lichte motor ZWAAR rijden

Elroy

Die hard MF'er
5 aug 2002
895
1
Omg. Arnhem
aangezien binnen zeer korte periode mijn 25 KW rijbewijs omgezet wordt naar VOL, ben ik er eens achteraan gegaan om mijn motor op vol vermogen te zetten..

ik ben in het bezit van een geimporteerde ZXR 400 25 kw op kenteken.
om dit naar vol vermogen terug te zetten kost geld en moeite, en is tevens een flinke waarde vermindering. (ook nu er een nieuwe wet aankomt)

ik heb dus contact opgenomen met mijn vezekering en hetvolgende voorgelegd:

mijn motor staat op ketenken als 19kw, en als bijzonderheid:
Het betreft een lichte motorfiets.

echter klopt het vermogen wat opgegeven is al niet, en er staat nergens wat het originele vermogen is.

mijn verzekeringsmaatschappij zegt mij: indien ik in het bezit ben van VOL rijbewijs, en een motor op VOL vermogen, welke echter als licht op keteken staat, is dit voor mijn verzekering GEEN probleem. en dit willen ze mij zwart op wit geven.

het enige probleempje is dat: je kenteken niet helemaal meer klopt.

echter: bij de meeste offroad/crossers als KTM etc, staat als origineel vermogen slechts 17 kw (bijv KTM 520 exc) en dit is ook totaal niet het geval in 99 van de 100 gevallen.

mijn bevinding is dus dat je niet perse je motor terug hoeft te laten zetten naar vol vermogen om er toch mee te kunnen en mogen rijden...

MEER MENSEN MET DEZE ERVARING????

:? :?

ps. excuus voor het foutje in de topic titel.... :Z
 
aangezien binnen zeer korte periode mijn 25 KW rijbewijs omgezet wordt naar VOL, ben ik er eens achteraan gegaan om mijn motor op vol vermogen te zetten..

ik ben in het bezit van een geimporteerde ZXR 400 25 kw op kenteken.
om dit naar vol vermogen terug te zetten kost geld en moeite, en is tevens een flinke waarde vermindering. (ook nu er een nieuwe wet aankomt)

ik heb dus contact opgenomen met mijn vezekering en hetvolgende voorgelegd:

mijn motor staat op ketenken als 19kw, en als bijzonderheid:
Het betreft een lichte motorfiets.

echter klopt het vermogen wat opgegeven is al niet, en er staat nergens wat het originele vermogen is.

mijn verzekeringsmaatschappij zegt mij: indien ik in het bezit ben van VOL rijbewijs, en een motor op VOL vermogen, welke echter als licht op keteken staat, is dit voor mijn verzekering GEEN probleem. en dit willen ze mij zwart op wit geven.

het enige probleempje is dat: je kenteken niet helemaal meer klopt.

echter: bij de meeste offroad/crossers als KTM etc, staat als origineel vermogen slechts 17 kw (bijv KTM 520 exc) en dit is ook totaal niet het geval in 99 van de 100 gevallen.

mijn bevinding is dus dat je niet perse je motor terug hoeft te laten zetten naar vol vermogen om er toch mee te kunnen en mogen rijden...

MEER MENSEN MET DEZE ERVARING????

:? :?

ps. excuus voor het foutje in de topic titel.... :Z


Je vraag is dus:

Kan ik met een VOL-vermogen rijbewijs op een VOL-vermogen motor rijden, als er op het kenteken staat dat de motor minder dan 25kw heeft?

Bedoel je dat? :P
 
Ik heb dus hetzelfde voor... Nu heb ik nog een 25 kw rijbewijs (niet lang meer) mijn motor is 25 kw op kenteken, maar in het echt staat ie vol. Ja ik weet het en dat mag niet blablabla, hier is dat normaal :Y ... Als ik binnenkort mijn volvermogen rijbewijs heb, dan zal ik toch een andere motor kopen om toch helemaal zeker te zijn dat ik volledig in orde ben met de verzekering...
 
Ik heb dus hetzelfde voor... Nu heb ik nog een 25 kw rijbewijs (niet lang meer) mijn motor is 25 kw op kenteken, maar in het echt staat ie vol. Ja ik weet het en dat mag niet blablabla, hier is dat normaal :Y ... Als ik binnenkort mijn volvermogen rijbewijs heb, dan zal ik toch een andere motor kopen om toch helemaal zeker te zijn dat ik volledig in orde ben met de verzekering...

Nee, dat is niet hetzelfde. Jij mag helemaal niet op die motor rijden omdat je geen rijbewijs hebt voor motoren > 25KW. De topicstarter heeft dat zeer binnenkort wel...
 
Nee, dat is niet hetzelfde. Jij mag helemaal niet op die motor rijden omdat je geen rijbewijs hebt voor motoren > 25KW. De topicstarter heeft dat zeer binnenkort wel...

als je zou lezen, dan zou je weten dat ik die binnenkort ook heb, en dat ALS ik mijn VOLvermogenrijbewijs heb, toch mijn ontgrensde 25 kw motor ga verkopen, om volledig in orde te zijn met mijn verzekering :W
 
als je zou lezen, dan zou je weten dat ik die binnenkort ook heb, en dat ALS ik mijn VOLvermogenrijbewijs heb, toch mijn ontgrensde 25 kw motor ga verkopen, om volledig in orde te zijn met mijn verzekering :W


Ik had idd gelezen en las dat jij dus je motor ging verkopen zodra je VOLvermogenrijbewijs zou hebben, daarom vond ik de situatie dus ook niet vergelijkbaar :W :j
 
ja zodra ik mijn volrijbewijs heb, zit ik met hetzelfde probleem als hij

amai er zitten hier ook grote lichten op het forum O-)
 
ja zodra ik mijn volrijbewijs heb, zit ik met hetzelfde probleem als hij

amai er zitten hier ook grote lichten op het forum O-)

Laten we het niet over iemands ander grote licht hebben :N , aangezien je zelf onverzekerd rond rijd... wie is hier nu niet zo'n groot licht???
 
ja zodra ik mijn volrijbewijs heb, zit ik met hetzelfde probleem als hij

amai er zitten hier ook grote lichten op het forum O-)

Ja, de GS500 heeft idd een redelijke koplamp. :+ Maar er is nog geen antwoord op de vraag, en ik vraag me dat eigenlijk ook wel af. Mijn ZXR heb ik pas, is ook ingevoerd uit D. Vermogen staat 25kW, met als bijzonderheid: het betreft een lichte motorfiets. Als ik vol vermogen mag, zal ik dit ook zeker gaan rijden met de ZXR, zonder mn kenteken te laten veranderen denk ik. Lijkt me niet dat je dan nog strafbaar bent. Dus mijn vraag is (als toevoeging): Is het legaal om zwaar te gaan rijden met een zwaar rijbewijs op een motor die op kenteken op 25kW staat?

Gr,

Nick.
 
Laten we het niet over iemands ander grote licht hebben :N , aangezien je zelf onverzekerd rond rijd... wie is hier nu niet zo'n groot licht???

ik heb de motor zo gekocht, ik weet dus ook niet zeker dat de motor onbegrensd is, ik ga slechts voort op een vermoeden O-) kijk ik heb de motor gekcoht bij een motorzaak en ie was onbegrenst, dan gebaar ik liever van de domme. Bovendien rijd 9/10 motoren in belgie onbegrenst rond :z zelfs mijn examen heb ik gedaan op een + 25 kw motor

edit: En bovendien is er blijkbaar iets mis met de begrenzing kits, want mijn maat heeft de kit erop zitten, door de garage, en op de testbank zet ie toch 45 kw neer, ok is wel minder dan 80 maar niet laag genoeg.
 
Laatst bewerkt:
ik heb de motor zo gekocht, ik weet dus ook niet zeker dat de motor onbegrensd is, ik ga slechts voort op een vermoeden O-) kijk ik heb de motor gekcoht bij een motorzaak en ie was onbegrenst, dan gebaar ik liever van de domme. Bovendien rijd 9/10 motoren in belgie onbegrenst rond :z
Ik weet niet hoe het in België is naar hier in NL is het zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor je voertuig. Het maar niet uit of hij in deze staat gekocht is of niet, het voertuig komt niet overeen met het kenteken dus ben je niet verzekerd... O-) plus bewijs jij maar eens dat je hen 'zo' gekocht hebt... Lijkt mij erg stug dat de dealer toe zou geven dat hij motoren verkoopt waarvan het kenteken niet klopt... maar goed ik kan mij vergissen O-)
 
Ik weet niet hoe het in België is naar hier in NL is het zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor je voertuig. Het maar niet uit of hij in deze staat gekocht is of niet, het voertuig komt niet overeen met het kenteken dus ben je niet verzekerd... O-) plus bewijs jij maar eens dat je hen 'zo' gekocht hebt... Lijkt mij erg stug dat de dealer toe zou geven dat hij motoren verkoopt waarvan het kenteken niet klopt... maar goed ik kan mij vergissen O-)

laat hij maar eens bewijzen dat ik die begrenzing eruit gehaald heb, hoe moet ik nu weten of mijn motor 25kw is of niet? Belgische wetgeving is op dat vlak ongeveer hetzelfde als nl, maar verzekeraars kijken er minder achter... Ik rijd nu al meer dan 2 jaar, heeft ie nog niet eens gevraagd of ie 25 kw is in techt of niet. Ik betaal gewoon braafjes mijn premies O-)

----> ontopic:

De verzekeraar zal je waarschijnlijk gewoon uitkeren als je een ongeval krijgt...

MAAR als hij het in zijn hoofd krijgt dat hij toch niet wil uitkeren, KAN hij een reden tot verhaal hebben! Bovendien kan je van de politie een boete krijgen omdat je kentekenbewijs niet klopt... hoeveel en hoe die regel precies noemt weet ik niet maar er zal wel een voor bestaan. (of zou dit alleen in belgie: boeteland zijn?)

ik neem het zekere voor het onzekere en ga dus een motor kopen die vol vermogen is op kenteken *O*
 
aangezien binnen zeer korte periode mijn 25 KW rijbewijs omgezet wordt naar VOL, ben ik er eens achteraan gegaan om mijn motor op vol vermogen te zetten..

ik ben in het bezit van een geimporteerde ZXR 400 25 kw op kenteken.
om dit naar vol vermogen terug te zetten kost geld en moeite, en is tevens een flinke waarde vermindering. (ook nu er een nieuwe wet aankomt)

ik heb dus contact opgenomen met mijn vezekering en hetvolgende voorgelegd:

mijn motor staat op ketenken als 19kw, en als bijzonderheid:
Het betreft een lichte motorfiets.

echter klopt het vermogen wat opgegeven is al niet, en er staat nergens wat het originele vermogen is.

mijn verzekeringsmaatschappij zegt mij: indien ik in het bezit ben van VOL rijbewijs, en een motor op VOL vermogen, welke echter als licht op keteken staat, is dit voor mijn verzekering GEEN probleem. en dit willen ze mij zwart op wit geven.

het enige probleempje is dat: je kenteken niet helemaal meer klopt.

echter: bij de meeste offroad/crossers als KTM etc, staat als origineel vermogen slechts 17 kw (bijv KTM 520 exc) en dit is ook totaal niet het geval in 99 van de 100 gevallen.

mijn bevinding is dus dat je niet perse je motor terug hoeft te laten zetten naar vol vermogen om er toch mee te kunnen en mogen rijden...

MEER MENSEN MET DEZE ERVARING????

:? :?

ps. excuus voor het foutje in de topic titel.... :Z

Als jij wat rijbewijs betreft op vol vermogen mag rijden,
dan is het aan jou de keus of je op een lichte motor blijft rijden, of
dat je voor een >25kW gaat.

Of te wel, maakt niet uit of je op een motor met 6kw, 15kW, 25kW, 50kW, 150kW
gaat rijden.
Inderdaad, ook als je volgens je rijbewijs op vol vermogen mag rijden, mag
je rustig op deze motor blijven rijden.

De ZXR 400 terugzetten op vol vermogen: dan wordt ie ongeveer 47 kW.
Volgens mij wordt je kentekenbewijs aangepast als je de begrenzing er weer uit laat halen. Net als bij het plaatsen van de begrenzing.

Dat van de waardevermindering en de nieuwe wet die er aan komt snap ik nog niet helemaal.
Die nieuwe wet speelt pas vanaf 2012 ofzo.
En waardevermindering omdat je de begrenzer er uit haalt :?

Maar... Waarom niet iemand anders blij maken met een <25kW fiets, en zelf
lekker een andere motor uitzoeken? Zijn genoeg mensen die er een zoeken!

Edit:
Kijk maar:
lichte fiets +/- � 1000
 
Laatst bewerkt:
als je volvermogen hebt, en begrensd op papier, en je hebt volvermogen rijbewijs, dan ben je niet verzekerd, het voertuig voldoet niet aan typegoedkeuring

(dat was het antwoord van mijn verzekeraar)
 
als je volvermogen hebt, en begrensd op papier, en je hebt volvermogen rijbewijs, dan ben je niet verzekerd, het voertuig voldoet niet aan typegoedkeuring

(dat was het antwoord van mijn verzekeraar)

Dit is wel een vage uitspraak...

Komt er gewoon op neer dat als je motor >25kW is,
maar in het kentekenbewijs <25kW staat, dan zit je fout, en dus onverzekerd.

Andersom geldt ook trouwens.
 
Dit is wel een vage uitspraak...

Komt er gewoon op neer dat als je motor >25kW is,
maar in het kentekenbewijs <25kW staat, dan zit je fout, en dus onverzekerd.

Andersom geldt ook trouwens.

helemaal geen vage uitspraak...

andersom geldt dus niet :N , als je het andersom bekijkt dan staat er op je kentekenbewijs maximum vermogen 80 kw ofzo en je hebt maar 25 kw, nou 25 kw is toch niet meer dan 80? :+
 
even terugkomend op mijn topic start.

mijn verzekeraar verzekert mij dus WEL.
ZWART OP WIT heb ik het.

het enige probleem is, dat mijn kentekenbewijs niet overeenkomt met origineel, maar werd mij verteld, als je je motor waat laat opfokken, andere uitlaat, en dynajet, is dat exact hetzelfde.
dus, mijn mededeling was, dat mijn verzekeraar mij wel gwoon verzekert, en mijn vraag was, of er meer mensen dit ooit gedaan hebben.

greetz
 
als de motor volvermogen is en op kenteken staat 25kw voldoet hij niet aan de spec's op het kenteken en mag er niet mee gereden worden.

zelf bij de hand gehad bij de aanschaf van een nieuwe zxr400,op kenteken 25kw en in het echt vol vermogen.
ik heb de rdw gebeld en die zeiden dat het op kenteken veranderd moest worden.

(ik heb geen 25kw rijbewijs :) )
 
klopt. maar de rdw doet overal moeilijk over.
zo werd mij ook verteld dat mijn motor.
geimporteerd als lichte motorfiets met vermelding op kenteken, niet zou voldoen aan de eissen voor een lichte motorfiets, terwijl dit 100% zeker weten wel zo is
amehoela.
 
De verzekeraar heeft het recht niet uit te keren bij een ongeluk wanneer je 25kW premie betaalt terwijl je op vol vermogen rondrijdt.

Wanneer de verzekeraar volledig op de hoogte is van de situatie, zoals in jouw geval, en dit ook nog zwart op wit wil geven, dan is er niets aan de hand.
De voornaamste reden dat er moeilijk gedaan wordt door de politie/RDW over het hele 25kW gebeuren is dat ze niet willen dat er onverzekerde motoren rondrijden.

Ik heb begrepen dat het om een geïmporteerde fiets gaat, deze zijn alleen terug op vol vermogen te krijgen met de export-import methode en die is niet goedkoop + veel papierwerk.

Als ik jou was regelde ik dat de verzekeraar volledig op de hoogte is en dat je wanneer je de motor verkoopt, je dit gewoon op 25kW doet zodat je de meerwaarde van 25kW houdt.
 
nou, wat je nu vertelt is dus precies mijn situatie schets, en zo ga ik het ook doen.

400 cc op 25 kw heeft een meerwaarde van ong €500,-
en ik heb geen zin in al het regelwerk :D
 
Vraag ff aan een Mod oftie in de titel ff een t zet Elroy ;)

liche motor ZWAAR rijden
lichte motor ZWAAR rijden
 
Het is heel simpel:

-Vol vermogen rijden met 25 KW rijbewijs=rijden zonder rijbewijs.
-vol vermogen rijden met 25 KW kentekenbewijs is valsheid in geschrifte.

Dit is al het zoveelste topic van mensen die denken het wiel uitgevonden te hebben met het proberen te omzeilen van de regeltjes.

RECHT IS RECHT EN KROM IS KROM.
 
De verzekeraar heeft het recht niet uit te keren bij een ongeluk wanneer je 25kW premie betaalt terwijl je op vol vermogen rondrijdt.

Wanneer de verzekeraar volledig op de hoogte is van de situatie, zoals in jouw geval, en dit ook nog zwart op wit wil geven, dan is er niets aan de hand.
De voornaamste reden dat er moeilijk gedaan wordt door de politie/RDW over het hele 25kW gebeuren is dat ze niet willen dat er onverzekerde motoren rondrijden.

Ik heb begrepen dat het om een geïmporteerde fiets gaat, deze zijn alleen terug op vol vermogen te krijgen met de export-import methode en die is niet goedkoop + veel papierwerk.
klopt idd, als je een document hebt, dan kan men je weinig ten laste leggen vanwege de verzekering. MAAR bij een accident, kan je nog steeds een boete krijgen van de arm der wet. reden: je motor is niet comform met het kentekenbewijs. Door je papiertje van de verzekeraar, is de kans veel groter dat het uit komt...

Als ik jou was regelde ik dat de verzekeraar volledig op de hoogte is en dat je wanneer je de motor verkoopt, je dit gewoon op 25kW doet zodat je de meerwaarde van 25kW houdt.
 
Ik denk dat als je je zwaar RBW hebt en je verzekering ervan op de hoogte stelt dat je vol vermogen rijd (en er dus naar betaald) en ze willen je een schrijven doen waarin ze alles zetten. Je hoogstens een bekeuring voor het rijden met ongeldige papieren kan krijgen.
Wat die bekeuring nu is heb ik geen idee van, echter een maat van me hebben ze zijn kentekenbewijs ingenomen omdat zijn uitlaat geluid niet klopte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan