Lichtere HC zuiger goed of slecht voor een 1 cylinder

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
272
0
Hallo

Ik ben op zoek naar een duidelijk antwoord op de gevolgen van een lichtere HC zuiger in een 1 cylinder.

Via Google kom ik er niet uit. De ene website zegt dat een lichtere zuiger minder stress geeft op de lagers en minder vibratie op hoge toeren.
Maar dit geldt toch alleen wanneer de krukas/balansas op het gewicht van de lichtere zuiger is afgestemd?

Ik lees met regelmaat dat het geen enkel probleem is om een lichtere zuiger toe te passen en dat er niks met het blok gedaan hoeft te worden. Terwijl een andere website beweerd dat alles opnieuw nauwkeurig op elkaar moet worden afgesteld om extra vibraties en slijtage te voorkomen.

Voor mijn eigen motor heb ik interesse in een hoge compressie zuiger 11:1 (omdat ik hoogstwaarschijnlijk een versleten zuiger heb) met .50mm overmaat.
De standaard compressie van het blok is 9.2.

Nu is het voor mij niet duidelijk wat de gevolgen zijn bij deze ingreep mbt.de vibraties, belasting op de lagers en krukas en de algemene slijtage. De km stand is 46.000 km.

Wie kan hier wat nuttigs over zeggen?
 
Ik heb vroeger veel krukassen gebalanceerd en dat doe je aan de hand van het zuigergewicht. Dus als je een ander zuigergewicht gebruikt moet je volgens mij de krukas balanceren.
 
Xtz660 bj. 1991.

Wiseco heeft een breed aanbod aan zuigers maar vertikken het om informatie te verschaffen betreft het gewicht van de zuigers.

Las net een stukje dat iemand met een big bore; 102mm HC ipv oem 100mm veel last had van vibraties. Uiteindelijk is hij overgestapt op 105mm HC en toen had hij er "opeens" geen last meer van....

Meningen verschillen te sterk
 
Oke, ik heb wel ervaring met 105mm in een nieuw type xt blok. Wel cp geen wiseco. Wij hebben wel wolfraam/tungsten proppen in de krukas.

Over het 5 klepper blok en de tuning ervan zou ik eens contact opnemen met mvs race engineering, die racen nog met die blokken.
 
Ik heb geen interesse in een race blok. Heb veel gelezen over mono race blokken (super interessant) maar dat gaat voor mijn doeleinde te ver. Ik zoek een goede vervangings zuiger en ben niet van plan om een andere nokkenas, carbs etc te nemen. Wel een goede uitlaat en de cylinderkop zelf bijwerken.

Ik ben gewoon benieuwd wat de positieve/negatief gevolgen zijn van een lichtere hc piston
 
de cylinderkop zelf bijwerken.
Ik ben gewoon benieuwd wat de positieve/negatief gevolgen zijn van een lichtere hc piston

Dit is een potentieel catastrofale combinatie. Je wens en je kennis lijnen niet op. Iemand die de gevolgen van een gewijzigd zuigergewicht niet begrijpt is volgens mij niet in staat om aan een cylinderkop te werken.
Ik denk dat je beter kunt doorstuderen en het cylinderkop werk aan een expert overlaten. Stel daar wat "domme" vragen en leer hoe het moet!
 
Voor mijn eigen motor heb ik interesse in een hoge compressie zuiger 11:1 (omdat ik hoogstwaarschijnlijk een versleten zuiger heb) met .50mm overmaat.
De standaard compressie van het blok is 9.2.

Een versleten zuiger heeft niets met een hogere compressie te maken. Neem een zuiger met overmaat die de standaard compressie oplevert. Vergeet niet dat je de cylinder moet bewerken om de overmaat passend te krijgen.
 
Een versleten zuiger heeft niets met een hogere compressie te maken. Neem een zuiger met overmaat die de standaard compressie oplevert. Vergeet niet dat je de cylinder moet bewerken om de overmaat passend te krijgen.
Hij bedoelt dat als hij toch toe is aan een overmaat, hij net zo goed een HC zuiger met overmaat kan gebruiken. Hij moet er toch een kopen en het gat moet toch groter/weer rond.

Naast het balanceren van de krukas is vervanging van de drijfstang door 1 met verse lagers misschien ook een plan. Er komt meer kracht op te staan met de dikkere klappen bij een HC zuiger.
 
Hallo

Ik ben op zoek naar een duidelijk antwoord op de gevolgen van een lichtere HC zuiger in een 1 cylinder.

Via Google kom ik er niet uit. De ene website zegt dat een lichtere zuiger minder stress geeft op de lagers en minder vibratie op hoge toeren.
Maar dit geldt toch alleen wanneer de krukas/balansas op het gewicht van de lichtere zuiger is afgestemd?

Ik lees met regelmaat dat het geen enkel probleem is om een lichtere zuiger toe te passen en dat er niks met het blok gedaan hoeft te worden. Terwijl een andere website beweerd dat alles opnieuw nauwkeurig op elkaar moet worden afgesteld om extra vibraties en slijtage te voorkomen.

Voor mijn eigen motor heb ik interesse in een hoge compressie zuiger 11:1 (omdat ik hoogstwaarschijnlijk een versleten zuiger heb) met .50mm overmaat.
De standaard compressie van het blok is 9.2.

Nu is het voor mij niet duidelijk wat de gevolgen zijn bij deze ingreep mbt.de vibraties, belasting op de lagers en krukas en de algemene slijtage. De km stand is 46.000 km.

Wie kan hier wat nuttigs over zeggen?
Een versleten zuiger?

Is niet de cilinder versleten?

Voor jouw probleem, lijkt me een revisiebedrijf de aangewezen plek.
Laat daar de boel nameten, opboren, nieuwe zuiger+veren leveren voor jouw motor.
 
ben je op zoek naar extra vermogen dan, waarom zou je je een hoop afstelwerk op de nek halen als het met orgineel spul allemaal prima loopt?
Overmaatje er in, en weer rijden,zoveel extra's zul je echt niet uit een andere zuiger alleen halen, en je zult dan ook super of nog hoger gaan moeten tanken...
is het dat allemaal waard?
 
Dank voor jullie input. Natuurlijk ga ik eerst de zuiger, de cylinder een de veren opmeten voordat er iets besteld word.

En met flowen bedoel ik meer de grove randen weghalen.

Je kan wel alles naar laten doen, maar van het zelf doen leer je tenminste wat. En als er iets mis gaat, jammer dan leer je van je fouten. Er staat genoeg info op internet een YouTube.

Maar goed, wat ik uit de antwoorden kan opmaken; oem zuiger met de kleinste overmaat.
 
Ik zou gewoon contact opnemen met MVS racing, die kerel raced er zelf mee, maar dat betekend niet dat ie jou niet kan helpen met je straat reutel.
 
Begrijp me niet verkeerd, maar misschien dat ik mijn vraag niet duidelijk heb geformuleerd;

Ik neem aan dat hier veel mensen zijn die de zuiger van hun motor wel eens hebben vervangen.Hebben jullie dit gedaan met een zuiger die op het oem lijkt of een hc, lichtere zuiger.

Indien het laatste; hebben jullie merkbaar verschil ervaren mbt. vibraties en/of extra slijtage?
 
Begrijp me niet verkeerd, maar misschien dat ik mijn vraag niet duidelijk heb geformuleerd;

Ik neem aan dat hier veel mensen zijn die de zuiger van hun motor wel eens hebben vervangen.Hebben jullie dit gedaan met een zuiger die op het oem lijkt of een hc, lichtere zuiger.

Indien het laatste; hebben jullie merkbaar verschil ervaren mbt. vibraties en/of extra slijtage?
Maar het antwoord is al een paar keer gegeven, nee je kan niet zomaar een lichtere zuiger monteren. Dat je graag dingen wil leren snapt iedereen, maar dit is niet een van die klussen waar je wat van leert. Dit is een van die klussen die je gaat verpesten als je het niet goed doet.

Meet de cilinder, en bepaal welke OEM zuiger je gaat toepassen. Lichtere zuigers lekker laten voor wat ze zijn tenzij je het hele draaiend gedeelte aan gaat pakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan