Lichte "tik" of trilling aanremmen Suzuki K4

Falierke

MF veteraan
1 aug 2006
2.301
192
Vlijmen
Waarde mede MF'ers,

Voordat ik deze post wilde plaatsen heb ik natuurlijk de zoekfunctie uitvoerig gebruikt O-) . Daar heb ik verschillende posts gevonden die hetzelfde probleem omschrijven, echter in geen van de posts zie ik een duidelijk oplossing. Hierbij mij "verhaal":

Ik ben in het trotse en uiterst tevreden bezit van een Suzuki gsxr 600 K4. Hij loopt en stuurt perfect *O* , echter bij het aanremmen voel ik aan de voorkant van de machine een lichte trilling cq "tikken".
In voorgaande posts werden diverse oorzaken opgegeven, uiteenlopend van remschijven tot vering. Ook stond er in een post een vermelding dat het "een bekend probleem was van de Suzuki K4, en ook op de 750 voorkwam".
Voordat ik mogelijk een godsvermogen uit ga geven aan nieuwe onderdelen om het probleem te verhelpen zou ik mede K4 eigenaren (of oud eigenaren) willen vragen of ze dit probleem herkennen, en zo ja hoe het eventueel te verhelpen is.

Ik heb inmiddels de vering op de standaarden waarden gezet door Suzuki opgegeven. Het lijkt op dit moment op lagere snelheden niet voor te komen, boven de +/- 80 komt het naar voren, maar dit is even onder voorbehoud.

Groeten "Falierke"
 
Hee Mac D, jij was inderdaad een van de personen die veel had gepost over dit probleem :W
Is er een makkelijke manier om te controleren of ze krom zijn? voorkant omhoog en het viel draaien. kan je het dan met het oog zien?

P.s. mijn technische kennis is van het niveau "puch maxi tijdperk" '(
 
Tikken -> blijft misschien 1 van de remzuigers hangen waardoor een blok schuin tegen de schijf wordt gedrukt en in de gaten hapt? Die van mij trilt nu ook wat meer nu de remblokken haast op zijn, kijk daar 's naar.
 
Volgens mij kan je dit alleen maar merken als het gaat trillen bij het aanremmen. Mischien bij een rare slijtage vorm op je schijven. Volgens mij staat de gsxr ook niet bekend als de motor met de beste remmen vergeleken met de andere SS. Succes. ps. Remschijven zijn duur;)
 
Hee Mac D, jij was inderdaad een van de personen die veel had gepost over dit probleem :W
Is er een makkelijke manier om te controleren of ze krom zijn? voorkant omhoog en het viel draaien. kan je het dan met het oog zien?

P.s. mijn technische kennis is van het niveau "puch maxi tijdperk" '(

Het is niet op het oog te zien of ze krom zijn :N
Het hoeft maar een hele kleine afwijking te zijn en je hebt al trillingen in je stuur

Het is echt alleen rijden te voelen :Y

Probleem is dat je remblokjes altijd wat aanlopen ,ook bij de GSX-Ren of beter gezegd zeker bij een GSX-R
dus het voorwiel van de grond tillen en het wiel ronddraaien ga je niks van merken of zien
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat nieuwe schijven rond de 225 euri de stuk zijn ;( . Heb zojuist een service manual van het internet getrokken. Ik zal dit weekend eens naar de staat van de remblokken kijken.
Meer feedback blijft natuurlijk welkom!
 
Als je de schijven vervangt kan je het best ook de remblokken vervangen :Y

Omdat deze zijn ingesleten op de kromme schijf of schijven zullen ze ook niet al te best meer zijn :N

Tip:
Kijk op Marktplaats voor wave-disks van bv Braking of Galver :Y
Heb ik toen ook gedaan en eronder gezet :9
 
Ik heb even rondgekeken op internet, heeft iemand ervaring met het laten "richten" van remschijven. Zie daar een prijs van 37.50 per schijf. Dat zou de kosten natuurlijk erg drukken
 
Richten weet ik niet?

Ze kunnen hem natuurlijk wel afdraaien word hij inderdaad wel weer recht maar hij word en natuurlijk niet dikker van.
Dit word wel vaker gedaan bij auto's maar bij motoren weet ik zo niet.
Je zou dan evegoed nog nieuwe remblokken moeten kopen.

Weet dat het altijd moeilijk blijft maar je heb een knappe motor en dit zijn dingen waar je toch niet op moet bezuinigen ;)
 
In voorgaande posts werden diverse oorzaken opgegeven, uiteenlopend van remschijven tot vering. Ook stond er in een post een vermelding dat het "een bekend probleem was van de Suzuki K4, en ook op de 750 voorkwam".

K6 en K8 modellen kunnen die problemen ook krijgen, remschijf, vering etc...

Zet je motor op een paddock, pak een potlood en hou deze tegen de rand van de velg en draai het wiel rond, merk je snel genoeg of de remschijf krom is ;) .
 
Laatst bewerkt:
Ik zal vandaag of morgen de remblokken eens controleren. Dat is iets wat ik zelf wel kan :Y . Mocht ik niets bijzonders vinden dan zal ik eens een bezoekje brengen aan de lokale dealert. Mochten remschijven toch het probleem zijn dan zal ik daar zeker niet op gaan besparen. Wil niet besparen op mijn voorrem en dan ergens in een berm belanden _O- .
Word vervolgd......
 
Bij mij werd het trillen veroorzaakt door een totaal versleten voorband. (SC-2 opgereden totdat ie profielloos was |( ) Het karkas is dan niet meer stijf genoeg en gaat teveel vervormen tijdens het remmen. Bandje vervangen en probleem was opgelost.

Die tik kan verschillende oorzaken hebben:
- kromme schijf
- vervuilde remcylinders
- speling op remcylinders
- loszittende remklauw
- speling op balhoofd
- speling van remblok in houder
 
De voorband staat volgend jaar op de nominatie om vervangen te worden. Hij profiel begint minder te worden, maar ik neem aan dat daar het probleem niet in zin. Ik zal de remblokken/klauwen vanavond eens nakijken.
Ik heb echt dat het de schijven niet zijn ;( . Ik lees trouwens op een ander forum, dat als het de schijven zijn, je dit in je remhendel en ook bij lagere snelheden zou voelen, klopt dit?
Remmen onder +/- 80 km p/u gaat namelijk goed :? , en ik voel ik geen trillingen in de remhendel.
 
Gisteren de remmen proberen van de machine proberen af te halen maar ze zitten muurvast, krijg ze met mijn inbussleuteltje met geen mogelijkheid los :( . Ik zal dit weekend eens langs de dealer rijden, kijken wat die van het probleem zegt. Word vervolgd.
 
Dit weekend met een momentsleutel toch de klauwen kunnen demonteren (veel kracht valt er op een imbussleuteltje natuurlijk niet te zetten |( ). Remblokken waren op zijn zachtst gezegd tot op het bot versleten. Nog even langs de dealer gereden maar deze hadden ze helaas niet op voorraad. Dinsdag even nieuwe blokken halen en hopen dat dit de oorzaak van het probleem is.
 
Had ik eerder deze week eindelijk de blokken, wil ik het boeltje weer losschroeven, breekt een onderdeel van mijn momentsleutel af (Goedkope rommel :( ). Deze even een nieuwe moment sleutel gekocht en het boeltje gemonteerd. Test ritje verliep enigzins verassend. Bij het aanremmen moest ik ongeveer 3x pompen voordat de rem echt aangrijpt. De eerste keer kan ik elke keer met gemaak de hendel helemaal tegen het stuur trekken en heb ik zeg maar 30 % remkracht, de 2de keer gaat het al wat beter met zeg maar 70% remkracht en na de 3de keer 100% remkracht. Echter als ik dan weer een stukje gereden heb, komen we weer terug bij stap 1 '( .
Ik zie ook dat mijn remvloeistof zo'n beetje compleet op is. Heeft nergens gelekt of zo, maar lijkt spoorloos verdwenen B| .
Zojuist op internet even een "remontluchter" en wat vloeistof gekocht. Deze verwacht hoop ik nog voor in het weekend te ontvangen. Volgende week een weekje vakantie. Als mijn remmen weer naar behoren werken durf ik het pas op "hogere" snelheden te testen waar ik probleem 1 dus had. Word vervolgd
 
Terug
Bovenaan Onderaan