'Lichten aan' ook voor auto's verplicht

Coyote_S4

MF'er
5 sep 2003
137
0
Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=G5I12Q358

Er komt dan toch een Europese regel die verplicht dat auto's tijdens de dag met licht aan rijden.
Commissaris Jacques Barrot van Transport kondigde gisteren aan dat hij een voorstel van reglement zal indienen dat auto's verplicht om ook tijdens de dag met de kruislichten aan te rijden.

Het voorstel ligt nog ter studie en er wordt ook overleg over gepleegd met de sector van de auto-industrie.

Barrot preciseerde dat daarbij wordt gedacht aan het verplicht uitrusten van nieuwe voertuigen met specifieke lampen die bovendien minder energie verbruiken. Het is de bedoeling dat er geen extra brandstofverbruik uit voortvloeit.

Nu al is het rijden met lichten in sommige EU-lidstaten (Zweden onder meer) verplicht. De auto's zijn trouwens zodanig gebouwd dat de lichten automatisch aanslaan bij het starten van de motor.

Volgens Barrot staat het vast dat rijden met lichten aan de zichtbaarheid verbetert en het aantal verkeersongevallen doet dalen.

Onder meer motorrijders betwisten dat.

Zij moeten al langer met brandend licht rijden, maar vrezen dat het effect daarvan zal verdwijnen als de verplichting ook voor auto's zal gelden.
 
Onder meer motorrijders betwisten dat.

Zij moeten al langer met brandend licht rijden, maar vrezen dat het effect daarvan zal verdwijnen als de verplichting ook voor auto's zal gelden.

Persoonlijk vind ik het verdwijnen van het effect onzin, tenslotte rijdt nu ook bijna iedereen met lichten aan. Die paar procenten die er bij zouden komen, laten het lichteffect van motorrijders echt niet meer verdwijnen dan nu het geval is! Denk ik dan ;)
 
Zij moeten al langer met brandend licht rijden, maar vrezen dat het effect daarvan zal verdwijnen als de verplichting ook voor auto's zal gelden.


Die snap ik niet helemaal? Waarom zou het effect daarvan verdwijnen?
Lichten aan is lichten aan, je valt beter op.. toch?
 
die regel had gister al ingevoerd moeten worden....
:N :N :N


http://www.mag-nl.org/verkeer/verlichting.htm :X :X :X

licht1.jpg

licht2.jpg


We "moeten" niet voor niks al andere opvallendere verlichting voeren, als gele of oranjige koplampen (philips MotoVision :} ) |( |(
 
Ik rij zelf met koekblik al jaaaaaaaaaaren overdag met licht aan.
Koekblikken MET lichten vallen veel eerder op dan deze zonder, ook als motorrijder.
Het principe van "eerst zelf tijdig tegenliggers zien" en pas daarna "gezien worden" is mijns inziens de beste methode. Dus alle auto's lichten aan, dan kunnen we ze op tijd zien aankomen en daarop anticiperen, en das beter dan wachten tot wij als motorrijder gezien worden ...
 
Ongelovelijk... waarom moeten in godsnaam overal regeltjes voor in het leven worden geroepen :r :r :r :r



:r EU :r
 

Deze foto's laten een bijzondere situatie zien, die ik zelf nog nooit heb gezien :)
De enige keer dat het er op leek in mijn achterspiegel, was de motor zeer duidelijk te zien, omdat de koekbliklampen lager waren dan die van de motor. Ze hebben bij de MAG hun best gedaan om een koekblik te vinden, waarbij deze situatie op beeld kwam te staan. Alsof iedereen in een pc-hoofdstraattrekker rijdt :X

licht1.jpg

licht2.jpg
 
Daar zijn volgens mij al eerder topics over geweest ;)

En het punt is :? Ik zie tegenstandersliggers liever aan komen rijden dan dat ze mij misschien eventueel wel eens aan zien komen rijden...


Ik rij zelf met koekblik al jaaaaaaaaaaren overdag met licht aan. Koekblikken MET lichten vallen veel eerder op dan deze zonder, ook als motorrijder.
Het principe van "eerst zelf tijdig tegenliggers zien" en pas daarna "gezien worden" is mijns inziens de beste methode. Dus alle auto's lichten aan, dan kunnen we ze op tijd zien aankomen en daarop anticiperen, en das beter dan wachten tot wij als motorrijder gezien worden ...
:^ Dus.
 
Ik rij zelf met koekblik al jaaaaaaaaaaren overdag met licht aan.
Koekblikken MET lichten vallen veel eerder op dan deze zonder, ook als motorrijder.
Het principe van "eerst zelf tijdig tegenliggers zien" en pas daarna "gezien worden" is mijns inziens de beste methode. Dus alle auto's lichten aan, dan kunnen we ze op tijd zien aankomen en daarop anticiperen, en das beter dan wachten tot wij als motorrijder gezien worden ...
:^ (Ik doe en denk hetzelfde)
 
:N :N :N
(Afbeelding)
(Afbeelding)

We "moeten" niet voor niks al andere opvallendere verlichting voeren, als gele of oranjige koplampen (philips MotoVision :} ) |( |(
Bij die eerste rijdt dat koekblik met 1 kapotte koplamp B| of is dat niet wat ze duidelijk willen maken :? :+

Deze foto's laten een bijzondere situatie zien, die ik zelf nog nooit heb gezien :)
Ze hebben bij de MAG hun best gedaan om een koekblik te vinden, waarbij deze situatie op beeld kwam te staan. Alsof iedereen in een pc-hoofdstraattrekker rijdt :X
:^
 
Ik rij zelf met koekblik al jaaaaaaaaaaren overdag met licht aan.
Koekblikken MET lichten vallen veel eerder op dan deze zonder, ook als motorrijder.
Het principe van "eerst zelf tijdig tegenliggers zien" en pas daarna "gezien worden" is mijns inziens de beste methode. Dus alle auto's lichten aan, dan kunnen we ze op tijd zien aankomen en daarop anticiperen, en das beter dan wachten tot wij als motorrijder gezien worden ...

Helemaal mee eens, dus :^
 
Ik rij zelf met koekblik al jaaaaaaaaaaren overdag met licht aan.
Koekblikken MET lichten vallen veel eerder op dan deze zonder, ook als motorrijder.
Het principe van "eerst zelf tijdig tegenliggers zien" en pas daarna "gezien worden" is mijns inziens de beste methode. Dus alle auto's lichten aan, dan kunnen we ze op tijd zien aankomen en daarop anticiperen, en das beter dan wachten tot wij als motorrijder gezien worden ...
:^
 
Persoonlijk vind ik het verdwijnen van het effect onzin, tenslotte rijdt nu ook bijna iedereen met lichten aan. Die paar procenten die er bij zouden komen, laten het lichteffect van motorrijders echt niet meer verdwijnen dan nu het geval is! Denk ik dan ;)

Ik rij zelf met koekblik al jaaaaaaaaaaren overdag met licht aan.
Koekblikken MET lichten vallen veel eerder op dan deze zonder, ook als motorrijder.
Het principe van "eerst zelf tijdig tegenliggers zien" en pas daarna "gezien worden" is mijns inziens de beste methode. Dus alle auto's lichten aan, dan kunnen we ze op tijd zien aankomen en daarop anticiperen, en das beter dan wachten tot wij als motorrijder gezien worden ...
:^

Goeie zaak. :)
 
Daar zijn volgens mij al eerder topics over geweest ;)

En het punt is :? Ik zie tegenstandersliggers liever aan komen rijden dan dat ze mij misschien eventueel wel eens aan zien komen rijden...
(..)
:^
Klopt bij slecht zicht, maar om en alles altijd te verplichten... :N

En het wordt een wapenwedloop, binnenkort ben je op deze weg doorredenerend verplicht om een veiligheidshelm met zwaailamp en een fluoricerend vest aan te doen als je in je eigen huis de krant van de deurmat wil rapen... |(
 
:^
Klopt bij slecht zicht, maar om en alles altijd te verplichten... :N
Als mensen hun eigen verantwoordelijkheid blijkbaar niet nemen door met licht aan te gaan rijden is dit blijkbaar een reactie van de overheid/EU... Maar zolang het bij dit soort regels blijft, hoor je mij niet klagen ;)
 
Er zijn reeds topics over dit onderwerp geweest, maar ik heb dit topic geopend omdat het voorstel nu ook effectief ingediend gaat worden.

Voor de voorstanders van deze maatregel, in hoeveel ongeval topics wordt het excuus van automobilisten niet aangehaald: "Sorry, ik had je niet gezien !" :(
Dat zal er met deze maatregel niet beter op worden -O-

Ik doe naast de fun tripjes in het weekend echter ook dagelijks woon-werk verkeer met het nodige file-rijden. In de zomer gaat dat goed omdat motorrijders als enige met lichten aan goed opvallen. Nu begint het 's morgens en 's avonds te schemeren en alle auto's beginnen hun lichten aan te doen.
Ik merk dan zelf dat ik problemen heb om motorrijders achter mij van ver te zien aankomen tussen alle autolichten.
De weinige automobilisten die hun spiegels gebruiken zullen mij nu ook niet meer zien aankomen :(
 
We "moeten" niet voor niks al andere opvallendere verlichting voeren, als gele of oranjige koplampen (philips MotoVision :} ) |( |(

Moet je eens opletten hoe vaak het nu al gebeurt dat er achter je een busje ofzo rijdt dat rechtsaf slaat terwijl jij rechtdoor rijdt. Dan wordt je ook vaak over het hoofd gezien, ook als dat busje GEEN lichten voert. Je ziet degene in de zijstraat gaan optrekken en dan opeens schrikken van; "hee, er rijdt nog wat voor".

Als je ervanuit gaat dat lichten jouw betere zichtbaarheid geven ten opzichte van verkeer zonder lichten dan ben je niet erg slim bezig.
 
Er zijn reeds topics over dit onderwerp geweest, maar ik heb dit topic geopend omdat het voorstel nu ook effectief ingediend gaat worden.

Voor de voorstanders van deze maatregel, in hoeveel ongeval topics wordt het excuus van automobilisten niet aangehaald: "Sorry, ik had je niet gezien !" :(
Dat zal er met deze maatregel niet beter op worden -O-

Ik doe naast de fun tripjes in het weekend echter ook dagelijks woon-werk verkeer met het nodige file-rijden. In de zomer gaat dat goed omdat motorrijders als enige met lichten aan goed opvallen. Nu begint het 's morgens en 's avonds te schemeren en alle auto's beginnen hun lichten aan te doen.
Ik merk dan zelf dat ik problemen heb om motorrijders achter mij van ver te zien aankomen tussen alle autolichten.
De weinige automobilisten die hun spiegels gebruiken zullen mij nu ook niet meer zien aankomen :(


Dit is wel een mooie reden om Xenon verlichting op je bike te plempen :9~
 
Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat koekblikkers mij niet zien. En zit zodoende dus al met mijn vingers bij de rem en/of ben bezig eventuele vluchtplannen uit te stippelen. Dat dit nodig is, is natuurlijk slecht (die koekblikkers moeten gewoon opletten), maar het heeft me wel vaak genoeg gered.
Ben het er dus ook volledig mee eens dat jij als motorrijder moet zorgen dat je zo'n koekblik ziet en hier op anticipeert dan dat je moet wachten tot hij/zij jou ziet. En dan is de verlichting van een koekblik wel handig...

En om op te vallen kun je natuurlijk ook gewoon gaan slalommen... Reken maar dat een koekblik dat de weg op wil draaien jou dan WEL ziet...
 
Er zijn reeds topics over dit onderwerp geweest, maar ik heb dit topic geopend omdat het voorstel nu ook effectief ingediend gaat worden.

Voor de voorstanders van deze maatregel, in hoeveel ongeval topics wordt het excuus van automobilisten niet aangehaald: "Sorry, ik had je niet gezien !" :(
Dat zal er met deze maatregel niet beter op worden -O-

Ik doe naast de fun tripjes in het weekend echter ook dagelijks woon-werk verkeer met het nodige file-rijden. In de zomer gaat dat goed omdat motorrijders als enige met lichten aan goed opvallen. Nu begint het 's morgens en 's avonds te schemeren en alle auto's beginnen hun lichten aan te doen.
Ik merk dan zelf dat ik problemen heb om motorrijders achter mij van ver te zien aankomen tussen alle autolichten.
De weinige automobilisten die hun spiegels gebruiken zullen mij nu ook niet meer zien aankomen :(
Tamelijk egoïstisch, vind je ook niet? Deze maatregel verbetert de veiligheid voor alle weggebruikers. Zelfs al zou de maatregel een (marginale) verslechtering betekenen voor motorrijders, wat ik ten zeerste betwijfel, dan zijn er nog altijd veel meer mensen die er wél van profiteren. En ik vraag me af of die incidentele gevallen waarbij een motorrijder niet opgemerkt zou worden omdat zijn licht wegvalt tegen de achter hem rijdende auto's, überhaupt vaker voorkomen dan de gevallen waarbij een motorrijder zijn tegenligger nu eerder ziet omdat die ook licht voert. Ik denk het niet.
 
Ik leerde ooit al bij mijn auto rijlessen dat ik met lichten aan moest rijden (niet verplicht maar wel beter voor zichtbaarheid).
Dat heb ik dan ook altijd gedaan. lijkt me prima als ze dit verplicht gaan stellen.
 
Ik heb zo'n oranje vlaggetje op een lange spriet gemonteerd. Reken maar dat ze me zien. Eventueel hang ik er nog een lamp aan....... *O* *O* *O*


:+
Groet Blackie
 
Terug
Bovenaan Onderaan