lichtere of gelijk zware motorfiets als beginnend..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je weet dat er landen zijn waar auto's met achterwielaandrijving meer regel dan uitzondering zijn?
En dat de motor van het superstandaard model meer dan 2 keer het vermogen hebben van Europesche en Japanse auto's?
Daar gaat het ook goed..
Net zoals het verkeer in Thailand, daar gaat het goed, hier gaat het anders.
 
Laatst bewerkt:
Als je rechtop wilt zitten is het zeker de moeite waard om de triumph tiger 800 of de bmw 800 gs eens te bekijken.

No way, zo'n racemonster vind ik (persoonlijk) niets op dit moment. Wie weet als ik er een keer op gereden heb ben ik verkocht :)

Ik ga van de week naar een Triumph speed triple kijken, en misschien zaterdag een proefrit. Weet niet of 'ie lekker zal zitten trouwens. Mijn wens is om rechtop te zitten en zeker niet voorover gebogen (zoals op een racemotor)

Zie mijn zithouding. ben ik "te lang" voor de steettwin (bonneville)
Dropbox - Link not found

[afbeelding]
 
Ik sta voor de keuze om een motorfiets aan te schaffen.

Nu mag ik alles rijden maar wat is wijsheid met veiligheid??


Wat is dus verstandig om mee te beginnen?


Wat is verstandig en wat zijn de algemene ervaringen?

Dit is een beetje als de vraag "Wat neem ik als mijn vriendin, een blondje, een roodharige, brunette, zwart ?

Enige antwoord waar je echt wat aan hebt: Proefrijden. ( slaat op de motoren, niet de vriendinkeuze !! :X )


Wijsheid / veiligheid: Motor waar jij je goed op voelt en een fatsoenlijke aanvullende rijopleiding daarmee gaan doen.
 
No way, zo'n racemonster vind ik (persoonlijk) niets op dit moment. Wie weet als ik er een keer op gereden heb ben ik verkocht :)

Ik ga van de week naar een Triumph speed triple kijken, en misschien zaterdag een proefrit. Weet niet of 'ie lekker zal zitten trouwens. Mijn wens is om rechtop te zitten en zeker niet voorover gebogen (zoals op een racemotor)

Zie mijn zithouding. ben ik "te lang" voor de steettwin (bonneville)
Dropbox - Link not found

[afbeelding]

Ik heb inmiddels denk ik rond de 750.000 motor km gemaakt op niet alle motoren die er bestaan, maar wel alle soorten motoren.
Op een hypermoderne supersportmachine heb ik plezier, op een oud olielekkend lor met 300 cc ook.


Ik vind niet dat je er te lang voor bent. Ik ben 1.97 en mijn lengte zit vooral in mijn benen.
Op een CB450S zit ik bv als een kikker, maar ik heb er wel heel veel plezier mee.
Op een CBR1100XX zit ik best redelijk en heb ik ook veel plezier.

Op de CB450S heb ik het idee dat ik de beste rijder van de wereld ben, op de juiste weggetjes met een snelheid van 100 km/u, ik kan echt alles uit de machine halen en de grens van wat de combi motor/berijder kan ligt bij de machine.
Op de CBR1100XX heb ik het idee dat ik de snelste rijder ter wereld ben. Topsnelheid kan ik prima, ook tegen de 300 rijden went maar bij bochten merk je dat de machine gewoon goed en scherp is en je als bestuurder de factor bent waar de grens ligt.

Voor mij persoonlijk is motorrijder het leukst als je op een veilige manier op de grens van de combinatie motor/bestuurder kunt rijden, bij wie van de 2 die grens dan ook ligt.


