licht/zwaar rijbewijs

BadEend

MF veteraan
28 feb 2004
1.491
2
Ik heb een vraag over het rbw.
Ik ben nu 20 en bezig met m'n rijbewijs en moet dus tot 22 25kw.
Maar kan ik nu op m'n 21 ste opgaan voor zwaar rbw en moet ik dan weer opnieuw m'n theoriecertificaat halen?
 
Je theorie is maar 1 jaar geldig.
Die moet je dus gewoon overnieuw doen.
maar als je 21 bent kan je wel gelijk op een "volwassen" fiets rijden.

Ik zou dus ff wachten tot je 21ste en ff opnieuw theorie doen...

In ieder geval succes.
 
Is het niet zo dat als je je rijbewijs al hebt en je gaat op voor het zware rbw dat je dan geen theorie nodig hebt?
 
nee denk het niet, want als je examen doet moet je aan het begin je theorie certificaat laten zien, en dit mag maximaal een jaar oud zijn dacht ik. Dus die zul je overnieuw moeten doen
 
niet als je al je rijbewijs hebt
je mag alleen lessen met theorie of rijbewijs

Lessen mag inderdaad ook zonder theoriecertificaat als je al een (auto)rijbewijs hebt. Maar voor het afrijden moet je wel echt een theoriecertificaat hebben. Of dat ook geld als je al een licht motorrijbewijs hebt weet ik niet.
 
je kan als je je licht rijbewijs hebt zodra je 21 bent examen doen op een zware motor en dan hoef je niet opnieuw je theorie te behalen.
 
kun je het niet zo plannen dat je met 21 pas op gaat voor je rbw? Scheelt je twee examens en een hoop gezeik en geld.

Tenminste wat ik begrijp uit je verhaal is dat je nog niet geslaagd bent... ik zou gewoon ff wachten en niet de rdw gaan spekken door twee keer examen te doen. Tis toch al allemaal duur genoeg.
 
kun je het niet zo plannen dat je met 21 pas op gaat voor je rbw? Scheelt je twee examens en een hoop gezeik en geld.

Tenminste wat ik begrijp uit je verhaal is dat je nog niet geslaagd bent... ik zou gewoon ff wachten en niet de rdw gaan spekken door twee keer examen te doen. Tis toch al allemaal duur genoeg.

Ik ben nou al bezig met lessen maar de reden dat ik het misschien zo wil doen is omdat ik volgend jaar als ik 21 ben de tijd er niet meer voor heb. En het hele 25 kw zo'n gedoe (zeker met een oude(re) motor!) is en je dan zo traag bent. |(
Het is idd al duur genoeg '( maar onverzekerd rondrijden lijkt me ook niet verstandig!
 
nooit onverzekerd rond gaan rijden, das heel onverstandig!!! Mja als je er volgend jaar geen tijd meer voor hebt is dit idd misschien wel de beste oplossing... Hopen dat je niet weer opnieuw op hoeft voor theorie (dat ie dus net lang genoeg geldig is) en anders even twee jaar doorbijten en sparen voor een supergave motor op je 22ste....

(want je wilt nu vast rijden (dus 25kw) en als je dan opnieuw op zou gaan weer een nieuwe motor..... kan je beter een jaartje extra 25kw rijden en dat jaar doorsparen voor je droommotor :D Succes in iedergeval met de examens deel 1 en 2!!!
 
Mijn theorie is geldig tot maart 2005 en ik word in januari 21 dus dat komt wel goed maar waarschijnlijk heb je het theoriecertificaat toch niet meer nodig.
Ik koop zo zie zo gelijk een zware motor!
 
Wacht gewoon even tot je 21 bent, heb ik ook gedaan.

Als je al je B hebt mag je lessen nemen en kan je theorie gedurende de opleiding doen, is geen verschil of je nu zwaar of licht doet en of je wel of niet al je B hebt. Theorie voor de motor moet apart.
Heb je nog geen B dan moet je eerst je theorie halen en vervolgens kan je lessen gaan nemen.
Of je bij beide onderdelen van het examen nog een geldig theoriecertificaat moet hebben weet ik zo niet maar dat kan je toch gewoon aan je instructeur vragen :? als je begint met lessen. En daarbij dat theorie stelt niet veel voor, regeltjes uit je kop knallen en toe passen.
 
Wacht gewoon even tot je 21 bent, heb ik ook gedaan.

Als je al je B hebt mag je lessen nemen en kan je theorie gedurende de opleiding doen, is geen verschil of je nu zwaar of licht doet en of je wel of niet al je B hebt. Theorie voor de motor moet apart.
Heb je nog geen B dan moet je eerst je theorie halen en vervolgens kan je lessen gaan nemen.
Of je bij beide onderdelen van het examen nog een geldig theoriecertificaat moet hebben weet ik zo niet maar dat kan je toch gewoon aan je instructeur vragen :? als je begint met lessen. En daarbij dat theorie stelt niet veel voor, regeltjes uit je kop knallen en toe passen.


Beter lezen "ach ja" ik heb m'n theoriecertificaat en B rijbewijs al en ben ook al bezig met lessen en de examens zijn al aangevraagd!
 
Beste Richard,

Als je een licht motor rijbewijs hebt en je gaat een examen doen om je zwaar rijbewijs te halen hoef je geen theorie examen te doen dan volstaat je licht motor rijbewijs.

Het is dus geen probleem om als je 21 bent voor je zwaar rijbewijs op te gaan (anders moet je 2 jaar blijven rijden op een lichte categorie).
Met vriendelijke groet,

CBR-servicelijn

zuid.servicelijn@cbr.nl



--------------------------------------------------------------------------------

onderwerp: PRAKTIJKEXAMEN


--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben nu bezig met m'n lichte motorrijbewijs omdat ik 20 ben. Kan ik nu als ik 21 word m'n zware motorrijbewijs halen? Moet je dan weer opnieuw je theoriecertificaat halen of voldoet dan het lichte rijbewijs
bij het examen?

Alvast bedankt.


Deze mail heb ik naar het CBR gestuurd het antwoord staat erboven!
 
Terug
Bovenaan Onderaan