licht uit :? :(

Dit is niet echt een topic waard. Savonds met schemering en half donker rijd ik nog met de zonnebril rond, dus dan snachts zonder lampen kan ook. Daar heb je toch ook het grote licht voor op je motor zitten. En i.d.d, snelheid terug (officieel hoor je maximaal 70 te rijden bij onverlichte wegen, daarmee je dan altijd kunt remmen voor iets wat ineens in je koplamp verschijnt)
 
Nou ja, er is geen reden om meteen weer te gaan overdrijven...

:?
Wilde alleen maar aangeven dat 'we' in NL eigenlijk niet eens meer weten wat 'donker' is ... en dat onze kinderen een melkweg alleen van Star Trek kennen, ipv deze zelf kunnen bekijken. Een uithoek in Groningen ofzo uitgezonderd.
 
Dit is niet echt een topic waard. Savonds met schemering en half donker rijd ik nog met de zonnebril rond, dus dan snachts zonder lampen kan ook.
Dat is heel mooi om te zeggen, echter zijn er ook nog mensen die http://www.retina-international.org/nightbld.htm (nachtblind zijn).
 
Dat is heel mooi om te zeggen, echter zijn er ook nog mensen die http://www.retina-international.org/nightbld.htm (nachtblind zijn).

Mensen die nachtblind zijn moeten gewoon op tijd onder de wol.
 
begrijp je nu waarom ze lichtvervuiling een beetje tegen proberen te gaan? dit soort schitterende plaatjes zul je nooit in onze lucht zien, gewoon omdat er veel te veel omgevingslicht is. zo zonde. ik ben een aantal keer op plekken geweest waar het echt donker was en daar kan ik echt uren naar de lucht turen.
En daarnaast heeft het een grote invloed op erg veel nachtdieren. Die kunnen ernstig uit hun ritme raken door te veel licht 's nachts.

Nou ja, er is geen reden om meteen weer te gaan overdrijven...
In Delft kan je echt bijna geen ster zien hoor 's nachts. Maar dat heeft dan weer niet zoveel met de wegverlichting te maken, maar meer met alle kassen van het Westland. Hier heeft de lucht 's nachts altijd zo'n oranje gloed van alle kaslampen.
 
Vraagje: is er iemand die met het blote oog de melkweg wel eens heeft gezien? Indien ja: vast niet vanaf Nederlandse bodem ...

Regelmatig.

full
 
:^
Vraagje: is er iemand die met het blote oog de melkweg wel eens heeft gezien? Indien ja: vast niet vanaf Nederlandse bodem ...

Vorige week, inderdaad niet in Nederland: dicht bij Ronda/Andalusie/Spanje, in de bergen. Het was zo donker dat je niet alleen een vage lichtende band zag, maar een heel duidelijke die ook nog vormen heeft. Schitterend, en zo veel sterren! :) :)

Daarna bedacht ik me dat het heel lang geleden was dat ik de melkweg had gezien :( In Nederland kun je het bijna helemaal vergeten. Ooit heb ik hem in de buurt van Denekamp (Twente) gezien; da's een erg leeg gebied tegen de Duitse grens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan