Lichte motorscooter

Ik lees graag mee over jullie advies van het onderwerp.

Ik ben ook op zoek naar een motorscooter qua gewicht zo licht mogelijk, wendbaar, die makkelijk mee kan op de snelweg.
Eentje die weinig onderhoud nodig heeft, zuinige verbruik heeft en redelijke opbergruimte heeft.

Ik rij nu sportief op een nieuwe KTM 1290 GT met veel plezier maar zoek nog iets om relaxed in nette pak te rijden voor woon-werk verkeer.

Ik zoek iets tot maximaal 6500 euro voor recente motorscooter maar minder is altijd goed.

Honda Sh300i vanaf 2016. Imho perfectie. Ziet er uit als een brommer, maar gaat 150 km/h. Heeft in een nette kleur een goed voorkomen. Ik reed er elke dag mee naar kantoor in pak van Amsterdam naar Haarlem. Rijwielgedeelte is heerlijk in balans.
 
Rustig aan met al dat moraal heren, krijg er de kriebels van. Ik rijd gewoon in een pak waarin ik werk met een jas er overheen aan. Overigens rijd ik in de stad gewoon in mijn vrijetijdskleding. De horror.
Ik heb het idee dat dit hetgeen is wat hij er ook mee wil doen.
 
Heeft weinig met moraal te maken Ferry, meer met gezond verstand.
Je rijd op een motorscooter in en rond de stad al gauw wat harder en je wil echt niet meemaken dat je een keer onderuit gaat. Natuurlijk moet je zelf weten of je goede kleding draag. Binnen de (kleine) stad waar ik woon "vergeet" ik ook weleens een motorbroek aan te trekken, motorjas en handschoenen wel altijd. Als het wat sneller gaat is het zeker verstandig beschermende kleding te dragen. Genoeg rauw vlees van "stoere" motorrijders gezien op YouTube.
 
Heb jaren een 200 cc gehad , altijd fijn opgereden.
Ook niet duur in onderhouden heerlijke rij eigenschappen door zn grote wielen.
Lekker mee gaan proef rijden.
 
Heb bijna 3 maanden geleden een nieuwe Kymco People S 150i ABS gekocht. (op basis van ervaringen van vrienden en bekenden met Kymco).
In drie maande tijd heb ik twee keer een periode gehad waarin ik twee weken niet bij de dealer langs hoefde omdat er weer iets los zat/niet werkte.
Veel 'gedoe' van lichtschakelaar die niet tegen regen kan (waardoor het voorlicht uitviel) tot verschillende loszittende en lostrillende bouten/onderdelen).
Kan exemplarisch zijn, maar ondersteuning/reactie van de importeur is helaas ook heel beperkt (ongeveer: 'wij hebben kennisgenomen van uw mail en hier is de digitale versie van het instructieboekje voor uw motor'). Ik zou niet zo snel meer voor Kymco kiezen.
 
Als je toch een goedkope kleine scooter wil zou ik echt voor die sym gaan , betere kwaliteit dan kymco , kymco gebruikt het gy6 blok en sym hun eigen . De koudstart problemen zijn bij de euro4 motoren verholpen . 5jaar garantie of 100.000 km . Dus zou ik eerder daar voor gaan . Ik had pcies de zelfde overweging , zat te denken aan een kymco new like 150 maar las ook teveel over de kwaliteit en het gy6 blok dus daarom de keuze . Hopelijk heb je hier iets aan . Mvg dennis
 
Staat een sym symphony tekoop bij een scooterzaak in Arnhem . Weet niet of het bij jou in de buurt is maar dan kun je miss een test ritje op maken om te kijken of je een 125 überhaupt wat vind
 
Een burgman 650 voor dat geld staat synoniem met veel kilometers. Een burgman 650 en veel kilometers staat synoniem voor mogelijk erg hoge kosten.
Rij zelf een majesty 400 nadat ik ook een 650 heb overwogen
 
Een burgman 650 voor dat geld staat synoniem met veel kilometers. Een burgman 650 en veel kilometers staat synoniem voor mogelijk erg hoge kosten.
Rij zelf een majesty 400 nadat ik ook een 650 heb overwogen
Heb een buurman 650 bj 2016. Bevalt super,maar zoek iets voor erbij. Rij veel ermee,en dat drukt de kosten en kmst op de 650
 
Ik lees graag mee over jullie advies van het onderwerp.

Ik ben ook op zoek naar een motorscooter qua gewicht zo licht mogelijk, wendbaar, die makkelijk mee kan op de snelweg.
Eentje die weinig onderhoud nodig heeft, zuinige verbruik heeft en redelijke opbergruimte heeft.

Ik rij nu sportief op een nieuwe KTM 1290 GT met veel plezier maar zoek nog iets om relaxed in nette pak te rijden voor woon-werk verkeer.

Ik zoek iets tot maximaal 6500 euro voor recente motorscooter maar minder is altijd goed.
Als makkelijk meekunnen op de autoweg voor jou echt belangrijk is in combinatie met wendbaarheid dan kan je denk ik best iets zoeken in de 300-400 klasse.
Honda SH300, Honda Forza 300, Piaggio Beverly 350, Suzuki Burgman 400, Yamaha XMAX 300, ... zoiets.
 
Heb gereden op de SH150; top van max 100-110 met wind mee... heb er wel om gelachen tijdens de proefrit maar zou hem zeker niet als daily-driver gebruiken als je ermee de snelweg op moet.... wel kun je er prima 80km wegen mee rijden maar dan houd het ook op.. heeft dan niet veel over... zou er geen 100 mee op de snelweg willen.. je zit dan ook constant met het gas tegen de stuit aan.. blok hoog in de toeren.. nee dan heeft die éénpitter geen lang leven.... daarom zelf voor de SH300 gegaan en dat gaat goed.. voldoende vermogen. Max 140.. dus ook daar zijn de 130km snelwegen ook niet echt aan besteed, het gaat wel, maar 100 is zeker goed te doen en heeft dan voldoende over.. 120km gaat ook best goed maar richting de 130 meekbaar meer moeite en bij 140 is het gewoon klaar met de 300. Zou geen Piaggio nemen... Italiaanse troep!
 
Heb gereden op de SH150; top van max 100-110 met wind mee... heb er wel om gelachen tijdens de proefrit maar zou hem zeker niet als daily-driver gebruiken als je ermee de snelweg op moet.... wel kun je er prima 80km wegen mee rijden maar dan houd het ook op.. heeft dan niet veel over... zou er geen 100 mee op de snelweg willen.. je zit dan ook constant met het gas tegen de stuit aan.. blok hoog in de toeren.. nee dan heeft die éénpitter geen lang leven.... daarom zelf voor de SH300 gegaan en dat gaat goed.. voldoende vermogen. Max 140.. dus ook daar zijn de 130km snelwegen ook niet echt aan besteed, het gaat wel, maar 100 is zeker goed te doen en heeft dan voldoende over.. 120km gaat ook best goed maar richting de 130 meekbaar meer moeite en bij 140 is het gewoon klaar met de 300. Zou geen Piaggio nemen... Italiaanse troep!
Zijn best wat mensen die het wel doen met een mini motortje, ik heb een pcx 150 en rijd voornamelijk snelweg. Nu woon ik aan de A7 aan de grens en moest eerder naar Meppel om te werken, nu net voorbij Groningen, niet de meest onvriendelijke omgeving om in te rijden dus.
Constant volgas kunnen ze prima hebben, is geen probleem. Dingen draaien ook niet schrikbarende toerentallen, dat scheelt ook.
Wat je zegt over de te halen snelheden is uiteraard helemaal waar maar niet meteen een reden om het niet te doen. Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken. Ik doe het dus wel.
 
Ik ben nu wat verder door jullie advies en kijk nu scooters van 300 - 400 cc met een prijsklasse tot max. 7000 euro.
Maar ik vind onderhoud ook belangrijk zowel qua kosten als frequentie en dat kunnen jullie wel omschrijven.
Om de hoeveel kilometers, interval, moet zo (eventuele nieuwe) scooter naar de dealer.
Voor mijn nieuwe motor had ik 1000 km beurt vanwege inrijden, vervolgens 10.000 of jaarlijkse beurt.

Wat kost (jaarlijks) het onderhoud en wat zijn de verplichte vervangingen daarvan.
Het hoeft niet noodzakelijk een nieuwe te zijn, maar wel eentje die betrouwbaar en weinig onderhoud nodig heeft.
 
Zijn best wat mensen die het wel doen met een mini motortje, ik heb een pcx 150 en rijd voornamelijk snelweg. Nu woon ik aan de A7 aan de grens en moest eerder naar Meppel om te werken, nu net voorbij Groningen, niet de meest onvriendelijke omgeving om in te rijden dus.
Constant volgas kunnen ze prima hebben, is geen probleem. Dingen draaien ook niet schrikbarende toerentallen, dat scheelt ook.
Wat je zegt over de te halen snelheden is uiteraard helemaal waar maar niet meteen een reden om het niet te doen. Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken. Ik doe het dus wel.
Kan inderdaad prima mits je beseft dat je de underdog bent. Op de snelweg zoveel mogelijk rechterbaan houden en een te langzame vrachtauto/caravan alleen inhalen als er ruim voldoende ruimte is. Afstand houden en rechts extra snelheid maken en voor je inhaalt goed checken of de linkerbaan nog steeds vrij is. Als het druk is, gewoon aansluiten achter de vrachtwagens. Je komt vanzelf wel waar je heen wilt, dan doe je er maar een paar minuten extra lang over.
 
Kan inderdaad prima mits je beseft dat je de underdog bent. Op de snelweg zoveel mogelijk rechterbaan houden en een te langzame vrachtauto/caravan alleen inhalen als er ruim voldoende ruimte is. Afstand houden en rechts extra snelheid maken en voor je inhaalt goed checken of de linkerbaan nog steeds vrij is. Als het druk is, gewoon aansluiten achter de vrachtwagens. Je komt vanzelf wel waar je heen wilt, dan doe je er maar een paar minuten extra lang over.
Ik rij zelf een PCX150 en heb totaal geen probleem op de snelweg.
Rij dagelijks een stuk A28 en kom gewoon op het driebaansgedeelte op de linker baan!
Hij loopt zo’n 115 op de teller en haal menig auto in...
De meeste tijd mag je daar 80, maar niemand houd zich er aan.
Voor de rest vd tijd mag je 100, maar juist dan rijden de meesten weer 80...:?
Ik red mij prima met de 150cc...al wordt de volgende wel iets zwaarder.
Het is mijn enige vervoer en ook voor de lol en dan is iets over toch wel lekkerder.
 
Heb nagedacht en overlegd. Ga volgende week een sym symphony st bj 2015 snor halen. Is t niks dan verkopen we hem weer in de zomer. Heb hem voor een zeer nette winterprijs over kunnen nemen. Zit een givi topkoffer en hoger scherm op... . Topic mag gerust open blijven van mij,maar ik ben voorzien.
 
symphony is een fatsoenlijk ding.. zolang er geen helm plicht is en je keurig 25km rijd is een snor een fijn ding..
wij hebben hem weg gedaan i.v.m. de kans op helmplicht.. hebben op de orbit hier in de stad ruim 10.000km probleemloos gereden met dat ding..

zou wel de banden wisselen voor heidenau 4 seizoens als de standaard (als die er nog op zitten) CST (Chinese dingen) banden niet bevallen..
En ik zou even sinterremblokjes monteren.. maakte bij mijn orbit echt een wereld van verschil..
 
Heeft weinig met moraal te maken Ferry, meer met gezond verstand.
Je rijd op een motorscooter in en rond de stad al gauw wat harder en je wil echt niet meemaken dat je een keer onderuit gaat. Natuurlijk moet je zelf weten of je goede kleding draag. Binnen de (kleine) stad waar ik woon "vergeet" ik ook weleens een motorbroek aan te trekken, motorjas en handschoenen wel altijd. Als het wat sneller gaat is het zeker verstandig beschermende kleding te dragen. Genoeg rauw vlees van "stoere" motorrijders gezien op YouTube.

Vroeger... toen wij, stoere motorrijders, nog kwamen afgeven in dit sub-fora op de meisjes op scooters.

Tegenwoordig hoeft dat niet meer, de meisjes doen dat onderling zelf tegenwoordig *D O-)










( rustig, rustig.... just kidding, beetje olie/vuur. Zo, kom maar op met de topicreports de nb een moderator gebruikers aan het pesten is, meisje....)
 
Terug
Bovenaan Onderaan