licht uit :? :(

belsj

MF veteraan
13 feb 2003
1.196
0
ik kwam gisternacht terug van me werk leuk en aardig en ben al aardig op weg naar huis en komt zo een lekkere bocht. MAAR blijkt dus dat ze s nachts maar de lantaarnpalen uitzetten :r GVD :( en dat noemen bij den haag het verbeteren van de verkeersveiligheid. yeah het verbeteren van de staatskas. Ik vond het maar leip en heb maar gas teruggenomen. :r wat een kutmaatregel :r
 
ik kwam gisternacht terug van me werk leuk en aardig en ben al aardig op weg naar huis en komt zo een lekkere bocht. MAAR blijkt dus dat ze s nachts maar de lantaarnpalen uitzetten :r GVD :( en dat noemen bij den haag het verbeteren van de verkeersveiligheid. yeah het verbeteren van de staatskas. Ik vond het maar leip en heb maar gas teruggenomen. :r wat een kutmaatregel :r
Is hier in belgie al zo zolang ik het mij herinner , om wat uur was het :?
Verkeerslichten gaan trouwens toch ook uit of is dit niet zo in nederland ?
 
jawel was in nederland maar dit is echt een verslechtering voor de verkeersveiligheid. en den haag maar pochen over t verbeteren ervan.
 
je hebt toch verlichting op je motor.....

er mogen van mij nog wel meer lampen uit snachts, zodat het donker word. het is nu snachts af en toe net zo licht als overdag.
 
Moet je maar niet in de polder gaan wonen hoor, dan krijg je dat soort dingen.
 
je hebt toch verlichting op je motor.....

er mogen van mij nog wel meer lampen uit snachts, zodat het donker word. het is nu snachts af en toe net zo licht als overdag.

:^
Behalve de financiële motieven probeert men zo de lichtvervuiling ook tegen te gaan. Vraagje: is er iemand die met het blote oog de melkweg wel eens heeft gezien? Indien ja: vast niet vanaf Nederlandse bodem ...
 
ik kwam gisternacht terug van me werk leuk en aardig en ben al aardig op weg naar huis en komt zo een lekkere bocht. MAAR blijkt dus dat ze s nachts maar de lantaarnpalen uitzetten :r GVD :( en dat noemen bij den haag het verbeteren van de verkeersveiligheid. yeah het verbeteren van de staatskas. Ik vond het maar leip en heb maar gas teruggenomen. :r wat een kutmaatregel :r


Wat wat voor gat woon jij, hier in de buurt zijn ze altijd aan s'nachts.
 
eerst zitten ze te klagen over de lantaarn palen in de bochten, en nu beginnen ze over een lantaarn paal die niet brand en willen ze beter verlichting in de bochten :?
















:+
 
maar dan nog bedoel normaliter kun je dan de hele bocht doorkijken maar dan is het echt een stuk minders. In belgie is het nog dubbel zo erg: licht uit met zo een slechte wegen :+
 
:^
Vraagje: is er iemand die met het blote oog de melkweg wel eens heeft gezien? Indien ja: vast niet vanaf Nederlandse bodem ...

Ik denk dat niemand onze melkweg ooit in zijn geheel heeft gezien. we zitten er namelijk zelf in en aangezien de middellijn van ons melkwegstelsel ongeveer 100.000 lichtjaar is, zullen wij dat ook nooit kunnen.

je kunt wel een gedeelte van onze melkweg zien, aangezien wij er zelf nogal aan de rand zitten (in een van de armen). als je op een hele donkere plek staat zie je de melkweg als een grote goudkleurige band. deze band bestaat uit miljarden sterren. en dat is dus maar een klein gedeelte van onze melkweg. maar om het goed te kunnen zien moet je inderdaad buiten nederland gaan kijken.

maar dan zie je ongeveer zoiets:

galaxy.jpg



begrijp je nu waarom ze lichtvervuiling een beetje tegen proberen te gaan? dit soort schitterende plaatjes zul je nooit in onze lucht zien, gewoon omdat er veel te veel omgevingslicht is. zo zonde. ik ben een aantal keer op plekken geweest waar het echt donker was en daar kan ik echt uren naar de lucht turen.
 
