Lichte motorfiets (kg)

bassej

MF'er
17 sep 2009
195
0
Hallo!

Na een jaartje VFR 750 zit ik te kijken voor wat anders. De grootste reden is dat je met deze motor vooral veel lol hebt in lange bochten en op hoge snelheid. Ik zoek liever iets waar je op 60/80 wegen ook veel plezier hebt ;) Daarnaast weeg ik maar 65 kg (en 183cm) en daarmee vind ik de 240 kg best zwaar. Ik heb het gas (100pk op 240kg) niet vaak vol open, dus het mag best wat minder zijn.

Als eerste kwam ik bij een KTM Duke 390/690, omdat deze goed licht zijn. Weten jullie nog motoren die ook flink licht zijn en iets meer windbescherming hebben?

Ik rij:
-50% woonwerk, 40km 80kmh, 30km snelweg.
-50% lol-ritjes, binnendoor.

Groeten (en bedankt!)
 
Het mag ook wat anders zijn! Meer voor binnenwegen, dus waarschijnlijk richting Naked en allroad. Het uiterlijk van de Duke spreekt heel erg aan, maar het is een ééncillinder en vrij kaal. Geen idee of dat fijn is bij lange stukken woon-werk. Daarnaast is ABS belangrijk en betrouwbaarheid en zuinigheid mooi meegenomen.
 
Triumph Street Triple RX: driecilinder, 183 kg, hyperdepieper remmerij en vering, quickshifter, zuinig, betrouwbaar, snel als het moet, langzaam als je wilt, of omgekeerd, sturen als een dolle, speels, dartel, gemakkelijk, en ook grote afstanden zijn prima uit te houden (flyscreen = standaard).

Edit: vreselijk irritant, zo'n post zonder plaatje :+ aldus:

36995fb8b42c6314f131acbb38f6e9e7


Heb je trouwens iets van een budget in gedachten...?
 
Laatst bewerkt:
Grappig topic, ik zat met precies hetzelfde dilemma. Ik was op zoek naar een lichte tweecilinder sport-tour motor; tweecilinder omdat dat ook bij lage snelheden leuk rijdt (meer snelheids- en accelleratiebeleving dan een 4 cilinder) en niet té zwaar omdat je dan weer te snel (té) hoge snelheden haalt.

De Duke (690 of 390) viel bij mij af omdat ik bang was dat een 1-cilinder bij langere ritten (motorvakanties) toch wat minder comfortabel zou zijn.

Mocht je budget het toelaten; een Duc Hyperstrada of zelfs de nieuwe Multistrada 950.
Alternatief is de Yamaha MT 07 Tracer, wat minder vermogen maar wel een leuke fiets voor een goede prijs.

Ik ben zelf bij de Aprilia Dorsoduro 750 uitgekomen. Stuk goedkoper (want sinds 2008 op de markt) dan bovenstaande opties, niet te zwaar (volgetankt iets meer dan 200 kilo dacht ik), een leuk en bruikbaar vermogen van ruim 90pk. Bovendien een fijne (rechtop) zithouding. Verder ook nog een erg betrouwbaar blok.

Enige nadeel vindt ik de windbescherming (of het gebrek daaraan), ik heb er een Puig windschermpje op zitten wat wel een beetje helpt. Tot 120/130 is het prima rijden, daarboven wordt ook met het schermpje vermoeiend bij langere stukken. Maar dat geldt voor elke supermotard-achtige en naked motoren natuurlijk...

P.S. Wederom afhankelijk van budget; maar de Dorsoduro 950 die deze winter op de EICMA gepresenteerd is, is dan ook erg leuk natuurlijk...
 
Laatst bewerkt:
Duke 690 of lichte monster zou ik zeggen.
Mt07 of andere jap zijn een saaiere optie.

Persoonlijk vond ik ook de z300 een super brommer.
 
wil je een gave betrouwbare lichte (massa rijklaar 150 kilo) gooi en smijt fiets waarmee je ook nog is een keer op vakantie kunt. neem dan een ktm 690 smc-r. vanaf 2014 zit er abs op. 2e hands vanaf ongeveer 8000 euro. hij heeft een 6 bak, lekker cruizen op de snelweg. het trillen vind ik zelf enorm mee vallen, er zitten balans assen in het blok om dat tegen te gaan. ik ben er mee naar het zwarte woud op vakantie geweest. onderhoud om de 10.000 km olie + olie filters vervangen en kleppen stellen. de top snelheid ligt ongeveer op 180 km/u op gps. op de 2005 fireblade van me maat gaf hij toen 200 aan. naar mijn mening snel genoeg. er is ook veel te krijgen voor dit model.

voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m1116229325

en tegen de wind kun je er een ktm windschermpje opzetten. deze had ik er tijdens de vakantie op.
20160728_152530_zpskeayitok.jpg
 
Voor 9500 weet ik er een met 5x zo weinig km's, jaar jonger,fabrieks garantie, akra demoer + 2 carbonnen plaatjes op de bocht, korte plaat houder, dna filter met bijbehorende mapping

Wil een superduke gaan kopen.
 
Voor 9500 weet ik er een met 5x zo weinig km's, jaar jonger,fabrieks garantie, akra demoer + 2 carbonnen plaatjes op de bocht, korte plaat houder, dna filter met bijbehorende mapping

Wil een superduke gaan kopen.

ik bied je 4000,- voor je ktm _O- :+
 
Ik ben zelf behoorlijk zwaar, maar ik houd niet van zware motoren: mijn huidige motor is een Ducati Hyperstrada, mijn vorige een Triumph Street Triple R.
Ik rijd 100% lolritjes, hoef nergens heen.
 
Vfr 400 /zxr 400
VFR400 alleen niet echt geschikt voor iemand die langer is dan 1,70mtr. Ik kreeg er een afgeknelde zenuw van in mijn nek. Had voornamelijk met het te langzaam rijden te maken, als het gas erop ging , ging het prima.
Wat een fietsjes zijn dat.
 
Als alternatief voor de 690 zou je eens naar een bmw xmoto kunnen kijken; 160kg rijklaar.
Heb je liever een cilinder meer, dan is de SV650N ook een aanrader met 187kg rijklaar.
 
Het ligt trouwens ook wel aan de bouw van een motor. Ik heb zelf ook weleens op een VFR750 gereden, dat ding voelde ook gewoon heel zwaar aan.
Kort daarop nog paar keer op een Kawasaki Z750 gereden, die ook rond de 210kg weegt. Maar... die voelde veel lichter en speelser aan. Niet als een zware/logge motorfiets zoals de VFR750 (is mijn mening).

Ik zou eens wat testritjes maken op verschillende motoren om te kijken wat je fijn vindt rijden.

Persoonlijk houd ik wel van 1 cilinders (heb er zelf ook eentje) maar veel vrienden van me vinden het echt k*t en houden liever van een 4 cilinder.
 
Zonder idee van beschikbaar budget en of TS gebruikt of nieuw wil kopen, kunnen we wel blijven roepen...

Onder dat voorbehoud : een HONDA TRANSALP : lichter, comfortabel (ook voor lange berijders) ,onverwoestbaar, zeer wendbaar, geschikt voor alle types van verplaatsing, ABS, nog volop vindbaar.
 
SV650(S/N) zijn inderdaad leuke fietsen en zeker lichtgewicht, ik meen iets van 168kg droog!! (oudere type).
 
Terug
Bovenaan Onderaan