Lichte plofjes bij stationair draaien

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
Beste lezers
Ik heb een 125cc motor met een zelfgemaakt uitlaat ongeveer 1meter lang en een 26 mm carborateur niet goed afgesteld loop iets te arm. Maar ik heb dat als mijn motor stationair draait dat er gelijk lichte plofjes uit de uitlaat komen het is niet luid ik kan het horen heb een open pijp uitlaat maar ik weet niet waardoor dit komt ik heb dit bij 2 verschillende motoren allebij 125cc en weet niet wat dit kan zijn het is niet dat er zo'n plofjes komen als je accelereert en dan gas los laat maar het zijn gewoon lichte plofjes voor het algemeen zou ik dit niet erg vinden maar door die plofjes moet hij op een hoog toerental stationair draaien want anders valt hij uit iedere keer als hij stationair loopt want hij zqkt in toeren door die plofjes waardoor zou dit komen zou het komen door de carborateur die niet goed is afgesteld of heb jullie andere suggesties? Alvast bedankt
 
Klantvriendelijkheid staat hoog in het vaandel op M-F.
Ik zal bovenstaande vraag proberen te vertalen naar een normale tekst:



Beste lezers,

Ik heb een 125cc motor met een zelfgemaakt uitlaat. Deze open pijp-uitlaat is ongeveer 1 meter lang. Op de motor is een 26 mm carburateur gemonteerd, maar deze is niet goed afgesteld, het blok loopt warm.

Als de motor stationair draait komen er zachte plofjes uit de uitlaat.
Ik heb 2 125 cc motoren en dit gebeurd bij beiden.
Het zijn niet zulke plofjes als bij het accelereren en dan gas loslaten.
Wel moet de motor op een hoog toerental stationair draaien anders zakt hij in toeren door die plofjes.



Dit is wat ik van de woordenbrei kan maken.
Benieuwd wat jullie ervan maken.


De enige informatie die je geeft zijn: 125 cc, loopt niet goed, 'open pijp' als uitlaat en niet goed afgestelde carburateur.
Ik denk dat ik weet wat je als eerste zou moeten aanpakken: De open uitlaat en de carburateur.

Ik vraag me af of dit een troll topic is of dat je dit allemaal echt meent.
 
Misschien moet je meer vertellen zodat wij een beter beeld krijgen van dat waar jij aan het sleutelen bent en dan is het ook wat makkelijker om gericht te kijken in plaats van het te moeten beroepen op de basis en de beginselen van de wondere wereld van de techniek van verbrandingsmotoren want er zijn best veel verschillen en daarmee onderling veel verschillende motoren met allemaal hun eigen specifieke eigenschappen dus dat zou het wat makkelijker maken alleen voor zover ik me posts van jou kan herinneren dan zal het en dat is natuurlijk maar een aanname is het vrij aannemelijk dat we er van uit kunnen gaan dat het hier vermoedelijk om een tweetaktmotor gaat dat je ook specifiek zegt dat er een uitlaat van een meter onder hangt doet me vermoeden dat je er een ander bij gezocht hebt en dat het origineel een heel ander ding is dan dat je er zelf onder gefröbeld hebt alleen is dat een assumptie van mijn kant dus daar zou jij dan even uitsluitsel moeten geven wat je kan proberen is de uitlaat voor een deel af te sluiten en daarmee af te zijn van de negatieve gevolgen van een open uitlaat voor een tweetaktmotor aangezien er meestal geen open uitlaten onder een tweetakt hangen mocht dat een verkeerde veronderstelling zijn dan hoor ik dat graag maar bij mijn weten is dat nooit zo en als je dat test prop de pijp niet in een keer dicht maar doe dit geleidelijk met een draaiende motor misschien kun je ons dan naast alle andere informatie of er iets gebeurde tijdens deze test.


”neemt afwachtende houding aan“
 
Hi Jasper,
Ik merk dat je er van wakker ligt, of kon je van de hitte niet slapen vannacht?
Kun je wat meer vertellen over de motorfiets. Wat is het merk en type?
Heb je de originele uitlaat geprobeerd? Wat gebeurt er dan?
Zijn alle aansluiting goed afgedicht, zoals die van de carburateur op het spruitstuk en het spruitstuk op de cylinder?
 
Hi Jasper,
Ik merk dat je er van wakker ligt, of kon je van de hitte niet slapen vannacht?
Kun je wat meer vertellen over de motorfiets. Wat is het merk en type?
Heb je de originele uitlaat geprobeerd? Wat gebeurt er dan?
Zijn alle aansluiting goed afgedicht, zoals die van de carburateur op het spruitstuk en het spruitstuk op de cylinder?
volgens mij een chinees met een pijp gemaakt van kachelleidingen van de doe-het-zelf.
lambretta home made exhaust | Whilst restoring a Lambretta i… | Flickr
 
Je geeft zelf het antwoord al. Carb niet goed afgesteld. Backfire (de plofjes die je hoort) is vaak een gevolg van te arm mengsel. Zeker i.c.m. de open uitlaat.

Kijk een naar de kleur van je bougie. Die is wittig zeker?
 
beste lezers jullie hebben gelijk ik heb niet genoeg verteld om jullie hulp te krijgen nu komt meer informatie. ik heb een chinees 4 takt motorblok deze is merkloos heb ik gekocht op brinkmotoren. deze is pas nieuw en ik wil maken dat hij mooi draait ik heb dus een inlaatspruitstuk gekocht en een 26mm carborateur die staan er op en de motor loopt goed behalve die plofjes de carborateur heeft een grotere sproeier nodig omdat hij te arm loopt. maar ik zou eers willen weten of dit kan komen daardoor. ik heb die motor op een gokar gezet om in mijn wij mee rond te rijden heb zelf een uitlaat gemaakt want er is geen origineele uitlaat. ik heb ook nog een andere motor ook 125 cc 4 takt op ook een soort gelijk voertuig gezet deze loopt te rijk en deze doet hetzelfde die plofjes ik zou willen weten als jullie mij zouden kunnen helpen hiermee want dan kan ik dat probleem voor ze allebij oplossen de bougie is wittig ja.alle dichtingen zijn nieuw behalve van de uitlaat. en ik heb ook al een 18mm carborateur geprobeerd hetzelfde probleem en ook een 22 allebij het zelfde probleem het zijn 2 klepper motoren met een presiese inhoud van 124cc en die 2 takt van vroeger waar ik nog een toppic over gemaakt heb heb ik aan de kant gelegd alles is er aan kappot toen de motor slecht liep is de versnellingsbak ook kappot gegaan daarom heb ik een nieuwe gekocht de klepspeling is al gecontroleerd is in orde inlaat 0,05mm en uitlaat 0,08 mm. als jullie meer willen weten zeg het mij dan zal ik het jullie zeggen als jullie nu al zeggen stel de carborateur eerst af dan doe ik dat. laat het mij weten alstublieft
 
beste lezers jullie hebben gelijk ik heb niet genoeg verteld om jullie hulp te krijgen nu komt meer informatie. ik heb een chinees 4 takt motorblok deze is merkloos heb ik gekocht op brinkmotoren. deze is pas nieuw en ik wil maken dat hij mooi draait ik heb dus een inlaatspruitstuk gekocht en een 26mm carborateur die staan er op en de motor loopt goed behalve die plofjes de carborateur heeft een grotere sproeier nodig omdat hij te arm loopt. maar ik zou eers willen weten of dit kan komen daardoor. ik heb die motor op een gokar gezet om in mijn wij mee rond te rijden heb zelf een uitlaat gemaakt want er is geen origineele uitlaat. ik heb ook nog een andere motor ook 125 cc 4 takt op ook een soort gelijk voertuig gezet deze loopt te rijk en deze doet hetzelfde die plofjes ik zou willen weten als jullie mij zouden kunnen helpen hiermee want dan kan ik dat probleem voor ze allebij oplossen de bougie is wittig ja.alle dichtingen zijn nieuw behalve van de uitlaat. en ik heb ook al een 18mm carborateur geprobeerd hetzelfde probleem en ook een 22 allebij het zelfde probleem het zijn 2 klepper motoren met een presiese inhoud van 124cc en die 2 takt van vroeger waar ik nog een toppic over gemaakt heb heb ik aan de kant gelegd alles is er aan kappot toen de motor slecht liep is de versnellingsbak ook kappot gegaan daarom heb ik een nieuwe gekocht de klepspeling is al gecontroleerd is in orde inlaat 0,05mm en uitlaat 0,08 mm. als jullie meer willen weten zeg het mij dan zal ik het jullie zeggen als jullie nu al zeggen stel de carborateur eerst af dan doe ik dat. laat het mij weten alstublieft

Graag eerst beginnen met enters en meer leestekens, dat leest gewoon fijner.

Verder zou ik eerst je goed verdiepen in hoe je een carburateur af kan stellen, en wat daar allemaal bij helpt.

Qua uitlaat geen idee wat voor steigerpijp er aan hangt, mogelijk voor de omgeving een daadwerkelije uitlaat er aan hangen?

Dan zou ik vervolgens met die carb beginnen, geduld is hier een zeer schone zaak. En fatsoenlijke apparatuur ook.
Want meten is weten.

Kijk ter inspiratie ook of je een 125cc met vergelijkbare slag/compressie etc kan vinden, en kijk wat daar aan carburatie gedaan is.

Als je tijdens een van deze stappen denkt: ik wil rijden, donder dan alles in de kliko en koop iets dat t doet.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt 2 sproeiers waarschijnlijk in de carb. 1 voor het stationair gedeelte. Ong tot 3000 rpm. Normaal zit er stelschroef op waarmee je het mengsel kan regelen.
Dit circuit staat te arm daarom heb je plofjes.
Je 2e cirquit word bewerkt met de gasschuif.
Daar zou de sproeier te groot kunnen zijn.
Ik zou warmdraaien en testen met een nieuwe bougie of die wit uitslaat bij alleen stationair draaien. Dan weet je wat meer.
Wel eerst een uitlaat regelen die min of meer uitlaat is. Motoren vereisen een zekere tegendruk en dat ding geef ik geen 5 cent voor.

* toevoeging: Het kan ook zijn dat de ontsteking verkeerd staat al word dat gewoonlijk geregeld met de cdi al kan met een blanco blok zon beetje alles mogelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Maak eens foto's! Van je zelfgebeunde "uitlaat", van het hele ding, van de kleur van de bougies, dat soort dingen.

En zoals gezegd: Maak er eens een verhaal van ipv een grote woordenbrei. Leestekens, hoofdletters, dat soort dingen.
 
Hij heeft nu op zijn minst 3 motoren/motorblokken die geen van allen functioneren zoals het hoort.

Volgens mij blijft hij t goedkoopst van het goedkoopst kopen, nieuw of gebruikt, zonder echt technische kennis te hebben en krijgt ie t spul nooit op de weg.
 
Je geeft zelf het antwoord al. Carb niet goed afgesteld. Backfire (de plofjes die je hoort) is vaak een gevolg van te arm mengsel. Zeker i.c.m. de open uitlaat.

Kijk een naar de kleur van je bougie. Die is wittig zeker?
Graag eerst beginnen met enters en meer leestekens, dat leest gewoon fijner.

Verder zou ik eerst je goed verdiepen in hoe je een carburateur af kan stellen, en wat daar allemaal bij helpt.

Qua uitlaat geen idee wat voor steigerpijp er aan hangt, mogelijk voor de omgeving een daadwerkelije uitlaat er aan hangen?

Dan zou ik vervolgens met die carb beginnen, geduld is hier een zeer schone zaak. En fatsoenlijke apparatuur ook.
Want meten is weten.

Kijk ter inspiratie ook of je een 125cc met vergelijkbare slag/compressie etc kan vinden, en kijk wat daar aan carburatie gedaan is.

Als je tijdens een van deze stappen denkt: ik wil rijden, donder dan alles in de kliko en koop iets dat t doet.
Beste
Ik heb mij nu even verdiept in de afstelling van de carborateur. Nu na even stationair draaien ongeveer 2 uur is alles onder de Electro dat wit is nu mooi bruin maar hij blijft dit geluid maken. Ik zag al andere mensen die hun motor zelf zonder uitlaat lieten draaien an dat deze dat geluid niet maakt. Maar met of zonder uitlaat het is hetzelfde het komt uit de motor maar ik weet niet wat het is.
 
Nu zou je denken dat Jasper zich gaat aanpassen
MeanBlueMan geeft dat toch in post #2 duidelijk aan.
Willem K in post#3 gaat dan effe verder met deze woorden-wirwar.
Veel text, maar niemand begrijpt er iets van! (of wil niet de moeite nemen om 't te gaan begrijpen)

Zowel de post#1 als later post#9 zijn volledig onleesbaar. (ja-ja, ook post#3)
Bij zin nr2 in de post#1 :? haak ik al af. Dan kom je nl in een woordenbrij waar (voor mij) niets van te maken is.
Ik ben maar een simpele ziel en kan mij later in de avond niet meer voldoende motiveren om het TOCH te kunnen begrijpen.

Dus of ik nu weet waar dit topic over gaat? Vlgs mij iets met plofjes?? Pfffffff, ik haak af!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan