licht lessen= licht rijbewijs

Skuzi 550

Die hard MF'er
16 jun 2003
566
0
Renkum
Ff een vraagje. Ik hoor nogal wat verhalen over het lichte rijbewijs. Dat de regel uit 2 delen bestaat, snap ik:
- voor je 21 afrijden = 2 jaar licht
- op je 18e licht afrijden + 2; mag dus wel zwaar vanaf je 20e.

Nu echter het volgende. Als je op een lichte motor (250cc) lest, maar op/na je 21e afrijdt op die lichte motor; mag je dan wel zwaar rijden op het moment dat je je rijbewijs haalt?

Zoja; dan ben ik echt gefuckt, omdat ik destijds 1 dag voor m'n 21 afreed op een lichte motor (en nu dus nog 1 jaar met die ***begrenzing door moet rijden; dus nog eens 20.000 km rij-ervaring opdoen).
Zonee; dan ga ik snel een vriendin inlichten dat ze toch maar ff zwaar moet gaan lessen.
 
nee, als je licht afrijdt krijg je een licht rijbewijs. Je kunt wel licht lessen en op een zware motor afrijden en dan krijg je wel je felbegeerde onbeperkte A.
 
Okee. De instructeur van mijn vriendin zegt dus dat zij wel gewoon onbeperkt mag rijden omdat ze ouder is dan 21, ondanks het feit dat ze dus op een 250cc lest.
 
Lessen is geen probleem
Alleen bij het CBR moet ze rijden met een zware categorie motor...
 
nog ff nagezocht bij het CBR:

Ik ben jonger dan 21 jaar. Mag ik lessen op een zware motor en dan afrijden als ik 21 jaar ben?
Ja, kandidaten mogen lessen volgen op elke motor naar keuze. Je leeftijd op de examendatum en het vermogen van de examenmotor zijn bepalend voor het soort rijbewijs dat je ontvangt als je slaagt.

het gaat dus om de laatste (schuingedrukte) stuk
 
- Ook al ben je 65, als je licht afrijdt, krijg je een licht rijbewijs.
- Als je jonger dan 21 bent, mag je dus niet zwaar afrijden, en ontvang je altijd per definitie een licht rijbewijs.
- Een licht rijbewijs houd je 2 jaar, ongeacht de leeftijd waar je hem op haalde
 
Daar ben je dus voorlopig nog niet vanaf, da's lekker dan '(

Boeiuh, hij kan i.i.g. rijden. Beter een licht rijbewijs dan geen rijbewijs.
En dan koop je toch gewoon een leuk 400-je? Ook leuk voor het betere gooi-, en smijtwerk :)

[me]Skwefje snapt al dat geleuter over lichte en zware rijbewijzen niet zo....[/me]
 
- Ook al ben je 65, als je licht afrijdt, krijg je een licht rijbewijs.
- Als je jonger dan 21 bent, mag je dus niet zwaar afrijden, en ontvang je altijd per definitie een licht rijbewijs.
- Een licht rijbewijs houd je 2 jaar, ongeacht de leeftijd waar je hem op haalde
Maar als je eenmaal 21 bent mag je wel opnieuw examen doen op een "zware" motor voor die twee jaar om zijn. Dan heb je je zware rijbewijs eerder.
 
Boeiuh, hij kan i.i.g. rijden. Beter een licht rijbewijs dan geen rijbewijs.
En dan koop je toch gewoon een leuk 400-je? Ook leuk voor het betere gooi-, en smijtwerk :)
De meeste oudere 400-tjes zijn niet geschikt voor licht rijbewijs en ook niet legaal om te bouwen.
 
Boeiuh, hij kan i.i.g. rijden. Beter een licht rijbewijs dan geen rijbewijs.
En dan koop je toch gewoon een leuk 400-je? Ook leuk voor het betere gooi-, en smijtwerk :)

[me]Skwefje snapt al dat geleuter over lichte en zware rijbewijzen niet zo....[/me]
Tuurlijk maar het is toch mooi klote als je aan een licht rijbewijs vast zit terwijl je een dag later af had kunnen rijden en een onbeperkt rijbewijs had kunnen krijgen!
 
Zoja; dan ben ik echt gefuckt, omdat ik destijds 1 dag voor m'n 21 afreed op een lichte motor (en nu dus nog 1 jaar met die ***begrenzing door moet rijden; dus nog eens 20.000 km rij-ervaring opdoen).
Zonee; dan ga ik snel een vriendin inlichten dat ze toch maar ff zwaar moet gaan lessen.

Sorry dat ik het zeg, maar dit lijkt me ook niet echt een hele slimme zet. Waarom niet een paar dagen later afrijden op een zware motor? Je mag namelijk onder de 21 wel gewoon lessen op een zware motor (alleen niet afrijden). Dus je had gewoon zwaar kunnen lessen en een paar dagen later je examen plannen, dan had je iig meer keuze qua motor gehad.
 
Sorry dat ik het zeg, maar dit lijkt me ook niet echt een hele slimme zet. Waarom niet een paar dagen later afrijden op een zware motor? Je mag namelijk onder de 21 wel gewoon lessen op een zware motor (alleen niet afrijden). Dus je had gewoon zwaar kunnen lessen en een paar dagen later je examen plannen, dan had je iig meer keuze qua motor gehad.


en zo is dat!!
 
Sorry dat ik het zeg, maar dit lijkt me ook niet echt een hele slimme zet. Waarom niet een paar dagen later afrijden op een zware motor? Je mag namelijk onder de 21 wel gewoon lessen op een zware motor (alleen niet afrijden). Dus je had gewoon zwaar kunnen lessen en een paar dagen later je examen plannen, dan had je iig meer keuze qua motor gehad.

:^
 
Boeiuh, hij kan i.i.g. rijden. Beter een licht rijbewijs dan geen rijbewijs.
En dan koop je toch gewoon een leuk 400-je? Ook leuk voor het betere gooi-, en smijtwerk :)

[me]Skwefje snapt al dat geleuter over lichte en zware rijbewijzen niet zo....[/me]

een leuk 400tje heeft ook al snel 60 pk, dus die moet je af laten voeren.
 
Op maandag 15 september 2003 13:48 schreef KawaNinja600 het volgende:

Heb je op zich wel gelijk in, maar het geval is dat ik destijds al bijna een jaar bezig was met lessen (vakantie, ziekte, geen aanleg) en dus gewoon m'n rijbewijs wilde hebben. Nadeel idd van deze begrensde 500 is dat het op de snelweg levensgevaarlijk is, voordeel daarentegen is dat ik nooit echt hoge boetes zal krijgen (dit jaar dan 0-)).
Maar bochtjes pakken kan dit beestje ook wel, daar heb je geen sporter voor nodig :) .
 
ze vindt de CB500 en ER5 te zwaar en lest daarom op een EL250. Daarnaast is ze ook niet zo groot.
Als ik mij goed herinner heeft de EL250 40 pk en is het dus geen lichte motor.

[me]drsrob zou het op werk even moeten nakijken...
[/me]


Maar als dat niet zo is en ze rijdt op een lichte motor af, dan krijgt ze ook een licht rijbewijs. Wil ze dat niet, dan zal ze toch op een andere motor moeten afrijden en dus er ook op lessen (iig een paar keer)
 
Terug
Bovenaan Onderaan