Ik kan dus alleen maar opnieuw zeggen: Ga rijden.
Goedkoop beginnen met een doorsnee motortje en vandaar bepalen of de volgende sneller, extremer, ruiger, lager, wat dan ook moet zijn is ook een optie.
Een suffe Yamaha Fazer koop je voor een paar honderd euro en als beginnend rijder is zo'n motor ook leuk.
Voor hoe lang ? Wie weet...iig heb je dan een referentiepunt.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is elke kras of deuk in de tank kut,
maar net wat minder kut op een motor van 1500 euro , als een nieuwe
van 15000 euro die je in de all risk hebt zitten.

En , ja.. ( even kijken naar mezelf ) , echt rijden leer je pas als je je pasje hebt en je eigen
motor gewoon pakt.
Val kans, toegegeven , karakter afhankelijk misschien wel, is tik groter.

( had zelf met les nog nooit file gezien, of regen )

... Eerste ritje na m'n examen was oa de ring Rotterdam met storm & regen in de ochtendspits....
* dat was even anders ! *


Met een nieuwe motor kan je natuurlijk ook omvallen bij een stoplicht, je schrijf rem slot vergeten
of je jiffy vergeten uit te klappen ( uiteraard ) , met je 10 jaar rij ervaring...

Máár.. denk dat in je eerste weken, die kans net wat groter is.

En je word wat (over) moediger.. later remmen, tempo hoger , die rotonde's net wat mooier
( en schuiner ) proberen te nemen...
Die ene route die je met les altijd deed, kijken hoe vlot je hem nu kan doen zonder
een instructeur die achter je aan hobbelt :)

-dat soort geintjes-

Oh, en fout 6b ... proberen andere bij te houden met veel meer ervaring
 
Ac, je kan ook beide doen.. een lichte motor van 300 euro of minder, en een zware van 800, of omgekeerd..
Het is leuk om af te wisselen..
 
Er is inderdaad zoveel moois, het zal uitproberen worden. Deze week naar een Speed Triple kijken en misschien een proefrit. Ook een NC 700S staat op de planning om te gaan testen.
En dan zie je ook weer een F700GS van BMW, tja da's ook leuk.

Maar ik denk zo van, eerst iets "relatief" goedkoops en dan mijn eerste kilometers maken. Daarna inruilen voor wat groters/mooiers....

De triumph speed triple een rustige stoerder??? Verklaar? Heb t idee dat t best een sportief ding is.

Doel is om in de stad (rotterdam/regio) en af en toe buitenwegen/dijken te berijden.

Jouw quote was " Honda NC 500X / 750X OF een Yamaha XJR 1300/Triumph speed Triple ??
Maar verwarde de Speed Triple met je uiteindelijke droom de Bonneville.

Speed Triple is een sportieve motor, maar kun je vanwege zijn 3 cilinders ook goed mee touren. Genoeg kracht en souplesse tegenover een 4 cilinder die toeren wil.

Hoe dan ook, gewoon allemaal op zitten en feeling mee krijgen. Ook de zithouding en je eigen proporties werken mee/tegen.
Zou nu wel op een sportbike willen rijden, maar dat zit voor mij niet lekker (druk teveel op/tegen de tank). Vandaar mijn keuze voor een toermotor. Daarentegen stap ik 's morgensvroeg op en stap ik pas af als mijn tank leeg is. Daartussen kan/wil ik rijden. Veel rijders houden het maar max. 2 uur vol...

Weet niet wat voor rijder jij bent? Speelt ook mee met je keuze.
 
Ik wilde een Bandit 600 op 35kw om mee te beginnen, maar die was al verkocht bij de dealer.
Er stond toen nog een GS500 uit 1995 met 9424km in de showroom en die heb ik toen gekocht. Is niet wat ik echt wilde, maar wel een motor om mee te leren rijden en later altijd die bandit nog kopen.

Ok, een GS500 is niet de snelste, maar je kan gewoon goed met het verkeer mee komen. Het verbruik ? Verschilt nog al per motor, maar die van mij verbruikte bij de laatste tankbeurt 1 op 17,8.
 
Neem gewoon een 4 cilinder 1000cc. Trek je 2 bobines los en rij je 500cc. Voel je je op je gemak, steek je 1 bobine weer terug.
 
Neem gewoon een 4 cilinder 1000cc. Trek je 2 bobines los en rij je 500cc. Voel je je op je gemak, steek je 1 bobine weer terug.
De stap tussen 500 en 1000 is wel nog groot, ik zou aanraden om de 2 bobines dan aan te koppelen maar 1 bougie wel te laten, zo ga je van 500-750-1000cc. ;)
En dan merk je eens het verschil tussen een 2-3-4 cilinder.
 
Vanmiddag, zoals eerder getipt hier in dit topic, een proefrit gemaakt op een wat oudere Suzuki GS500 (2000).

Moet zeggen dat dat ding voor mijn doen prima reed maar ik ongeveer met mijn knieën in mijn nek zat en dus helaas niet prettig reed. Motor liep goed, gaf gas en ik knalde vooruit. Leuk!!

Maar toch maar iets anders.

Ik moet een motor hebben waar mijn knieën niet te ver omhoog komen.

Welke kan ik nog meer als "beginneling" motor testen en misschien gaan gebruiken?

Ps: naked mag ook. Beetje wind is niet erg ;)
 
Dus ik kan ook gewoon op 1 cilinder rijden met mijn GS500 ? als ie op 1 cil draait op de bok, dan is de gas reactie gewoon trager dan op 2.

Op 1 uitgeschakelde cilinder krijgt dan als nog benzine van de carb, terwijl ie niet kan vonken dan. Gevolg is dan natte bougie lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag, zoals eerder getipt hier in dit topic, een proefrit gemaakt op een wat oudere Suzuki GS500 (2000).

Moet zeggen dat dat ding voor mijn doen prima reed maar ik ongeveer met mijn knieën in mijn nek zat en dus helaas niet prettig reed. Motor liep goed, gaf gas en ik knalde vooruit. Leuk!!

Maar toch maar iets anders.

Ik moet een motor hebben waar mijn knieën niet te ver omhoog komen.

Welke kan ik nog meer als "beginneling" motor testen en misschien gaan gebruiken?

Ps: naked mag ook. Beetje wind is niet erg ;)
Altijd lastig om te oordelen wat jij leuk en lekker vind zitten.
Uit mijn eigen ervaring:
ik kwam van een Yamaha Diversion XJ600S, en zat daar op zich prima op met mijn
1.80m en lange benen, op de les motor, een Yamaha XJ6 zat ik meer met mijn
knieën omhoog.
Sinds kort heb ik een Yamaha Fazer FZ6S, en die zit beduidend hoger, en kan ik mijn
benen meer kwijt dan voorheen.
Misschien is dat nog de moeite waard om eens naar te kijken??
 
Vanmiddag, zoals eerder getipt hier in dit topic, een proefrit gemaakt op een wat oudere Suzuki GS500 (2000).

Moet zeggen dat dat ding voor mijn doen prima reed maar ik ongeveer met mijn knieën in mijn nek zat en dus helaas niet prettig reed. Motor liep goed, gaf gas en ik knalde vooruit. Leuk!!

Maar toch maar iets anders.

Ik moet een motor hebben waar mijn knieën niet te ver omhoog komen.

Welke kan ik nog meer als "beginneling" motor testen en misschien gaan gebruiken?

Ps: naked mag ook. Beetje wind is niet erg ;)

Honda Transalp, Honda Varadero, zoiets zou je eens kunnen proberen. Altijd goed, vrijwel niemand die zoiets niet leuk vind. Speelser als bv de BMW F800.
Lijkt stoer en geschikt voor licht off-road maar eigenlijk gewoon een wegmotor.
Dankzij de manier waarop je het stuur vast hebt geeft het een erg 'zeker' gevoel als bestuurder.


Hoezo een motor waarop je knieën niet te hoog komen ? Fysieke onmogelijkheden ? Anders is het iets waar je aan went hoor :)
 
Het is deze geworden 8-) 8-) 8-)

Rijdt geweldig. En hier kan ik zeker op leren motorrijden :}

bmw-f800r-2012-3.jpg
 
Damn, zelfs voor een BMW niet echt verkeert!


Is echt gaaf!! Ik merk nu al dat ik bijvoorbeeld schuiner door een bocht ga dan op de lesmotor. In z'n 3 en dan beetje gas en je vloeit schuin door de bocht. Geweldig. En er zal vast nog veel meer komen.

Maar voorlopig lekker (veilig) leren rijden :)
 
Laatst bewerkt:
No way, zo'n racemonster vind ik (persoonlijk) niets op dit moment. Wie weet als ik er een keer op gereden heb ben ik verkocht :)

Ik ga van de week naar een Triumph speed triple kijken, en misschien zaterdag een proefrit. Weet niet of 'ie lekker zal zitten trouwens. Mijn wens is om rechtop te zitten en zeker niet voorover gebogen (zoals op een racemotor)

Zie mijn zithouding. ben ik "te lang" voor de steettwin (bonneville)
Dropbox - Link not found

[afbeelding]

Neem een normale toermotor met niet teveel power. De eerste jaren gewoon meedoen met het verkeer, dat is al moeilijk genoeg.
Al doende leer je dan om het motorrijden in de vingers te krijgen. En wil je dan na een jaartje of 2 een fiets met meer power dan kan je dat ook beheersen.
 
Dat is geen goed advies.

Jaren geleden is een kennis - met rijbewijs A , maar met weinig ervaring met een Hayabusa begonnen . Na een maand of 2 is hij dodelijk verongelukt. Te hard gereden en een auto uit een zijweg niet meer kunnen ontwijken.

Vind dat zo'n onzin, dat had ook met een 125cc kunnen gebeuren.
Ik denk dat je zelf wel kunt bepalen of je jezelf kunt beheersen of niet...
 
Dat is geen goed advies.

Jaren geleden is een kennis - met rijbewijs A , maar met weinig ervaring met een Hayabusa begonnen . Na een maand of 2 is hij dodelijk verongelukt. Te hard gereden en een auto uit een zijweg niet meer kunnen ontwijken.

Wat een onzin....te hard is hier: te hard voor de situatie en dat kan je met èlke motor. Er zullen maar weinig momenten zijn dat je in Nl buiten het circuit het maximale uit je motor haalt. En wat dan nog...als je op de Duitse autobahn het gas een keer helemaal open draait, hoe moeilijk is dat? Kan iedereen, ook als je net je rijbewijs hebt.
Heel verdrietig voor die kennis, maar dat was hem met een Diversion waarschijnlijk ook gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Ga eerst eens op die bonny proefrijden, wie weet word je nog veel meer verliefd omdat het zo lekker stuurt. dan ga je toch meteen voor je droom

ik ben een jaar geleden ook voor mijn droom gegaan en nog steeds heel blij.
 
Wat een onzin....te hard is hier: te hard voor de situatie en dat kan je met èlke motor. Er zullen maar weinig momenten zijn dat je in Nl buiten het circuit het maximale uit je motor haalt. En wat dan nog...als je op de Duitse autobahn het gas een keer helemaal open draait, hoe moeilijk is dat? Kan iedereen, ook als je net je rijbewijs hebt.
Heel verdrietig voor die kennis, maar dat was hem met een Diversion waarschijnlijk ook gebeurd.


Er is wel een klein verschil in acceleratie en topsnelheid en ook het gemak waarmee die bereikt word.
Dus ik vind het helemaal geen onzin als mensen het advies geven om met een lichtere motor te leren rijden. Zo'n bmw F, Varadero, Transalp, er-5, gs 500 etc zijn veel gemakkelijker te beheersen en vergeven ook iets gemakkelijker. Ja ze gaan allemaal wel 150 of nog harder, alleen daagt de Hayabusa wel net iets meer uit om dat te doen waar je dan als beginner veel sneller de fout in gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan