Lichte trilling rond 80km/u

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
Liet vandaag bij een snelheid van rond de 90 het stuur eventjes los om te zien of de motor ook naar links of rechts wegtrok en of er ook ergens een trillinkje zat.

Er was idd een trillinkje, maar tijdens normaal rijden (bijna) niet voelbaar. Het was me iig niet eerder opgevallen. Het stuur begint bij een snelheid van ca 83km/u licht te trillen, is net onder de 80km/u op zijn sterkst (stuuruitslag maximaal 1,5 cm) en houd dan abrubt weer op.

Ik heb het merdere malen herhaald op ander asfalt (waaronder ook ZOAB) en het trad bij alle soorten op dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Nu heb ik meerdere oorzaken kunnen bedenken:

(Sjaap gaan we weer :P )
[*]Kromme remschijf/remschijven

Denk het niet, want dan zou ie toch altijd licht blijven trillen??? Tijdens het remmen is tie snaarstrak. Geen trillinkje te voelen

[*]Trilling in het blok die op een of andere manier versterkt/doorgegeven wordt

Dan zou ik toch een trilling door de hele motor moeten voelen?? (ben overigens vergeten om het in meerdere versnellingen te proberen om te zien of het aan toerental verbonden was/is |( )

[*]Verkeerde bandendruk te hoog/te laag??

BT-020 druk voor koud ---> 2.3 bar

[*]iets anders waar ik niet aan gedacht heb...

:? :? :?

Het is geen vervelende trilling ofzo hoor. En hij is ook niet zodanig dat ie gevaarlijk is (tenminste onder normale omstandigheden met minimaal 1 hand aan het stuur) Sterker nog, ik voel hem amper....

Wat kan dit zijn???
 
Laatst bewerkt:
Shimmy-effect zeer waarschijnlijk. Is niks ernstigs.

Wat is dat :?

Zodra het stuur wordt losgelaten bij een snelheid van 70-80 km/h, begint het stuur te klapperen.
Dit hangt voornamelijk af van de bouw van het frame. Verder wordt dit versterkt door het gebruik van een (top)koffer, omdat de druk op het voorwiel wordt verminderd.
Maar door de juiste bandenkeuze, kun je dit effect minimaliseren.
De banden zijn enorm van invloed op het weg- en rijgedrag van de motor.
Nieuwe banden met veel profiel geven geen tot nauwelijks shimmy.
Zodra de banden tegen het eind lopen, neemt de shimmy toe.

De Divs bv zijn er erg gevoelig voor iig!!!

Maar goed: je wordt geacht met twee handen aan het stuur te rijden ;) })
 
Resonantie:
Frame komt in de eigenfrequentie terecht, waardoor ie begint te trillen ofzo :?
IIG: trillingen die tijdens het rijden elkaar tegenwerken, komen rond de 80km/h elkaar meewerken waardoor die trilling voelbaar is.
(Denk ik :P )
 
Bandenspanning, banden goed uit laten balanceren, band versleten, balhoofd niet goed afgesteld??

Bandenspanning: zal wat gaan experimenteren. Verhoog hem wel met een (paar) tiende bar

Balanceren: zitten meer dan genoeg gewichies op dus denk dat dat wel goed zit

Balhoofd: geen flauw idee wat je hiermee bedoeld (weet wel wat balhoofd is 8-) )
 
Laatst bewerkt:
jji hebt het over veel gewichtjes in je wielen. maar zijn recentelijk jou banden verwisseld maar is er niets aan die magneetjes gedaan ( onbewust mischien ) dan zou ik ermee terug gaan want als je een band verwisseld moeten die magneetjes allemaal verwisseld worden en opnieuw geplaatst ( meestal andere gewichtjes en op andere plaatsen )
 
jji hebt het over veel gewichtjes in je wielen. maar zijn recentelijk jou banden verwisseld maar is er niets aan die magneetjes gedaan ( onbewust mischien ) dan zou ik ermee terug gaan want als je een band verwisseld moeten die magneetjes allemaal verwisseld worden en opnieuw geplaatst ( meestal andere gewichtjes en op andere plaatsen )

Zijn toch geen magneetjes? lijkt me niks 300 rijden en vertrouwen op het magnetisch veld.

Verder heb je dan ook dat ie rechtdoorblijft gaan en dan bij het trillen iets gaat trekken naar links of rechts?
Heb ik wel en licht bij mij denk aan balhoofdlager en vierkante achterband.
 