Laatst bewerkt:
Het deel van de melkweg is vanuit drenthe prima te zien dus je kan gewoon in nederland blijven. Moet het wel helder weer zijn natuurlijk :)
 
Vraagje: is er iemand die met het blote oog de melkweg wel eens heeft gezien?

Yup, ik heb hem ooit eens uren liggen bekijken toen ik met mijn tentje in de Tunesische woestijn lag. In je hebt wel plekken in europa waar je een beetje de contouren ziet, maar die brede melkwitte band zie je nergens.

Van mij mogen die rotlichten boven de autoweg allemaal uit, het is weer heerlijk als ik met mijn motor richting zuiden rij en voorbij Eindhoven ben. Lekker donker.
 
Ik denk dat niemand onze melkweg ooit in zijn geheel heeft gezien. we zitten er namelijk zelf in en aangezien de middellijn van ons melkwegstelsel ongeveer 100.000 lichtjaar is, zullen wij dat ook nooit kunnen.

je kunt wel een gedeelte van onze melkweg zien, aangezien wij er zelf nogal aan de rand zitten (in een van de armen). als je op een hele donkere plek staat zie je de melkweg als een grote goudkleurige band. deze band bestaat uit miljarden sterren. en dat is dus maar een klein gedeelte van onze melkweg. maar om het goed te kunnen zien moet je inderdaad buiten nederland gaan kijken.

maar dan zie je ongeveer zoiets:

(Afbeelding)


begrijp je nu waarom ze lichtvervuiling een beetje tegen proberen te gaan? dit soort schitterende plaatjes zul je nooit in onze lucht zien, gewoon omdat er veel te veel omgevingslicht is. zo zonde. ik ben een aantal keer op plekken geweest waar het echt donker was en daar kan ik echt uren naar de lucht turen.

gaaf! nooit geweten dat hij er uitzag als een rood kruisje op een wit vlak. Weer wat geleerd!
 
Ik snap het probleem niet hoor.
OK, ik snap dat het lastig is wanneer je in een
bocht hangt, en net op dat moment gaan de lantaarns uit.
Maar verder heb je toch je licht gewoon aan?
Dus zie je toch waar je rijd?

En nee, niet overal gaan de lantaarnpalen uit.
Wat mij betreft mogen ze al veel eerder uit.
 
Even samenvatten. Je weet dat daar een "lekkere"bocht aankomt en maakte je al helemaal klaar om die eens even "lekker" te gaan nemen. Je zag dat de bocht niet verlicht was en nam gas terug. Je hebt de bocht uiteindelijk dus genomen met een snelheid die een stuk lager lag dan je oorspronkelijk van plan was. Naar mijn mening is dus de VEILIGHEID toegenomen. Uiteraard wordt zo een bocht ook minder LEUK als je hem langzamer neemt, maar daar ging dit topic toch niet over? Natuurlijk kun je nu aanvoeren dat je door de duisternis nu eventuele obstakels later ziet, maar door je afgenomen snelheid heb je meer tijd om erop te reageren.
 
dus eigenlijk was ik goed bezig :) maar was me aan het afvragen of anderen er ook last van hebben. of niet..
 
(Afbeelding)

Om zo maar eens wat sterren te noemen. :)
Heb je ook een sterrenquiz? :+
Leuk om te lezen dat je daar ook aardig wat van weet.
Van mij mag ook het licht uit. Ik woon zelf in het Westland en daar moet zonodig aan assimilatie belichting gedaan worden. Groeien de plantjes beter in ons donkere klimaat |(
Gelukkig moet het ook hier weer vaker gewoon donker zijn.
Ik heb alleen delen van de melkweg ooit eens kunnen waarnemen in Zuid Frankrijk op heldere nachten in de Ardeche en de Haut Provence. Schitterend!
Lichten uit dus, scheelt ook nog een hoop energie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan