Lichte paniek Honda Varadero 1000 slaat af

Almer89

Rookie
4 jan 2022
4
11
Goedendag,

Ik ben de eigenaar van een Honda XL 1000 V Varadero uit 2002 met 62.000 km op de teller waar ik met heel veel plezier al ca. 30.000 km op rij. Sinds kort geeft mijn motor helaas wat problemen. De motor heeft af en toe de neiging om af slaan, ik kan dit nog heel even rekken (ca. 200m) door de motor flink wat toeren te laten maken, maar het afslaan is uiteindelijk onvermijdelijk. Dit probleem doet zich voor als ik eventjes in de stad rijd of in de file. Dus veelal bij lagere versnellingen en veel gebruik van de koppeling. De motor hoeft niet persé erg warm te zijn, de ventilator van de radiateur draait nog niet. Als ik mijn motor ca. 15 minuutjes laat afkoelen start die weer gewoon en rijdt weer als een zonnetje. Op de snelweg ondervind ik geen problemen.

Nu heb ik de afgelopen tijd flink wat fora door zitten akkeren, maar kwam dit probleem niet tegen. Ik gebruik de motor voor mijn werk en ben hier erg van afhankelijk, de stress begint lichtelijk op te lopen. Echter had ik tot op heden geen haast met het probleem oplossen aangezien er momenteel weinig files zijn. Totdat vandaag mijn motor midden in een 70 km tunnel zonder vluchtstrook er mee ophield, niet de meest ontspannen plek om stil te staan.

Ik heb na de eerste 2 keer dat het probleem zich voor deed de motor naar de garage gebracht voor een grote beurt, dit bracht helaas alleen geen soelaas. De garage waar ik mijn motor altijd naar toe brengt zegt dat het naar alle waarschijnlijkheid mijn brandstofpomp is. Echter is deze minder dan 2 jaar geleden vervangen.

Welke motor-guru heeft een idee wat het probleem is of kan zijn en wat ik hiervoor dien te vervangen om weer met een veilig gevoel de weg op te kunnen. Ik ben een beginnend sleutelaar.

Groet Almer
 
Je zou de krukas positie sensor (hall pickup sensor) eens na kunnen kijken met een multimeter en föhn of verfstripper.

Aanname van mijn kant: Beginnend sleutelaar en de motor wel wegbrengen voor een oliewissel is meer helemaal nog geen sleutelaar en geen flauw idee hoe je dat aan moet pakken?

Een brandstofpomp kan je ook testen, maar doorgaans merk je een tekort aan brandstof (lees: onvoldoende debiet) bij de hogere toeren en vol gas. Onvoldoende druk zou eerder moeten resulteren in altijd beroerd of niet lopen.

Voor beide testen heb je een werkplaatshandboek nodig om de opgegeven waarden te kennen, brandstof druk meten heb je ook gereedschap voor nodig. Misschien kan je met een werkplaatshandboek beginnen (vaak wel gratis te downloaden, anders sowieso wel te koop).
Dan zoek je op wat het debiet moet zijn over welke tijdsperiode en pak je een maatbeker en stopwatch.
 
Laatst bewerkt:
als je afhankelijk bent van je motor en beginnend sleutelaar bent, moet je misschien toch iets met de tip van de monteur van de garage doen. En als je je daar niet in kunt vinden naar een andere garage.
 
Goedendag,

Ik ben de eigenaar van een Honda XL 1000 V Varadero uit 2002 met 62.000 km op de teller waar ik met heel veel plezier al ca. 30.000 km op rij. Sinds kort geeft mijn motor helaas wat problemen. De motor heeft af en toe de neiging om af slaan, ik kan dit nog heel even rekken (ca. 200m) door de motor flink wat toeren te laten maken, maar het afslaan is uiteindelijk onvermijdelijk. Dit probleem doet zich voor als ik eventjes in de stad rijd of in de file. Dus veelal bij lagere versnellingen en veel gebruik van de koppeling. De motor hoeft niet persé erg warm te zijn, de ventilator van de radiateur draait nog niet. Als ik mijn motor ca. 15 minuutjes laat afkoelen start die weer gewoon en rijdt weer als een zonnetje. Op de snelweg ondervind ik geen problemen.

Nu heb ik de afgelopen tijd flink wat fora door zitten akkeren, maar kwam dit probleem niet tegen. Ik gebruik de motor voor mijn werk en ben hier erg van afhankelijk, de stress begint lichtelijk op te lopen. Echter had ik tot op heden geen haast met het probleem oplossen aangezien er momenteel weinig files zijn. Totdat vandaag mijn motor midden in een 70 km tunnel zonder vluchtstrook er mee ophield, niet de meest ontspannen plek om stil te staan.

Ik heb na de eerste 2 keer dat het probleem zich voor deed de motor naar de garage gebracht voor een grote beurt, dit bracht helaas alleen geen soelaas. De garage waar ik mijn motor altijd naar toe brengt zegt dat het naar alle waarschijnlijkheid mijn brandstofpomp is. Echter is deze minder dan 2 jaar geleden vervangen.

Welke motor-guru heeft een idee wat het probleem is of kan zijn en wat ik hiervoor dien te vervangen om weer met een veilig gevoel de weg op te kunnen. Ik ben een beginnend sleutelaar.

Groet Almer
Misschien heb je hier wat aan,
 
Slaat hij links- of rechtsaf? Geintje.....

Probeer eens een stuk te rijden met de tankdop (gedeeltelijk) open. Het kan ook nog de tankontluchting zijn. Zeker omdat hij het nu ook had terwijl je gewoon in een tunnel reed.

Brandstofpomp zou ook nog kunnen, maar een sensor ligt anders meer voor de hand. Bijvoorbeeld positiesensor, ontstekings pickupsensor.
 
Laatst bewerkt:
Nu gaat bovengenoemd topic over een Injectie Varkendaaro, de motor van TS is hoogstwaarschijnlijk nog een carburateur uitvoering
Ja ik zie het,is inderdaad een carburateur versie,het zou ook de ontsteking pick-up kunnen zijn die niet goed meer werkt,die hebben
ook de neiging om er mee te stoppen als ze warm worden.
 
Bij mij voelde het alsof ik steeds het vlotterbakje van de carburateur leegreed.
Na het nodige gesteggel (lees: weken met van alles aankloten) de bobine vervangen.
Perfect. Iets van de ontsteking dus. :Y
 
Ik heb met een motor gereden met een pick-up probleem,startte prima reed een km of 5 goed,maar bij het stoplicht stopte die er mee,
het was een erg warme dag,tijdje af laten koelen en toen startte hij weer en ben toen terug gereden naar de motorzaak,pick-up
vervangen en het probleem was verholpen.Je zou zodra de motor stopt gelijk moeten kunnen kijken of de bougies nog vonken,
bij een pick-up of een ontsteking probleem zal dat niet zo zijn,bij een brandstofprobleem zouden de bougies nog moeten vonken.
 
Brandstofpomp lijkt me zeker niet.
Die heb ik bij mijn vorige motor tweemaal stuk gehad.
Symptoom juist andersom: stationair en laag in de toeren niets aan de hand, hoog in de toeren hoopjes ellende.

Wanneer je het kunt uitstellen door hem in de toeren te jagen sluit je dit probleem dus uit.
Tankontluchting kun je testen zoals al beschreven. (zou kunnen idd)
 
Symptoom juist andersom: stationair en laag in de toeren niets aan de hand, hoog in de toeren hoopjes ellende.
Dit is dus eigenlijk wel wat TS dus doet. Hij probeert het afslaan te voorkomen door de motor veel toeren te laten maken, waarna deze dus afslaat...Oorzaak of gevolg, ik verdenk evengoed ook de benzinepomp nog. De monteur vd motorzaak kan het weleens bij het rechte eind hebben voor een keertje ;).
 
Mijn ervaring met te weinig brandstoftoevoer is dat je juist op de snelweg met hoger tempo problemen (je kan bijvoorbeeld niet harder als 110 km/h constant rijden) krijgt en in de stad niet. In de stad wordt de motor goed warm en daar kan elektra last van hebben.

Misschien is er wel een matige aftermarket pomp opgekomen en is die ook weer dood aan he gaan, de originele zijn meestal flink aan de prijs.
 
Dit is dus eigenlijk wel wat TS dus doet. Hij probeert het afslaan te voorkomen door de motor veel toeren te laten maken, waarna deze dus afslaat...Oorzaak of gevolg, ik verdenk evengoed ook de benzinepomp nog. De monteur vd motorzaak kan het weleens bij het rechte eind hebben voor een keertje ;).
Het is net hoe je het leest inderdaad.

De mijne wilde echt niet boven de 4000 toeren, bij horten / stoten de motor onder 4000 toeren -> niets aan de hand.
Stationair liep hij ook als een zonnetje.

In deze post heb ik een uitdraai van de motor met de kapotte pomp: Volledig verbod op brandstof voertuigen, OOK MOTOREN
 
Ik ben met mijn africa twin gestrand in Wales met soortgelijke problemen. Nadat de ANWB de motor had gerepatrieerd bleek het een knik in de vacuumslang richting benzinekraan te zijn. Had de hele motortrip al gezeik met wel/niet blijven lopen. Maargoed dat probleem merk je wel binnen een km na wegrijden
 
Ontzettend bedankt voor alle reacties!

Geen verkeerde aanname, had wellicht beter kunnen zeggen zeer beginnend sleutelaar. Ik heb Haynes er op na geslagen en het controleren van mijn krukas sensor lijkt mij inderdaad nog even een paar niveautjes te hoog voor mij.

Verder heb ik zeer veel vertrouwen in de garage, maar ik heb ook geleerd dat soms wat verder vragen geen slecht idee is.

Ik ga zo in ieder geval even een stukje door de stad rijden met mijn tankdop open, mocht het probleem zich voor doen dan ga ik mijn choke uittrekken.

Verder ga ik opzoeken wat er nog meer gesuggereerd is. Naar alle waarschijnlijkheid eindigt de motor wel weer bij de garage, maar ik heb in ieder geval wel al weer een hele hoop meer geleerd over mijn motor. Daarvoor mijn dank. Mooi om te zien hoeveel kennis en passie hier aanwezig is.
 
Gisteren een half uur één straat op en neer gereden in de stad met de tankdop er af. Ook een tijdje stationair laten draaien, even goed warm laten worden. En nul comma nul kuren, te gek. Mijn plan is nu ontluchtingsslang loskoppelen van de tank en hier perslucht op zetten of is dit te kort door de bocht (om maar even motorjargon aan te houden)?
 
Gisteren een half uur één straat op en neer gereden in de stad met de tankdop er af. Ook een tijdje stationair laten draaien, even goed warm laten worden. En nul comma nul kuren, te gek. Mijn plan is nu ontluchtingsslang loskoppelen van de tank en hier perslucht op zetten of is dit te kort door de bocht (om maar even motorjargon aan te houden)?

Nee hoor, dat kan prima. Zowel de kanalen in de tank alsook de slang kun je zo prima doorblazen. Dan merk je ook direct waar de eventuele verstopping zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan