Lichte "tik" of trilling aanremmen Suzuki K4

Falierke

MF veteraan
1 aug 2006
2.301
192
Vlijmen
Waarde mede MF'ers,

Voordat ik deze post wilde plaatsen heb ik natuurlijk de zoekfunctie uitvoerig gebruikt O-) . Daar heb ik verschillende posts gevonden die hetzelfde probleem omschrijven, echter in geen van de posts zie ik een duidelijk oplossing. Hierbij mij "verhaal":

Ik ben in het trotse en uiterst tevreden bezit van een Suzuki gsxr 600 K4. Hij loopt en stuurt perfect *O* , echter bij het aanremmen voel ik aan de voorkant van de machine een lichte trilling cq "tikken".
In voorgaande posts werden diverse oorzaken opgegeven, uiteenlopend van remschijven tot vering. Ook stond er in een post een vermelding dat het "een bekend probleem was van de Suzuki K4, en ook op de 750 voorkwam".
Voordat ik mogelijk een godsvermogen uit ga geven aan nieuwe onderdelen om het probleem te verhelpen zou ik mede K4 eigenaren (of oud eigenaren) willen vragen of ze dit probleem herkennen, en zo ja hoe het eventueel te verhelpen is.

Ik heb inmiddels de vering op de standaarden waarden gezet door Suzuki opgegeven. Het lijkt op dit moment op lagere snelheden niet voor te komen, boven de +/- 80 komt het naar voren, maar dit is even onder voorbehoud.

Groeten "Falierke"
 
Vriend van me had soorgelijke klachten met z'n 750 k4 naar Motoport geweest bleek een terugroep actie van Suzuki voor te zijn :Y . Dus is alles ! gratis ! vervangen , dus blokken en schijven ! *O* Dit is geen lul verhaal was er namelijk zelf bij. Nogmaals dit was voor een 750 hoeft dus niet perse voor de 600 ook te gelden :X .
 
@Rijmend_Paard: Het zit tot nu toe inderdaad niet mee, maar dat is ook een beetje mijn eigen schuld. Ben namelijk geen kluswonder, maar iets simpels als remblokken vervangen wilde ik een keer zelf proberen (want immers dat kon ik op mijn puchje ook :P ).
We komen er wel. Even de juiste spullen nodig :$ . Wat betreft de remvloeistof. Ik meen dat dat er nog voldoende in zat maar weet het niet zeker. Ik zag dat de vloeistof achter ook leeg was en daar ben ik niet eens aangeweest, dus het is zowiezo raadzaam even bij te vullen

@Speedfreak: Ik ben inderdaad niet de enige met deze symptomen. Op dit forum en gixxer.com zie ik veel soortgelijke symptomen. Het lastige is dat dit veel oorzaken zou kunnen hebben. Remblokken waren echt aanvernieuwing toe, dus dat proberen we eerst even. Weet je toevallig nog welke motoport dat was?
 
Laatst bewerkt:
Op een puchie heb ik het ook geleerd :)
Ik gebruik nu mijn motor om het verder te leren :)

Een werkplaatshandboek is wel heel erg handig om te hebben. Hierin staat precies hoe je dingen moet doen! Ik heb er 1 van Haynes, bevalt zeer goed!
En anders is er ook een hoop op internet te vinden. En als ik echt zoiets heb van, nee dit gaat mij niet lukken dan ga ik naar een garage.

Maar hoe staat het er inmiddels voor?
 
Inmiddels ben ik terug van een midweekje Volendam *O* . De bestelde spulletjes liggen op het postkantoor, die ga ik zodadelijk ophalen. Dan kan ik de remmen gaan ontluchten en de remvloeistof vullen. Even kijken of de problemen dan verholpen zijn.
Een werkplaatshandboek heb ik al van internet kunnen downloaden. Erg handig!.

Groeten
 
spulletjes binnen, heb geprobeerd te ontluchten maar het wil maar niet lukken ;( . Heb nu helemaal geen remdruk meer :( . even gezocht op het forum en het schijnt wel eens te willen helpen om de remhendel met een tywrapje vast te zetten. Dit zullen we maar eens gaan proberen, anders snel naar de dealert. Weer geleerd dat het beter is om een paar centjes te betalen dan zelf te gaan zitten prutsen _O-
 
tywrapje heeft dus niet geholpen. Lees op dit forum diverse verhalen over een injectiespuit bij de apotheek halen en zo de vloeistof erin/eruit halen. Heeft iemand hier ervaring mee? De ene beweert namelijk dat de vloeistof bij de nippel eruit gezogen moet worden en de andere meld dat de vloeistof er juist ingespoten moet worden.

P.s. Vast een afspraak bij de dealert gemaakt voor vrijdag mocht het niet lukken :-)
 
Nah, heb wel eens met een injectiespuit op de klauwen m'n remsysteem gevult en toen zat er alsnog lucht in. Heb diezelfde spuit toen wel gebruikt om weer te zuigen zodat ik niet hoefde te pompen.

Voor jou dus gewoon 10x-keer pompen, remhendel ingedrukt houden en heel kort je ontluchtingsnippel open-dicht. Dat blijven herhalen.

Ik doe er normaal een doorzichtig slangetje op van zo'n 20cm lang die ik in een bierflesje laat hangen. Als je dan elke keer de nippel open en dicht draaid zie je wanneer er wel/niet nog belletjes in zitten.

Je kan ook nog boven bij je banjo proberen te ontluchten, dus ook pompen en vasthouden en dan voorzichtig losdraaien tot de druk er wat af gaat en er remvloeistof komt. Als je dan op den duur wat druk hebt dan kan je vannacht nog even de hendel vastzetten met een tywrap en met wat geluk komt de rest er dan ook uit.
 
@Rijmend_Paard: Het zit tot nu toe inderdaad niet mee, maar dat is ook een beetje mijn eigen schuld. Ben namelijk geen kluswonder, maar iets simpels als remblokken vervangen wilde ik een keer zelf proberen (want immers dat kon ik op mijn puchje ook :P ).
We komen er wel. Even de juiste spullen nodig :$ . Wat betreft de remvloeistof. Ik meen dat dat er nog voldoende in zat maar weet het niet zeker. Ik zag dat de vloeistof achter ook leeg was en daar ben ik niet eens aangeweest, dus het is zowiezo raadzaam even bij te vullen

@Speedfreak: Ik ben inderdaad niet de enige met deze symptomen. Op dit forum en gixxer.com zie ik veel soortgelijke symptomen. Het lastige is dat dit veel oorzaken zou kunnen hebben. Remblokken waren echt aanvernieuwing toe, dus dat proberen we eerst even. Weet je toevallig nog welke motoport dat was?

Je remsysteem is een gesloten onderdeel. Dus als het laag staat zijn je remblokken op of er zit een lek. Als je remblokken op waren zal bij het plaatsen van nieuwe remblokken het niveau weer op zijn originele hoogte komen. Gooi jij er nu dus remolie bij zit er straks veel te veel in.
 
*O* *O* *O* . Probleem is verholpen. Motor is toch maar overhandigd aan de dealert vandaag. Deze heeft de druk weer op de remmen gekregen. Even een proefritje gemaakt en waarempel....De trilling is verdwenen. De beste dealer wist me ook te melden dat de bandenspanning voor 0,7 bar te laag was |( . Heb de motor pas sinds kort, maar zal dit toch is vaker gaan controleren _O- .

Iedereen bedankt voor de nuttige feedback!!

Groeten uit het zuiden.

Falierke
 
Terug
Bovenaan Onderaan