Op woensdag 29 mei 2002 20:08 schreef Martin-S het volgende:Balhoofd: geen flauw idee wat je hiermee bedoeld (weet wel wat balhoofd is 8-) )

Als je balhoofd te strak staat afgesteld kan het stuur niet helemaal lekker draaien. Kun je testen door de motor op de middenbok te zetten en te kijken of het stuur soepel naar een kant valt.

Te los is ook niet goed: laat de motor nog even op de middenbok staan en pak de voorvrokpoten vast. Als je ze kunt voelen bewergen is je balhoofd te los afgesteld.

Snappuhetnu? :+
 
Als je balhoofd te strak staat afgesteld kan het stuur niet helemaal lekker draaien. Kun je testen door de motor op de middenbok te zetten en te kijken of het stuur soepel naar een kant valt.

Te los is ook niet goed: laat de motor nog even op de middenbok staan en pak de voorvrokpoten vast. Als je ze kunt voelen bewergen is je balhoofd te los afgesteld.

Snappuhetnu? :+

en als je geen middebok hebt?
 
Spoorvorming ??
chameleon.gif




:+
 
Shimmy-effect zeer waarschijnlijk. Is niks ernstigs.

Wat is dat :?

Zodra het stuur wordt losgelaten bij een snelheid van 70-80 km/h, begint het stuur te klapperen.
Dit hangt voornamelijk af van de bouw van het frame. Verder wordt dit versterkt door het gebruik van een (top)koffer, omdat de druk op het voorwiel wordt verminderd.
Maar door de juiste bandenkeuze, kun je dit effect minimaliseren.
De banden zijn enorm van invloed op het weg- en rijgedrag van de motor.
Nieuwe banden met veel profiel geven geen tot nauwelijks shimmy.
Zodra de banden tegen het eind lopen, neemt de shimmy toe.

De Divs bv zijn er erg gevoelig voor iig!!!

Maar goed: je wordt geacht met twee handen aan het stuur te rijden ;) })

idd. Had ik vroeger geen last van maar nu de voorband aardig kaal begint te worden gaat het automatisch bij het loslaten van het stuur.

Als ik 90 rij en laat het stuur los begint deze rustig te schommelen. Dit gaat over in heen en weer slaan totdat de voorband "iepiepiep"-geluidjes gaat maken en streepjes achterlaat.
(GS550 zonder bagage en alleen ik, 85kg, er op)

Stuurdemper heb ik nog liggen maar ik zal maar een nieuwe band aanschaffen, lijkt me beter :+ .
 
Heb vanmorgen weer even geprobeerd of het bij meerdere versnellingen zo was (andere toerentallen, zelfde snelheid) ook toen trad de trilling op. De motor trekt echter niet naar links of rechts weg....

Ik heb de motor net een maand.....daar zullen ze toch wel aan gedacht hebben om het wiel goed te balanceren??? De banden die er om zitten waren splintertje nieuw.....
 
OK, wat kost een BT-010 en is het verstandig (in het geval van vervanging) om twee verschillende banden te hebben???

Heb nu zowel voor als achter BT-020 dan één van de twee BT-010. En krijg je eventueel nog inruil ofzo...die banden hebben amper 3000km gehad....beetje zonde van het geld dan. maar ja, veligheid he.... :} :+
 
Heb vanmorgen weer even geprobeerd of het bij meerdere versnellingen zo was (andere toerentallen, zelfde snelheid) ook toen trad de trilling op. De motor trekt echter niet naar links of rechts weg....

Ik heb de motor net een maand.....daar zullen ze toch wel aan gedacht hebben om het wiel goed te balanceren??? De banden die er om zitten waren splintertje nieuw.....

Nee... ze gaan heus niet van elke motor die ze verkopen de wielen opnieuw balanceren... Als er nieuwe banden opgekomen zijn, ja dan natuurlijk wel.

Maar,
Als de vorige eigenaar nou een of andere lompe kerel was die het lukt om banden zonder dat geinige machientje van de velg af te krijgen en er weer op, dan kan het zijn dat ze op dat moment niet gebalanceerd zijn. Kan ook zijn dat ze alleen statisch (dus gewoon tussen 2 blokjes stilhangend en kijken of er een "zware plek" in de balans zit) gebalanceerd hebben. Dit is natuurlijk niet zo nauwkeurig als dynamisch balanceren (dat ding waarmee ze je wiel ff heel hard ronddraaien en dat apparaat dan af en toe PIEP zegt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan