
bedankt voor alle informatie
 
oké --want ik heb gisteren een zware discussie gehad daarover ...inverband dat ze me vertelden dat je 24 jaar moest zijn ...drm dat ik echt eens wil weten hoe het eingenlijk is !
bedankt voor alle informatie

Zie dat je in Belgie woont. Zou kunnen dat het daar wel 24 jaar is, hier in Nederland niet. Hier geldt 21 jaar. Kan je beter ff navragen bij de daarvoor bestemde organisatie
 
Zie dat je in Belgie woont. Zou kunnen dat het daar wel 24 jaar is, hier in Nederland niet. Hier geldt 21 jaar. Kan je beter ff navragen bij de daarvoor bestemde organisatie

Hier is het ook 24 (Duitsland) maar als je met je 18e begint dan kan je met 20 al vol vermogen rijden. Als ik jou was zou ik persoonlijk voor een zwaar rijbewijs kiezen als je de mogelijkheid hebt.
 
'moto 21 jaar .......' > 'Licht en zwaar rbw A, hoe zit het?'
 
oké --want ik heb gisteren een zware discussie gehad daarover ...inverband dat ze me vertelden dat je 24 jaar moest zijn ...drm dat ik echt eens wil weten hoe het eingenlijk is !
bedankt voor alle informatie
Het officiele verhaal staat precies op de website van het CBR.
 
oké --want ik heb gisteren een zware discussie gehad daarover ...inverband dat ze me vertelden dat je 24 jaar moest zijn ...drm dat ik echt eens wil weten hoe het eingenlijk is !
bedankt voor alle informatie

24 jaar is een leeftijd die weer vaak wordt gehanteerd door verzekeringen en verhuurmaatschappijen. Jonger dan 24 is het heel moeilijk een motorvoertuig te huren en verzekeringen voor bestuurders jonger dan 24 jaar zijn over het algemeen heel erg kostbaar.
 
24 jaar is een leeftijd die weer vaak wordt gehanteerd door verzekeringen en verhuurmaatschappijen. Jonger dan 24 is het heel moeilijk een motorvoertuig te huren en verzekeringen voor bestuurders jonger dan 24 jaar zijn over het algemeen heel erg kostbaar.
Het verzekeren valt best mee. Ik betaal ~15€ per maand voor een WA+ verzekering en ben jonger dan 24. Bij huren doen ze geloof ik wel wat moeilijker over de leeftijd, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring.
 
Laatst bewerkt:
En nu het raarste/kromste van de beperking in licht/zwaar.

Je mag als je opgaat voor je beperkte A lessen op motoren waar je eenmaal in het bezit van je beperkte A-rijbewijs helemaal niet meer op mag rijden |(
 
En nu het raarste/kromste van de beperking in licht/zwaar.

Je mag als je opgaat voor je beperkte A lessen op motoren waar je eenmaal in het bezit van je beperkte A-rijbewijs helemaal niet meer op mag rijden |(


Huh....leg het nou nog eens uit? Ik kan niet zo heel veel maken van die zin.

Als je dus gaat lessen op een 25kw motor doe je ook examen met een 25 kw motor.
Niet ineens een zware!

Als jij , op een lichte motor afrijdt, mag je de komende 2 jaar ook alleen maar op 25 kw fietsen rijden.
Ongeacht de leeftijd.
 
maar als je 21 bent en je hebt nog geen 25 kw reibenwijs kan je dus je theorie afleggen en praktijk afleggen voor grote moto en mag je tenslotte met grote moto rijden ? ja ?

Dat doe ik zelf ook, ben 23, theorie gehaald en lessen op een zware bike.
Nu ook een iets lichtere motor gekocht om goed te leren rijden en met de tijd een zwaardere kopen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan