Lichte ratel in z'n vrij

dribbel79

Die hard MF'er
25 jan 2006
286
15
Rhenen
Als ik stilsta en mijn CBR loopt fatsoenlijk stationair, hoor ik een hele lichte ratel in 't blok (voor m'n gevoel in 't blok).

Als ik de koppeling inknijp, verdwijnt dit weer.
Wie weet wat het kan zijn??

Nokkenaskettingspanner ofzo? Heb er dus de ballen verstand van hè? Maar dat blijkt wel weer...

Bij voorbaat dank

Bijlage: seebeeer.JPG
 
Via het internet is dat moeilijk te bepalen

Maar aangezien de "ratel" verdwijnt bij het inknijpen van de koppeling ga ik er van uit dat het je koppelingsplaten zijn die wat geluid produceren.
Is verder niets om je zorgen over te maken.

Maar wil je het echt zeker weten. Laat dan een monteur er even naar luisteren. Hij kan het dan beter beoordelen.
 
welkom bij honda :)

ik heb zelf nog nooit een niet ratelende honda gehoord :]
Yip, gezien de beschrijving (bij stationair en verdwijnt als je de koppeling intrekt) is het waarschijnlijk veroorzaakt door een ingeslagen koppelingskorf. Mijn Africa Twin deed dat ook, heb het ding vervangen (was nogal een klus) en 20.000 later was het weer terug ;)
Echt ernstig is het meestal niet, hoewel als het echt erg wordt kan het gebeuren dat de platen kunnen gaan "haken" in de korf en vervolgens doorslippen, vooral merkbaar bij snel accelereren in lage versnellingen: Het lijkt dan alsof de platen versleten zijn maar dat hoeft dus niet het geval te zijn. Maar zolang alles goed functioneert, oordoppen in en doorrijden :+

Wat soms een beetje helpt is andere olie (maar ga niet met viscositeiten experimenteren die veel afwijken van de voorgeschreven waarde, dus niet 20W50 er in gooien ipv 10W40, ook al zou het rammelen minder worden), en ook het staionair een haartje hoger of lager zetten kan schelen: Het kan net zijn dat je huidige instelling precies op de "opslinger frequentie" van de rammel zit.
 
Laatst bewerkt:
'T kan ook komen vanaf de primaire-ketting,... 8-)

En daar kun je dus gewoon niets aan doen, en dat kan ook geen kwaad.
Meestal is dat een kwestie van puur fijnafstelling van kleppen en carburateurs, zodat de motor een optimale 'loop' bereikt, dan is veelal ook het 'tikkeren' ook verdwenen.
Ik heb ditzelfde bij m'n oude kawa gehad,...blok open geweest om te zien waar iets los zat¿!,...koppelingskorf was OK,...bleek het dus de primaire-ketting te zijn, waarvan het tandwiel dus gekoppeld is op de as waarop ook de koppeling zit.
In die 'verbinding' bevinden zich ( bij mijn motor was dat dus ..) dempingsrubbers, en die waren ook versleten of kunnen zodanig hard worden dat er geen demping meer is.

( bij deze kawa heel veel werk...)


Maar als het bij jouw motor dus de koppelingskorf zou kunnen zijn, is dat iig een stuk makkelijker controleren/op te meten/ te bewerken( of)vervangen...


suc6
 
Terug
Bovenaan Onderaan